Werk & Studie alle pijlers

Gesprek met baas/seksisme

16-12-2014 13:49 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu bijna 4 jaar in een groot internationaal bedrijf, vast contract, ik ben 36. Aanstaande donderdag heb ik een gesprek aangevraagd met mijn 'land' manager over mijn directe manager.

Deze manager is een tijdelijke manager (voor 3 maanden nu) aangezien mijn 'normale' manager met ziekteverlog is, komt in maart terug.

Mijn tijdelijke manager werkt in een ander land en zou eigelijk alleen maar op papier mijn manager zijn. Echter is hij zich direct al ontzettend gaan bezighouden met mijn werkzaamheden op een niet constructieve manier en maakt hij opmerkingen (seksistisch?) die naar mijn mening niet door de beugel kunnen. (nooit over mij in mijn bijzijn, maar wel elke vrouw in een straal van 10 meter mag eraan geloven - erg bizar)

Na wat incidenten heb ik besloten om een email naar mijn 'land' manager (zeg maar mijn directe baas) te sturen om dit aan hem voor te leggen. Dit is redelijk normaal aangezien onze HR afdeling niet in Nederland zit en de interene policy is dat we dit soort dingen eerst zelf proberen op te lossen.

Maar nou vind ik dit toch moeilijk - het is mijn baas - ik wil ervoor zorgen dat ik een duidelijk en helder verhaal neer ga zetten, waar ik mezelf niet in een slachtoffer rol plaats. Echter op het moment dat ik voor mezelf dingen ga verwoorden klinkt het al snel een beetje zeurderig - iets waar ik zelf een hekel aan heb en ik wil mezelf zo absoluut niet profileren bij mijn baas.

Dus hoe pak ik dit aan?

Ik kan overigens wel voorbeelden geven als dat helpt maar ik wil geen mega eerste post doen.

Edit: het is niet zo dat deze manager in Maart uit mijn werkleven verdwijnd, als mijn normale manager dan niet beter is gaat het door, en hij blijft hoe dat ook een collega.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 14:47:

[...]

De 4Gs kende ik nog niet; ik probeer het gelijk even:

Seksisme:

Gedrag: Ik vind dat (negatieve) opmerkingen over vrouwen die niets te maken hebben met werkzaamheden geen plaats hebben op de werkvloer.

Gevoel: Het irriteerd me.

Gevolg: Het is leidt me af van me werkzaamheden en ik vraag me af of je ook zo over mij praat achter mijn rug.

Gewenst: Geen provocerende opmerkingen maken.

De bedoeling van gedrag is dat je zijn gedrag beschrijft; nu geef je een mening.

Micro-managen (dit is ook een issue wordt nu een beetje overshaduwt door het seksime, en ik vind het ook moeilijk om te begrijpen of dit ook seksime is, of op mij als persoon)

Gedrag: werkzaamheden die ik al 4 jaar naar volle tevredenheid uitvoer worden nu op niet-constructieve wijze gemicromanaged.

Gevoel: Het irriteerd me.

Gevolg: Kost me veel tijd, energie en aandacht terwijl ik al extra werkzaamheden op me neem in de afwezigheid van manager.

Gewenst: Als er kritiek is op mijn werkzaamheden deze geven op constructieve wijze ipv mailtjes hier en daar met kleine, onsamenhange vragen.

Wat is dat, niet-constructief? Wat doet hij concreet?

Buitensluiten

Gedrag: 3 vergaderingen waar ik plotseling als enige manager niet voor was uitgenodigt.

Gevoel: Beledigt en verward.

Gevolg: Rare situaties waar collega's zoch afvragen waar ik ben, me zelfs opbellen of ik het vliegtuig heb gemist, en me tijdens de desbetreffende vergaderingen moeten opbellen omdat er vragen waren over mijn expertize.

Gewenst: Mij gewoon deel laten uitmaken van deze vergaderingen.

(wel verhaal gehaald natuurlijk, hij was het vergeten, en daarna vond hij het niet nodig dat ik erbij was.)

Verder verwoord je het heel goed hoor! (op de spelfouten na inderdaad )

Ik zou voor mezelf heel goed bedenken wat je wilt bereiken met dit gesprek. Het klinkt alsof je deze meneer niet gaat veranderen. Wat ga je ermee bereiken? Hoe is je relatie met die hogere manager; denk je dat hij/zij hiervoor openstaat?

Het lijkt me trouwens wel een hork van een vent; zou er ook laaiend om worden (werk gelukkig in een vrouwenomgeving, wat natuurlijk ook nadelen heeft, maar deze lullo's kom je er niet tegen gelukkig)
quote:Aureel schreef op 16 december 2014 @ 16:36:

[...]

Verder verwoord je het heel goed hoor! (op de spelfouten na inderdaad )

Ik zou voor mezelf heel goed bedenken wat je wilt bereiken met dit gesprek. Het klinkt alsof je deze meneer niet gaat veranderen. Wat ga je ermee bereiken? Hoe is je relatie met die hogere manager; denk je dat hij/zij hiervoor openstaat?

Het lijkt me trouwens wel een hork van een vent; zou er ook laaiend om worden (werk gelukkig in een vrouwenomgeving, wat natuurlijk ook nadelen heeft, maar deze lullo's kom je er niet tegen gelukkig)

Mijn dank!

Over de 'ik vind' opmerking, in de link die je geeft staat juist dat je 'ik vind' moet zeggen? Of begrijp ik het verkeerd?

Ik moet inderdaad goed nadenken wat ik nu precies wil bereiken - het is niet erg ingewikkeld eigenlijk, ik hoef echt geen best friends met iedere collega te zijn, zolang iemand zijn werk doet en doucht ben ik prima tevreden

Qua persoonlijkhied is niemand perfect, ik ook niet, maar racisme en seksisme zijn dingen waar ik op de werkvloer niet mee wil dealen.
Oh, ik zie het staan, ja. Ik vind het een slechte uitleg, want met 'ik vind' open je als het ware meteen de discussie, en dat wil je juist niet! 'Ik heb gemerkt' of 'ik zie' is al veel beter.
Maar:

- Wil je je baas op de hoogte stellen van zijn gedrag?

- Wil je dat de baas hem aanspreekt?

- Wil je dat hij stopt met zijn gedrag?

- Wil je een andere manager?

- Wil je gewoon je verhaal kwijt?

Dat bedoel ik meer met: wat wil je bereiken.

En: hem veranderen gaat misschien niet lukken.

Dus is deze exercitie dan de moeite waard?
quote:markovic schreef op 16 december 2014 @ 16:19:

[...]

Jawel, maar dan moet je het daar over hebben en geen andere zaken erbij halen.+1
quote:markovic schreef op 16 december 2014 @ 16:19:

[...]

Jawel, maar dan moet je het daar over hebben en geen andere zaken erbij halen.

Dus ik moet voor elke issue een aparte afspraak gaan maken?

In mijn ogen staan deze dingen niet los van elkaar.

Hij maakt opmerkingen, die mij (terecht?) irriteren op de werkvloer, echter dit heb ik jaren genegeerd omdat we niet erg close samenwerkten. Echter nu hij mijn tijdelijke manager is gaat hij uit het niets dingen voor mij bepalen en veranderen zonder mij te informeren. En als ik dan om uitleg vraag krijg ik die niet.

Dat gaat mij te ver, als hij issues heeft met mijn werk moet hij dat aankaarten bij me. Ook doet hij deze werkwijze niet bij mijn mannelijke collega's.

Het is hard te vergelijken omdat ik geen vrouwelijke collega's heb, maar ik denk niet dat deze gang van zaken juost is.
Gebruik die G's nu niet. Dat doe je bij feedback geven, als je hem zelf aanspreekt op zijn gedrag.

Dat is nu niet aan de orde, dit gaat om een klacht, en daar heeft jouw gevoel helemaal niets mee te maken. (Je wilt het niet persoonlijk maken, dit is een klacht over iets wat het bedrijf als geheel schaadt!)

Hoe ik het zou insteken:

- vertel manager dat jij je zorgen maakt om het gedrag van X.

- leg uit dat het om kleine dingen gaat, die lastig als een "incident" gerapporteerd kunnen worden omdat ze op zichzelf niet erg heftig zijn

- maar dat het wel zo regelmatig gebeurt, en telkens over hetzelfde gaat, waardoor het in zijn geheel niet meer als een mislukt grapje gezien kan worden maar als sexisme uitgelegd moet worden

- geef 3 concrete voorbeelden uit de afgelopen paar weken en benoem ook de 1 of 2 grootste uitglijers (eventueel van voor die tijd) ter illustratie van de trend

- en kop tenslotte nog even in dat voor jou de grens nu bereikt is, omdat jij nu ook nog eens als enige vrouw zonder uitleg of opgaaf van reden zomaar niet meer uitgenodigd wordt voor de kwartaalmeeting.

Hou het zakelijk, breng het als een probleem voor de organisatie, en laat "gevoel" erbuiten.
Tsja, wat het punt is: het is je manager. Ik heb in het verleden eieren voor mijn geld gekozen en gewoon een andere baan/functie gezocht. Wat moet je dan? Die kerel wegpesten? Dat gaat ook niet.
quote:NummerZoveel schreef op 16 december 2014 @ 19:38:

Gebruik die G's nu niet. Dat doe je bij feedback geven, als je hem zelf aanspreekt op zijn gedrag.

Dat is nu niet aan de orde, dit gaat om een klacht, en daar heeft jouw gevoel helemaal niets mee te maken. (Je wilt het niet persoonlijk maken, dit is een klacht over iets wat het bedrijf als geheel schaadt!)

Hoe ik het zou insteken:

- vertel manager dat jij je zorgen maakt om het gedrag van X.

- leg uit dat het om kleine dingen gaat, die lastig als een "incident" gerapporteerd kunnen worden omdat ze op zichzelf niet erg heftig zijn

- maar dat het wel zo regelmatig gebeurt, en telkens over hetzelfde gaat, waardoor het in zijn geheel niet meer als een mislukt grapje gezien kan worden maar als sexisme uitgelegd moet worden

- geef 3 concrete voorbeelden uit de afgelopen paar weken en benoem ook de 1 of 2 grootste uitglijers (eventueel van voor die tijd) ter illustratie van de trend

- en kop tenslotte nog even in dat voor jou de grens nu bereikt is, omdat jij nu ook nog eens als enige vrouw zonder uitleg of opgaaf van reden zomaar niet meer uitgenodigd wordt voor de kwartaalmeeting.

Hou het zakelijk, breng het als een probleem voor de organisatie, en laat "gevoel" erbuiten.Dit is super, dank je wel, dit is precies hoe ik het wil brengen, nogmaals bedankt.
quote:monsterpinguin schreef op 17 december 2014 @ 09:13:

Tsja, wat het punt is: het is je manager. Ik heb in het verleden eieren voor mijn geld gekozen en gewoon een andere baan/functie gezocht. Wat moet je dan? Die kerel wegpesten? Dat gaat ook niet.

Ik doe niet aan pesten, dus dat is geen optie.

Ik wil ook niet opzoek naar een andere baan, ik houd van deze baan. Ik wil het aankaarten, duidelijk maken dat ik erzelf niet uitkom en ervoor zorgen dat het beter gaat, hoef geen beste vrienden met hem te worden, gewoon op een goede manier kunnen samenwerken, thats all.
quote:Budhababe schreef op 16 december 2014 @ 17:19:

[...]

Dus ik moet voor elke issue een aparte afspraak gaan maken?

In mijn ogen staan deze dingen niet los van elkaar.

Hij maakt opmerkingen, die mij (terecht?) irriteren op de werkvloer, echter dit heb ik jaren genegeerd omdat we niet erg close samenwerkten. Echter nu hij mijn tijdelijke manager is gaat hij uit het niets dingen voor mij bepalen en veranderen zonder mij te informeren. En als ik dan om uitleg vraag krijg ik die niet.

Dat gaat mij te ver, als hij issues heeft met mijn werk moet hij dat aankaarten bij me. Ook doet hij deze werkwijze niet bij mijn mannelijke collega's.

Het is hard te vergelijken omdat ik geen vrouwelijke collega's heb, maar ik denk niet dat deze gang van zaken juost is.Ook hier gaat het dus om andere dingen dan seksisme. Het is denk ik goed dat je goed nadenkt over wat je wilt zeggen en vooral wat je doel van het gesprek is.
quote:monsterpinguin schreef op 17 december 2014 @ 09:13:

Tsja, wat het punt is: het is je manager. Ik heb in het verleden eieren voor mijn geld gekozen en gewoon een andere baan/functie gezocht. Wat moet je dan? Die kerel wegpesten? Dat gaat ook niet.Waarom zou je jezelf weg laten pesten? Waarom niet gewoon oplossen? Wil je degene na jou er weer mee opzadelen? Kom op zeg, de wereld verandert niet als wij vluchten!
Ik zou in het gesprek eerst bij de feiten houden: je wordt niet uitgenodigd voor overleg en je wordt gecontroleerd op werk dat je al jaren naar tevredenheid zelfstandig uitvoert. Dat zijn punten waar een mannelijke hoger geplaatste heel snel iets van snapt en mee kan. En kaart dan als derde de opmerkingen aan. Als je begint met de opmerkingen kan het zijn dat het als 'gezeur' van jouw kant wordt gezien en de andere 2 punten ook niet meer serieus worden genomen. Eerst je hogere baas meekrijgen door de andere onderwerpen, dan het sexisme aankaarten zou mijn insteek zijn.

En persoonlijk zou ik dat soort opmerkingen ook niet kunnen waarderen. Ik werk ook in een echte mannenwereld en zulke opmerkingen over klanten/contactpersonen kunnen hier echt niet.
quote:MarijeMarije schreef op 17 december 2014 @ 21:22:

Ik zou in het gesprek eerst bij de feiten houden: je wordt niet uitgenodigd voor overleg en je wordt gecontroleerd op werk dat je al jaren naar tevredenheid zelfstandig uitvoert. Dat zijn punten waar een mannelijke hoger geplaatste heel snel iets van snapt en mee kan. En kaart dan als derde de opmerkingen aan. Als je begint met de opmerkingen kan het zijn dat het als 'gezeur' van jouw kant wordt gezien en de andere 2 punten ook niet meer serieus worden genomen. Eerst je hogere baas meekrijgen door de andere onderwerpen, dan het sexisme aankaarten zou mijn insteek zijn.

En persoonlijk zou ik dat soort opmerkingen ook niet kunnen waarderen. Ik werk ook in een echte mannenwereld en zulke opmerkingen over klanten/contactpersonen kunnen hier echt niet.

Niet mee eens! TO ergert zich al langer, en nu als klapper op de vuurpijl wordt ze vrij direct gediscrimineerd als vrouw. Het gaat haar niet om die vergadering, het gaat haar om het sexisme en de gevolgen daarvan.

Als ze eerst over de rest begint, dan is de kans groot dat de klachten over sexisme daarna worden gezien als een manier om (alsnog?) haar zin/gelijk te krijgen. En daar gaat het niet om, het gaat om het sexisme!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven