Werk & Studie alle pijlers

gepromoveerd en dan?

15-04-2010 23:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen jaar gepromoveerd en 30 jaar. In mijn nieuwe baan verdien ik 3350 bruto voor 40 uur/week. Ik ontwikkel nieuwe produkten. Ik weet dat het in vergelijking met veel anderen veel is, maar ik vind het aan de magere kant. Heb deze baan wel geaccepteerd omdat het superleuk is en er zeker weten groei in salaris zit.

Ik ben benieuwd wat andere gepromoveerden verdienen!
Ik verdiende zelfs meer toen ik office manager was (leidinggevend over back office). (Ook niet gepromoveerd en toentertijd 31jr.).

Overigens heb ik dus ook altijd gedacht dat iemand die gepromoveerd is een aardig loonstrookje krijgt. Dat valt vies tegen...
quote:Lizzl schreef op 16 april 2010 @ 08:50:

Ik verdiende zelfs meer toen ik office manager was (leidinggevend over back office). (Ook niet gepromoveerd en toentertijd 31jr.).

Overigens heb ik dus ook altijd gedacht dat iemand die gepromoveerd is een aardig loonstrookje krijgt. Dat valt vies tegen...

Dat is dus inderdaad niet zo. Alhoewel, ik vind persoonlijk 3500 euro wel een leuk bedrag hoor maar als ik kijk wat ik had kunnen verdienen als ik de advocatuur in zou zijn gegaan dan was dit een lachertje. Promoveren doe je omdat je hart er ligt en omdat je jezelf wil ontwikkelen, niet voor het geld.

Op de uni's waar ik ben geweest krijg je als startende UD 3500 als je niet zo slim onderhandeld hebt en tegen de 4000 als je wat beter je positie uitspeelt.

Natuurlijk ligt het er ook aan op welk werkveld je gepromoveerd bent. Een gepromoveerde econoom zal veel meer verdienen dan iemand die op een taalkundig gebied is gepromoveerd.
En dat vind ik dan weer flinke bedragen, Zwieber: binnen mijn vakgebied krijg je als startende UD zo'n 3300 (of ik heb toch heel slecht onderhandeld ).
Hoi Zwieber! Bedankt voor je uitleg - leerzaam!

Absoluut! 3500 is allesbehalve weinig! En ik zit er nu heel ver onder - ruim 50%. Vrijwillig voor gekozen (met hart ipv verstand).
quote:Lorelai schreef op 16 april 2010 @ 09:33:

En dat vind ik dan weer flinke bedragen, Zwieber: binnen mijn vakgebied krijg je als startende UD zo'n 3300 (of ik heb toch heel slecht onderhandeld ).Dat weet ik natuurlijk niet, of je slecht onderhandeld hebt maar in verhouding met wat ik heb gezien is het weinig. Ligt natuurlijk ook aan het vakgebied, ik ben thuis in de juristen en de techneuten inmiddels, waarbij de techneuten vaak wel beter betaald krijgen als UD omdat ze schaars zijn want welke techneut wil nou promoveren als het bedrijfsleven om hem/haar zit te smeken met bakken met geld?
Ik ben 25 en verdien 3000 bruto (op voltijdsbasis). Ik heb een universitaire studie gedaan en doe naast mijn baan parttime een promotieonderzoek (tegen AIO-salaris). Als ik 30 ben verwacht ik meer te verdienen dan jij nu aangeboden hebt gekregen (als ik jaarlijks een periodiek erbij krijg). Maar dat scheelt iets van 200 euro... Dat valt toch wel mee.

Ik ga ook echt niet een salarisschaal hoger dan ik nu zit als ik opeens gepromoveerd ben.
Hey abc, hoe bevalt het promoveren naast een gewone baan als ik vragen mag? Is dat een beetje te combineren?
quote:Anna37 schreef op 16 april 2010 @ 07:11:

Woordje van hoop voor academica's in de UK, als je naar het netto-loon kijkt valt't wel weer mee (of bedoelen jullie de US?). Tot zo'n 44000 per jaar betaal je maar 20% belasting in de UK. Maar promoveren om rijk te worden lijkt me idd niet slim (uiteindelijk is het gewoon een beroepsopleiding to onderzoeker natuurlijk).

Ik ben gepromoveerd in de UK, en nu postdoc in VS. Maar ik betaal inderdaad weinig belasting (mijn collega's zijn dat niet met mij eens 'mijn' staat heeft één van de hoogste staatstarieven )

Ach sommige kosten zijn hoger, andere lager. Maar ik vind het geld gewijs wel jammer dat ik zowel tijdens mijn promotie als nu op plekken woon die gewoon knijterduur zijn wat huur betreft, in vergelijking met de rest van het land. Ja, ik weet niet, misschien ben ik gewoon nog naief en zo, maar ik heb toen ik onderzoeker wilde worden eigenlijk nooit zo nagedacht over geld. Ik bedoel, als ik in een bepaalde baan zit, wil ik ook wel krijgen waar ik recht op heb, maar verder ben ik vooral blij dat ik iets doe wat ik heel erg leuk vind. Kan mezelf niet in een baan voorstellen waarbij ik de zakken vul van een multinational ofzo.
Hmm, hier een nederlandse post-doc (twee jaar geleden gepromoveerd, geneeskunde). Ik zit nog lang niet op 3500 euro hoor, nu rond de 3150. En dan heb ik nog genoeg vrienden die daar nog ruim onder zitten na promotie en een paar jaar ervaring (niet alle instituten volgen de UMC CAO). Als ik het bedrijfsleven ingegaan was had ik ongeveer 300-400 euro per maand meer gekregen, dus wel meer, maar niet ineens heel veel. Tja, als je grof geld wilt verdienen moet je niet in de wetenschap gaan werken, maar ik vind het nog niet eens zo heel slecht. Ik kan prima rondkomen, doe iets wat ik heel leuk vind, en zie betaald de halve wereld. Natuurlijk zijn er altijd mensen die meer verdienen, maar er zijn er ook echt een heleboel die veel minder krijgen.

Wat ik idd soms wel jammer vind is dat mensen er gewoon vanuit gaan dat als je gepromoveerd bent, je dus bakken met geld binnenhaalt. Ik mag niet klagen, maar ik kan ook geen dure designkleding kopen of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven