Werk & Studie alle pijlers

Geen (uitzend)CAO. Wel doorbetaling feestdag?

08-12-2009 21:40 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel op projectbasis gedetacheerd via een bureau dat niet is aangesloten bij een CAO. Ik werk 32 uur en heb een vaste vrije dag in de week. Die dag valt niet op vrijdag. Nu komen er twee feestdagen op vrijdag aan. (Kerst en Nieuwsjaarsdag.) Heb ik volgens het Nederlands arbeidsrecht recht op uitbetaling van deze twee feestdagen of kan het bureau mij verplichten om mijn vaste vrije dag in deze weken te ruilen, zodat ik wel 32 uur maak deze weken?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ehm, even denken...
Je werkt via een bureau, uitzendbureau? Normalieter bouw je wel reserveringen op voor feestdagen. Tenminste, een UZB wel. Dan hoef je dus niet te switchen en horen ze je uit te betalen
Ze noemen zich een detacheringsbureau. Op mijn loonstrook staat niets over eventuele reserveringen. Weet je misschien wat er dan geldt?
Ehm, even denken...
Nee, dan weet ik het niet. Misschien dat Tia of Wuiles nog langs komt waaien. Zij weten het meestal wel hoe dat zit.

Misschien kan je het even navragen gewoon bij bureau?
Juist omdat je geen reserveringen hebt moet je wettelijk deze dagen volgens mij gewoon doorbetaald krijgen (anders had je voor deze dag je reservering kunnen krijgen).

Heb gezocht of ik het zwart op wit kon vinden, maar dat is nog ff niet gelukt.
Oké. Bedankt voor zover. Als er mensen zijn die het zeker (denken te) weten, hoor ik het graag natuurlijk.
Ehm, even denken...
Elke werknemer heeft in principe recht op loondoorbetaling tijdens de officiele feestdagen (waaronder in elk geval ook de beide kerstdagen en nieuwjaarsdag vallen).

In een arbeidsovereenkomst of CAO kan bepaald worden hoe daar mee om wordt gegaan. In de meeste gevallen zijn de medewerkers op deze dagen vrij en is het bedrijf gesloten. Het kan echter ook zo zijn dat je bij een 24-uursbedrijf werkt en dan kan het ook anders geregeld zijn. Dit zou dan dus terug te vinden moeten zijn in de arbeidsovereenkomst of CAO.

Als het anders is het geregeld, dan is dat vaak in de vorm van een financiele toeslag. Dit wordt vooral in de uitzendbranche toegepast. Uitzendkrachten krijgen op hun salaris een toeslag en die wordt of direct uitbetaald met de urenuitbetaling of het wordt gereserveerd. Als de toeslag uitbetaald wordt, dan wordt de werknemer geacht om dit zelf te reserveren om zo minder inkomsten tijdens feestdagen op te kunnen vangen. Wordt het gereserveerd, dan kan het uitbetaald worden tijdens feestdagen. Soms gaat dat automatisch, soms moet er expliciet om verzocht worden (is afhankelijk van het systeem van het bureau).

Ook kan het voorkomen dat er een afspraak is gemaakt over compensatie in tijd ipv geld. Bijvoorbeeld dat men normaal een x aantal vakantiedagen per jaar zou hebben, maar dat daar nog eens x dagen bovenop worden geteld voor de feestdagen. In dat geval dient men dus verlof op te nemen als men vrij wil zijn op feestdagen, omdat het "officiele feestdagenverlof" aan het begin van het jaar al bij het vakantietegoed is opgeteld.

Voor Thinker is het dus zaak om de arbeidsovereenkomst er op na te slaan en te kijken of daar iets vermeld staat over hoe er met feestdagen omgegaan wordt. Staat er niets vermeld, dan mag je er vanuit gaan dat je gewoon vrij bent en loon krijgt doorbetaald tijdens de feestdagen.

(Een andere optie is nog dat je geen arbeidsovereenkomst hebt, maar een overeenkomst van opdracht/freelance opdracht/etc. Als dat het geval is, ben je geen "normale werknemer" maar een ZZP-er die op uurbasis factureert. In dat gevalen heb je geen recht op doorbetaling tijdens feestdagen. Maar ik vermoed dat dit hier niet aan de orde is).
Dank voor je uitgebreide uitleg, nummerzoveel. In de arbeidsovereenkomst staat niets over feestdagen. Ik ga uiteraard vragen aan het bureau hoe het zit, maar hoopte met behulp van forummers wat beter beslagen ten ijs te komen. En dat is zeker zo. Dus bedankt allemaal!
Ehm, even denken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven