Werk & Studie alle pijlers

Fraude door ouders groep 5

12-12-2025 14:29 332 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.

Groet,

een kwade ouder
Bloempje* schreef:
12-12-2025 15:00
Wat een bizar verhaal.
Maar, de plusklas is voor kinderen die zich anders vervelen, die echt extra uitdaging nodig hebben. Het is niet dat je kind daar nu perse beter van wordt ofzo. Als je kind het gewoon naar zijn zin heeft op school en lekker meedraait in de klas dan is dat toch helemaal prima?
Als dit echt waar is zullen die andere kinderen op den duur vanzelf door de mand vallen, ik vind het vooral zielig voor ze want als het nu lijkt of ze van alles goed begrijpen maar dat eigenlijk niet zo is dan zullen ze daar op termijn zelf het meeste last van hebben.

Klopt het dat er op school door kinderen of ouders veel waarde wordt gehecht aan het wel of niet in de plusklas zitten? Of waarom wil je dit graag voor jouw kind?
Ja dat zo denk ik er ook over. Als m’n kind de plusklas niet nodig heeft dan zou ik dat ook niet forceren. Het lijkt me echt voor kinderen die zich anders zo vervelen dat ze er last van hebben.
konwalia schreef:
12-12-2025 16:01
En trouwens een troostende gedachte voor jou, OP: als je zoontje z'n stinkende best moet doen voor een plusklas, dan heeft ie waarschijnlijk al genoeg uitdaging in de normale klas. :)

Een leerling voor wie zo'n plusklas is uitgevonden verveelt zich eerder stierlijk in de normale klas omdat hij/zij alles meteen snapt, die doet z'n stinkende best niet. En het is voor die kinderen essentieel dat ze ook voor iets hun best leren te doen, want anders leer je dus gewoon nooit hoe je moet werken, problemen oplossen, doorzetten, creativiteit ontwikkelen etcetera. Dat leert je zoon nu allemaal al wel.

Op puur intelligentie red je het op school prima en het geeft je de illusie dat de wereld aan je voeten ligt, maar op je eerste werkplek kom je jezelf dan hard tegen (geloof me, ik was zo'n leerling toen een plusklas nog niet bestond).
Er zit 1 leerling in de plusgroep die weet ik ook van de ouder zelf in de normale klas moeite heeft met rekenen en vaak dingen niet af heeft, hoe kan dat dan?
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:08
Er zit 1 leerling in de plusgroep die weet ik ook van de ouder zelf in de normale klas moeite heeft met rekenen en vaak dingen niet af heeft, hoe kan dat dan?
Ooit van onder presteren gehoord?
Afkoelen heeft gewerkt
Arbeidsrecht86 schreef:
roep maar iets: dyscalculie en op alle andere vlakken wel voor?
of idd regelrecht onderpresteren
te moeilijk denken omdat t toch niet zo makkelijk kan zijn?!? daar krijg je hele rare antwoorden van in rekenschriften

Echt bah doe niet alsof een plus kan een extraatje is voor t hockeytutje met rijke ouders.
apatura2 wijzigde dit bericht op 12-12-2025 16:13
16.14% gewijzigd
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ik neem aan dat de selectie of een kind wel of niet geschikt is voor een plusklasje, los staat van dit systeem. Leerkrachten zien waarschijnlijk aan de werkhouding, de cijfers etc in de reguliere klas, dat een kind meer uitdaging kan gebruiken.

Dus ik geloof niet dat “door het hacken van dat systeem” kinderen onnodig lang in een plusklasje blijven. Je opdrachten in de plusklasje uitmuntend maken en binnen het reguliere onderwijs net mee kunnen lijkt me niet aannemelijk.

Kortom; ik vind het oerdom dat / als ouders zo iets doen en ik zou school laten weten wat ik hoor. Ik kan moeilijk tegen oneerlijkheid dus zo iets zou me dwars zitten. En tegelijk vind ik ook dat je een beetje doet alsof een extreem zeldzame studiebeurs nu ten onrechte / onverdiend door fraude bij de verkeerde persoon terecht is gekomen en dat vind ik ook wat overdreven.

Wel melden, niet groter maken. Succes!
Arbeidsrecht86 schreef:
Dat kan heel goed, wellicht moet je je eerst maar even wat meer verdiepen wat zo'n plusklas nou precies inhoudt voordat je er allemaal oordelen over hebt, je maakt het mooier dan het is het is geen prestige project of zo.

Mijn dochter is HB en zit in een plusgroep, maar met rekenen loopt ze achter, omdat ze niet volgens de op school geleerde methode kan rekenen. Dat betekent dus niet dat ze niet in het groepje hoort of dat niet nodig heeft. Want op andere vlakken loopt ze ver voor.
wees blij dat je zoon binnen de reguliere kaders valt
Ach joh, op de kleine basisschool waar mijn kinderen zaten was niet eens een plusklas en toch kwamen ze op het gymnasium terecht.

Je eigen niveau is een betere voorspeller dan de plusklas.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 15:24
Waarom stom elitair? Bredere ontwikkeling denk ik.
Maar bredere ontwikkeling haal je echt niet alleen uit school. Het gaat om breed ontwikkelen, dus niet alleen qua kennis maar ook nieuwe dingen ontdekken. Een sport leren of nieuwe dingen proeven.

Los van of het klopt qua hacken of niet, hoe gaat het op school? Verveelt je kind of heeft hij het naar z’n zin?
Arbeidsrecht86 schreef:
Waarom denk jij dat de leerprestaties van andermans kind en de afspraken daarover jou aangaan?

Een kind dat matig rekent en bij Snappettoetsen ineens briljant is, valt na 2 keer wel op bij de leerkracht en die zal dan gepaste actie ondernemen. En je zult daar als het goed is niks van merken want het zijn jouw zaken niet.
Arbeidsrecht86 schreef:
Zijn veel verschillende oorzaken voor aan te wijzen.
Redhead70 schreef:
12-12-2025 16:11
Ooit van onder presteren gehoord?
Ja maar in dit geval heeft dat kind echt moeite met rekenen (zelf de ouder gesproken)
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:11
roep maar iets: dyscalculie en op alle andere vlakken wel voor?
of idd regelrecht onderpresteren
te moeilijk denken omdat t toch niet zo makkelijk kan zijn?!? daar krijg je hele rare antwoorden van in rekenschriften

Echt bah doe niet alsof een plus kan een extraatje is voor t hockeytutje met rijke ouders.
Ze wil juist zelf haar kind heel graag in het plusklasje maar is verbolgen dat het kennelijk niet mag/kan.
BrutaImmaculata schreef:
12-12-2025 16:27
Ze wil juist zelf haar kind heel graag in het plusklasje maar is verbolgen dat het kennelijk niet mag/kan.
je hebt me door
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:26
Ja maar in dit geval heeft dat kind echt moeite met rekenen (zelf de ouder gesproken)
Nou en. Ergens moeite mee hebben wil niet zeggen, niet in aanmerking komen. Er bestaat meer op de wereld dan rekenen. Wie weet rekent het kind geniaal voor de ons onbekende paden.
Afkoelen heeft gewerkt
Plusklasje is leuk maar zegt echt helemaal niks hoe het verder gaat.

Hier zat de plusklas vol waardoor er in den beginne maar 1 van mijn tweeling naar de plusklas kon.
Uiteindelijk zijn er meerdere kinderen uit de plusklas met havo en vwo advies
naar vmbo-t afgestroomd. Ook prima natuurlijk.

Het gaat om goed kunnen leren icm inzet.

Jij of je kind kunnen wel tzt op een studie medicijnen inzetten maar daar heeft een plusklas nu niks mee te maken.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 15:00
jdenk je dat mijn kind het verzint?
Kinderen zijn wel goed in het bij elkaar fantaseren van een verhaal als ze een paar losse dingen hebben gehoord. Bron: ik ben zelf kind geweest en heb een paar kinderen op de wereld gezet.
Maar ik denk dat de leraar wel wat anders op vrijdag te doen heeft dan op deze vraag beantwoorden
Arbeidsrecht86 schreef:
Vraag het de juf, maar waarom is dat zo belangrijk voor jou? Om arts te worden heeft je kind de plusklas helemaal niet nodig.
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:34
Maar ik denk dat de leraar wel wat anders op vrijdag te doen heeft dan op deze vraag beantwoorden
ik ga ook niet nu mailen hoor ik stap op haar af volgende week
Phlox24 schreef:
12-12-2025 16:35
Vraag het de juf, maar waarom is dat zo belangrijk voor jou? Om arts te worden heeft je kind de plusklas helemaal niet nodig.
nee maar heeft wel invloed op het schooladvies toch
Dit kan zo in De luizenmoeder :lol:
Ik zou hier alleen maar keihard om moeten lachen denk ik. Ik ben heel blij dat mijn ene kind gewoon lekker het normale leerpad kan behandelen en zo’n plusklas niet nodig heeft.
Bij mijn hb kind past het normale pad niet lekker. Dat is flink lastig. Ook zo’n plusklas is niet de oplossing. Ik zou willen dat hij ook kan floreren in het normale leerpad, zijn vleugels uit kan slaan. Maar zo ver is het onderwijs nog niet helaas.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:36
Hou kom je daar nu weer bij?
Valkia-the-Bloody schreef:
12-12-2025 16:37
Hou kom je daar nu weer bij?
ben je nou serieus?
lijkt me toch dat schooltoetsen, cito en plusklas meetellen
ik zeg toch niet dat deelname een vereiste is maar lijkt me wel een rol te spelen, dus dat bijvoorbeeld kinderen met slechte cito en wel in plusklas eerder een hoger advies krijgen dan iemand met slechte cito en geen plusklas
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:36
Je denkt verkeer om
Kinderen zitten in de plus klas omdat ze meer kunnen / nodig hebben en ja dus waarschijnlijk ook 'hoger' advies krijgen.
Dat zit al in het kind. Dat komt niet door de plusklas.

En schooladvies wordt gebaseerd op waarnemingen van de leraar door de jaren heen gecombineerd met de doorstroomtoets.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven