Werk & Studie alle pijlers

Fraude door ouders groep 5

12-12-2025 14:29 245 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.

Groet,

een kwade ouder
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:41
Je denkt verkeer om
Kinderen zitten in de plus klas omdat ze meer kunnen / nodig hebben en ja dus waarschijnlijk ook 'hoger' advies krijgen.
Dat zit al in het kind. Dat komt niet door de plusklas.

En schooladvies wordt gebaseerd op waarnemingen van de leraar door de jaren heen gecombineerd met de doorstroomtoets.
maar als iemand vals in de plusklas zit dan telt dat toch evengoed mee....
Toch fijn dat er ouders zijn die zo op alle andere kinderen letten.
Look me in the eyes and tell me what you see.
MarinaValentina schreef:
12-12-2025 16:36
Dit kan zo in De luizenmoeder :lol:
Ik zou hier alleen maar keihard om moeten lachen denk ik. Ik ben heel blij dat mijn ene kind gewoon lekker het normale leerpad kan behandelen en zo’n plusklas niet nodig heeft.
Bij mijn hb kind past het normale pad niet lekker. Dat is flink lastig. Ook zo’n plusklas is niet de oplossing. Ik zou willen dat hij ook kan floreren in het normale leerpad, zijn vleugels uit kan slaan. Maar zo ver is het onderwijs nog niet helaas.
Dit dus.

Het deelnemen aan een plus klas is een gevolg, geen oorzaak

:facepalm: :facepalm: :facepalm:
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Nou ik ben benieuwd.

Maar ik denk met veel anderen hier dat je echt een verkeerd beeld hebt van de plusklas. Ook ik kan uit ervaring spreken dat het niet fijn is als je kind zich doodverveelt op school. Onze kinderen werden er heel ongelukkig van wat vooral thuis te merken was. En meestal is het dan ook heel lastig om vaardigheden aan te leren als doorzettingsvermogen, discipline en omgaan met falen. Die plusklas kan daar een beetje helpen maar dicht dat gat echt niet volledig.

En wat iemand hierboven al schreef, bij onvoldoende begeleiding loop je hier vaak in je latere leven op vast (hallo burn-out toen ik 22 was).

Als jouw kinderen al die dingen wel kan leren in het reguliere onderwijs zou ik daar vooral heel blij mee zijn.
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:42
Dit dus.

Het deelnemen aan een plus klas is een gevolg, geen oorzaak

:facepalm: :facepalm: :facepalm:
nee snap ik, maar als iemand door valse omstandigheden in de plusklas zit en hoog scoort op schooltoetsen, dan wordt het toch meegenomen in het shcooladvies, of het nou vals is of niet.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:42
maar als iemand vals in de plusklas zit dan telt dat toch evengoed mee....
Neeeee!

Het kind zit in een plusklas omdat t meer uitdaging nodig heeft.

het krijgt geen hoger denkniveau door de plusklas dat heeft t al!
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:44
nee snap ik, maar als iemand door valse omstandigheden in de plusklas zit en hoog scoort op schooltoetsen, dan wordt het toch meegenomen in het shcooladvies, of het nou vals is of niet.
Nou en? Hoe erg is het als Anne-Fleur een vwo-advies krijgt en vervolgens keihard op d'r bek gaat omdat ze eigenlijk niks kan?
Apatura2 schreef:
Neeeee!

Het kind zit in een plusklas omdat t meer uitdaging nodig heeft.

het krijgt geen hoger denkniveau door de plusklas dat heeft t al!
Snap ik.
Maar ik bedoel stel dat een kind slecht scoort op eindtoets en zit wel in de plusklas en hoge schooltoetsscoeres door valse omstandigheden dan is die gunstiger uit voor het schooladvies dan iemand met slechte citoscore en slechte schoolscore.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:36
nee maar heeft wel invloed op het schooladvies toch
Nee joh! Mijn zoon heeft in het plusklasje gezeten; VWO advies.

Mijn dochter heeft geen plusklas gevolgd: VWO advies.

Mijn zoon heeft een Einstein IQ en is aartslui, die kiest voor gemak.

Mijn dochter is een kei harde werker en gedisciplineerd. Die zit op een stedelijk gymnasium en haar doel is geneeskunde. En het wel of niet hebben gevolgd van een plusklasje is op geen enkel moment in haar selectie relevant.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:45
Snap ik.
Maar ik bedoel stel dat een kind slecht scoort op eindtoets en zit wel in de plusklas en hoge schooltoetsscoeres door valse omstandigheden dan is die gunstiger uit voor het schooladvies dan iemand met slechte citoscore en slechte schoolscore.
En dan zakken ze in de brugklas door het ijs.
Boeit jou het? Zo ja, waarom?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Arbeidsrecht86 schreef:
Je komt pas in een plusklas als je dat niveau al heb

1 opvallend goed gemaakte toets gaat echt geen verschil maken
en ik denk dat jouw zoon t verkeerd gesnapt heeft en en kind thuis een oefentoets gedaan heeft met ouder oid

Een ouder kan echt niet helpen bij de toetsen voor t leerling volg systeem en de doorstroomtoets en daar komen vooral niveaubepalingen uit
Arbeidsrecht86 schreef:
Snap ik.
Je zegt iedere keer iets anders.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:41
ben je nou serieus?
lijkt me toch dat schooltoetsen, cito en plusklas meetellen
ik zeg toch niet dat deelname een vereiste is maar lijkt me wel een rol te spelen, dus dat bijvoorbeeld kinderen met slechte cito en wel in plusklas eerder een hoger advies krijgen dan iemand met slechte cito en geen plusklas
Nee, niet als je een goede leerkracht hebt. Die kijkt naar houding, inzet, en ja ook resultaten en vooral ook hoeveel inzet nodig is voor die resultaten. De plusklas is een gevolg van hoe het met een kind op school gaat, nooit oorzaak voor een schooladvies.

En als kinderen onterecht een te hoog advies krijgen vallen ze op de middelbare snel genoeg door de mand, denk je dat dat leuk is voor die kinderen, als ze dan moeten afstromen? Het is toch veel fijner om op de - toch al spannende middelbare - op een plek terecht te komen waar je tot je recht komt?

En buiten dat, je kind zit pas in groep 5. In groep 7 is een groot deel van de kinderen hier gestopt met pluswerk omdat het tempo dan omhoog gaat en veel kinderen geen ruimte overhielden voor pluswerk.
Arbeidsrecht86 schreef:
Ja, en dan komt dat kind op het gymnasium en dan kunnen de ouders niet meer frauderen en dan valt dat kind vanzelf wel door de mand.

Ik zou trouwens terdege rekening houden met de mogelijkheid dat je kind maar wat bazelt. Niet dat ie een leugenaar is, maar dat ie ergens iets verkeerd begrepen heeft of een loos gerucht heeft opgevangen. Kinderen van acht blinken nou eenmaal nog niet uit in waarheidsvinding.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 12-12-2025 16:51
0.37% gewijzigd
Graftak!
Bloempje* schreef:
12-12-2025 16:48
En buiten dat, je kind zit pas in groep 5. In groep 7 is een groot deel van de kinderen hier gestopt met pluswerk omdat het tempo dan omhoog gaat en veel kinderen geen ruimte overhielden voor pluswerk.
Ja dat zie ik hier ook. Ook dat t niveau van de plusklas binnen school voor de echte uitschieters te laag is waardoor die mogelijk naar een externe moeten.

Wat ik zeg: wees blij als je kind in t reguliere gebeuren past.
Arbeidsrecht86 schreef:
Snap ik.
En dat tweede kind heeft dan toch helemaal niets aan een vwo-advies, want daar is het dan op alle fronten te slecht voor.
Arbeidsrecht86 schreef:
12-12-2025 16:08
Er zit 1 leerling in de plusgroep die weet ik ook van de ouder zelf in de normale klas moeite heeft met rekenen en vaak dingen niet af heeft, hoe kan dat dan?
Verschillende mogelijkheden. Onderpresteren, maar ook: geruchten. Ik ken een jongetje dat volgens klasgenoten heel langzaam is, en werk nooit af heeft. Ouders horen dat dus ook via die kinderen. Vervolgens blijkt toch bij elke iep/cito, ik weet even niet welke, dat kind maximale score haalt. Beeld van medeleerlingen en hun ouders hoeft niet te kloppen.
Mabel schreef:
12-12-2025 14:58
Ouders die de servers van Snappet hacken om hun kind in groep 5 door een toets heen te helpen om in een plusklasje te komen en dan ook nog eens in groepsverband.

Klinkt nogal onwaarschijnlijk. Zou even iets meer onderzoek doen, voor je jezelf compleet voor gek zet bij de leerkracht.
Dit inderdaad. Hoe weten die ouders überhaupt hoe laat ze exact die toets hebben? En waar halen ze al die tijd vandaan? Wie gaat zoveel moeite doen, alleen om een vijfdegroeper in de plusgroep te krijgen? Iets waar ze niks aan hebben als ze daar helemaal niet passen trouwens. Het is niet dat ze daarmee over drie jaar een hoger vervolgadvies krijgen of zoiets, het heeft eigenlijk gewoon geen enkel nut, behalve dat sommige ouders het misschien leuk vinden om te zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Daphne schreef:
12-12-2025 16:52
Verschillende mogelijkheden. Onderpresteren, maar ook: geruchten. Ik ken een jongetje dat volgens klasgenoten heel langzaam is, en werk nooit af heeft. Ouders horen dat dus ook via die kinderen. Vervolgens blijkt toch bij elke iep/cito, ik weet even niet welke, dat kind maximale score haalt. Beeld van medeleerlingen en hun ouders hoeft niet te kloppen.
Omdat ie erbij in slaap valt natuurlijk. Maar die kinderen zien alleen maar dat ie zo traag is.

Ik ben er echt helemaal voor om kinderen serieus te nemen en zo, maar kinderen zien ook alleen maar wat ze zien. Net als veel ouders trouwens.
Graftak!
Ik vind het trouwens heel goed dat je je signaal doorgeeft aan school. Of hetgeen jouw kind gehoord heeft nou klopt of niet, ik zou zeker aan school laten weten dat je “in de wandelgang” (= op het schoolplein) opvangt dat er op deze manier door ouders meegewerkt wordt aan het systeem.

Maar…… school is jou geen antwoord verschuldigd. Ik neem aan dat zij jouw signaal serieus nemen, onderzoeken en indien nodig maatregelen nemen. Maar niet dat zij jou informeren wat er nou wel of niet is gebeurd, want dat gaat jou echt helemaal niks aan. Ik lees tussen de regels door dat je die verwachting wel hebt, dat de juf jou verantwoording schuldig is over wat hier gebeurt. Hoe bizar het ook zou zijn als het klopt, jouw kind wordt hier niet mee benadeeld, er wordt jullie “niks aangedaan”. Jij hebt een signalerende rol, je bent geen slachtoffer / benadeelde in dit verhaal.
Zijn die plus-uren op vaste tijden of zitten die ouders dan de hele schooldag ingelogd op Snappet op hun werk te wachten om de toetsen van hun kind te maken?
ShaunTheSheep schreef:
12-12-2025 17:03
Zijn die plus-uren op vaste tijden of zitten die ouders dan de hele schooldag ingelogd op Snappet op hun werk te wachten om de toetsen van hun kind te maken?

Die toetsen worden gewoon afgenomen in de klas hoor, niet in de plusklas. In de plusklas doen ze hele andere dingen, die niks met het reguliere curriculum te maken hebben. Omdat die kinderen dus wat minder tijd nodig hebben, voor het reguliere curriculum.
Graftak!
Daphne schreef:
12-12-2025 16:52
Mijn man was hetzelfde. Huiswerk vaak niet af of deed het niet en leerde toetsen pas in de pauze want hij had niet meegekregen dat er een toets was. Haalde altijd goeie cijfers en deed het met 2 vingers in z’n neus. Eindexamens waren vooral 9en en 10en. Terwijl een lerares hem dom, lui en achterlijk noemde. Als je heel slim bent dan betekent dat niet per se dat je ook gedreven bent qua huiswerk en op die manier hard werkt. Hij vond het huiswerk nutteloos want hij snapte het al, en op zich heeft hij een punt. Zo’n plusklas was dan juist goed geweest ook al lijkt het voor de buitenwereld dat iemand lui is.
Ok...je hebt een bijzonder beeld. Denk niet dat jij in het plusklasje mag.
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:34
Maar ik denk dat de leraar wel wat anders op vrijdag te doen heeft dan op deze vraag beantwoorden
Ja. Dit dus. De resultaten van de rekentoets analyseren bijvoorbeeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven