Werk & Studie alle pijlers

Gevaarlijke collega

26-02-2014 23:26 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Graag zou ik jullie mening horen wat te doen bij een type collega die ik al gevaarlijk beschouw. En nee, ze gooit niet met theekopjes of messen.

Ik heb een collega die te pas en te onpas haar pijlen telkens op weer iemand op de afdeling richt om diegene zwart te maken en probeert daar anderen in mee te krijgen. Roddel en achterklap is her middle name. Ze stookt iedereen nu weer op om onze manager af te zeiken, als er iemand promotie lijkt te maken of iets krijgt maakt ze diegene zwart. Ze probeert altijd een wit voetje te halen bij de juiste mensen, wat overigens vaak niet lukt omdat ze aan de andere kant ook zoveel verkeerd doet. Vandaag was t mijn beurt om de volle laag te krijgen omdat ik iets had geregeld wat haar niet was gelukt. De pijlen gaan nu op mij gericht worden. Daarnaast is ze veelal een last voor de afdeling door haar tirades aan de telefoon met klanten. Wat zouden jullie doen met zo'n persoon?
Neem aan dat je niet de enige bent die dit ziet? Ik stel een confronterend gesprek voor met een paar collega's (anders ben jij ineens de stoker)
Met je leidinggevende gaan praten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dank je voor je reactie. Inderdaad bijval zoeken bij collega's. Dat kan niet bij alle collega's, want sommigen lijken nu weer even op haar hand te zijn. Ze kan af en toe erg 'inpalmen'. Gelukkig hebben er al meer wel eens melding gemaakt van haar gedrag bij manager. Ik heb dat gisteren ook gedaan.
Haar 'te vriend' houden is in deze denk ik ook een betere dan negeren.
Is er geen Engels speekwoord? iets met vrienden dicht bij je houden maar je vijanden nog dichterbij?
Doe ik niet aan....
Je hoeft haar niet te vriend te houden en je hoeft ook zeker niet met collega's over haar te roddelen. Wees gewoon professioneel tegen haar, maar met gepaste afstand, zodat er over jou niets negatiefs te vermelden valt maar zij wel voelt dat ze bij jou de grens bereikt heeft.

Als jij je altijd keurig gedraagt dan zal een klacht aan jouw adres ook minder serieus genomen worden. Als je wel aan spelletjes mee gaat doen, dan graaf je natuurlijk jouw eigen graf.
Wat NummerZoveel zegt. Gewoon erboven staan. Succes!
Je kan een paar dingen doen:

1.zelf niet meedoen met roddel en achterklap

2. Je eigen werk goed doen

3. Nee, je werk uitmuntend doen zodat het helemaal niet uitmaak wat een ander over je zegt

4. Je energie in jezelf en je eigen projecten steken

Aan haar kun je waarschijnlijk niet zoveel doen, behalve je er niet mee inlaten en niet meegaan in hetzelfde gedrag.

Je kent vast het idee dat alles wat je aandacht geeft groeit, hoe meer je je met haar en haar gedrag bezighoudt, hoe meer het je werk verpest.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
En als ze echt je werk sabboteert, dan zou ik daar wel een stokje voor steken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Hou haar inderdaad dichtbij. Ik heb ook zo'n collega (gehad) en die heb ik ook gewoon op social media terwijl ik weet dat ze over mij praat. Ik weet echter dat ze gewoon jaloers is en kan haar daarom wel hebben.

Hou je sterk, praat niet over je zwaktes en laat haar in haar eigen val vallen. Het moet op een begeven moment op gaan vallen. Als je leidinggevende je mening vraagt, zou ik die wel gematigd geven.
Ik zou ook ergens bijhouden wat ze dan precies doet en wanneer.
Lees mijn motto. Ik heb ook zo'n collega gehad. Die was opeens niet meer mijn collega....
Ook eens met nrzoveel. Iemand die zoals jij beschrijft doet vind ik overigens niet gevaarlijk. Zo iemand graaft zijn eigen graf. De collega die dit alles subtieler doet die vind ik gevaarlijker.
Gewoon je werk doen, het is maar een collega, geen vriendin.

Iedereen doet wel eens iets fout, maar als dat incidenteel is heeft ze geen enkele 'stok om mee te slaan' naar jou toe. En wat ze verder doet...ach, een beetje een goede manager prikt daar dwars doorheen. Daar hoef jij je niet in te mengen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven