Werk & Studie alle pijlers

Help! Ik ben ten einde raad!

11-04-2013 14:52 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee welke mbo opleiding ik moet volgen!. Het stresst me echt heel erg want ik moet iets zo snel mogelijk kiezen. Veel roc scholen nemen niet meer zo snel leerlingen aan die 21/22 zijn en daarom heb ik eens bij verkorte opleidingen zitten kijken (18+/21+) maar die zijn allemaal meestal richting de zorg. Ik vind de zorg niet zo zeer erg en misschien ga ik de opleiding doktersassistente volgen omdat het een korte opleiding is van 2 jaar (niveau 4), maar ik weet niet of ik echt een affitiniteit heb met het menselijke lichaam en ik ben bang dat ik weer in een depressie val en ermee stop.Ik wil niks met economie/handel (ik ben niet goed in verkopen en het intereseert mij ook niet) en helaas zijn creatieve opleidingen zijn te duur en te lang (3/4 jaar). Ik wil snel een opleiding afronden zodat ik kan werken, want ik heb eenmaal niet het luxe om nog lang thuis te wonen en dat wil ik ook niet. Wat is de beste dat ik kan doen? Ik ben al in gesprek geweest met een leercoach en die heeft niks voor me kunnen doen. Wat zou jij doen in zo'n situatie?
Alle reacties Link kopieren
Tjah, toch een opleiding gaan volgen die je leuk vindt. Het heeft weinig zin om iets te gaan volgen alleen maar om snel een diploma te hebben. Je moet nog jaren werken en dan kun je beter een diploma behalen voor een branche of iets waar je hart ligt.



Waarom moet/mag je niet lang meer thuiswonen?
Alle reacties Link kopieren
Niet van te voren piekeren en doen wat ik leuk vind! ( met in mn achterhoofd dat er in de zorg weinig banen zijn en daar flink wordt bezuinigd )
Alle reacties Link kopieren
quote:goudenmeid schreef op 11 april 2013 @ 14:56:

Tjah, toch een opleiding gaan volgen die je leuk vindt. Het heeft weinig zin om iets te gaan volgen alleen maar om snel een diploma te hebben. Je moet nog jaren werken en dan kun je beter een diploma behalen voor een branche of iets waar je hart ligt.



Waarom moet/mag je niet lang meer thuiswonen?Regelrechte quatsch dit. Wat heb je er aan om jaren van je leven te investeren in een opleiding waar je later niks mee kunt?

Werken is primair bedoeld om in je eigen onderhoud te voorzien. Leuk is alleen een leuke bijkomstigheid.



Er is vrijwel geen werk in de creatieve sectoren, dit soort opleidingen zijn feitelijk opleidingen tot beroepswerkloze, hetzelfde verhaal voor alle media en communicatieopleidingen.



Dokterassistente, daar kun je nog wat mee. Overigens is dat niet erg medisch, het meeste werk is toch gewoon telefoontjes afhandelen en administratie bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 11 april 2013 @ 15:00:

[...]

Regelrechte quatsch dit. Wat heb je er aan om jaren van je leven te investeren in een opleiding waar je later niks mee kunt?

Werken is primair bedoeld om in je eigen onderhoud te voorzien. Leuk is alleen een leuke bijkomstigheid.



Er is vrijwel geen werk in de creatieve sectoren, dit soort opleidingen zijn feitelijk opleidingen tot beroepswerkloze, hetzelfde verhaal voor alle media en communicatieopleidingen.



Dokterassistente, daar kun je nog wat mee. Overigens is dat niet erg medisch, het meeste werk is toch gewoon telefoontjes afhandelen en administratie bijhouden.Is het geen moeilijke opleiding? Ik ben niet zo medisch ingesteld, dat vind ik weer zo jammer want er is veel vraag naar tandarts of doktersassistente.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 11 april 2013 @ 15:00:

[...]

Regelrechte quatsch dit. Wat heb je er aan om jaren van je leven te investeren in een opleiding waar je later niks mee kunt?

Werken is primair bedoeld om in je eigen onderhoud te voorzien. Leuk is alleen een leuke bijkomstigheid.



Er is vrijwel geen werk in de creatieve sectoren, dit soort opleidingen zijn feitelijk opleidingen tot beroepswerkloze, hetzelfde verhaal voor alle media en communicatieopleidingen.



Dokterassistente, daar kun je nog wat mee. Overigens is dat niet erg medisch, het meeste werk is toch gewoon telefoontjes afhandelen en administratie bijhouden.



Jouw mening, maar quatsch? Nee.



Als je dan toch een opleiding wilt gaan volgen moet het wel iets zijn wat je ligt of leuk vindt. Je kunt wel wat gaan doen waar je totaal geen affiniteit mee hebt maar wat schiet je daar mee op? Niks want op den duur houdt je het toch niet vol.
Alle reacties Link kopieren
quote:goudenmeid schreef op 11 april 2013 @ 14:56:

Tjah, toch een opleiding gaan volgen die je leuk vindt. Het heeft weinig zin om iets te gaan volgen alleen maar om snel een diploma te hebben. Je moet nog jaren werken en dan kun je beter een diploma behalen voor een branche of iets waar je hart ligt.



Waarom moet/mag je niet lang meer thuiswonen?Met mijn ouders wonen vind ik niet leuk. Ik heb liever me eigen plek en een baan dat me kan onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:maria3442 schreef op 11 april 2013 @ 15:03:

[...]





Is het geen moeilijke opleiding? Ik ben niet zo medisch ingesteld, dat vind ik weer zo jammer want er is veel vraag naar tandarts of doktersassistente.

Het zijn opleidingen op MBO niveau, hoe moeilijk kan het zijn.

Ik heb weleens iets gezien van de toetsen die mensen moeten doen voor de opleiding tot dokterassistente. Moeilijk was niet het eerste woord wat bij me opkwam.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 11 april 2013 @ 15:08:

[...]



Het zijn opleidingen op MBO niveau, hoe moeilijk kan het zijn.

Ik heb weleens iets gezien van de toetsen die emnsen moeten doen voor de opleiding tot dokterassistente. Moeilijk was niet het eerste woord wat bij me opkwam.Hoe moeilijk kan het zijn? Misschien heeft TO wel moeite met MBO niveau ...
Alle reacties Link kopieren
horeca
Alle reacties Link kopieren
quote:goudenmeid schreef op 11 april 2013 @ 15:04:

[...]





Jouw mening, maar quatsch? Nee.



Als je dan toch een opleiding wilt gaan volgen moet het wel iets zijn wat je ligt of leuk vindt. Je kunt wel wat gaan doen waar je totaal geen affiniteit mee hebt maar wat schiet je daar mee op? Niks want op den duur houdt je het toch niet vol.

een opleiding alleen om dat je het 'leuk' vindt? klinkt heel onverstandig. (of je hart moet bij d etechniek liggen, heel toevallig).

Je hebt meer aan een opleiding met goede baankans. Een mens wordt niet gelukkig van werkeloos zijn.

En het leuke, kun je er altijd nog vrijwillg naast doen.

Een baan heb je om geld te verdienen, met mazzel (ik) heb je nog leuk werk ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerst verdiepen in de banen waar in deze tijd toch redelijk veel en goed werk in te vinden is. Maak daar een lijst van, en ga daarna het lijstje af van wat het werk precies inhoudt en of het je leuk lijkt.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
'leuk' is wat ongelukkig uitgedrukt. Ik zou het houden op affiniteit. Dat houdt leuk in maar ook een zekere interesse en talent voor het vak. Je kan alleen kijken naar baankansen maar dat kan zo omslaan. Dan leer ik liever voor iets waar ik ook interesse in heb.

De truc is om iets te kiezen waar je veel kanten mee opkan.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89 schreef op 11 april 2013 @ 16:08:

Ik zou me eerst verdiepen in de banen waar in deze tijd toch redelijk veel en goed werk in te vinden is. Maak daar een lijst van, en ga daarna het lijstje af van wat het werk precies inhoudt en of het je leuk lijkt.Lijstje:techniektechniektechniektechniektechniektechniektechniektechniektechniek
Alle reacties Link kopieren
Schoonheidsspecialiste, is dat niets voor je? Is een niveau 3 opleiding met doorstroommogelijkheden naar niveau 4 (allround shspec.).



En een opleiding tot pedicure? Kapster?
Alle reacties Link kopieren
quote:zij-van-boven schreef op 11 april 2013 @ 16:31:

Schoonheidsspecialiste, is dat niets voor je? Is een niveau 3 opleiding met doorstroommogelijkheden naar niveau 4 (allround shspec.).



En een opleiding tot pedicure? Kapster?nee, daar heb ik ook niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is lastig als het allemaal ik wil niet, ik vind niet is.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zou voor de MTS gaan, heb je vast snel aardig betaald werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 11 april 2013 @ 18:16:

Ja, het is lastig als het allemaal ik wil niet, ik vind niet is.ja ik snap best wel dat het zo overkomt maar ik weet nou eenmaal niet wat ik moet doen of wat ik wil.
quote:lilalinda schreef op 11 april 2013 @ 16:11:

[...]



Lijstje:

techniektechniektechniektechniektechniektechniektechniektechniektechniek lijkt me duidelijk
Ik zou persoonlijl geen techniek gaan doen omdat ik daargewoon echt geen aanleg voor heb.

Met schoonheidsspecialiste heb ik in principe ook niks, maar ik zou het wel kunnen doen omdat ik graag met menseb bezig ben, graag voor mensen zorg, ik het een uitdaging vind om ht beste voor iemand te doen. Etc.

Je moet even anders nadenken over wat je kan en wil TO.

Wat doe je graag? Wat kan je? Ben je verzorgend ingesteld? Kun je secuur werken? Hoe je van dieren of planten? Etc. Daar kom je verder mee dan met : zorg heb ik niets mee.

Doe eens een competentietest.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt niet echt mee, TO..



Heb je een studiekeuzetest gedaan? Open dagen bezocht? Praat met mensen van verschillende opleidingen, zo krijg je een beter beeld van de opleiding en je kan kritische vragen stellen.



Verder wil ik je adviseren om iets te kiezen waar je je prettig bij voelt en waarbij er kans is op een baan. Werken moet wel leuk blijven natuurlijk.
Roaaarrrrr!
Alle reacties Link kopieren
quote:rupseflups schreef op 11 april 2013 @ 18:25:

Werken moet wel leuk blijven natuurlijk.

Ik ben bang dat dat een illusie is.

Werk wordt op den duur altijd weer saai. Je hebt het allemaal al gezien en gedaan.



Als het effe kan, moet je zien dat je er ook van rond kunt komen. Leuke baantjes leveren zelden financieel voldoende op. En ik denk dat een mens wel méér wil dan werken en alleen maar de rekeningen kunnen betalen.



Kantoorbaantjes betalen wel aardig. Alleen zijn die erg schaars.



Als je niet weet wat je wilt, ga dan een opleiding doen bij Schoevers of zo. Ben je slechts een jaar kwijt en heb je daarna tenminste een diploma. Een jaar studie is nog wel vol te houden.



Doktersassistente is tegenwoordig wel veel medischer hoor! Heel veel taken die de huisarts zelf niet meer doet, zoals bloed afnemen, uitstrijkje maken, dat gebeurt vaak door de doktersassistente.
Ik ben het niet met je eens iones. Ik vind mijn werk nog steeds leuk en uitdagend. Natuurlijk heb ik ook wel eens een baaldag, maar meestal vind ik ht leuk. Zolang je je kan ontwikkelen blijft dat zo.
Alle reacties Link kopieren
Iones, misschien is het een illusie voor jou. Dat kan.



Ik studeer nu nog, maar het werk in mijn vakgebied en aanverwant vind ik hartstikke leuk hoor! Ik ken eigenlijk ook niemand in mijn omgeving die een studie gedaan heeft en werk heeft in die richting, maar dat werk niet leuk vindt.
Roaaarrrrr!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven