Werk & Studie alle pijlers

Gesprek weigeren?

08-11-2019 14:42 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Even een heel lang verhaal in het kort om een beetje een idee te scheppen over de hele situatie.

Voor een halfjaar terug werkte ik nog op een woongroep. Door rare,vage praktijken daar door regievoeder, manager en dvc (dingen doorvoeren die onveilig zijn zonder verder daarop in te gaan, niets aannemen van het team, tegenover het team gaan staan i.p.v. samen te werken) ben ik overgestapt naar de nachtzorg binnen datzelfde bedrijf.

Nu is er op de woongroep een cliënt heftig aangepakt zonder rede door inval. Deze zijn ook weg gestuurd hierna.
Echter werkt er niemand van vast personeel meer op deze groep. Alleen maar inval/zzp.
Deze situatie ging mij ontzettend aan het hart en aangezien ik meer vrije tijd heb door nachtzorg had ik besloten voor hem vrijwilliger te worden. Zijn moeder heb ik gecontact wat zij ervan vindt. Zij was dolgelukkig en ook de cliënt zelf vond het geweldig.

Dus ook ik dolenthousiast naar de woongroep gemaild dat ik dit ga doen. Krijg ik van dvc terug dat ik eerst met haar en manager op gesprek moet voor er vrijwilligerswerk gestart wordt.
Echter had ik ook contact met de vertrouwenspersoon en die gaf aan dat zij daar niets mee van doen hebben. Ook had ik moeder hierover ingelicht en die was ook hartstikke boos dat zij denken te bepalen voor haar zoon wie wel of niet vrijwilliger wordt.
Verder ook geen duidelijke rede in de mail waarom zij mij willen spreken. Wel naar gevraagd, geen reactie.

Dus ik heb terug gemaild dat ik dan geen rede zie voor een gesprek en van het gesprek af zie.
Aangezien zij er dus niets mee van doen hebben en mij niet duidelijk aangeven wat de rede is.

Nu stuurt manager gewoon een mail met mij,dvc en hijzelf naar zijn secretaresse met de vraag om een afspraak te plannen voor dit gesprek en nu zou het ineens gaan om samenwerking?
Ik heb nu wederom gemaild dat ik van het gesprek af zie en ik sowieso eerst wil weten waarom er een gesprek moet komen.

Lang verhaal kort. Ik word er ondertussen doodmoe van. Zoiets positiefs als vrijwilligerswerk wordt nog zo negatief gemaakt. Zij hebben er dus ook helemaal niets mee van doen dus ik wil dit gesprek gewoon niet. Ik heb daar helemaal geen zin in. Rede dat ik naar nachtzorg ben gegaan is omdat ik daar niet met hen van doen heb en al dat gezeur niet heb. Daarnaast moet ik dus ook altijd in vrije tijd terug komen voor gesprekken en voor dit gesprek wil ik gewoon geen vrije tijd opofferen.


Mag ik dit gesprek gewoon weigeren? En welke argumenten zou ik daarbij kunnen zetten? Ik snap dat dit niet goed is voor de band tussen mij en management maar dat kan mij op het moment weinig schelen. Dus als ik het gesprek mag weigeren dan zal ik dit zeker doen.

Alvast bedankt. :)

Groetjes
Ik zou me ernstig zorgen maken en dus ook niet voor een organisatie willen werken, waar zonder enige vorm van gesprek dergelijke acties goedkeurd worden. Ik vind het enorm onprofessioneel gedrag van je, om meerdere redenen.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
08-11-2019 15:19
Ik vind dat je niet erg professioneel te werk bent gegaan door eerst aan cliënt en diens moeder te vertellen dat jij wel vrijwilliger voor hem wil worden en daarna aan de woongroep “mede te delen” dat jij dit gaat doen. Met een vrijwilliger van buitenaf zou ook gewoon vooraf een gesprek worden gevoerd om het over wederzijdse verwachtingen/afspraken/grenzen etc. te hebben.
Jij bent daar weggegaan vanwege de slechte sfeer en werpt je nu op als redder en dat deel je simpelweg mede aan de woongroep i.p.v. dit fatsoenlijk vooraf te bespreken. Je blaast nogal hoog van de toren vind ik. Ook door hoe je op het voorgenomen gesprek reageert. De reden is toch duidelijk? Ze willen eerst met je in gesprek alvorens het vrijwilligerswerk start.
Dit.
Ik denk dat het helemaal niet goed is voor client als jij daar met je frustraties over het reilen en zeilen op die woning, in contact treed. Ik denk dat je dan ongewild toch spanning overbrengt op hem.

Neem afstand. Laat een ander dit doen. Jij kan die kar echt niet trekken.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
08-11-2019 17:01
Als je in de nachtzorg zit kun je gewoon nog in het systeem hoor; en gelukkig maar.
Je mag helemaal geen gegevens inzien van een andere afdeling, noch deze bewaren want je werkt daar niet meer. Je hebt vanuit je professie geen doelbinding meer met die informatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht vanuit mijn baan als docent niet ook nog als vrijwilliger op dezelfde school aan de slag. Dat heeft namelijk te maken met verzekeringen en als je als werkgever een aangenomen werknemer meer laat werken moet dat gewoon betaald worden, ook al zeg je zelf dat het niet hoeft.
In mijn geval ging het om de vrijwilliger die het opvanglokaal deed (uitgestuurde leerlingen, proefwerken inhalen ed). Omdat ik toen niet zoveel lesuren had kon ik dat er wel bij doen tot ze weer opgeknapt was maar dat mocht dus niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan. In het algemeen geldt dat als het in het verlengde van de functie ligt het niet mag en als het een ander takenpakket betreft het wel mag. Hoe dan ook kan je er als werkgever beter voorzichtig mee zijn, want grenzen zijn daarin natuurlijk niet zo scherp te stellen. Als je praat over iemand met een beperking (geen idee welke doelgroep exact sprake is in deze post) mag je in de functie van vrijwilliger waarschijnlijk de verzorging hoe dan ook niet doen, maar mag je waarschijnlijk wel bijvoorbeeld mee naar de kinderboerderij, sporten, een concert of een andere vrijetijdsbesteding. Een kop koffie samen drinken en de stad in gaan, zal daar ook onder vallen. Alleen denk ik dat op een zelfde groep dit sowieso niet wenselijk is en een enorm risico als werkgever.

In dit geval heeft TO op de woongroep gewerkt en een heel andere rol daar gehad, dus dat is nogal een vreemde positie. Ook kunnen de overige cliënten het opvatten als: "Ik ga wel met Pietje leuke dingen doen, maar jullie laat ik stikken." Verder kan TO het daar niet loslaten, terwijl ze daar met een reden weg is gegaan. Allemaal zaken waar de meeste werkgevers echt niet om staan te springen. De weg die TO daarin bewandelt en de houding om geen gesprek aan te willen gaan helpt daarin zeker niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Dat gesprek zul je wel moeten voeren en ben bang dat het voor jou geen leuk gesprek zal worden...
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO, avdc ik ben erg benieuwd hoe het is afgelopen. Laat je het even weten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven