Werk & Studie alle pijlers

Goede collega functioneert niet goed

11-03-2013 19:17 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele lieve collega waar ik ook op vriendschappelijke basis mee omga. Zij doet het werk al een stuk langer dan ik. Zonder al te veel in willen gaan op het soort werk dat we doen (ivm herkenbaarheid), is het werk waarbij je heel assertief moet zijn (om het goed te doen), ondernemend en zelfstandig. Je hebt gewoon je eigen caseload en er is weinig controle. Het is ook moeilijk te beoordelen of een collega zijn werk wel/niet goed doet, omdat je er zo weinig van mee krijgt. Toch wordt er ook regelmatig wat overgedragen of zijn er contacten met dezelfde personen/organisaties.

Op die momenten merk je dat collega haar werk niet goed doet (ze is bijv. al meer dan een jaar ergens niet langs geweest etc,). Dit is natuurlijk iets voor de leidinggevende om haar op aan te spreken en dat is in de afgelopen jaren eigenlijk nauwelijks gebeurt. Tijdens functioneringsgesprekken werden er wel puntjes aangegeven die verbetert konden worden, maar haar functioneren was altijd ruim voldoende.

Tot nu. Het komt voor haar als donderslag bij heldere hemel, terwijl iedereen het wel aan zag komen.

Collega snapt absoluut niet wat ze fout doet/deed en wijt het allemaal aan omstandigheden (toen was ik ziek, toen was m'n vader overleden, toen dit, toen dag etc.). Ze ziet niet dat ze niet op voldoende niveau functioneert, ergens logisch, want dit niveau is jarenlang (in mijn ogen onterecht) als ruim voldoende beoordeelt. Maar goed, nu staat haar baan op het spel! Ik vind haar een hele fijne meid en wil niet dat ze haar baan verliest. Bovendien denk ik wel dat ze het zou kunnen als ze er wat meer aan zou trekken. Ze heeft zich altijd te afwachten opgesteld en te makkelijk. Maar het was (en is) niet mijn rol om haar daarop te wijzen.

Ze heeft nu vaak gesprekken en coaching, maar ze is eigenlijk alleen maar boos om het onrect wat haar is aangedaan. Het is allemaal onterecht, want ze deed het altijd goed! De voorbeelden die worden aangedragen door coach en leidinggevende om concreter te maken wat er wordt bedoelt, weerlegt ze altijd. In plaats van dat ze kijkt naar waar het voorbeeld voor staat, probeert ze alleen maar te laten zien dat het voorbeeld onterect is.

Ze heeft een bepaalde tijd gekregen om zich te verbeteren en als ze zo doorgaat, zie ik dat niet gebeuren... Zij ziet dat overigens niet zo, want zij denkt dus dat ze laat zien dat de redenen waarom zij zo denken niet klopt.

Ik wil haar graag aan het verstand brengen dat het echt serieus is en dat ze niet in dit traject zit, omdat mensen tegen haar zijn. Ze functioneert echt niet goed! Tegelijkertijd wil ik haar ook niet kwetsen, ik wil het juist op een opbouwende manier brengen.

Maar...ik vind dat ook weer niet mijn rol en wil ook niet onze goede relatie op het spel zetten. Ik zou het alleen heeeeeeel jammer vinden als ze zou worden ontslagen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nou mee moet. Moet ik er wel wat mee of moet ik het gewoon op z'n beloop laten...Verantwoordelijkheid van haar en lg...

Ik vind het ondertussen ook behoorlijk frustrerend vinden om naar haar te luisteren, omdat ze zo in de slachtofferrol zit.

Zucht...advies?
Wees eerlijk en zeg wat je op je hart hebt.

Als zij in de verdediging schiet dan heb je in ieder geval het mogelijke gedaan.

En anders, ben jij er ook nog als zij ontslagen zou worden...?

Dan heeft zij nog een vriendin.

Meer kun je niet doen.
Laat het over aan de leidinggevende en coach.

En probeer tips te geven die haar kunnen helpen als ze daar voor open staat. Haar iets 'aan het verstand brengen' werkt averechts en is niet aan jou als collega.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Wat jammer dat jij als goede vriendin haar niet eerder feedback hebt gegeven. Gemiste kans. Maar, nooit te laat om eerlijk te zijn.
Ik snap je maar zowel als collega en als vriendin zou ik toch eerlijk zijn. Daar heeft ze het meest aan. En als ze dat niet waardeert, dan is dat toch echt helaas voor haar. En jammer van jullie vriendschap
Ik heb haar wel eerder feedback gegeven en doe dat nog steeds. Het is echter wel opbouwende kritiek, zoiets van; ik had het zo aangepakt, of misschien kun je het de volgende keer beter op deze manier doen. Ze heeft dan ook altijd een excuus waarom het niet goed is gegaan, dat lijkt ook een deel van het probleem te zijn. Ik heb haar echter nooit recht in het gezicht dat ze haar werk niet goed doet. De tips die ik geef worden niet zozeer weggewuifd, maar ze gaan natuurlijk maar over een klein onderdeel van het werk, dus ze ziet er de ernst niet van in lijkt het wel.

Ik probeer voorbeelden en tips te geven die ze in haar hele werk kan gebruiken, maar ze lijkt ze alleen toepasbaar te vinden in die situatie (waarvoor er altijd voor haar goede redenen waren om het niet zo goed aan te pakken), ze lijkt het niet breder te willen (kunnen???) trekken.
Soms denk ik wel eens dat ze echt een schok nodig heeft en haar dus inderdaad moet vertellen dat ze haar werk niet goed doet en dat ik het in die zin terecht vind dat ze nu in een traject zit.

Maar eerlijk gezegd durf ik dat ook weer niet zo hard te zeggen. Ik heb haar wel een paar keer aangegeven dat ik denk dat er al veel langer ontevredenheid over haar functioneren was en dat ze dat veel eerder en duidelijker hadden moeten aangeven. Nu is haar manier van werken een gewoonte geworden, die ze wel moet veranderen.
Hmmm ik snap het. Maar zou het dan niet gewoon kunnen dat ze niet geschikt is voor dit werk? En dat een eventueel ontslag ook terecht is?
Misschien ziet het bedrijf de kans schoon om haar eruut te werken ivm de crisis. Als ze altijd een goede beoordeling had, hoe kan het nu dan ineens slecht zijn. Klinkt niet helemaal als zuivere koffie.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Als ik het zo lees, is er denk ik weinig meer mogelijk. Als zij in de verdediging schiet, en niets wil doen met feedback, houdt het natuurlijk wel op.

Het enige dat je nog kunt doen is echt een gesprek aangaan: "we moeten even praten" en het zo duidelijk stellen als je hier gedaan hebt. Zeg haar dat je haar wil helpen. Heeft dit nog geen effect, houdt het op denk ik. Helaas, maar zij moet aan zelfreflectie doen, en dat kan ze alleen zelf.
Niet kunnen kan idd een probleem zijn en een uitzichtloze.

Als jij hebt gedaan wat in je macht ligt, zou ik het laten.
Ik ben het eens met Boterbloem. En voor die schok zorgen is echt jouw taak niet
quote:Frizzy schreef op 11 maart 2013 @ 19:39:

Hmmm ik snap het. Maar zou het dan niet gewoon kunnen dat ze niet geschikt is voor dit werk? En dat een eventueel ontslag ook terecht is?

Als ze op deze manier doorgaat, vind ik het ontslag ook terecht. Het onterechte vind ik alleen dat ze haar jaaaaaaaaren zo hebben laten functioneren en er nooit wat van hebben gezegd. Daar zit denk ik ook een groot gedeelte van het probleem. Ze doet het al 10 jaar zo en het was altijd ruim voldoende en nu ineens is het onvoldoende. Dat kan niet aan haar liggen...

(Leidinggevende heeft hier dus ook heel lang wat laten liggen en op die manier het probleem verergerd, maar het is niet onterecht dat ze er nu op wordt aangesproken...)

Ik denk wel dat ze het in zich heeft, om het werk goed uit te voeren! Ze is intelligent, sociaal, ze moet alleen wat actiever worden op het werk. Op andere vlakken is ze wel heel actief en assertief, dus ook dat gedeelte kan ze wel. Het lijkt gewoon of ze jaren geleden qua werk is ingekakt en nog steeds niet is wakker geschud (ontkenning).
Tja, dan maar hopen dat de jaarlijkse functioneringsgesprekken haar 'opwekken'.

Ik weet wel dat de eisen sinds de recessie strakker worden, dus misschien biedt dat hoop.
quote:Cameron10 schreef op 11 maart 2013 @ 19:40:

Misschien ziet het bedrijf de kans schoon om haar eruut te werken ivm de crisis. Als ze altijd een goede beoordeling had, hoe kan het nu dan ineens slecht zijn. Klinkt niet helemaal als zuivere koffie.

Dat is ook haar gedachtengang en dat belet haar om de waarheid te zien/accepteren en daarmee aan de slag te gaan. Ze blijft alleen maar in de specifieke voorbeelden hangen die worden aangegeven.

Ik denk niet dat het gaat om haar eruit willen werken (wel als haar functioneren zo blijft), maar er was altijd een leidinggevende die erg makkelijk was en iedereen zijn gang liet gaan, nu is er een leidinggevende met een veel directere stijl.
quote:Missprincesa schreef op 11 maart 2013 @ 19:45:

[...]

Als ze op deze manier doorgaat, vind ik het ontslag ook terecht. Het onterechte vind ik alleen dat ze haar jaaaaaaaaren zo hebben laten functioneren en er nooit wat van hebben gezegd. Daar zit denk ik ook een groot gedeelte van het probleem. Ze doet het al 10 jaar zo en het was altijd ruim voldoende en nu ineens is het onvoldoende. Dat kan niet aan haar liggen...

(Leidinggevende heeft hier dus ook heel lang wat laten liggen en op die manier het probleem verergerd, maar het is niet onterecht dat ze er nu op wordt aangesproken...)

Ik denk wel dat ze het in zich heeft, om het werk goed uit te voeren! Ze is intelligent, sociaal, ze moet alleen wat actiever worden op het werk. Op andere vlakken is ze wel heel actief en assertief, dus ook dat gedeelte kan ze wel. Het lijkt gewoon of ze jaren geleden qua werk is ingekakt en nog steeds niet is wakker geschud (ontkenning).Maar dan zou ik toch denken dat jij haar moet kunnen wakker schudden. Als je durft.
Gelderka, zo zou ik het echt niet doen.

En eerlijkheid staat natuurlijk niet gelijk aan botheid!

Je kunt best een open eerlijk gesprek aangaan op een prettige toon. Beginnen dat je je zorgen maakt en ook graag ziet dat zij haar baan houdt omdat ze zo`n fijne collega en vriendin is.
quote:Frizzy schreef op 11 maart 2013 @ 19:51:

[...]

Maar dan zou ik toch denken dat jij haar moet kunnen wakker schudden. Als je durft.Meer wakker schudden dan wat ik tot nu toe heb gedaan, durf ik eigenlijk niet. Dan moet ik echt knetterhard zijn tegen haar zijn en dat is 1 niet echt mijn stijl (ik vind eigenlijk al dat ik vrij duidelijk tegen haar ben geweest, maar dat komt dus niet zo over) en 2 ben ik dan echt bang dat ik zowel onze collegiale als vriendschappelijke relatie op het spel zet.
Lastige situatie. Aan de ene kant denk ik dat als ze er zo ontzettend niet voor open staat, ze misschien sowieso niet zo openstaat voor kritische zelfreflectie. Anders had ze toch al lang een keer bij jou aangeklopt om te vragen of jij misschien ook vond dat er een kern van waarheid inzet?

Wat je misschien kunt doen is haar uitnodigen tot die zelfreflectie. Als zij dan weer bij jou haar verhaal kwijtwil over de onterechte behandeling, kun je haar vragen of ze er wel voor open staat om haar eigen rol onder de loep te nemen. Zonder direct te zeggen dat jij vindt dat de kritiek terecht is, kun je haar wel erop wijzen dat het een goede en positieve manier kan zijn om met kritiek om te gaan: nagaan bij jezelf of er misschien toch niet iets van klopt, bij andere vrienden en collega´s navragen of zij dit ook herkennen, en zo eventueel aan jezelf werken zodat je er uiteindelijk beter uitkomt. Wijs haar er ook op dat jij niet de indruk hebt dat haar baas een "heksenjacht" aan het maken is, maar dat hij haar juist wil ondersteunen, moedig haar aan om het als een kans te zien. Dat is denk ik het enige wat je kunt doen zonder dat je zelf ook kritiek levert, die inderdaad misschien niet goed aankomt.
quote:Missprincesa schreef op 11 maart 2013 @ 19:59:

[...]

Meer wakker schudden dan wat ik tot nu toe heb gedaan, durf ik eigenlijk niet. Dan moet ik echt knetterhard zijn tegen haar zijn en dat is 1 niet echt mijn stijl (ik vind eigenlijk al dat ik vrij duidelijk tegen haar ben geweest, maar dat komt dus niet zo over) en 2 ben ik dan echt bang dat ik zowel onze collegiale als vriendschappelijke relatie op het spel zet.Maar lieverd, dan blijft er niks over...
quote:Valk schreef op 11 maart 2013 @ 19:59:

Lastige situatie. Aan de ene kant denk ik dat als ze er zo ontzettend niet voor open staat, ze misschien sowieso niet zo openstaat voor kritische zelfreflectie. Anders had ze toch al lang een keer bij jou aangeklopt om te vragen of jij misschien ook vond dat er een kern van waarheid inzet?

Wat je misschien kunt doen is haar uitnodigen tot die zelfreflectie. Als zij dan weer bij jou haar verhaal kwijtwil over de onterechte behandeling, kun je haar vragen of ze er wel voor open staat om haar eigen rol onder de loep te nemen. Zonder direct te zeggen dat jij vindt dat de kritiek terecht is, kun je haar wel erop wijzen dat het een goede en positieve manier kan zijn om met kritiek om te gaan: nagaan bij jezelf of er misschien toch niet iets van klopt, bij andere vrienden en collega´s navragen of zij dit ook herkennen, en zo eventueel aan jezelf werken zodat je er uiteindelijk beter uitkomt. Wijs haar er ook op dat jij niet de indruk hebt dat haar baas een "heksenjacht" aan het maken is, maar dat hij haar juist wil ondersteunen, moedig haar aan om het als een kans te zien. Dat is denk ik het enige wat je kunt doen zonder dat je zelf ook kritiek levert, die inderdaad misschien niet goed aankomt.Mooi advies hoor. Maar daarvoor is wel een mate van zelfreflectie nodig. En daar lijkt het nou juist aan te schorten.
quote:Frizzy schreef op 11 maart 2013 @ 20:00:

[...]

Maar lieverd, dan blijft er niks over...

Ik ben bang dat je misschien gelijk hebt....ik was min of meer aan het hopen op iemand die zou zeggen: ja, dat heb ik ook meegemaakt en toen *dit of dat* werd gezegd, viel het kwartje ineens wel.

Ik neem de adviezen hier in ieder geval mee en probeer het gewoon, hoewel ik eigenlijk denk dat het niet zoveel effect heeft. Ik zal het nog even blijven proberen, want het is gewoon een hartstikke leuk en lief mensen met heel erg veel kwaliteiten, ik vind het alleen zo jammer dat die er nu niet uitkomen.
Maar weet je zeker dat ze de juiste kwaliteiten wel bezit? Anders kunnen ze er nooit uitkomen denk ik zo...

Hou je ons op de hoogte?
Kan je niet tegen haar zeggen dat zij moet proberen te zien waarom leidinggevende en coach haar deze feedback geven?Zeg dat zij nou eenmaal in een afhankelijke relatie met deze mensen zit en dus moet proberen te begrijpen wat zij van haar willen. Je kan haar daar ook bij helpen: "Toen je ziek was, hadden zij graag willen zien dat je dat en dat had gedaan. Wellicht is het niet jouw manier, maar blijkbaar is dat toch de bedoeling"

Dan hoef je niet te zeggen dat je het eens bent en hoor je dus niet bij het 'vijandelijke' team.

Ik zou niet gaan voor de botte confrontatie, dat snapt ze nu toch niet. Die heeft ze al gehad van de leidinggevende en van de coach.
Ik kan me gevoel collega wel voorstellen. Jarenlang goede beoordelingen en nu opeens is het niet meer goed? Wat moet je dan nog geloven?

Ik denk ook dat ze haar eruit willen werken, maar dat is puur uit ervaring met collega's.

Ik vind tips @isadoro wel goed. Hou je op de vlakte en spreek over dat ' zij graag willen zien' en ' zij graag hadden willen zien' enz. Dat is het meest haalbare, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven