Werk & Studie alle pijlers

Freelance/var

09-05-2017 10:20 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier ook mensen die mij kunnen vertellen wat ik moet doen?

Ik geef danslessen 1 dag in de week naast mijn huidige baan.

Ik ben gewend in loondienst te zijn bij dansscholen, maar de dansschool waar ik nu ga werken doet niet aan loondienst. Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik moet doen. Ik lees van alles over freelance werken, var verklaringen, zzp-ers.

Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan doen, en waar te beginnen?
Anders doe je het via Payroll. Tentoo bijvoorbeeld.
kamer van koophandel en op belastingdienst vind je veel info
Als je freelance wilt worden ingehuurd, word je dus zzp-er. Dat betekent dat je facturen moet sturen, btw moet afdragen, een boekhouding moet voeren, meer dan één opdrachtgever moet hebben, moet inschrijven bij de kvk (dat is niet voor elke branche verplicht trouwens) en noem maar op.

Ik ben al jaren zelfstandig ondernemer en met veel plezier - maar ik vraag me af of je je voor een opdrachtgever die geen mensen aanneemt, maar alleen zzp-ers aan het werk wil hebben, deze rompslomp op de hals wilt halen. En dat voor één dag in de week, naast je vaste baan.
Wat eten we vanavond?
Mijn man is naast zn baan ook freelancer. Hij geeft de inkomsten gewoon op bij de aanslag als overige inkomsten. Dus geen var, kvk of facturen. Hij krijgt bruto betaald en betaald dan zelf 1x per jaar de belasting.
ze kan ook gewoon de inkomsten bij "inkomsten uit overig" opgeven bij de IB belasting maar het kan zijn dat de BD je aanmerkt als BTW plichtig, dus even bellen. Var is afgeschaft.
En als je het ingewikkeld vindt is een payrollbedrijf ideaal. Zij doen alle administratie, factureren en belastingen.
Er is binnenkort een online starters evenement van de kvk. Daar kan je veel van je vragen beantwoorden, misschien heb je inderdaad geen kvk inschrijving nodig.
Ik heb een offerte aangevraagd bij een payroll bedrijf. En ga maar eens even bellen met de belastingdienst en kvk. Bedankt voor jullie reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven