Werk & Studie alle pijlers

Handicap/beperking & solliciteren

08-08-2010 16:49 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma. Momenteel ben ik bezig met het schrijven van sollicatie brieven, maar ik heb ook een beperking. Dus nu mijn vraag, vermeld ik dit wel of niet in de brief? Of hoe doen jullie dat wanneer je een "beperking" hebt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:Zwup schreef op 08 augustus 2010 @ 17:18:

[...]

Bestaat er een voor aanvang van het gesprek dan? Vanaf het moment dat je binnenkomt bij het bedrijf is de sollicitatie toch begonnen?

Draai het even om...hoe zou jij het vinden als je bij jezelf zou gaan solliciteren en dit komt tijdens het gesprek pas naar boven?Bij een vroegere stage waar ik voor heb gesolliciteerd heb ik het in het eerste contact niet vermeld. Ik heb toen een uitnodiging voor gesprek gehad (via de mail) en daar toen op gereageerd. En toen vermeld dat ik een gehoorprobleem heb.
Hier ook gehoorproblemen. Ik heb het nog nooit in een brief vermeld. Tijdens het gesprek meld ik het wel maar geef ook aan dat het vooral in sommige situaties is dat ik gesprekken moeilijk kan volgen. En dat terwijl ik ook nog wel een functie heb waarbij goed horen best wel belangrijk is.

En je telefoonnummer uit je CV gooien vind ik inderdaad niet zo handig.
Ik snap dat het eng is om op je cv te zetten, maar een cv zonder nummer en zonder uitleg is gewoon niet goed.

Daarmee presenteer je je mogelijk slechter mee dan met een hele korte uitleg.
quote:Spijker schreef op 08 augustus 2010 @ 17:19:

Als je er op wordt afgewezen, zal je er ook wel tijdens dat gesprek op worden afgewezen (al zal je dat nooit officieel als reden krijgen denk ik zo).

Ja toch?Dat is waar, maar tijdens het gesprek krijg je dan vaak rare vragen over wat je wel en niet kan. Heb ik ooit wel een gehad voor een bijbaantje, dus dat merk je dan idd wel snel genoeg.
Oke. Het telefoonnummer is in ieder geval terug, want dat hoort er inderdaad wel bij.
quote:Wintermuts schreef op 08 augustus 2010 @ 17:20:

Ik snap dat het eng is om op je cv te zetten, maar een cv zonder nummer zonder uitleg is ook gewoon niet goed. Daarmee presenteer je je mogelijk slechter mee dan een hele korte uitleg.Dit dus. Ik denk dat als je gehoorprobleem zo groot is dat je niet gebeld wil worden, dat je het beter wel kan vermelden. Als je het niet wilt zeggen kan je beter wél gewoon je telefoonnummer geven en de telefoon opnemen (want dat gaat wel toch?).
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik zou zoiets niet in een sollicitatiebrief zetten eerlijk gezegd. Het beperkt je kansen want er zullen vast bedrijven zijn die na het lezen van je brief meteen een vooroordeel over je hebben omdat je gehandicapt bent. Er wordt toch vaak gedacht aan de ernstige handicaps die je duidelijk ziet.

Mochten ze naar aanleiding van je brief bellen kun je altijd nog aangeven dat je een gehoor probleem hebt en kun je meteen de vragen beantwoorden die ze daarover hebben.
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:19:

[...]

Bij een vroegere stage waar ik voor heb gesolliciteerd heb ik het in het eerste contact niet vermeld. Ik heb toen een uitnodiging voor gesprek gehad (via de mail) en daar toen op gereageerd. En toen vermeld dat ik een gehoorprobleem heb.

Ok, dat kan ook nog.

En mijn andere vraag. Hoe zou je het zelf vinden als iemand die bij jou komt solliciteren dit niet vermeld in zijn brief en pas bij het eerste gesprek?
Ik zou de laatste zin van Paloma zeker niet vermelden. Die zin suggereert dat het nodig zou zijn om op een eerlijke behandeling te wijzen en daar stuit je veel selecteurs mee tegen de borst.

Ik zou het in het CV opnemen, maar dan iets in de trant van 'Bijzonderheden: ik heb een gehoorhandicap maar met hulpmiddelen vormt dit geen beperking'
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:22:

Oke. Het telefoonnummer is in ieder geval terug, want dat hoort er inderdaad wel bij.

Ik neem aan dat dat je telefoonnummer is waar je wel hulpmiddelen beschikbaar bij hebt?

Als je het durft en je goed genoeg aan de telefoon bent met voldoende hulpmiddelen: dan denk ik dat bellen naar de werkgever met wat vragen en ook hierover juist voor je kan werken. Je laat zien dat bellen je wel lukt, als het moet.
Wel of niet vertellen - in sollicitatiebrief of tijdens het gesprek. Wat maakt het uit? TO heeft een gehoorprobleem. En wanneer deze vacature prima kan worden vervuld door iemand met een gehoorprobleem, zie ik niet in waarom ze niet gewoon een eerlijke kans behoort te krijgen.

Tegenwoordig is (bijvoorbeeld) iemands leeftijd ook een prima reden om af te wijzen. Dan zet je toch ook niet in de brief dat je 26 bent, terwijl het op een goed moment toch boven water komt dat je hierover niet de waarheid hebt verteld?
Juist, eens met nummerzoveel. En mensen die oneerlijk selecteren krijg je door zo'n zin niet ineens zover dat deze keer maar niet te doen.
quote:nummerzoveel schreef op 08 augustus 2010 @ 17:24:

Ik zou de laatste zin van Paloma zeker niet vermelden. Die zin suggereert dat het nodig zou zijn om op een eerlijke behandeling te wijzen en daar stuit je veel selecteurs mee tegen de borst.

Ik zou het in het CV opnemen, maar dan iets in de trant van 'Bijzonderheden: ik heb een gehoorhandicap maar met hulpmiddelen vormt dit geen beperking'Bij nader inzien zou ik mijn laatste zin ook niet vermelden. De laatste zin van nummerzoveel dekt precies de lading van wat ik probeerde te zeggen .
Het probleem met bellen is dat ik eigenlijk alleen kan bellen met mensen die in "real life" als een heb ontmoet en waarvan ik weet hoe ze spreken.

Wanneer ik door mensen gebeld wordt die ik niet "ken" dan gaat dat vaak gepaard met grote communicatie problemen, zoals 5x vragen om herhaling om het vervolgens toch nog verkeerd te begrijpen. Ik heb helaas geen lichte gehoorproblemen.

En wat keroppi aanstipt, daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor... en zou dus de reden zijn om het niet te vermelden.

Wat denken jullie van het volgende. Om aan het einde van de brief te vermelden dat u contact op kunt nemen via de email? Of om bij de CV met een voetnoot aan te geven dat mijn voorkeur uitgaat naar communicatie via de email?
Bij mij is er tijdens gesprekken nooit raar op gereageerd als ik aangaf slechthorend te zijn, en de keren dat ik op gesprek ben geweest ben ik ook aangenomen. Het is denk ik ook hoe je het zelf brengt, en of je tijdens het gesprek alles goed kunt volgen.
quote:nummerzoveel schreef op 08 augustus 2010 @ 17:24:

Ik zou het in het CV opnemen, maar dan iets in de trant van 'Bijzonderheden: ik heb een gehoorhandicap maar met hulpmiddelen vormt dit geen beperking'

Dit vind ik een hele mooie oplossing! Bedankt voor dit superadvies!

En tevens kan ik nu nevenactiviteiten vermelden, die gerelateerd zijn aan mijn gehoorproblemen. Dus dan ik ook aangeven dat ik niet alleen maar bezig ben geweest met de studie.
quote:fiba schreef op 08 augustus 2010 @ 17:29:

Bij mij is er tijdens gesprekken nooit raar op gereageerd als ik aangaf slechthorend te zijn, en de keren dat ik op gesprek ben geweest ben ik ook aangenomen. Het is denk ik ook hoe je het zelf brengt, en of je tijdens het gesprek alles goed kunt volgen.Daar heb je zeker een punt. Dat je "moet" laten zien dat je toch nog goed kan communiceren ondanks de gehoorproblematiek.
Ik vermeld het nooit in mijn brieven, wel in het gesprek.

Mijn beperking (inderdaad ook niet kunnen telefoneren) maakt wel dat ik niet solliciteer op functies met veel aandacht voor debiteurenbeheer. In het gesprek probeer ik wel te benoemen dat ik juist gekozen heb voor boekhouding omdat daar alles visueel is. En nu ik een stage moet zoeken voor accountancy probeer ik andere kwaliteiten wat meer voor het voetlicht te zetten (meer als twintig jaar ervaring, MBA-opleiding en nog steeds graag werkzaam met cijfertjes.

Zwarte Raaf
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:28:

Het probleem met bellen is dat ik eigenlijk alleen kan bellen met mensen die in "real life" als een heb ontmoet en waarvan ik weet hoe ze spreken.

Wanneer ik door mensen gebeld wordt die ik niet "ken" dan gaat dat vaak gepaard met grote communicatie problemen, zoals 5x vragen om herhaling om het vervolgens toch nog verkeerd te begrijpen. Ik heb helaas geen lichte gehoorproblemen.

En wat keroppi aanstipt, daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor... en zou dus de reden zijn om het niet te vermelden.

Wat denken jullie van het volgende. Om aan het einde van de brief te vermelden dat u contact op kunt nemen via de email? Of om bij de CV met een voetnoot aan te geven dat mijn voorkeur uitgaat naar communicatie via de email?

Ik zou het in ieder geval bij je telefoonnummer zetten, liever contact via mail. Evt met uitleg elders op je cv.

Want CV's worden soms nog wel eens slordig gelezen, niet altijd worden je hobbies ed die onderaan de pagina staan met evenveel aandacht gelezen.

Zeker niet als je CV op de stapel "uitnodigen" belandt: daar zullen ze waarschijnlijk de mensen één voor één gaan bellen zonder alle ins en outs van elke sollicitant in hun hoofd te hebben. Als je het zinnetje: graag contact via mail (met al dan niet een uitleg) direct naast je telefoonnummer zet, dan zien ze dat in ieder geval bij het bellen.

En heel goed om je neven-activiteiten tijdens je studie erop te zetten, zeker als gehoorprobleem-gerelateerde dingen een groot deel daarvan uitmaakten. Je hebt de studie kunnen voltooien en je stages ook, dus je zal echt wel een baan kunnen vinden die bij jou past.
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 08 augustus 2010 @ 17:30:

[...]

En tevens kan ik nu nevenactiviteiten vermelden, die gerelateerd zijn aan mijn gehoorproblemen. Dus dan ik ook aangeven dat ik niet alleen maar bezig ben geweest met de studie.Oh nou dit is toch een mooie aanleiding om het te noemen? In de nevenactiviteiten met als aanleiding je eigen situatie.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Graag gedaan. En je moet ook maar zo denken, als een bedrijf je obv een brief al geen kans wil geven, waarom zou je daar dan uberhaupt willen werken?
Telefoneren is ook niet mijn sterkste punt. Als ik degene met wie ik praat zie dan haal ik ook veel dingen uit bewegingen en mimiek van die persoon. Bij telefoneren ben je alleen aangewezen op het gesprokene en daar vallen nu juist de gaten in.
quote:paloma schreef op 08 augustus 2010 @ 17:09:

Ik zou het gehoorprobleem wel vermelden in de brief maar de wind meteen uit de zeilen halen door eventuele bezwaren glad te strijken (met goede onderbouwing). Tevens in de brief vermelden dat je er vanuit gaat dat je niet zult worden afgewezen op deze handicap maar dat je een eerlijke kans krijgt.Dat zou voor mij aanleiding zijn de brief onmiddellijk terzijde te leggen.
En verder heeft nummerzoveel gelijk natuurlijk.
Eens met Wuiles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven