Werk & Studie alle pijlers

Handicap/beperking & solliciteren

08-08-2010 16:49 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma. Momenteel ben ik bezig met het schrijven van sollicatie brieven, maar ik heb ook een beperking. Dus nu mijn vraag, vermeld ik dit wel of niet in de brief? Of hoe doen jullie dat wanneer je een "beperking" hebt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
mag ik vragen wat je beperking is? Mocht je bv in een rolstoel zitten en solliciteren voor een administratieve functie dan zou ik het niet vermelden. Ze zien 't vanzelf als je langs komt!
Hangt af van de beperking. Heeft het een grote invloed op het uitvoeren van de functie waar je op solliciteert?
Ik zou hetwel opschrijven
Ik heb een gehoorprobleem. Het enige wat ik zelf zo veel mogelijk vermijd omdat het problemen oplevert is telefoneren. En ook wanneer veel mensen door elkaar heen praten

Telefoneren is niet echt heel belangrijk voor die functie.

Waarom zouden jullie het trouwens wel of niet in de eerste brief schrijven?
Ligt aan de beperking Als je een rolstoel zit en daardoor misschien een aangepast werkomgeving nodig hebt, zou ik het zeker melden.

Ik heb zelf een beperking in het autistische spectrum (ben minder sociaal en vind dat ook heel moeilijk), maar heb dat totnutoe niet gemeld in brieven. Het kan altijd nog, vind ik. Anders krijg ik meteen een stempeltje.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
lijkt mij eerlijk..zou ik waarderen als ik in de commissie zit
Ik neem aan dat je solliciteert op een functie die je met jouw beperking aan kan. Dus niet vermelden.
Als je een zichtbare beperking of een beperking heeft die tot moeilijkheden kan leiden voor je werk zou ik het melden.

Why not?? Ze zien dat toch wel aan je en bovendien ben je wel eerlijk.

Maar als je een teen ofzo zou missen maar je kan daarmee wel gewoon lopen zou ik het niet nodig vinden om het te melden.
't Is een gehoorprobleem, dat is dus niet zichtbaar. Dat zou ik wel vermelden, alleen al omdat ze je misschien opbellen om een afspraak voor een sollicitatiegesprek te maken. Of kan je wel telefoneren?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik zou het gehoorprobleem wel vermelden in de brief maar de wind meteen uit de zeilen halen door eventuele bezwaren glad te strijken (met goede onderbouwing). Tevens in de brief vermelden dat je er vanuit gaat dat je niet zult worden afgewezen op deze handicap maar dat je een eerlijke kans krijgt.
Ik solliciteer inderaad voor functies waarvan ik van mening ben dat mijn gehoor dat niet in de weg staat. (Het gaat in ieder geval niet om een callcenter of zo )

En ik neig ook naar het niet vermelden in het eerste contact. Het kan altijd ook nog later.
Ik wilde zeggen, ik zou even bellen over de fuctie (sowieso aanrader) en het vragen tussen een aantal andere vragen over de functie door....

Maar dat wordt dus al lastig.

Hoeveel last heb je aan de telefoon? Want het is waarschijnlijk dat je telefonisch uitgenodigd wordt en een afspraak inplant ed. Als je het dan niet in je brief vermeld hebt en je gesprek loopt nogal moeilijk omdat je moeite hebt het te verstaan.... dan is dat nogal een verrassing voor de werkgever.
quote:Wintermuts schreef op 08 augustus 2010 @ 17:10:

Hoeveel last heb je aan de telefoon? Want het is waarschijnlijk dat je telefonisch uitgenodigd wordt en een afspraak inplant ed. Als je het dan niet in je brief vermeld hebt en je gesprek loopt hierdoor nogal moeilijk.... is dat nogal een verrassing voor de werkgever.Dat is wat ik bedoel!
ik zou het niet in je sollicitatiebrief vermelden. Denk dat je dan je kansen verkleint om uitgenodigd te worden op gesprek. En denk dat je op gesprek veel beter kan toelichten wat de beperking in de praktijk inhoudt!
Daarentegen zijn er ook mensen die geen medische vastgestelde gehoorprobleem hebben, maar wel een selectief gehoor hebben. Maar dat is even geheel off topic.
quote:paloma schreef op 08 augustus 2010 @ 17:09:

Tevens in de brief vermelden dat je er vanuit gaat dat je niet zult worden afgewezen op deze handicap maar dat je een eerlijke kans krijgt.

En dat zou juist ook een reden zijn om het niet te vermelden. Omdat er misschien vooroordelen bestaan en ik juist daarom bij voorbaat al afgewezen wordt.

Omdat telefoneren lastig is (het lukt wel met extra hulpmiddelen) heb ik mijn telefoonnummer uit de CV gegooid. Maar of dat nu zo handig is...

Ik zou het gehoorprobleem wel vermelden in de brief maar de wind meteen uit de zeilen halen door eventuele bezwaren glad te strijken (met goede onderbouwing). Tevens in de brief vermelden dat je er vanuit gaat dat je niet zult worden afgewezen op deze handicap maar dat je een eerlijke kans krijgt.Bij die laatste zin zou ik afhaken, om eerlijk te zijn.

Ik zou het gehoorprobleem wel vermelden in de brief maar de wind meteen uit de zeilen halen door eventuele bezwaren glad te strijken (met goede onderbouwing). Tevens in de brief vermelden dat je er vanuit gaat dat je niet zult worden afgewezen op deze handicap maar dat je een eerlijke kans krijgt.Sluit ik me bij aan. Stel je wordt uitgenodigd op een gesprek en daar komt het rauw op hun bord vallen... Dat levert niet een goede indruk op. Niet om je gehoorprobleem maar omdat je iets essentieels verzwegen hebt.
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:11:

Omdat telefoneren lastig is (het lukt wel met extra hulpmiddelen) heb ik mijn telefoonnummer uit de CV gegooid. Maar of dat nu zo handig is...

Nee, dit lijkt me zeker niet handig. Een telefoonnummer hoort echt in een cv, en dat zou ik zeker niet zonder verklaring weglaten want dat geeft een rare indruk.

Ik denk dat je dat meer zal tegenwerken dan een korte verklaring.
quote:Zwup schreef op 08 augustus 2010 @ 17:13:

[...]

Sluit ik me bij aan. Stel je wordt uitgenodigd op een gesprek en daar komt het rauw op hun bord vallen... Dat levert niet een goede indruk op. Niet om je gehoorprobleem maar omdat je iets essentieels verzwegen hebt.Even positief denken en ik word uitgenodigd; dan zou ik dat toch ook kunnen aangeven voor de aanvang van het gesprek?
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:11:

[...]

En dat zou juist ook een reden zijn om het niet te vermelden. Omdat er misschien vooroordelen bestaan en ik juist daarom bij voorbaat al afgewezen wordt.

Een cv zonder telefoonnummer is raar.

Want vaak is dat toch de meest gebruikelijke manier om contact met iemand op te nemen voor een gesprek. Dus als ze je willen hebben, lopen ze daar al tegenaan en weten ze nieteens wat er aan de hand is. Waarschijnlijk denken ze eerder dat je nogal slordig bent om je telefoonnummer te vergeten en kan dat een reden zijn om af te vallen.

Ik zou het in plaats van je telefoonnummer zetten: "graag contact via mail ivm lichte gehoorproblemen". Dat is duidelijk, je maakt het geen halszaak en biedt een alternatief.
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:16:

[...]

Even positief denken en ik word uitgenodigd; dan zou ik dat toch ook kunnen aangeven voor de aanvang van het gesprek?

Bestaat er een voor aanvang van het gesprek dan? Vanaf het moment dat je binnenkomt bij het bedrijf is de sollicitatie toch begonnen?

Draai het even om...hoe zou jij het vinden als je bij jezelf zou gaan solliciteren en dit komt tijdens het gesprek pas naar boven?
quote:Spijker schreef op 08 augustus 2010 @ 17:15:

[...]

Nee, dit lijkt me zeker niet handig. Een telefoonnummer hoort echt in een cv, en dat zou ik zeker niet zonder verklaring weglaten want dat geeft een rare indruk.

Ik denk dat je dat meer zal tegenwerken dan een korte verklaring.

Daar heb je misschien ook wel gelijk in en dat maakt het het overwegen waard om het toch te vermelden.

Ik vind het gewoon "eng" om te vermelden in een eerste contact want via via gaan er nogal veel verhalen rond dat mensen met vergelijkbare gehoorproblemen hier bij voorbaat al op afgewezen werden. Tenminste dat is hun versie dan he.
Als je er op wordt afgewezen, zal je er ook wel tijdens dat gesprek op worden afgewezen (al zal je dat nooit officieel als reden krijgen denk ik zo).

Ja toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven