Werk & Studie alle pijlers

Goede netwerkmogelijkheden?

27-10-2014 11:21 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas moet ik me ook weer op het sollicitatiepad begeven. Ik vroeg me af wat goede mogelijkheden zijn om te gaan netwerken.

Bedrijven Contact Dagen, is dat wat geschikt om te netwerken of staan die bedrijven daar om te verkopen?

Open Coffee Clubs, mijn idee is dat daar of alleen maar andere werkelozen komen of kleine zelfstandigen, en dat daar dus niet werkgelegenheid zit?

Netwerkborrels, het valt mij op dat daar gesproken wordt over ondernemers, ben ik als bijna werkeloze daar dan welkom?

Op wat voor netwerkbijeenkomsten gaan jullie af?

Waar ontmoet je recruiters en waar je kun goed je CV afgeven?

Ohja, ik zoek iets in de zakelijke dienstverlening/overheid.
Netwerken is iets anders dan een baan proberen binnen te hengelen.

Verplaats je eens in de persoon die een baan te vergeven heeft: gaat die naar een borrel in de hoop door 40 werkzoekenden belaagd te worden?
Ik ben me daar bewust van. Feit blijft wel dat 70% van de vacatures tegenwoordig via het netwerk wordt ingevuld en er dus weinig vacatures nog gepubliceerd worden. Ook bij het netwerken kom je op een gegeven ogenblik op een punt dat je mogelijke werkgelegenheid kunt bespreken. Dat is wat anders dan op een evenement met je CV strooien en te kust en te keur bij iedereen in de handen duwt. Ik denk dat ik wel in staat ben om een goed netwerkgesprek te kunnen voeren zonder daarbij opdringerig over te komen.
Netwerkborrels van Bedrijvenverenigingen e.d. zijn meestal enkel toegankelijk voor (werknemers van) leden en hun introducés. Hun bedoeling is om business te genereren, hun bedrijf te promoten en verbanden met andere bedrijven aan te gaan. Daar zitten ze dus zeker niet te wachten op werkzoekenden.

Bedrijvencontactdagen: Ook daar promoten bedrijven zichzelf en hun 'handel'. Je zou handjes kunnen gaan schudden en je cv achterlaten, maar hou er rekening mee dat de mensen bij de stands vaak niet eens voor het bedrijf werken, maar ingehuurd worden voor beurzen e.d.

Kijk in je eigen netwerk of er mensen zijn die je met potentiele werkgevers in contact kunnen brengen. Met een introductie van een bekende heb je zeker enkele stappen voorsprong. Kijk je contacten op LinkedIn door op hun contacten en vraag eventueel om een introductie.

Succes!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Bij netwerken is het belangrijk dat je brengt en niet enkel haalt. Dus op banenjacht tijdens een netwerkding is not done. Daar had je in moeten investeren toen je nog wel een baan had. Als ik als mijn bedrijf zijnde op een netwerkborrel sta, zit ik echt niet te wachten op mensen die naar een baan hengelen. Daar is het echt niet het evenement voor. Ik ben daar om mijn bedrijf te verkopen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Recruiters vindt je door ze op internet te zoeken, ze te bellen en je CV te sturen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
"Feit blijft wel dat 70% van de vacatures tegenwoordig via het netwerk wordt ingevuld en er dus weinig vacatures nog gepubliceerd worden"

Via netwerk dat je hebt. Niet via netwerk dat je op het moment suprème nog moet gaan opbouwen. Dat is geen netwerken maar solliciteren.
Het lijkt mij dat dat percentage vooral is door het netwerk dat je momenteel hebt. Maar misschien zou je daar eens wat rond kunnen vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven