Fraude door ouders groep 5
vrijdag 12 december 2025 om 14:29
Beste forummers,
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
vrijdag 12 december 2025 om 15:12
Zijn wel slimme, computer vaardige ouders dan. Aangezien Snappet er alles aan doet om fraude te voorkomen.
Kinderen kunnen thuis enkel taken maken die klaargezet zijn door de leerkracht voor thuiswerk. Andere programmas, waaronder toetsen, kunnen alleen via het systeem op school.
Dat terzijde. Laat het los, kinderen in groep 5 roepen zoveel, liegt je zoontje dan? Nee, hij herhaalt waarschijnlijk wat zijn klasgenootjes roepen.
Loopt je zoon zelf achterstand op hierdoor? Is de kans groot dat hij anders wel in de plusklas zou zitten?
En heeft dat meerwaarde voor hem? Buiten dat het hem zelf wel leuk lijkt, die twee uur uit de klas?
Rustig ademhalen en ben heel benieuwd....benieuwd naar de reactie van de leerkracht en of je deze hoe dan ook hier zal delen.
Kinderen kunnen thuis enkel taken maken die klaargezet zijn door de leerkracht voor thuiswerk. Andere programmas, waaronder toetsen, kunnen alleen via het systeem op school.
Dat terzijde. Laat het los, kinderen in groep 5 roepen zoveel, liegt je zoontje dan? Nee, hij herhaalt waarschijnlijk wat zijn klasgenootjes roepen.
Loopt je zoon zelf achterstand op hierdoor? Is de kans groot dat hij anders wel in de plusklas zou zitten?
En heeft dat meerwaarde voor hem? Buiten dat het hem zelf wel leuk lijkt, die twee uur uit de klas?
Rustig ademhalen en ben heel benieuwd....benieuwd naar de reactie van de leerkracht en of je deze hoe dan ook hier zal delen.
vrijdag 12 december 2025 om 15:14
Als een kind niet op eigen kracht in een plusklas kan meekomen dan valt dat een leerkracht natuurlijk gewoon op tijdens de plusklas lessen. Dat zijn gewoon professionals die weten waar ze mee bezig zijn.
Daarnaast is het mijns inziens de taak van ouders om hun kinderen te helpen met hun schoolwerk. Uiteraard niet om online toetsen (in groep 5?) in te gaan vullen. Maar wel om samen de stof door te nemen, er gesprekken over te voeren en uitleg en ondersteuning te geven bij het eigen maken van de stof. Eén van de belangrijke functies van een plusklas is kinderen die geen uitdaging vinden in de reguliere lesstof dingen aan te bieden die wèl een uitdaging zijn. Zo leer je leren en omgaan met de frustratie die nodig is om je te ontwikkelen. Het is contraproductief om tegen een kind in een plusklas te zeggen jij bent slim dus zoek je het allemaal zelf maar uit als je ergens tegenaan loopt dat niet in één keer duidelijk is. Het lijkt me echter heel sterk dat een kind van acht zelf die nuance al kan aanbrengen wanneer hij of zij van een klasgenootje hoort dat zijn of haar ouders hebben geholpen. Dus dat je zoon het ervaart als iets onrechtvaardigs kan ik me prima voorstellen. Aan jou als ouder de schone taak om die nuance wel aan te brengen.
En ik weet niet of ik het helemaal goed lees maar het klinkt alsof de stoom uit je oren komt. Dat is echt vrij pittig voor groep vijf, je hebt nog een hoop rapporten, toetsen en adviezen te gaan voor je kind klaar is met school. Misschien kun je je beter opmaken voor een marathon dan dit soort sprintjes te trekken
Daarnaast is het mijns inziens de taak van ouders om hun kinderen te helpen met hun schoolwerk. Uiteraard niet om online toetsen (in groep 5?) in te gaan vullen. Maar wel om samen de stof door te nemen, er gesprekken over te voeren en uitleg en ondersteuning te geven bij het eigen maken van de stof. Eén van de belangrijke functies van een plusklas is kinderen die geen uitdaging vinden in de reguliere lesstof dingen aan te bieden die wèl een uitdaging zijn. Zo leer je leren en omgaan met de frustratie die nodig is om je te ontwikkelen. Het is contraproductief om tegen een kind in een plusklas te zeggen jij bent slim dus zoek je het allemaal zelf maar uit als je ergens tegenaan loopt dat niet in één keer duidelijk is. Het lijkt me echter heel sterk dat een kind van acht zelf die nuance al kan aanbrengen wanneer hij of zij van een klasgenootje hoort dat zijn of haar ouders hebben geholpen. Dus dat je zoon het ervaart als iets onrechtvaardigs kan ik me prima voorstellen. Aan jou als ouder de schone taak om die nuance wel aan te brengen.
En ik weet niet of ik het helemaal goed lees maar het klinkt alsof de stoom uit je oren komt. Dat is echt vrij pittig voor groep vijf, je hebt nog een hoop rapporten, toetsen en adviezen te gaan voor je kind klaar is met school. Misschien kun je je beter opmaken voor een marathon dan dit soort sprintjes te trekken
vrijdag 12 december 2025 om 15:16
Ik denk eerder dat kind een gerucht verdraait en jaloers is op kinderen die 2 uur per week iets anders kunnen doen omdat ze de reguliere stof al beheersen dan dat ouders computer hacken om kinderen te helpen met een toets.
En ik zou vooral hopen dat je kind passend onderwijs krijgt op zijn niveau en een baan vind waar hij gelukkig mee is ipv het hoogste haalbare en hij wil dokter worden.
Ik wou vroeger ook kok worden maar gelukkig niet naar de kok's school gegaan maar wel eerst gewoon middelbare school.
En ik zou vooral hopen dat je kind passend onderwijs krijgt op zijn niveau en een baan vind waar hij gelukkig mee is ipv het hoogste haalbare en hij wil dokter worden.
Ik wou vroeger ook kok worden maar gelukkig niet naar de kok's school gegaan maar wel eerst gewoon middelbare school.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Lullig voor hun kinderen, maar waarom ben jij zo boos?Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 14:50Voor de duidelijkheid: de ouders werken dus in de toetsen!
Ik zou zeggen: doe een beetje rustig.
Je kunt je ook afvragen wat het niveau van die plusklas is, want als iedereen eigenlijk "te dom" is om er in te zitten, dan zal er in die plusklas ook niet veel intellectueels gebeuren.
Ik wilde in groep 5 trouwens dolfijnentrainer worden, jaren later vond ik dat alleen maar zielig en ging ik nog net niet de barricades op en nog weer jaren later bestond dat beroep nauwelijks nog.
Je kunt je ook afvragen wat het niveau van die plusklas is, want als iedereen eigenlijk "te dom" is om er in te zitten, dan zal er in die plusklas ook niet veel intellectueels gebeuren.
Ik wilde in groep 5 trouwens dolfijnentrainer worden, jaren later vond ik dat alleen maar zielig en ging ik nog net niet de barricades op en nog weer jaren later bestond dat beroep nauwelijks nog.
vrijdag 12 december 2025 om 15:19
Zou de eerste niet zijn die iets verkeerd heeft gehoord.
vrijdag 12 december 2025 om 15:22
Nee, dat kan ik me niet voorstellen. De meeste kinderen willen helemaal niet liegen tegen hun ouders en zijn -hoe klein ook- al echte onderzoekers. Ik denk dat je kind de waarheid spreekt. Sterker nog, deze geruchten heb ik ook regelmatig op het schoolplein gehoord. Zit je kind toevallig in G. op school?
Ik zou hier zeker wel melding van maken op school. Want alles kan gehackt worden, zelfs stemcomputers, dus een programma als Snappet al helemaal. Wat heb jij eraan dat die andere kinderen later door de mand vallen? Je wilt toch nu eerlijkheid? ik zou direct naar de juf gaan, of beter nog, naar de directeur en eisen dat de onderste steen bovenkomt. Zou er nog iemand op school zijn? Want aan mij hadden ze een slechte en ik zou er vanmiddag al achteraan gaan.
Jouw kind komt er wel, hij heeft in elk geval een moeder die het beste voor hem wil en in hem gelooft.
Laat je weten hoe het afgelopen is?
vrijdag 12 december 2025 om 15:24
Zal de reactie zeker hier delen, wel met naam en al weggelaten natuurlijk he.Gerbera88 schreef: ↑12-12-2025 15:12Zijn wel slimme, computer vaardige ouders dan. Aangezien Snappet er alles aan doet om fraude te voorkomen.
Weet je zeker dat je alleen op school in de toetsen kan werken?
IK heb van de week nog op school gezeten omdat mijn 10 jarige verkering zei te hebben met bijna 15 jarige buurjongen sinds groep 4.
Dat vond de meester wel even belangrijk om te bespreken. En nee niets aan de hand. Al zag mijn 10 jarige er geen probleem in en heel boos was dat meester haar geheim tegen mij verklapte.
Niet alles wat een kind zegt is waar op de manier die volwassenen denken.
Waarom stom elitair? Bredere ontwikkeling denk ik.madamzonderm schreef: ↑12-12-2025 15:13Zelfs als het waar is moet je het nog aantonen. Ik zie niet hoe een plusklasje het beste is voor je kind. Klinkt stom elitair.
vrijdag 12 december 2025 om 15:26
Ik ben heel benieuwd. Als hier de plusklas ook zo zou werken zou ik ook pissig zijn.Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 15:02Ik wacht nog op een juf of meester. Als mijn verhaal blijkt te kloppen ga ik dat hier ook posten
Hier moet je een intelligentie test resultaten kunnen overleggen voor je in de plusklas mag.
vrijdag 12 december 2025 om 15:26
Gorinchemladadieladieda schreef: ↑12-12-2025 15:22Nee, dat kan ik me niet voorstellen. De meeste kinderen willen helemaal niet liegen tegen hun ouders en zijn -hoe klein ook- al echte onderzoekers. Ik denk dat je kind de waarheid spreekt. Sterker nog, deze geruchten heb ik ook regelmatig op het schoolplein gehoord. Zit je kind toevallig in G. op school?
Ik zou hier zeker wel melding van maken op school. Want alles kan gehackt worden, zelfs stemcomputers, dus een programma als Snappet al helemaal. Wat heb jij eraan dat die andere kinderen later door de mand vallen? Je wilt toch nu eerlijkheid? ik zou direct naar de juf gaan, of beter nog, naar de directeur en eisen dat de onderste steen bovenkomt. Zou er nog iemand op school zijn? Want aan mij hadden ze een slechte en ik zou er vanmiddag al achteraan gaan.
Jouw kind komt er wel, hij heeft in elk geval een moeder die het beste voor hem wil en in hem gelooft.
Laat je weten hoe het afgelopen is?
![]()
vrijdag 12 december 2025 om 15:27
Eindelijk iemand die me snaptElizabethMegan schreef: ↑12-12-2025 15:26Ik ben heel benieuwd. Als hier de plusklas ook zo zou werken zou ik ook pissig zijn.
Hier moet je een intelligentie test resultaten kunnen overleggen voor je in de plusklas mag.
vrijdag 12 december 2025 om 15:29
Volgens mij snappen jullie t idee van plusklasje ook maar half.
die zijn er niet om kinderen voor te trekken ofzo
die zijn er om kinderen die na 1x uitleg snappen hoe iets werkt waar de rest 5x nodig heeft
Een kind wordt niet blij en gemotiveerd als het hele dagen moet luisteren naar dingen die ze al snappen. Dus dan een plusklas om op een andere manier of met andere stof wel te leren hoe t is om dingen niet in 1x te snappen. En leren wel moeite doen om leerstof onder de knie te krijgen.
het is geen luxe, het is noodzaak.
en daar kom je (hier iig) niet door toets te maken (al dan niet met hulp van papa en mama)
die zijn er niet om kinderen voor te trekken ofzo
die zijn er om kinderen die na 1x uitleg snappen hoe iets werkt waar de rest 5x nodig heeft
Een kind wordt niet blij en gemotiveerd als het hele dagen moet luisteren naar dingen die ze al snappen. Dus dan een plusklas om op een andere manier of met andere stof wel te leren hoe t is om dingen niet in 1x te snappen. En leren wel moeite doen om leerstof onder de knie te krijgen.
het is geen luxe, het is noodzaak.
en daar kom je (hier iig) niet door toets te maken (al dan niet met hulp van papa en mama)
apatura2 wijzigde dit bericht op 12-12-2025 15:30
7.99% gewijzigd
Je weet hoe het werkt met geruchten? Voor het bij jouw kind komt is het de halve school al door geweest.
Ooit meegedaan aan zo'n verhalendoorgeefspel? Dan weet je dat er nooit uitkomt wat erin ging.
Als dit echt waar zou zijn, dan weet de leerkracht het al lang en moet IT vanavond overwerken. Een toetsomgeving in Snappet is een door de leerkracht gecontroleerde omgeving. Die ziet wat ieder kind uitspookt en dus ook als dat opvallend snel of goed is. Daarbij us een leerkracht niet achterlijk dus als een specifiek groepje kinderen alleen nog maar tienen haalt gaan er heel snel alarmbellen, zeker als dat bij ander werk niet het geval is.
Dus relax. Want als het al waar zou zijn, dan is de pret maar van zeer korte duur.
Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 15:01plusklas kinderen mogen twee keer per week 2 uur de reguliere les overslaan dus ja kinderen hechten daar veel waarde aan. en ik wil mijn kind op een goed vervolgonderwijs, liefst vwo, want hij wil later dokter worden
Moeten ze in die vier uur geen andere onderwijstaken uitvoeren?
Een plusklas is op geen enkele manier een vereiste om naar het VWO te kunnen. Het gros van de kinderen dat naar het VWO gaat heeft niet in een plusklas gezeten. Daarnaast kun je ook via de Havo opstromen naar VWO.
Kinderen die gebaat zijn bij een plusklas zijn kinderen voor wie de stof dusdanig eenvoudig is dat ze heel de dag uit hun neusje kunnen eten en dan nog al hun werk met een voldoende kunnen afsluiten. Dat lijkt misschien heel leuk maar is in de praktijk helemaal niet zo grappig. Want het is ook de bedoeling dat je leert leren en leert hoe je obstakels te lijf gaat en hoe je je emoties reguleert als iemand anders uitblinkt in iets dat voor jou heel ingewikkeld is. Als je die dingen niet leert kun je zomaar met je slimme hoofd gaan lopen dwalen in je verveling en gaan onderpresteren. Of je glijdt door heel je VWO heen en tegen de tijd dat je geneeskunde studeert ontdek je opeens dat je nu wel daadwerkelijk op je niveau zit en je geen idee hebt hoe je daar je hoofd boven water moet houden.
Dus voor je doktersfantasie is het ideale scenario dat je zoon geen plusklas nodig heeft.
vrijdag 12 december 2025 om 15:35
Als het waar is dan zijn het vooral die ouders die hun kinderen niet helpen hiermee. Dat zijn degene die nog wat te leren hebben en ik zou daar zelf van weg blijven. Hoogstens kun je aan je kind uitleggen dat jij dat anders ziet omdat school voor hem is bedoeld en je hem niet helpt de toetsen voor hem te maken.
vrijdag 12 december 2025 om 15:37
Hij zit in gr 5, laat hem kind zijn.Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 15:01plusklas kinderen mogen twee keer per week 2 uur de reguliere les overslaan dus ja kinderen hechten daar veel waarde aan. en ik wil mijn kind op een goed vervolgonderwijs, liefst vwo, want hij wil later dokter worden
Ik denk niet dat jouw kind het verzint maar wel dat de andere kinderen misschien iets te veel fantasie hebben.
vrijdag 12 december 2025 om 15:37
Ben ook benieuwd of het nou waar is of niet, vanuit beveiligingsperspectief. De juf kan als eindgebruiker denk ik niet zien vanaf welk IP-adres antwoorden zijn ingevoerd, maar als Snappet een beetje fatsoenlijk in elkaar gezet is dan kunnen zij dat zelf wel zien. Kan school dan ook opvragen als ze willen.
Hoe werkt dat dan, weet je dat? De toets gaat voor 60 minuten ofzo open en je logt dan als leerling in met gebruikersnaam en wachtwoord om hem te maken? Vanaf eigen gekochte laptop, of een door school beheerde examencomputer zoals op de universiteit? Ik gok het eerste, en dat doen ouders dus thuis vanaf een andere eigen laptop voor hun kind?
Hoe werkt dat dan, weet je dat? De toets gaat voor 60 minuten ofzo open en je logt dan als leerling in met gebruikersnaam en wachtwoord om hem te maken? Vanaf eigen gekochte laptop, of een door school beheerde examencomputer zoals op de universiteit? Ik gok het eerste, en dat doen ouders dus thuis vanaf een andere eigen laptop voor hun kind?
vrijdag 12 december 2025 om 15:43
Die plusklaskinderen zullen de selectie voor geneeskunde toch ook zonder ouders moeten doen. Dus nog 10 jaar geduld, en dan komt de gerechtigheid vanzelf.
Ik zou mijn kind trouwens eerder richting ai dan richting de plusklas pushen. Over 20 jaar is degene die ai snapt een betere arts dan welke plusklasser dan ook.
Ik zou mijn kind trouwens eerder richting ai dan richting de plusklas pushen. Over 20 jaar is degene die ai snapt een betere arts dan welke plusklasser dan ook.
vrijdag 12 december 2025 om 15:49
Ik vraga het me ook af, vandaar dat ik zou willen dat een juf of meester reageert.konwalia schreef: ↑12-12-2025 15:37Ben ook benieuwd of het nou waar is of niet, vanuit beveiligingsperspectief. De juf kan als eindgebruiker denk ik niet zien vanaf welk IP-adres antwoorden zijn ingevoerd, maar als Snappet een beetje fatsoenlijk in elkaar gezet is dan kunnen zij dat zelf wel zien. Kan school dan ook opvragen als ze willen.
vrijdag 12 december 2025 om 15:58
De thuis inlog van Snappet is anders dan die van op school.
Vandaar dat er verschillende taken klaargezet kunnen worden voor thuis dan op school.
Uiteraard kan alles gehacked worden en snap je frustratie als dit gebeurd, maar denk hierbij aan wat het voor jou oplevert of voor je kind.
Een plusklas is als het goed is voor kinderen die niet alleen maar de hoogste scores van de klas halen, maar nog aan meer 'voorwaarden' voldoen. Als het goed is, is het voor kinderen die echt vastlopen binnen de groep, die niet voldoende uitdaging kunnen krijgen en echt meer nodig hebben buiten 'schoolse' zaken.
Ben erg benieuwd naar de reactie van de school.
Vandaar dat er verschillende taken klaargezet kunnen worden voor thuis dan op school.
Uiteraard kan alles gehacked worden en snap je frustratie als dit gebeurd, maar denk hierbij aan wat het voor jou oplevert of voor je kind.
Een plusklas is als het goed is voor kinderen die niet alleen maar de hoogste scores van de klas halen, maar nog aan meer 'voorwaarden' voldoen. Als het goed is, is het voor kinderen die echt vastlopen binnen de groep, die niet voldoende uitdaging kunnen krijgen en echt meer nodig hebben buiten 'schoolse' zaken.
Ben erg benieuwd naar de reactie van de school.
vrijdag 12 december 2025 om 16:01
En trouwens een troostende gedachte voor jou, OP: als je zoontje z'n stinkende best moet doen voor een plusklas, dan heeft ie waarschijnlijk al genoeg uitdaging in de normale klas.
Een leerling voor wie zo'n plusklas is uitgevonden verveelt zich eerder stierlijk in de normale klas omdat hij/zij alles meteen snapt, die doet z'n stinkende best niet. En het is voor die kinderen essentieel dat ze ook voor iets hun best leren te doen, want anders leer je dus gewoon nooit hoe je moet werken, problemen oplossen, doorzetten, creativiteit ontwikkelen etcetera. Dat leert je zoon nu allemaal al wel.
Op puur intelligentie red je het op school prima en het geeft je de illusie dat de wereld aan je voeten ligt, maar op je eerste werkplek kom je jezelf dan hard tegen (geloof me, ik was zo'n leerling toen een plusklas nog niet bestond).
Een leerling voor wie zo'n plusklas is uitgevonden verveelt zich eerder stierlijk in de normale klas omdat hij/zij alles meteen snapt, die doet z'n stinkende best niet. En het is voor die kinderen essentieel dat ze ook voor iets hun best leren te doen, want anders leer je dus gewoon nooit hoe je moet werken, problemen oplossen, doorzetten, creativiteit ontwikkelen etcetera. Dat leert je zoon nu allemaal al wel.
Op puur intelligentie red je het op school prima en het geeft je de illusie dat de wereld aan je voeten ligt, maar op je eerste werkplek kom je jezelf dan hard tegen (geloof me, ik was zo'n leerling toen een plusklas nog niet bestond).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in