Werk & Studie alle pijlers

Geen bonus meer

17-04-2011 10:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik werk nu zo'n 4 jaar voor een bedrijf als verkoop binnendienst. Bij indiensttreding is de afspraak gemaakt dat ik naast een basissalaris een bonus krijg aan het einde van het jaar. Dit is jaarlijks zo rond de 2000/2250 geweest netto. De hoogte was gekoppelt aan het behaalde jaartarget van de verkopers. Er werkte ook een collega die dezelfde regeling had en we werkten beide voor onze eigen groep verkopers. Die collega is vorig jaar met een hoop gedoe uit dienst gegaan. Eind van t jaar hadden bepaalde verkopers het ook niet zo goed gedaan. Mijn manager vond toch dat ik het goed had gedaan (mede ook door werk over te nemen van de collega die weg was). Hij heeft mij dus toch een bonus toegekent. Ze hebben geen nieuwe vacature geplaatst. Het idee is ontstaan om mij te intergreren met de office afdeling. Daar zit een andere dame en een officemanager. Ik zou dan ook onder haar gaan vallen en niet meer onder me eigen manager. Het idee is er om dan elkaars werkzaamheden te kunnen overnemen bij ziekte/ drukte enz. zonder een collega erbij te nemen. Ik dacht klinkt op zich niet verkeerd daar ik het erg druk had gekregen door het wegvallen van een fulltimer. Laatst had ik het eindejaarsgesprek met die andere manager. Ze was erg tevreden en er werden wat afspraken gemaakt over de integratie van elkaars werkzaamheden. Toen over de bonus. Ze gaf aan dat ze met de bonus in haar maag zat. Dat was namelijk een afspraak met de vorige manager en de andere collega heeft geen bonus zei ze. Ik voelde m al aankomen. Mijn basissalaris gaat met 100 euro bruto omhoog maar ze wilt van de bonusregeling af. Binnenkort hebben we hier weer een gesprek over. Na het gesprek had ik een dubbel gevoel. Altijd mooi iets erbij maar het wegnemen van de bonus klinkt toch een beetje als het kwijtraken van een extra inkomen. Ik ben het er dus niet mee eens. Ook vind ik de rede die ze aangaf niet voldoende gegrond. Ik ben ook niet van plan om zomaar 2000/2250 in te leveren. Nu ga ik er ongeveer 50 euro netto op voorruit en zou ik die bonus dus kwijtraken.Misschien moet ik dan toch om compensatie vragen? Iemand advies?
Ik zou even nagaan of je met de salaris verhoging evenveel gaat verdienen op jaarbasis en dan afzetten tegen de bonus. Bedenk wel dat een bonus echt een bonus is en niet structureel en men kan je altijd geen bonus toekennen. Die salarisverhoging is structureel. Ikzelf zou liever voor een structurele salarisverhoging gaan, dan elk jaar maar af te wachten of je een bonus krijgt op basis van je prestaties
Ik zou zeker aangeven dat je er zo netto flink op achteruit gaat. Misschien lukt het om zo te onderhandelen dat je brutoloon meer omhoog gaat en dat je uiteindelijk netto hetzelfde bedrag over twaalf maanden overhoudt?
Ik zou er alleen mee instemmen dat de bonus opgeheven wordt als je tussen de (2000/12=) 166,67 en (2250/12=) 187,50 per maand netto meer bij je salaris zou krijgen. Als het nou ietjses minder is... maar ik vind het verschil tussen 166-187 euro en 50 euro wel behoorlijk.

Kun je hiermee niet naar de HR afdeling?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
dit gegeven meenemen in de onderhandeling. Die bonus is 2250/12 is 187,50 netto waard. Zeker daar je hem altijd hebt gehad. Je nieuwe leidinggevende geeft ook aan dat je goed functioneert.

Dat moet je dus in je nieuwe salaris terug zien. Als jij die 50 euro netto als promotie ziet, moet je dus 250 euro netto vooruit gaan in je nieuwe salaris.

Anders zou ik het dus weigeren.
als er in je contract staat dat jij een bonus krijgt, dan hoor je die ook te krijgen. En anders die salarisverhoging vragen waar Iris mee kwam.
Toevoeging. Al snap ik dat een bonus niet altijd in contract vastgelegd staat. De mijne wel gelukkig!
Naar mijn idee is hier sprake van het eenzijdig willen wijzigen van de arbeidsovereenkomst.

Als werkgever met een redelijk voorstel komt ben je min of meer verplicht te accepteren.
Van die 100 bruto hou je zo'n 70 netto over lijkt me, tenzij je in een schaal zit waarin je 50 procent belasting betaalt. En waar lullen we dan over.

Het verschil met 840 jaarlijks netto erbij of 2000 is wel erg veel. Je kan best vragen daarin meer tegemoet te komen.
Is je bonus nu gekoppeld aan wat jij verkoopt, of wat de buitendienstmedewerkers verkoopt, of aan wat jullie samen als team verkochten? Als het puur je eigen verkoop was, dan valt dat nu ook weg omdat je andere taken gaat doen. In dat geval zal je bonus met de oude regeling aan het einde van dit jaar sowieso tegenvallen, je krijgt de kans om minder te verkopen.

Wat is voor jou het voordeel om nu meer richting de officemanagers te gaan en niet volledige focus te hebben op je eigen verkoop team. Kunnen zij zonder binnendienstmedewerker? Kunnen jij en je andere collega niet samen en het officemanagement en de binnendienst ondersteuning doen? En daarbij de bonus delen? Je buitendienst moet toch altijd iemand hebben op de binnendienst, of gaan zij nu die taken overnemen?
Ik zou geen nieuwe functie aannemen waar je op achteruit gaat, terwijl je het blijkbaar zo goed doet.

Ik zou die 50 euro in ieder geval zien als salarisverhoging voor die nieuwe functie en daarbovenop compensatie vragen voor het maximale aan bonus.
Ik zou wat aan je nederlands doen.
Waarom zou je überhaupt overwegen om akkoord te gaan met slechtere arbeidsvoorwaarden??
Een bonus is een bonus bij goed functioneren en gebaseerd op harde targets en nooit een vast salaris. Dus zo hard onderhandelen over wat hierboven allemaal staat aangegeven kan natuurlijk niet. Dat is het vervelende van een bonus. Het kan nl ook zomaar zijn dat je een jaar niks krijgt. Wat ik snap is een deel van jouw bonus afhankelijk van de buitendienst en heb je dit jaar nog gewoon mazzel gehad dat je je deel hebt gekregen.

Ik zou echter dus wel onderhandelen maar je kan dit niet als harde eis neerleggen. Dus niet 2000/12 = zoveel en dat wil ik er nu ook bij. Nee, zo werkt dat niet en dat wist je van te voren toen je je een contract ondertekende waar een bonus in staat. Besef je je dat nu pas dan heb je een wijze les geleerd. Bonus is geen recht of vast salaris. onderhandelen staat je natuurlijk altijd vrij.
quote:jansenenjanssens schreef op 17 april 2011 @ 14:17:

Ik zou wat aan je Nederlands gaan doen.

Dat dus.

En niet akkoord gaan met die 100 euro bruto. Je kunt vanuit jouw positie nog heel wat onderhandelen.
quote:jansenenjanssens wrote on 17 April 2011 @ 14:17:

Ik zou wat aan je nederlands doen.Jij zou iets aan haar Nederlands doen?...
Zo bedankt voor alle reacties. Er zit allemaal wat in. Het onderwerp zette mij ertoe om eens die berg papieren te sorteren en op te ruimen. De papieren van het werk er even tussenuit gevist. Zo kon ik ook precies zien wat er de afgelopen 4 jaar is afgesproken en uitgekeerd. De regeling over de bonus stond niet in de arbeidsovereenkomst zelf, maar in een brief die erbij zat. Hierbij was sprake van een eigen jaartarget als team (ik met mijn voormalige collega). Daar kreeg ik dan 5 % van aan het eind van het jaar. Het eerste jaar heb ik niets gekregen daar ik maar kort in dienst was. In dezelfde brief stond ook wat het bij een vol jaar zal zijn, dus eigenlijk het 2e jaar. Ook 5% alleen dan met een hoger target.

Aan het eind van elk jaar krijg je een gesprek en een bevestigingsbrief. Aan het eind van 2008 stond er een andere bonusregeling ten opzichte van de bijlage van de arbeidsovereenkomst. Nu was er geen sprake meer van eigen target maar een bonus op basis van wat mijn gekoppelde sales deden. Dus bij een bepaald percentage van het jaartarget een bedrag. Dus 90% 2.5K, 100% 3K enzovoort.

Aan het eind van dit 2e jaar heb ik 3.5K bruto gekregen.

Aan het eind van het 3e jaar wederom 3.5K bruto.

Hier kwam ook de overgang naar een andere manager met als doel mij meer te laten integreren met de office afdeling. Ik had dus niets meer van doen met mijn vorige manager die ook de afspraken maakte omtrent de bonus.

Ik begrijp dat deze regeling niet primair is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. Wel jaarlijks op papier en ondertekend door de commercieel directeur.

Wat betreft de veranderingen, die zijn er praktisch niet. Ik voer nog steeds mijn werkzaamheden uit als verkoop binnendienst en verschilt van hetgeen wat de office afdeling doet. Ze willen er wel 1 afdeling van maken is aangegeven in het laatste gesprek. Dus o.a. dat ik mijn taken ga uitleggen aan diegene op die andere afdeling. Er is aangegeven dat zij geen bonus heeft en dat ze dus eigenlijk die van mij wilt afschaffen. Maar aan het einde van de streep hou ik minder over terwijl het argument daarvoor mij niet voldoende overtuigd.
Lijkt mij dat je er dus flink op achteruit gaat omdat ze jou functie willen gaan wijzigen. Ik zou er niet mee akkoord gaan. Nu moet jij je conformeren aan je officeassistente, want zij heeft immers geen bonus. Ze kunnen het ook omdraaien, door haar ook een bonus te geven, zeker als zij ook jou werk gaat overnemen.

Ik zou iig niet akkoord gaan met een verandering van je arbeidsvoorwaarden wanneer je er significant slechter van wordt.
quote:Ligeia schreef op 17 april 2011 @ 14:39:

[...]

Jij zou iets aan haar Nederlands doen?...

Mag ik? Jippie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blij dat er mensen nog zo scherp zijn dat ze mijn fout zien
Over je bonus bouw je geen pensioen op, geen ziektewet, geen ww etc. Dus een vast salaris ipv deels een variabel salaris heeft ook zo zijn voordelen. Maar ik zou zeker hoger gaan proberen te onderhandelen.
quote:Boarn schreef op 17 april 2011 @ 16:09:

Lijkt mij dat je er dus flink op achteruit gaat omdat ze jou functie willen gaan wijzigen. Ik zou er niet mee akkoord gaan. Nu moet jij je conformeren aan je officeassistente, want zij heeft immers geen bonus. Ze kunnen het ook omdraaien, door haar ook een bonus te geven, zeker als zij ook jou werk gaat overnemen.

Ik zou iig niet akkoord gaan met een verandering van je arbeidsvoorwaarden wanneer je er significant slechter van wordt.Hier heb je een goed punt Boarn. Kijk hun hebben een probleem met mijn bonus die ik voorgaande jaren ook volgens afspraak heb gekregen. Dan komen ze wat mij betreft ook maar met een passende oplossing. Dat de office ass die bonus niet krijgt en dat ze dat deels als argument gebruiken vind ik niet terecht. Het zou logischer zijn dat ze de office ass een extra geven omdat ze inderdaad mij gaat ondersteunen. Echter lijkt het erop dat ik een stap terug doe ondanks de 100 bruto die ze erbij wilt geven. Ik ben dus ook van plan om alleen van de bonus af te zien als ik er meer dan die 100 euro bij krijg zodat het in ieder geval wat gecompenseerd wordt. Maar dan moet ik mij ook wel voorbereiden op een scenario waarin zij dus weigeren wat extra te bieden. Ik ben inmiddels welbekend met die trucjes die ze uithalen, dus alle tips en ervaringen zijn welkom.
Hier heb je een goed punt Boarn. Kijk hun hebben een probleem met mijn bonus die ik voorgaande jaren ook volgens afspraak heb gekregen. Dan komen ze wat mij betreft ook maar met een passende oplossing. Dat de office ass die bonus niet krijgt en dat ze dat deels als argument gebruiken vind ik niet terecht. Het zou logischer zijn dat ze de office ass een extra geven omdat ze inderdaad mij gaat ondersteunen. Echter lijkt het erop dat ik een stap terug doe ondanks de 100 bruto die ze erbij wilt geven. Ik ben dus ook van plan om alleen van de bonus af te zien als ik er meer dan die 100 euro bij krijg zodat het in ieder geval wat gecompenseerd wordt. Maar dan moet ik mij ook wel voorbereiden op een scenario waarin zij dus weigeren wat extra te bieden. Ik ben inmiddels welbekend met die trucjes die ze uithalen, dus alle tips en ervaringen zijn welkom.
Zo ik moet het gesprek nog krijgen maar ik zat nog is te denken. Ik vraag mij namelijk af waarom ze pas over 2 maanden de bonus wilt bespreken i.p.v. op korte termijn. Dat doet ze heus niet om mij de tijd te gunnen erover na te denken aangezien niemand het hiermee eens zou zijn. Ik ga dan ook een mail sturen met de vraag over ze een afspraak wilt inplannen binnen enkele weken. Want die heeft ze ook nog steeds niet gemaakt.
Dus voorlopig krijg je nog wel je bonus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven