Geen klik met client
donderdag 17 oktober 2019 om 20:09
Sinds kort werk ik bij thuiszorg als huishoudelijk medewerker. Ik heb dit werk nooit eerder gedaan, alleen thuis gepoetst. Nooit voor een ander.
Ik heb een aantal adressen. Dat gaat goed. Maar er is 1 nieuw adres waar ik geen klik mee heb. De mensen doen niets verkeerd. Maar ik voel me niet bij ze op mijn gemak. Ze komen wat elitair over. Daarnaast zijn ze erg precies. Ik heb geen ervaring met dit werk. Maar ik denk dat de kans groot is dat ik te kort schiet in mijn werk voor deze mensen. Ik ga er dus eigenlijk met tegenzin naartoe. Ik word er nogal zenuwachtig van ook.
Kan ik zelf vragen aan planner om een ander adres? Mag dit als je bij thuiszorg werkt? Het is niet prettig als je met tegenzin ergens heen gaat.
Ik heb een aantal adressen. Dat gaat goed. Maar er is 1 nieuw adres waar ik geen klik mee heb. De mensen doen niets verkeerd. Maar ik voel me niet bij ze op mijn gemak. Ze komen wat elitair over. Daarnaast zijn ze erg precies. Ik heb geen ervaring met dit werk. Maar ik denk dat de kans groot is dat ik te kort schiet in mijn werk voor deze mensen. Ik ga er dus eigenlijk met tegenzin naartoe. Ik word er nogal zenuwachtig van ook.
Kan ik zelf vragen aan planner om een ander adres? Mag dit als je bij thuiszorg werkt? Het is niet prettig als je met tegenzin ergens heen gaat.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:12
Heel eerlijk gezegd is mijn eerste reactie: je kan een kind waar je geen klik mee hebt als leraar ook niet uit de klas zetten en ik kan lastig tegen mijn baas zeggen dat ik bepaalde opdrachten niet doe omdat ik ze niet leuk vind. Bij een baan horen nou eenmaal ook minder leuke onderdelen en/of mensen. Zelf zou ik het misschien aangeven bij een gesprek met je leidinggevende dat sowieso gepland wordt. Maar zou er niet zelf uit het niets een mail over sturen of een gesprek voor aanvragen.
Voorheen werkte ik in de gehandicaptenzorg op kantoor, daar werd ook geen rekening gehouden met voorkeuren. Was gewoon niet in te plannen.
Voorheen werkte ik in de gehandicaptenzorg op kantoor, daar werd ook geen rekening gehouden met voorkeuren. Was gewoon niet in te plannen.
anoniem_64a1d03a68fd0 wijzigde dit bericht op 17-10-2019 20:12
Reden: Domme dt fout!
Reden: Domme dt fout!
0.08% gewijzigd
donderdag 17 oktober 2019 om 20:14
bij ons binnen de hulpverlening mag je het aangeven als er echt geen klik is met de cliënt, net zoals dat de cliënt kan aageven als hij/zij echt geen klik voelt met de behandelaar.
Hier gaat het dan natuurlijk wel om veel intensiever contact en behandeling. in principe zou je je schouders kunnen ophalen en lekker doorgaan met schoonmaken, hun huis wordt er niet schoner van als jij een betere klik met ze hebt. Mocht je je echt niet prettig voelen kan je het altijd aankaarten toch?
Nee heb je ja kun je krijgen.
Hier gaat het dan natuurlijk wel om veel intensiever contact en behandeling. in principe zou je je schouders kunnen ophalen en lekker doorgaan met schoonmaken, hun huis wordt er niet schoner van als jij een betere klik met ze hebt. Mocht je je echt niet prettig voelen kan je het altijd aankaarten toch?
Nee heb je ja kun je krijgen.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:17
Hmm op mijn werk is het mogelijk om een client over te dragen aan een collega als je er echt geen klik mee hebt. De reden is dat het de bedoeling is dat mensen meer regie over hun eigen leven nemen. En als dat niet lukt omdat er geen klik is, stagneert het proces en kun je iemand beter overdragen.
Ik heb dat af en toe moeten doen en ook wel eens cliënten van collega's overgenomen. Wel eerst zelf proberen op te lossen en bespreken met de cliënt en de leidinggevende.
Ik weet niet of dit helemaal vergelijkbaar is, hopelijk heb je er toch iets aan.
Ik heb dat af en toe moeten doen en ook wel eens cliënten van collega's overgenomen. Wel eerst zelf proberen op te lossen en bespreken met de cliënt en de leidinggevende.
Ik weet niet of dit helemaal vergelijkbaar is, hopelijk heb je er toch iets aan.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:19
Wat bij mij ook speelt is dat ik geen ervaring hebt. Maar deze mensen zijn heel precies. Zien alles. Gaven meteen aan dat ze zagen dat ik geen ervaring heb. Gaven aan hoe ik iets kon doen. Daar word ik erg onzeker van of ik het wel goed doe.
Ik denk dat ik nooit ga voldoen aan wat zij zoeken in een hulp.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:19
Je kan ook van ze leren..bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:19Wat bij mij ook speelt is dat ik geen ervaring hebt. Maar deze mensen zijn heel precies. Zien alles. Gaven meteen aan dat ze zagen dat ik geen ervaring heb. Gaven aan hoe ik iets kon doen. Daar word ik erg onzeker van of ik het wel goed doe.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:23
Dat zeker. Dat vind ik niet erg.
Maar omdat ze wat elitair zijn, dat maakt dat ik me ongemakkelijk voel. En daardoor nog meer onzeker. En ga dan juist onhandiger gedragen.
Wat mij ongemak geeft is het elitaire.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:27
Je werkt daar vanuit de gemeente of een indicatie voor een x aantal uur per week?bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:23Dat zeker. Dat vind ik niet erg.
Maar omdat ze wat elitair zijn, dat maakt dat ik me ongemakkelijk voel. En daardoor nog meer onzeker. En ga dan juist onhandiger gedragen.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:30
Ja kloptLavendel_12 schreef: ↑17-10-2019 20:27Je werkt daar vanuit de gemeente of een indicatie voor een x aantal uur per week?
donderdag 17 oktober 2019 om 20:30
zo'n 1 heb ik ook, ik doe hetzelfde werk als jij. niets is goed en niets deugd, klagen tegen collegas over mij.. ik voel me daar dus ook niet prettig maar toch heeft ze me gevraagd of ik prive extra wil komen poetsen bij haar
zo slecht ben ik dan dus ook weer niet.. ze doet overigens ook zo tegen mijn collegas en anderen, hoe is dat bij jou? sommigen zijn gewoon dramtitten en zeuren om het zeuren, daar voelt niemand zich fijn bij. maar ze heeft wel hulp nodig en daarvoor zijn wij er, ik denk altijd maar zo ach het is maar 2 uur op de 18 die ik wekelijks maak, dat overleef ik ook wel.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:36
bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:23Dat zeker. Dat vind ik niet erg.
Ik denk wel dat je eraan moet wennen dat je in allerlei huizen terecht komt, met allerlei verschillende mensen. Van heel elitair tot heel volks en van pietlutten tot "ga je gang maar, ik vind alles goed". Als ze heel drammerig of onbeschoft zijn, kun je dat natuurlijk altijd bespreken met je leidinggevende. Maar nu lijkt het vooral of je je daar niet thuis voelt (omdat je zelf uit een ander nest komt?), maar dat hoeft ook niet, het is tenslotte je werk.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:36
bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:23Dat zeker. Dat vind ik niet erg.
Maar zijn ze ook werkelijk zo kritisch, of is het meer dat je je ongemakkelijk voelt omdat het een heel ander slag mensen is? Sommige elitaire mensen ontdooien behoorlijk als je ze vertelt dat je onzeker bent. Ze hebben kennelijk gelijk dat je onervaren bent. Nou, prima toch? Dan kun je ze vragen om tips en aanwijzingen en zeggen dat je niet zo gewend bent aan hun kringen.
Als het bekakte zeikerds zijn, nou ja, vervelend vond je het daar toch al dus veel erger zal het niet worden. En als het aardige mensen zijn met toevallig een beetje elitaire manier van doen dan wordt het misschien wel beter.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:38
lizenlotte schreef: ↑17-10-2019 20:33mijn patient cliënt heeft overigens altijd een eigen zaak gehad, en is daardoor gewend op mensen te moeten letten en ze bij te sturen. is dat ms bij jouw patient cliënt ook het geval?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 17 oktober 2019 om 20:41
Ja dit is het inderdaad. Ik kom uit een heel ander nest. Daar zit het ongemak.nerdopviva schreef: ↑17-10-2019 20:36Ik denk wel dat je eraan moet wennen dat je in allerlei huizen terecht komt, met allerlei verschillende mensen. Van heel elitair tot heel volks en van pietlutten tot "ga je gang maar, ik vind alles goed". Als ze heel drammerig of onbeschoft zijn, kun je dat natuurlijk altijd bespreken met je leidinggevende. Maar nu lijkt het vooral of je je daar niet thuis voelt (omdat je zelf uit een ander nest komt?), maar dat hoeft ook niet, het is tenslotte je werk.
Daarnaast heb ik geen ervaring, en ben nog onzeker of ik wel goed genoeg geschikt ben voor dit werk. En zij zijn zo pietje precies en vragen dingen die andere clienten niet vragen. Zien alles en zijn wat pietluttig.
Geen goede match gewoon.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:41
Ik doe hetzelfde werk. Ik moet wel zeggen dat ik liever mensen heb die mij duidelijk zeggen hoe ze het willen en met welke producten, veel mensen zeggen doe maar zoals je het gewend bent.. achteraf is het ook niet goed. Momenteel heb ik 16 adressen, eerst 18 . Bij een van mijn cliënten voelde ik mij ook niet goed en na paar weken gewoon gezegd dat ze beter iemand anders in dienst nemen. Bij de andere werd er te veel op mijn vingers gekeken, kon zelfs niet op mijn gemak naar toilet. Daar ben ik heel direct mee geweest en nu gaat het goed. Ik zou het gesprek aangaan wat precies hun verwachtingen zijn en dan een keuze maken.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:47
bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:41Ja dit is het inderdaad. Ik kom uit een heel ander nest. Daar zit het ongemak.
Daarnaast heb ik geen ervaring, en ben nog onzeker of ik wel goed genoeg geschikt ben voor dit werk. En zij zijn zo pietje precies en vragen dingen die andere clienten niet vragen. Zien alles en zijn wat pietluttig.
Geen goede match gewoon.
Kun je het hierover hebben met je leidinggevende? En dan niet dat je een ander gezin wil, maar hoe je het best kan omgaan met een heel precies gezin. Ik zou er niet mee stoppen, je kan hier juist heel veel van leren.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:47
Je bent geen particulier hulp, maar de uren die de mensen op basis van de indicatiestelling hebben gekregen is allemaal berekend in 30 min voor zus, 10 min voor zo, 20 min voor dat, enz.
Neem aan dat je organisatie ook een lijst met werkzaamheden heeft die je wel uitvoert, welke tijd daar ongeveer voor staat en alle werkzaamheden buiten die lijst doe je dus niet.
Bij ons was buiten ramenlappen op een gegeven moment buiten onze werkzaamheden. Of mensen vragen soms de gekste dingen; vitrage afhalen en wassen, kerstboom van zolder halen en helpen opzetten, de radiatoren ragen van binnen, enz. Ik weet wel dat komt voort uit het feit dat ze dat aan niemand anders kunnen vragen, maar daar heb je gewoon geen tijd voor.
Ik denk dat je bij de cliënt de verwachtingen aan beide kanten helder moet maken. Anders heb jij continu het gevoel niet aan hun verwachtingen te voldoen, terwijl jij in de tijd die je krijgt niet aan hun verwachtingen kan voldoen.
Dus of precies werken en andere taken worden niet gedaan of ze moeten genoegen nemen met minder precies maar alles wordt wel gedaan.
Neem aan dat je organisatie ook een lijst met werkzaamheden heeft die je wel uitvoert, welke tijd daar ongeveer voor staat en alle werkzaamheden buiten die lijst doe je dus niet.
Bij ons was buiten ramenlappen op een gegeven moment buiten onze werkzaamheden. Of mensen vragen soms de gekste dingen; vitrage afhalen en wassen, kerstboom van zolder halen en helpen opzetten, de radiatoren ragen van binnen, enz. Ik weet wel dat komt voort uit het feit dat ze dat aan niemand anders kunnen vragen, maar daar heb je gewoon geen tijd voor.
Ik denk dat je bij de cliënt de verwachtingen aan beide kanten helder moet maken. Anders heb jij continu het gevoel niet aan hun verwachtingen te voldoen, terwijl jij in de tijd die je krijgt niet aan hun verwachtingen kan voldoen.
Dus of precies werken en andere taken worden niet gedaan of ze moeten genoegen nemen met minder precies maar alles wordt wel gedaan.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:48
Ook in Duitsland is dat raar. Je bent geen dokter of verpleegkundige.lizenlotte schreef: ↑17-10-2019 20:41tickel, ik werk in duitsland en hier spreken we toch echt van patienten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 17 oktober 2019 om 20:49
Doe eens gek en spreek het eens naar ze uit? 'Ik merk dat ik wat onzeker wordt en me daardoor onhandig gedraag, maar ik wil graag leren'bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:23Dat zeker. Dat vind ik niet erg.
donderdag 17 oktober 2019 om 20:49
Zou je onwijs veel van kunnen leren!bitterkoekjespudding schreef: ↑17-10-2019 20:41Ja dit is het inderdaad. Ik kom uit een heel ander nest. Daar zit het ongemak.
Geen goede match gewoon.
Ik zou niet weten waarom je verder een klik of een match met die mensen zou moeten hebben.