Werk & Studie alle pijlers

gedwongen ontslag nemen bij zwangerschap?

19-09-2009 22:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat er hier iemand een antwoord op weet. Mijn zusje is net zwanger, ze is internationaal vrachtwagenchauffeur van beroep, en nu vertelde ze me vanmiddag dat er in haar contract staat dat ze, als ze zwanger is, geacht wordt ontslag te nemen. (weet de precieze woordkeuze niet, maar daar komt het op neer)

Nou vroeg ik me eigenlijk af of dat zomaar mag? Weet een van jullie dat toevallig? Ze heeft een dergelijke clausule al vaker in een arbeidscontract gehad, maar ik vind het zo'n gek verhaal! Ik snap dat het moeilijk (maar niet onmogelijk!) is om een internationaal chauffeur een parttime functie aan te bieden, maar zij moet dus al voor haar verlof opstappen...

Overigens wil ze wel graag iets anders gaan doen dan chauffeuren, dus echt een ramp is het niet, maar tis toch raar dat een werkgever zich zo drukt?
Lijkt me niet, dat dat mag!
The time is now
Je kunt dit bericht beter in de pijler "geld en recht' laten plaatsen denk ik. Het is een juridische vraag of dit wel of niet mag.
Ik weet wel dat een pilote niet meer mag vliegen zodra ze zwanger is. Het kan zijn dat dat ook voor vrachtwagens geldt. Maar verplicht ontslag nemen en stoppen met werken zijn 2 verschillende dingen. Dus ik zou om te beginnen de regels nog eens heel goed nalezen.
mamalelie, dat is in duitsland wel zo maar hier niet. De werkgever is dan wel verplicht ander werk aan te bieden. Het is in het geval van mijn zusje wel degelijk de bedoeling dat ze echt uit dienst treedt bij deze werkgever.
Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat er hier iemand een antwoord op weet. Had hem ook in een andere pijler geplaatst maar iemand zei me dat ie beter hier past.

Mijn zusje is net zwanger, ze is internationaal vrachtwagenchauffeur van beroep, en nu vertelde ze me vanmiddag dat er in haar contract staat dat ze, als ze zwanger is, geacht wordt ontslag te nemen. (weet de precieze woordkeuze niet, maar daar komt het op neer)

Nou vroeg ik me eigenlijk af of dat zomaar mag? Weet een van jullie dat toevallig? Ze heeft een dergelijke clausule al vaker in een arbeidscontract gehad, maar ik vind het zo'n gek verhaal! Ik snap dat het moeilijk (maar niet onmogelijk!) is om een internationaal chauffeur een parttime functie aan te bieden, maar zij moet dus al voor haar verlof opstappen...

Overigens wil ze wel graag iets anders gaan doen dan chauffeuren, dus echt een ramp is het niet, maar tis toch raar dat een werkgever zich zo drukt?
Hm, volgens mij stond dat toch echt op een Nederlandse site hoor. Maar goed. Ik weet het niet, het lijkt me niet dat dat mag, maar aan de andere kant, als het in haar contract staat, en ze heeft dat contract zelf ondertekend, lijkt me toch dat ze dan pech heeft.

Hoe ze die tijd dan financieel moet doorkomen???? Dat moet ze haar baas dan maar eens vragen.
als het in haar contract staat en ze heeft het ondertekend, heeft ze idd geen poot om op te staan.

misschien ff vragen bij je rechtsbijstands verz?
ga naar de rechtswinkel, bureau rechtshulp or het juridisch loket, daar zullen ze je meer kunnen vertellen over je rechtem, gratis.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik denk dat je als pilote (en stewardess?) niet meer mag vliegen als je zwanger bent, meer ligt aan de straling die je oploopt door vliegen. En de vliegtuigmaatschappijen willen niet het risico lopen op claims door aangeboren afwijkingen ed. Maar ik neem aan dat je dan niet ontslagen wordt, maar andere werk krijgt aangeboden.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wat als er een speciale bepaling over zwangerschap in mijn arbeidsovereenkomst staat?

Als er in uw arbeidsovereenkomst bedongen wordt dat de overeenkomst 'van rechtswege' eindigt als u zwanger wordt of moet bevallen is dat in strijd met de wet. Dergelijke bepalingen zijn daarom altijd ongeldig.

Tips!

* Neem meteen contact op met het Juridisch Loket als tijdens uw zwangerschap, verlof of ziekte wegens zwangerschap uw arbeidsovereenkomst wordt opgezegd.

* Wilt u zelf stoppen met werken in verband met uw zwangerschap? Hou dan rekening met de opzegtermijn in uw arbeidsovereenkomst. Twijfelt u of en wanneer u zelf kunt opzeggen, neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Meer weten?

Bel het Juridisch Loket 0900 - 8020 (10ct p/min) als uw probleem net even anders is, of als u nog vragen heeft. U kunt ook binnenlopen bij een van onze 30 vestigingen. Of stuur ons een e-mail. U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord.
http://www.hetjl.nl/hetjl ... 74&nodeId=183&languageId=
quote:meis73xx schreef op 19 september 2009 @ 22:36:

Nou, ontslag nemen is nooit verstandig ivm ww. Dus ook al is het geen ramp voor haar, ik zou het gedwongen ontslag-nemen in elk geval aanvechten zodat niet alle rechten vervallen. Desnoods ontslaan ze haar.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat zo'n clausule rechtsgeldig is.
Het mag dus niet.
Zie bericht van Mamalelie dus.
Ja, gelukkig niet, het zijn de middeleeuwen niet!
quote:mamalelie schreef op 19 september 2009 @ 22:56:

Hm, volgens mij stond dat toch echt op een Nederlandse site hoor. Maar goed. Ik weet het niet, het lijkt me niet dat dat mag, maar aan de andere kant, als het in haar contract staat, en ze heeft dat contract zelf ondertekend, lijkt me toch dat ze dan pech heeft.

Hoe ze die tijd dan financieel moet doorkomen???? Dat moet ze haar baas dan maar eens vragen.Die bepaling in haar contract lijkt me een nietig beding.
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
quote:Arkouda schreef op 19 september 2009 @ 23:03:

[...]

Die bepaling in haar contract lijkt me een nietig beding.Yep. Nou de werkgever nog overtuigen.......
mamalelie sorry, ik schreef het wat ongelukkig maar ik bedoelde dat je in duitsland niet meer mag chauffeuren als je zwanger bent, van vliegen weet ik niks...

Wat een snelle reacties, dankjulliewel! Zal haar even wijzen op de sites en adressen die jullie noemen.
quote:wolletje schreef op 19 september 2009 @ 22:57:

als het in haar contract staat en ze heeft het ondertekend, heeft ze idd geen poot om op te staan.

misschien ff vragen bij je rechtsbijstands verz?Die bepaling in dat contract is nietig !!
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
Weet niet of ze die heeft maar zal haar er op wijzen.

Iemand op een ander topic zei dat een dergelijke clausule in een contract nietig zou zijn, kan dat ook?
Ik zei dat, en dat komt van de site van het juridisch loket, en de link staat er ook bij.
ik zal even de moderators vragen allebei je topics samen te voegen, dit is een beetje onoverzichtelijk.
ik zal even de moderators vragen allebei je topics samen te voegen, dit is een beetje onoverzichtelijk.
quote:singalala schreef op 19 september 2009 @ 23:16:

ik zal even de moderators vragen allebei je topics samen te voegen, dit is een beetje onoverzichtelijk.u is geweldig, had ik zelf kunnen bedenken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven