Werk & Studie alle pijlers

Getuigschrift na stage

25-02-2014 13:55 38 berichten
Hallo,

Ik vroeg mij af of ik de stage-instelling kan verplichten om een getuigafschrift af te geven. Helaas levert Googlen geen duidelijk antwoord op. Hopelijk weet iemand het, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik weet niet beter of je krijgt altijd een stageverklaring waarin je functioneren besproken wordt, maar ik weet niet of je dat bedoelt. Ik weet ook niet zeker of zo'n getuigschrift heel positief is als je ze moet dwingen om hem af te geven.
Huh? Een getuigschrift? Je krijgt een voldoende als het goed is. En aan het einde van de rit een diploma.
Een getuigschrift?

Nee dat denk ik niet.

Maar als het goed is krijg je wel een volledig geparafeerd stageverslag mee toch?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Mijn stagebegeleider was het er toentertijd niet mee eens dat hij alleen een voldoende of onvoldoende mocht geven. Hij wilde mij een zeer goed geven. Zodoende heeft hij mij persoonlijk een schrijven mee gegeven waarin hij aangaf wat hij van mij vond. Dat was een fijne referentie bij het solliciteren na afronding van mijn studie.

Waarom wil je perse een getuigschrift? Je hebt toch dadelijk je getekende stageverslag, waaruit blijkt of je een voldoend of onvoldoende hebt. Wat wil je dan met een getuigschrift?
Ik kreeg ook een getuigschrift toen ik mijn stages had afgerond. Willen ze geen getuigschrift afgeven dan?
quote:boerderijgeit028 schreef op 25 februari 2014 @ 14:13:

Ik kreeg ook een getuigschrift toen ik mijn stages had afgerond. Ik heb heel wat stages gelopen in verschillende sectoren, maar nog nooit een getuigschrift gehad.
Had je daar wel om gevraagd Bootje?
Bedankt voor de antwoorden

Ik weet dat als je in loondienst bent, je om een getuigschrift kan vragen bij einde dienstverband (om welke reden dan ook) en dat moet krijgen dan (ondertekend). Maar ik vroeg mij dus af of dat ook geldt voor een stage.

Mijn stage is tussentijds beëindigd en ik zou graag een getuigschrift willen om zwart op wit te krijgen hoe de stage-instelling vind dat ik functioneerde.

@Stromboli

Afgedwongen of niet, positief wordt de getuigschrift waarschijnlijk toch niet (naar verwachting overigens)

Normaliter krijg je bij mijn opleiding bij de einde van stage een eindgesprek met de stagebegeleider en docent van school waarin. Geen verslag of iets anders op papier
Ik weet overigens nog niet of ze een getuigschrift willen afgeven of niet, maar heb een vermoeden dat er nog weleens moeilijk gedaan kan worden. Scheelt dan dat ik weet of het juridisch wel of niet afgedwongen kan worden.

Het klinkt als een vervelende situatie en gedoe en dat is het helaas ook.....
Hoe komt het dat je stage tussentijds beëindigd is?
quote:boerderijgeit028 schreef op 25 februari 2014 @ 14:25:

Had je daar wel om gevraagd Bootje?Nee, ik kreeg een getekend verslag met feedback en cijfer. En een diploma uiteindelijk.
quote:Lovestar schreef op 25 februari 2014 @ 14:42:

Bedankt voor de antwoorden

Ik weet dat als je in loondienst bent, je om een getuigschrift kan vragen bij einde dienstverband (om welke reden dan ook) en dat moet krijgen dan (ondertekend). Maar ik vroeg mij dus af of dat ook geldt voor een stage.

Mijn stage is tussentijds beëindigd en ik zou graag een getuigschrift willen om zwart op wit te krijgen hoe de stage-instelling vind dat ik functioneerde.

@Stromboli

Afgedwongen of niet, positief wordt de getuigschrift waarschijnlijk toch niet (naar verwachting overigens)

Normaliter krijg je bij mijn opleiding bij de einde van stage een eindgesprek met de stagebegeleider en docent van school waarin. Geen verslag of iets anders op papierWaarom wil je dan per se een getuigschrift? Het lijkt mij dat je met een negatief getuigschrift toch niets gaat doen. Of mis ik dan iets?
Hmm, ik weet niet of ik die vraag wil beantwoorden. Ik vind het fijn als ik onherkenbaar ben namelijk. Het is daarnaast ook nog eens een heel verhaal om te typen

Is het van belang om antwoord te kunnen geven op de vraag?
Ik gaf nooit een getuigschrift, wél een beoordeling, daarin gaf ik aan of de betreffende stagiair zijn of haar stage goed had doorlopen, met welke taken hij of zij moeite had, werkhouding, omgang met collega's, motivatie, flexibiliteit enz..
verba volant, scripta manent.
quote:kanon schreef op 25 februari 2014 @ 14:55:

[...]

Waarom wil je dan per se een getuigschrift? Het lijkt mij dat je met een negatief getuigschrift toch niets gaat doen. Of mis ik dan iets?

Er is veel gedoe omtrent mijn functioneren en de wijze waarop de stage-instelling handelt en beoordeelt is niet helemaal netjes zeg maar.

Met een getuigschrift heb ik alles zwart op wit en is dit bevestigd. Mocht ik juridische stappen ondernemen, dan heb ik het getuigschrift.
quote:MarianneDavids schreef op 25 februari 2014 @ 14:57:

Ik gaf nooit een getuigschrift, wél een beoordeling, daarin gaf ik aan of de betreffende stagiair zijn of haar stage goed had doorlopen, met welke taken hij of zij moeite had, werkhouding, omgang met collega's, motivatie, flexibiliteit enz..

Zou voor mij ook prima zijn. Als het maar op papier staat.

Hmm, misschien kan ik wel hierom vragen
Ik zou inderdaad om een geschreven eindevaluatie vragen en dan meteen vermelden welke punten je beoordeeld wilt zien.

Van getuigschrift gaan misschien alarmlampjes branden.
Verplichten zelfs......waarom zou je het niet eerst gewoon netjes vragen?
Ik heb een prima oplossing gekregen, thanks allemaal

Ik ga inderdaad eerst maar vragen om een beoordeling/eindevaluatie en vraag. Zal ook de belangrijke punten noemen die ik graag opgenomen wilt zien.

Neemt niet weg dat ik mij nog steeds afvraag of de stage-instelling kan verplichten, maar misschien is deze route niet nodig. Ik hoop het!

@Yoshe

Gang van zaken is niet helemaal goed verlopen, doordat de stage-instelling bepaalde dingen niet goed aangepakt heeft (niet alleen mijn eigen beoordeling, maar ook van de universiteit). Heb een bruin vermoeden dat aangezien ze niet echt netjes gehandeld hebben, of netjes vragen 'helpt'. Maar eerst proberen natuurlijk
Volgens mij zijn stages sowieso niet bij de wet geregeld en zijn er dus ook geen wettelijke regels over het af moeten geven van een beoordeling of getuigschrift.

Daarnaast kun je de stage instelling sowieso niet verplichten om bepaalde zaken te benoemen, dus als het je puur gaat om de werkelijkheid zwart op wit te krijgen dan ben ik bang dat dit moeilijker is dan je wellicht vermoedt.
Je zal straks (helaas) ook nog eens gelijk krijgen ook Kanon. Voor mij is het dan wel een bevestiging dat het niet goed zit dan, want als ze achter hun beoordeling staan, waarom niet zwart op wit zetten. Alleen maar fijn dan voor mijn leerproces Maar de stage-instelling is niet dom natuurlijk....
Nee, je kunt geen getuigschrift eisen.
Jeej! Nummerzoveel is geweest, dus nu weet ik het zeker zeker zeker

Nummer, je bent echt een arbeidsrecht/advies goeroe!

En tegelijkertijd is dit een bummer voor mij....Moet het nu toch maar heel heel lief gaan vragen
Het spijt me, Lovestar. Als je eenmaal een werknemer bent, dan kan het wel. Maar het luistert nogal nauw waar je dan om moet vragen (zie Google: arbeidsrechter + getuigschrift).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven