Werk & Studie alle pijlers

Gesprek met baas/seksisme

16-12-2014 13:49 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu bijna 4 jaar in een groot internationaal bedrijf, vast contract, ik ben 36. Aanstaande donderdag heb ik een gesprek aangevraagd met mijn 'land' manager over mijn directe manager.

Deze manager is een tijdelijke manager (voor 3 maanden nu) aangezien mijn 'normale' manager met ziekteverlog is, komt in maart terug.

Mijn tijdelijke manager werkt in een ander land en zou eigelijk alleen maar op papier mijn manager zijn. Echter is hij zich direct al ontzettend gaan bezighouden met mijn werkzaamheden op een niet constructieve manier en maakt hij opmerkingen (seksistisch?) die naar mijn mening niet door de beugel kunnen. (nooit over mij in mijn bijzijn, maar wel elke vrouw in een straal van 10 meter mag eraan geloven - erg bizar)

Na wat incidenten heb ik besloten om een email naar mijn 'land' manager (zeg maar mijn directe baas) te sturen om dit aan hem voor te leggen. Dit is redelijk normaal aangezien onze HR afdeling niet in Nederland zit en de interene policy is dat we dit soort dingen eerst zelf proberen op te lossen.

Maar nou vind ik dit toch moeilijk - het is mijn baas - ik wil ervoor zorgen dat ik een duidelijk en helder verhaal neer ga zetten, waar ik mezelf niet in een slachtoffer rol plaats. Echter op het moment dat ik voor mezelf dingen ga verwoorden klinkt het al snel een beetje zeurderig - iets waar ik zelf een hekel aan heb en ik wil mezelf zo absoluut niet profileren bij mijn baas.

Dus hoe pak ik dit aan?

Ik kan overigens wel voorbeelden geven als dat helpt maar ik wil geen mega eerste post doen.

Edit: het is niet zo dat deze manager in Maart uit mijn werkleven verdwijnd, als mijn normale manager dan niet beter is gaat het door, en hij blijft hoe dat ook een collega.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Ik snap hem niet helemaal, hij werkt in een ander land, is hij nu tijdig over?

En de opmerkingen die hij over iemand maakt, lach je dan een beetje besmuikd mee, of kun je er ter plekke een opmerking over maken?
die ik wilde bestaat al...
of volgens mij is het besmuikt...
die ik wilde bestaat al...
Goed dat je dat wil doen. Heb je het ook al met degene die de foute opmerkingen maakt besproken? Wat kwam daaruit?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het objectief houdt en concreet beschrijft wat hij doet, en hoe die vrouwen reageren. Maar zonder iets in te vullen als je dat niet zeker weet. Dus wel: "ik sprak die vrouw en ze voelde zich beledigd" maar niet: "Ik denk dat die vrouw zich beledigd voelde". En dan vragen wat je baas denkt dat de beste oplossing is. Eigenlijk net als ieder ander probleem, net zo neutraal alsof het gaat over verkeerd geplaatste rookmelders.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Heb je je "seksistische" baas al aangesproken? Het lijkt mij toch dat je als eerste hem aanspreekt als zijn gedrag voor jou niet acceptabel is. Hij moet op zijn minst de kans hebben zijn gedrag te veranderen, naar zijn leidinggevende gaan kan altijd nog.
Wat is het probleem voor jou dan precies? Ik zou zo concreet en feitelijk mogelijk zijn. Dat is deze post in elk geval niet (ook omdat je niet al te veel wilt uitweiden, begrijp ik), ik kan er niet uit opmaken wat die manager dan precies verkeerd doet. Denk aan de vier G's van feedback geven - al geef je in dit geval de feedback aan een derde, het is toch een handige leidraad.

linkje
Dus deze manager is in maart al weg? Ik zou hier echt geen bonje over maken, dat levert je mogelijk meer problemen op dan dat je nu hebt.

Is er niet een manier dat je leert omgaan met deze man? Afstand nemen, wat assertiever zijn?

Meteen over zijn hoofd met de countrymanager mailen, dat vind ik echt een zwaktebod. Op jouw niveau moet jij zelf je boontjes doppen, schat ik zo in.
Over de seksistische opmerkingen; die maakt hij nooit direct naar de vrouwen toe, die horen het nooit.

Voorbeeld - we hadden een meeting met 10 man (ik enige vrouw) en een collega had een probleem wat opgelost kon worden door contact te leggen met een bepaald 'soort' persoon.

Manager begint te praten over een vrouw van bedrijf X uit zijn land die een oplossing kan zijn en dat hij een ontmoeting kan regelen. Prima, klaar, we willen al verder gaan op het volgende onderwerp en dan komt er nog dit: #1: "Mevrouw in kwestie was vroeger fotomodel."

Collega die dus aan haar voorgesteld gaat worden reageert een beetje zo van 'goh, leuk?' (getrouwd, vader etc)

Blijkbaar niet de reactie waarop hij had gehoopt dus:

#2: "Maar stel je er niet teveel van voor hoor."

Reactie 'nou, eh, ok'

#3: "Ze is nu oud en gebruikt, niet de moeite waard"

En toen zei ik dus iets in de trant van "doe eens normaal zeg" en dan krijg ik de reactie van hem "maar ze is heel aardig hoor"

...

En dan zit je daar dus. Op zo'n moment ga ik dus niet uit mijn slof schieten - want dan kan het zomaar zijn dat ik 'het probleem' wordt.

Manager is overigens de 'second in command' in onze regio, de enige die direct boven hem staat is de baas van de regio war ik dus een gesprek mee heb aangevraagd.

Dit was een paar weken terug en vandaag kwam ik erachter dat ik niet was uitgenodigt voor onze kwartaal meeting in het buitenland. Ik had er nog niet bij stil gestaan, dacht eigelijk dat het Januari zou zijn, maar alle managers uit mijn regio vliegen morgen naar die meeting - behalve ik dus.

Toen ik vroeg wat de bedoeling was kreeg ik te horen dat "hij dacht dat het niet nodig was voor mij om erbij te zijn, en dat ik het vast te druk had."

Right.
quote:perzika schreef op 16 december 2014 @ 14:03:

Goed dat je dat wil doen. Heb je het ook al met degene die de foute opmerkingen maakt besproken? Wat kwam daaruit?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het objectief houdt en concreet beschrijft wat hij doet, en hoe die vrouwen reageren. Maar zonder iets in te vullen als je dat niet zeker weet. Dus wel: "ik sprak die vrouw en ze voelde zich beledigd" maar niet: "Ik denk dat die vrouw zich beledigd voelde". En dan vragen wat je baas denkt dat de beste oplossing is. Eigenlijk net als ieder ander probleem, net zo neutraal alsof het gaat over verkeerd geplaatste rookmelders.Ik heb hem regelmatig verteld dat ik dat soort opmerkingen niet door de beugel vind kunnen gaan.
Hoe reageert hij dan, als jij zegt dat je het niet door de beugel vindt kunnen?

Ik vind je voorbeeld niet professioneel of netjes, maar ik vind dit specifieke voorbeeld ook niet zo erg dat ik naar zijn baas zou gaan.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ik vind het goed dat je actie onderneemt. Dit soort seksisme op de werkvloer is zo rete-genant en de lui die zich eraan bezondigen kunnen daar doorgaans eindeloos mee doorgaan bij de gratie van de zwijgende massa. Hulde van mijn kant dus.

Hier in dit topic heb je een helder verhaal en een prima toon, die kun je naadloos in een goede mail omzetten.
quote:perzika schreef op 16 december 2014 @ 14:33:

Hoe reageert hij dan, als jij zegt dat je het niet door de beugel vindt kunnen?

Ik vind je voorbeeld niet professioneel of netjes, maar ik vind dit specifieke voorbeeld ook niet zo erg dat ik naar zijn baas zou gaan.

Vaak stappen mannen gewoon af op de leidinggevende bij een probleem, terwijl vrouwen onderling gaan konkelen en roddelen oevr dit soort gasten. Ik vind dus juist dat TO het uitstekend aanpakt, aanleiding genoeg. Jouw reactie vind ik tekenend voor het gemak waarmee veel vrouwen maar van alles pikken op de werkvloer, omdat het in bepaalde omgevingen nou eenmaal snel went schijnbaar.

Maar goed, ik krijg al plaatsvervangende schaamte als er gesproken wordt over een "collegaatje", ik snap echt niks van die ondergeschikte rol die vrouwen zichzelf aandoen.
Tekenend? Je kent me helemaal niet. Wat een aanname.

Ik vind niet dat TO het hoeft te pikken, en ik respecteer haar keuze om het zo aan te pakken, maar ik vind het door haar genoemde voorbeeld meer aanleiding geven om hem zelf aan te spreken dan om zijn baas te mailen, zeker nu ze nog niet heeft gezegd hoe hij dan reageert, als zij aangeeft dat de opmerkingen niet door de beugel kunnen.
quote:Aureel schreef op 16 december 2014 @ 14:07:

Wat is het probleem voor jou dan precies? Ik zou zo concreet en feitelijk mogelijk zijn. Dat is deze post in elk geval niet (ook omdat je niet al te veel wilt uitweiden, begrijp ik), ik kan er niet uit opmaken wat die manager dan precies verkeerd doet. Denk aan de vier G's van feedback geven - al geef je in dit geval de feedback aan een derde, het is toch een handige leidraad.

linkjeDe 4Gs kende ik nog niet; ik probeer het gelijk even:

Seksisme:

Gedrag: Ik vind dat (negatieve) opmerkingen over vrouwen die niets te maken hebben met werkzaamheden geen plaats hebben op de werkvloer.

Gevoel: Het irriteerd me.

Gevolg: Het is leidt me af van me werkzaamheden en ik vraag me af of je ook zo over mij praat achter mijn rug.

Gewenst: Geen provocerende opmerkingen maken.

Micro-managen (dit is ook een issue wordt nu een beetje overshaduwt door het seksime, en ik vind het ook moeilijk om te begrijpen of dit ook seksime is, of op mij als persoon)

Gedrag: werkzaamheden die ik al 4 jaar naar volle tevredenheid uitvoer worden nu op niet-constructieve wijze gemicromanaged.

Gevoel: Het irriteerd me.

Gevolg: Kost me veel tijd, energie en aandacht terwijl ik al extra werkzaamheden op me neem in de afwezigheid van manager.

Gewenst: Als er kritiek is op mijn werkzaamheden deze geven op constructieve wijze ipv mailtjes hier en daar met kleine, onsamenhange vragen.

Buitensluiten

Gedrag: 3 vergaderingen waar ik plotseling als enige manager niet voor was uitgenodigt.

Gevoel: Beledigt en verward.

Gevolg: Rare situaties waar collega's zoch afvragen waar ik ben, me zelfs opbellen of ik het vliegtuig heb gemist, en me tijdens de desbetreffende vergaderingen moeten opbellen omdat er vragen waren over mijn expertize.

Gewenst: Mij gewoon deel laten uitmaken van deze vergaderingen.

(wel verhaal gehaald natuurlijk, hij was het vergeten, en daarna vond hij het niet nodig dat ik erbij was.)
Poe voor iemand die nog maar drie maanden blijft zitten zou ik me niet van alles op de hals halen.

Wel zou ik deze persoon er direct op wijzen als hij weer een misplaatste opmerking maakt.

Daar heb ik de "grote" baas niet voor nodig.
quote:monsterpinguin schreef op 16 december 2014 @ 14:20:

Dus deze manager is in maart al weg? Ik zou hier echt geen bonje over maken, dat levert je mogelijk meer problemen op dan dat je nu hebt.

Is er niet een manier dat je leert omgaan met deze man? Afstand nemen, wat assertiever zijn?

Meteen over zijn hoofd met de countrymanager mailen, dat vind ik echt een zwaktebod. Op jouw niveau moet jij zelf je boontjes doppen, schat ik zo in.

Nee hij is niet weg in Maart, maar dan komt mijn 'eigen' manager weer terug - als het goed is.

Daarna 'is' hij er nog wel, maar kan ik hem redelijk uit de weg gaan - zoals ik de afgelopen 4 jaar heb gedaan.

Ik werk mijn hele carriere in dit mannenwereldje, dus ik heb al flink wat gezien en meegemaakt, ik kan naar mijn mening onderscheid maken tussen 'horken/niet zulke grapigge grappenmakers' en echte seksisten.

Alleen is dit de eerste keer voor mij dat ik er een tegenkom op een dusdanige hoge functie dat ik bang ben dat hij me echt gaat tegenwerken.

Als ik hem ermee confronteer, zowel 1-op-1 als in een groep is het echt het typische 'ach joh, gewoon een grapje, moet je wel tegenkunnen hoor hahahaha' maar in 4 jaar heb ik hem nog nooit een grapje horen maken over een man - want dan zou ik het wel kunnen handelen.

Ik heb echt geen zin meer om gesprekken met hem aan te gaan, in zijn ogen is het mijn probleem, dus of ik negeer het en doe alsof ik oogkleppen op heb of ik stap naar 1 tree hoger, en ik had bij wijze van "hoger" kunnen gaan, de countrymanager zit overigens 5 meter bij me vandaan.
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 14:47:

[...]

De 4Gs kende ik nog niet; ik probeer het gelijk even:

Seksisme:

Gedrag: Ik vind dat (negatieve) opmerkingen over vrouwen die niets te maken hebben met werkzaamheden geen plaats hebben op de werkvloer.

Gevoel: Het irriteerdt me.

Gevolg: Het is leidt me af van me werkzaamheden en ik vraag me af of je ook zo over mij praat achter mijn rug.

Gewenst: Geen provocerende opmerkingen maken.

Micro-managen (dit is ook een issue wordt nu een beetje overschaduwt door het seksime, en ik vind het ook moeilijk om te begrijpen of dit ook seksime is, of op mij als persoon)

Gedrag: werkzaamheden die ik al 4 jaar naar volle tevredenheid uitvoer worden nu op niet-constructieve wijze gemicromanaged.

Gevoel: Het irriteerdt me.

Gevolg: Kost me veel tijd, energie en aandacht terwijl ik al extra werkzaamheden op me neem in de afwezigheid van manager.

Gewenst: Als er kritiek is op mijn werkzaamheden deze geven op constructieve wijze ipv mailtjes hier en daar met kleine, onsamenhangende vragen.

Buitensluiten

Gedrag: 3 vergaderingen waar ik plotseling als enige manager niet voor was uitgenodigtd.

Gevoel: Beledigtd en verward.

Gevolg: Rare situaties waar collega's zoch afvragen waar ik ben, me zelfs opbellen of ik het vliegtuig heb gemist, en me tijdens de desbetreffende vergaderingen moeten opbellen omdat er vragen waren over mijn expertizse.

Gewenst: Mij gewoon deel laten uitmaken van deze vergaderingen.

(wel verhaal gehaald natuurlijk, hij was het vergeten, en daarna vond hij het niet nodig dat ik erbij was.)

Misschien was hij geschrokken van je abominabele spelling. Een foutje moet kunnen een iedereen typt weleens verkeerd, maar sjonge, jij maakt zoveel systematische fouten dat ik me echt afvraag op welk niveau jij dan wel niet manager bent.

Verder vind ik dat je overdrijft. De opmerkingen van je baas zijn behoorlijk horkerig en daar mag je best wat van zeggen, maar om daarvoor zoveel heisa te schoppen lijkt mij weinig zinvol. Ik denk dat je alleen maar problemen voor jezelf gaat maken.
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 14:27:

[...]

Ik heb hem regelmatig verteld dat ik dat soort opmerkingen niet door de beugel vind kunnen gaan.Het lijkt er volgens mij vooral op dat je je gepasseerd voelt omdat je niet bent uitgenodigd voor deze meeting.
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 14:26:

#1: "Mevrouw in kwestie was vroeger fotomodel."

#2: "Maar stel je er niet teveel van voor hoor."

#3: "Ze is nu oud en gebruikt, niet de moeite waard"

Is dit alles? Ik vind dit echt ongelofelijk meevallen, hoor. Dat is een persoonlijke mening natuurlijk, maar als dit nou echt alles is, dan schat ik in dat het echt geen zin heeft om hier een probleem van te maken. Want dan kun je rekenen op onbegrip.

Volgens mij heb jij een sterke persoonlijkheid en zit deze persoon voor 200% in je irritatie zone.
quote:markovic schreef op 16 december 2014 @ 15:14:

[...]

Misschien was hij geschrokken van je abominabele spelling. Een foutje moet kunnen een iedereen typt weleens verkeerd, maar sjonge, jij maakt zoveel systematische fouten dat ik me echt afvraag op welk niveau jij dan wel niet manager bent.

Verder vind ik dat je overdrijft. De opmerkingen van je baas zijn behoorlijk horkerig en daar mag je best wat van zeggen, maar om daarvoor zoveel heisa te schoppen lijkt mij weinig zinvol. Ik denk dat je alleen maar problemen voor jezelf gaat maken.

Nederlands is mijn vierde taal en ik schrijf bijna nooit Nederlands (en op mijn werk schrijf ik Engels), maar ik controleer momenteel inderdaad niet wat ik schrijf, ik zal proberen het wat beter te doen. Ik ben ooit lid geworden van het Viva forum om mijn schrijven en lezen te oefenen.

De voorbeelden die ik geef is natuurlijk slechts een fractie van wat hij zegt en doet, heeft het zin om 4 jaar aan opmerkingen en acties hier neer te gaan zetten?

Ik ben niet van plan heisa te schoppen en problemen te maken voor mezelf, maar ik vind wat hij doet echt te ver gaan.
quote:Caviahaar schreef op 16 december 2014 @ 15:34:

[...]

Het lijkt er volgens mij vooral op dat je je gepasseerd voelt omdat je niet bent uitgenodigd voor deze meeting.

Ja, ik ben inderdaad gepasseerd. Ik woon deze meetings de afgelopen 4 jaar 6 keer per jaar bij, en dan opeens wordt ik, als enige manager niet uitgenodigt, zonder uitleg.

Jij zou daar geen issue mee hebben?
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 16:07:

[...]

Nederlands is mijn vierde taal en ik schrijf bijna nooit Nederlands (en op mijn werk schrijf ik Engels), maar ik controleer momenteel inderdaad niet wat ik schrijf, ik zal proberen het wat beter te doen. Ik ben ooit lid geworden van het Viva forum om mijn schrijven en lezen te oefenen.

De voorbeelden die ik geef is natuurlijk slechts een fractie van wat hij zegt en doet, heeft het zin om 4 jaar aan opmerkingen en acties hier neer te gaan zetten?

Ik ben niet van plan heisa te schoppen en problemen te maken voor mezelf, maar ik vind wat hij doet echt te ver gaan.

Dan is het alleszins acceptabel, als ik dat geweten had had ik de opmerking niet geplaatst.

Bij alles wat je doet, denk aan jezelf, je eigenbelang. Het is niet alsof je geroepen bent een enorme misstand aan te klagen, dus denk goed na wat je te winnen hebt bij verdere acties. Als het jouw carrière schaadt dan zou ik me er gewoon overheen zetten.
quote:monsterpinguin schreef op 16 december 2014 @ 15:36:

[...]

Is dit alles? Ik vind dit echt ongelofelijk meevallen, hoor. Dat is een persoonlijke mening natuurlijk, maar als dit nou echt alles is, dan schat ik in dat het echt geen zin heeft om hier een probleem van te maken. Want dan kun je rekenen op onbegrip.

Volgens mij heb jij een sterke persoonlijkheid en zit deze persoon voor 200% in je irritatie zone.

Nee dit is niet "alles" dit was een enkel voorbeeld van iets wat zich kortgeleden heeft afgespeeld.

Echter ik vond het behoorlijk wat, een vrouw die een expert is in haar gebied, die wij nodig hebben voor iets en contact mee gaan zoeken "oud, gebruikt, en niet de moeite waard" noemen, zo omschrijf je iemand niet, dat is hoe je een oude autoband beschrijft.

Ik weet niet wat jij onder sterke persoonlijkheid vat, hij irriteert me inderdaad - hoe hij over mensen praat achter hun rug om, en dan ook alleen maar over vrouwen, ik vind dat niet correct op de werkvloer.

Maar het is lastig in een international bedrijf, culturele verschillen ben ik ook aan gewend, en soms kan je dingen gewoon anders opvatten, zeker als er een taalbarriere is - maar zijn opmerkingen gaan echt verder dan dat.

Misschien is het ook dat ik me aan het settelen ben, zowel in het bedrijf als in Nederland en dat ik daarom er meer problemen mee heb.
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 16:09:

[...]

Ja, ik ben inderdaad gepasseerd. Ik woon deze meetings de afgelopen 4 jaar 6 keer per jaar bij, en dan opeens wordt ik, als enige manager niet uitgenodigt, zonder uitleg.

Jij zou daar geen issue mee hebben?Jawel, maar dan moet je het daar over hebben en geen andere zaken erbij halen.
quote:markovic schreef op 16 december 2014 @ 16:18:

[...]

Dan is het alleszins acceptabel, als ik dat geweten had had ik de opmerking niet geplaatst.

Bij alles wat je doet, denk aan jezelf, je eigenbelang. Het is niet alsof je geroepen bent een enorme misstand aan te klagen, dus denk goed na wat je te winnen hebt bij verdere acties. Als het jouw carrière schaadt dan zou ik me er gewoon overheen zetten.

Geen probleem, ik vrees dat ik mezelf had overschat.

Je tweede punt is inderdaad precies mijn vraag - hoe ga ik dit gesprek in zonder (deze heb ik opgezocht:) mijn eigen glazen in te gooien?

Ik lees hier eigenlijk alleen maar meningen die vinden dat ik dit gesprek niet aan moet gaan - ik begin nu wel een beetje te twijfelen of ik hier inderdaad wel goed aan ga doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven