Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Vandaag weer hard gewerkt aan het zorgadvies. Wat een toestand is dat. Suus, ben wel blij dat we jouw advies als referentiemateriaal hebben, want op school is de uitleg zeer beperkt. Weet je nog wat je er voor gekregen hebt?

Nu alleen nog even wat theorie in mijn hoofd stampen. Sinterklaascadeau'tjes halen, eten koken en boterhammen smeren.

En tsja, als eerstejaars student ben ik natuurlijk hartstikke vrij. Alleen jammer dat meneer Annelize met kerst moet werken "It will be loooonely this Christmas...."

Aaaaah, zit ik naar buiten te kijken, zwemmen er opeens 12 zwanen. Maar het kunnen ook ganzen zijn, want er zit 1 bruine tussen. Ik ben ook zo'n wonder der natuur... Ik zie dat verschil weer eens niet...
Voor Annelize,

Dit is een zwaan:

En dit is een gans:

Dit is de witte uitvoering ervan:

Een zwaan is meestal veel sierlijker. Het feit dat je een bruine hebt gezien, zal eerder wijzen op een gans.

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi Annelize en MDF

Ik wil hier als aspirant vogelkijker nog op reageren dat een jonge zwaan ook bruinig is. Dus dat Annelize ook nog een jonge zwaan heeft kunnen zien. Het duurt een jaar voor de zwanen helemaal wit zijn. Om het maar weer moeilijker te maken...

Groeten, Scheepje

PS Niet happen hoor...
Hallo,

Mag ik even inbreken in jullie topic? Ik denk eraan om over een jaar of twee een HBOv deeltijd te doen. Ik heb mijn spw3 en spw4 gehaald en ga vanaf januari van start met mijn eerste baan op een huiskamerproject voor pg. Ik ben iemand die zich graag blijft ontwikkelen in het zorgaspect van mijn baan zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. (omdat dit aspect eigenlijk niet aanwezig is in mijn vorige opleiding) Zouden jullie mijn vragen willen beantwoorden?

1. Hoe hoog ligt het niveau?

2. MOET je stages lopen als je een opleidinggerelateerde baan hebt?

3. Wat vind je het moeilijkste van de opleiding?

4. Hoeveel tijd besteeds je aan de studie?

5. Vind je de opleiding van goede kwaliteit?
Hallo !

ik heb even wat advies nodig.

ik ben een jonge vrouw van 28 momenteel werkzaam binnen de jeugdzorg. het kriebelt al een tijd om een opleiding te gaan volgen in de medische richting. hebben jullie tips voor me? zijn er vrouwen die het combineren met een eigen woning. voltijd, duaal, deeltijd. wie kan me een beetje helpen in het doolhof.

groetjes muts
Hallo Allemaaaaaal!

Even een tijdje niet geschreven. was drukdrukdruk met beroepsproducten (en het veranderen hiervan), sporten, school, werken en student zijn en o ja, af en toe thuis zijn.....

Coachingsprofiel is afgerond met een ruim voldoende! helemaal blij dus.

Scheepje is druk bezig om vogelgluurster te worden samen met MDF en Annelize en helpen je dus bij .

Ik moet eigenlijk gaan beginnen aan een paar beroepsproducten maar mijn motivatie is tot het nulpunt gezakt (heb last van StudieOntwijkendeActiviteiten)

Ik hoef alleen maar met de kerst te werken, oud en nieuw vrij!

Welkom Levetti en Marsemuts op dit leuke topic.

Ik doe de duale variant van het HBO-V.

Ik weet niet wat je hoog vind qua niveau, het is voor iedereen verschillend. Moest je veel moeite doen voor SPW4? Misschien is dat voor jou een indicatie om verder te gaan met ontwikkelen.

Je kan de opleiding in verschillende varianten hebben. Duaal, deeltijd en voltijd. Duaal is echt een werken en leren traject. je loopt geen stage maar hebt eht een werk/leercontract. Hiervoor moet je ook solliciteren bij een ziekenhuis. Als het goed is word je gehele studie (of een groot gedeelte ervan) betaald door het ziekenhuis.

Voor een deeltijdopleiding is een goede basisplaats nodg waar je de opdrachten van school kan/mag/moet uitvoeren. Er staan vershillende eisen voor die je terug kan vinden op de website van de hogeschool waar je heen wil.

Voor een voltijdoleiding behoor je stage te lopen. Echter heb ik niet veel zicht verder hierop dus schuif ik deze vraag verder aan de andere studenten hier!

Wat ik het lastigst vind aan de opleiding is de motivatie erin te blijven houden. Omdat (ik kijk nu naar mijzelf) ik de duale variant doe, heb ik minder tijd voor andere dingen en die blijvn dan liggen. Ik heb geen idee hoeveel uur per week ik besteed aan school. Zeg maar gemiddeld 15 uur zonder schooldag.

Je maakt een eigen plan hoe je opdrachten gaat uitvoeren en ontwikkelt de opdrachten ook. Je moet dan ook de ontwikkelde opdrachten uitvoeren en op school wordt er examens afgenomen om te kijken of je op het juiste niveau zit. Het klinkt allemaal ingewikkeld maar op een gegeven moment kom je er wel in.

Als jullie nog vragen hebben, gooi maar neer!

Groetjes Suus
Nee echt?
Ps. Heeft er iemand een opzet hoe een verslag eruit moet komen te zien voor het bijwonen van een symposium?

Greeetz
Nee echt?
Suus ik hoop maar dat je in de nachtdienst zat dat je hier om 5 uur hebt gepost, anders 'wat bezielt je om op dat tijdstip te posten!?!?'
Hallo Meiden,

Ik kom hier even inbreken met een vraagje aan jullie, hopelijk kunnen jullie mij helpen..

Ik doe de mbo verpleegkundige opleiding, en het gaat heel goed en heb het reuze naar mijn zin, alleen waar ik moeite mee heb is anatomie, en er komt een hele grote toets aan waar ik een beetje tegen op zie.. Weet iemand e-learning progs of cdtjes ofzoiets..?

Groetjes Framboosje
quote:_discovery_ schreef op 03 december 2009 @ 11:59:

Suus ik hoop maar dat je in de nachtdienst zat dat je hier om 5 uur hebt gepost, anders 'wat bezielt je om op dat tijdstip te posten!?!?'Jep, nachtdienst...
Nee echt?
Ha framboosje.

Nee eigenlijk geen idee. Hoe word er bij jou op school les gegeven? Heb je daar al wat tips gehad welke boeken je kan gebruiken? Is het algemene anatomie?

Succes,

Groetjes Suus0105

* Laatste nachtje werken*
Nee echt?
Hoi hoi hoi,

Ik ben nog helemaal hyper... ik ben gisteravond naar concert Rammstein geweest en het was heel erg gaaf!!!!!

Zo dat was f een tussendoortje tussen het studeren. Ik heb 2 verslagen af, nu de bijbehorende reflectieverslagen over het proces en mijn uitvoering in de praktijk nog. maar das meer een bla bla verhaal. Iig nu op naar verslag nr 3. Hopelijk krijg ik dat voor de kerst nog af... Is wel mijn planning. Dan kan ik misschien nr 4 nog in januari doen. Zo hobbelen we wel naar het eind van de studie.

Nou groetjes, scheepje
marsemuts: zullen we ruilen?? ik heb de hbo-v en ben verpleegkundige :-) en ik wil wel in de jeugdzorg werken haha...

en ja, het is te doen de opleiding.. moet je duaal kiezen, krijg je ook betaald
quote:livetti schreef op 02 december 2009 @ 13:09:

Hallo,

1. Hoe hoog ligt het niveau?

2. MOET je stages lopen als je een opleidinggerelateerde baan hebt?

3. Wat vind je het moeilijkste van de opleiding?

4. Hoeveel tijd besteeds je aan de studie?

5. Vind je de opleiding van goede kwaliteit?

Hoi Livette,

Beetje late reactie, maar wil nog wel antwoord geven op je vragen.

1. Tja wat is hoog, het ene vak is makkelijker dan het andere vak.

Denk ook dat het per school verschilt, als ik de andere zo hoor moeten zij veel meer zelf dingen doen en zelf opdrachten verzinnen en bewijzen dat ze het kunnen (klopt dat?) dan ik. Wij hebben gewoon een aantal vakken waar we dan een tentamen of een takehometoets voor krijgen. En dan tussendoor voor de lessen ook het een en ander uitwerken. Ik heb gemerkt dat ik het minder moeilijk vind omdat ik het interessant vind. Het is vaak een kwestie van logisch denken (en weten wat de docent wil horen, tja helaas is dat (nog) steeds zo).

2. Ik doe de duale variant, dus werk gewoon in een ziekenhuis. Wij moesten wel één externe stage doen in de psychiatrie, net als de psychiatriestudenten een stage moesten doen in een algemeen ziekenhuis. Hoe dat met deeltijd zit weet ik niet. Met een voltijdopleiding moet je neem ik aan gewoon je stages doen, een bijbaantje in een gerelateerde baan lijkt mij inziens niet voldoende om te bewijzen dat je in de praktijk kan functioneren.

3. Momenteel vind ik het moeilijkste het reflecteren, maar dat is omdat ik daar helemaal klaar mee ben na 3,5 jaar. Over het algemeen wat ik het moeilijkste vind is de tijd die je er aan kwijt ben. Naast mijn werk ben ik op mijn vrije dagen ook met school bezig en dat is best pittig. Ik heb niet vaak echt het gevoel lekker vrij te zijn.

4. Zie vraag 3, best veel dus. Meeste vrije dagen gaan ook deels op aan de studie, ene dag wat langer dan de andere dag. Vind het moeilijk om dat in uren aan te geven. Maar denk toch wel ongeveer 10 uur per week naast het werken (ene week meer, andere week minder). En eigenlijk zou ik meer moeten doen, ik ben namelijk erg van het uitstellen.

5. uhm, gewetensvraagje. Sommige vakken zijn erg nuttig. Bij ons op school is de anatomie/fysiologie en pathologie uitgebreid behandeld eerste jaar en ondanks vele herhalingen en aantal gemiste kansen daarin ben ik erg blij met die basis.

Maar daarnaast zijn er bij ons vakken die erg worden uitgerekt. Die vakken komen elk jaar terug en elke keer moet je het weer op een andere manier bekijken en hetgeen wat je het jaar daarvoor hebt geleerd weer vergeten want zo doen we het nu niet meer nu je verder bent. Ook zijn er vakken geweest waar wij voornamelijk moesten presenteren en daar miste ik de hoorcolleges van de docent. Over het algemeen vind ik dat het beter kan bij ons op school, maar daarom ben ik blij dat ik duaal doe en daarom ontzettend veel in de praktijk leer. Maar moet zeggen dat wij een ontzettend kritische klas zijn.

@ Marsemuts.

Ik doe de opleiding duaal en heb een eigen woning (huur, samen met vriend). Nog geen kinderen, maar twee klasgenoten van mij hebben een kindje gekregen tijdens de opleiding en dat is voor hen prima te combineren.

Ik denk dat het voor een groot deel met motivatie te maken heeft, als je het echt wil dan lukt het wel. Ja soms is het puzzelen, doorzetten, de motivatiedip opzij zetten, jezelf oppeppen.

Als je meer wil weten moet je misschien even wat specifieker zijn in je vragen.
discovery, ik heb je mail beantwoord, maar vanaf een ander e-mailadres. dus, ik dacht, laat ik het ff hier weten, zodat als tie in je spam is beland, je meteen kan kijken!

~Danseresje
Hoi Danseresje,

Ik heb hem gezien bedankt!. Ik ga van de week reageren, moet vandaag echt even wat dingen voor school doen.

Maar alvast bedankt dat je al met mij meedenkt!!!
Oeeeeh, wat een late reactie van ondergetekende! Maar MDF en Scheepje, heel hartelijk dank voor de lessen over ganzen en zwanen. Ik ben weer een stuk wijzer geworden. Bij deze spreek ik dan ook mijn vermoeden uit dat het ging om een jonge zwaan, die verdacht veel leek op een gans omdat deze bruin van kleur was. Hij/zij (hoe zie je dat? ) was ook veel te elegant om gans te zijn. Dat dan weer wel.

En petje af voor Discovery over haar uitgebreidde reactie over het vak! Hoepla! (dat was mijn petje die af ging).

Stand van zaken: zorgadvies ingeleverd (zal wel prima zijn), tentamen ging buitengewoon k*t. Ik had me op de interessante dingen gestort zoals de anatomie, want dat is keileuk (Ha, KEI-leuk!, ik ben al zooo aan het integreren in Nijmegen/Den Bosch). Ik ga in april maar voor de verkansing godmiljaar! (oeeh, das misschien wel heel zuidelijk).
Hoi

Ik studeer een paar dagen thuis. bleeeeeh doe aan SOA

(StudieOntwijkendeActiviteiten).

Doeiii

Groetjes MDF
Hallo allemaal.....

Ik ben aangenomen op de dagbehandel afdeling waar ik laatst een gesprek had... Per maart t/m december volgend jaar als afstudeer stage!!!!! Jeetje meiden wat komt het nu plots dichtbij. En als ik dan zie wat ik allemaal nog moet doen voor ik met de laatste verslagen hier klaar ben. Ik kan me nu echt geen SOA's meer veroorloven. Ff strakke planning en doorgaan. Maar ik vind het wel echt super gaaf. Nou ja gauw weer aan het werk.

Doei!!!
Kom op MDF en Scheepje!

En Annelize, inburgeren is erg leuk maar euhmmmm ik ben bang dat je familie schrikt van keileuk ;-)!
Nee echt?
Hey Scheepje! Gefeliciteerd met je aanname! Heerlijk dat je over een jaar klaar bent en je dan helemaaaal klaar bent! Dus neen, even geen SOA's meer voor jou (leuk woord trouwens MDF:-))

@ Suus: mijn ouders schrikken niet zo snel meer. Toen ik op vakantie was in Gruningen, ging ik om met iemand die platter dan plat Amsterdams sprak. En ja hoor, binnen de kortste keren had ik dat idiote accent overgenomen (is een dingetje van me). Best leuk als je in Amsterdam woont, maar als je uit het Oosten des langs komt (waar ik toen ook woonde), klinkt zo'n accent best vreemd voor al je vrinden en bekenden. Zucht. Dus keilleuk kunnen ze leien
HoI!

Weer een dag vol met studie en ook met SOA. Klinkt gek die combi, maar het werkt. na een uur te studeren, helpt het om effe wata anders te doen; forum lezen bijv. of was aanzetten.

Dan kan ik daarna weer lekker verder met mijn idiote verslagen. Ik word er nu wel een beetje simpel van.

Ik moet nog 3 verslagen over beroepscompetenties schrijven, waarom dat ik ze heb, of wat er nog aan te verbeteren valt, welke hulp ik nodig ga hebben, etc etc.

@ Scheepje,

Wat fijn dat je aangenomen bent, gefeliciteerd!!

@ Annelize,

Dat brabants is een keileuk taaltje, vooral ook nu mijn vriend aan het inburgeren is (komt uit utrecht). Hij schrok laatst van zichzelf toen hij houdoe begon te zeggen.

En de zin; ik ben afgewerkt heeft hier een normale betekenis als; ik ben klaar met werken. In de randstad heeft het een hoerige betekenis.

Ik ga weer terug naar mijn verslag nr zoveel.

Houdoe!!

Groetjes MDF
Oh yes! Ik heb de kennistoets gehaald, waarvan ik dacht dat ik hem heel slecht gemaakt had. Een hele dikke vette 6! Is toch een fijne opsteker! Ooh, ik heb nog nooit nominaal gelopen tijdens een studie! Wieeeeeeh!

Houdoe!
Hoi dames, vanuit een wit noorden ga ik ff uppen.

Trouwens gesprek op afstudeer stage van de week was erg goed. Volgende maand weer een gesprek om wat meer concreter te krijgen over leerdoelen en projecten. En dan februari een dagje mee lopen om een plan te kunnen schrijven. en vanaf 1 maart aan de bak daar.

Helemaal goed, heb er zin in.

Doei.
*up*

Zooo heb weer es wat hoor. MDF gaat lekker deze maand

Gisteren een hele ellendige val gemaakt. Leek in het begin niet zo bijzonder, maar hoe later hoe ernstiger. En zoals het een gode pleeg behoor je nou eenmaal eigenwijs te zijn. Dus laat op de avond de huisartsenpost onveilig gemaakt, door naar de SEH, daar wachten op een foto van mijn dikke blauwe en vooral erg pijnlijke enkel.

Kom je er dan pas achter hoe lang een foto kan duren zeg, pfff.

Echt niet tof om nu de gezondheidszorg es van de andere kant te kunnen meemaken. Heb een zwaar verstuikte enkel, mag hem slechts licht belasten, dus niet eens gewoon lopen.

Zegt die dokter: je had beter je enkel kunnen breken, dat was minder pijnlijk en sneller hersteld. Heb ik weer!!

Ik baal zo dat mijn collega's mijn diensten moeten opvangen (was met kerst wel vrij, maar toch de dagen ervoor... en mogelijk erna ook)....

Groetjes pechvogeltje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven