Help! Ik ben ten einde raad!
donderdag 11 april 2013 om 14:52
Ik heb geen idee welke mbo opleiding ik moet volgen!. Het stresst me echt heel erg want ik moet iets zo snel mogelijk kiezen. Veel roc scholen nemen niet meer zo snel leerlingen aan die 21/22 zijn en daarom heb ik eens bij verkorte opleidingen zitten kijken (18+/21+) maar die zijn allemaal meestal richting de zorg. Ik vind de zorg niet zo zeer erg en misschien ga ik de opleiding doktersassistente volgen omdat het een korte opleiding is van 2 jaar (niveau 4), maar ik weet niet of ik echt een affitiniteit heb met het menselijke lichaam en ik ben bang dat ik weer in een depressie val en ermee stop.Ik wil niks met economie/handel (ik ben niet goed in verkopen en het intereseert mij ook niet) en helaas zijn creatieve opleidingen zijn te duur en te lang (3/4 jaar). Ik wil snel een opleiding afronden zodat ik kan werken, want ik heb eenmaal niet het luxe om nog lang thuis te wonen en dat wil ik ook niet. Wat is de beste dat ik kan doen? Ik ben al in gesprek geweest met een leercoach en die heeft niks voor me kunnen doen. Wat zou jij doen in zo'n situatie?
donderdag 11 april 2013 om 20:41
vrijdag 12 april 2013 om 10:24
quote:zij-van-boven schreef op 11 april 2013 @ 16:31:
Schoonheidsspecialiste, is dat niets voor je? Is een niveau 3 opleiding met doorstroommogelijkheden naar niveau 4 (allround shspec.).
En een opleiding tot pedicure? Kapster?Ik heb eens gekeken naar de kant van uiterlijke verzorging en ja het klinkt eigenlijk best wel leuk. Schoonheidsspecialiste duurt maar 2 jaar en het is creatief en niet zo saai.
Schoonheidsspecialiste, is dat niets voor je? Is een niveau 3 opleiding met doorstroommogelijkheden naar niveau 4 (allround shspec.).
En een opleiding tot pedicure? Kapster?Ik heb eens gekeken naar de kant van uiterlijke verzorging en ja het klinkt eigenlijk best wel leuk. Schoonheidsspecialiste duurt maar 2 jaar en het is creatief en niet zo saai.
vrijdag 12 april 2013 om 10:32
vrijdag 12 april 2013 om 10:43
maria3442, wat leuk dat je daar toch positief over bent, na het (nog) een keer te hebben bekeken.
Ik ben al wat ouder dan jij (achter in de 40) en ik heb een secretaresse-opleiding gedaan, 13 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, een aantal jaar thuis fulltime gemoederd, in een boekenwinkel gewerkt, pakketten rondgebracht enz. Ik ben alweer een tijdje thuis en het lukt niet om aan de slag te gaan. Hoewel ik me absoluut niet verveel, beleef je weinig. Ik overweeg nu een pedicure-opleiding te gaan doen, wellicht te specialiseren in diabetische voet. En dan iets voor mezelf te beginnen, thuis of ambulant (bij klanten thuis, in verzorgingstehuizen o.i.d.) klanten te gaan behandelen. Ik ken een paar pedicures in mijn omgeving en van die dames hoor ik dat ze het erg druk hebben. Door de vergrijzing is er veel vraag naar pedicures, al dan niet gespecialiseerd. Misschien de opleiding manicure erna doen... Ik kan nog bijna 20 jaar 'mee' in het arbeidsproces, het is een baan waar je met veel verschillende mensen in aanraking komt en eigenlijk heb ik er wel zin in.
Ik ben al wat ouder dan jij (achter in de 40) en ik heb een secretaresse-opleiding gedaan, 13 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, een aantal jaar thuis fulltime gemoederd, in een boekenwinkel gewerkt, pakketten rondgebracht enz. Ik ben alweer een tijdje thuis en het lukt niet om aan de slag te gaan. Hoewel ik me absoluut niet verveel, beleef je weinig. Ik overweeg nu een pedicure-opleiding te gaan doen, wellicht te specialiseren in diabetische voet. En dan iets voor mezelf te beginnen, thuis of ambulant (bij klanten thuis, in verzorgingstehuizen o.i.d.) klanten te gaan behandelen. Ik ken een paar pedicures in mijn omgeving en van die dames hoor ik dat ze het erg druk hebben. Door de vergrijzing is er veel vraag naar pedicures, al dan niet gespecialiseerd. Misschien de opleiding manicure erna doen... Ik kan nog bijna 20 jaar 'mee' in het arbeidsproces, het is een baan waar je met veel verschillende mensen in aanraking komt en eigenlijk heb ik er wel zin in.
vrijdag 12 april 2013 om 10:47
Lilalinda, ik ga ook iedere 8 weken naar de schoonheidsspecialiste. Ik vind het zelf erg leuk (gezellig... we kletsen wat af) maar ook ontspannen. Als ik onder het stoomapparaat lig, zet zij een muziekje aan en doet zij administratie. Maar voor de rest is ze constant met me in de weer. Ik vind het altijd knap hoe ze het toch iedere keer flikt om me op tijd (dus als de volgende klant voor de deur staat) beneden in mijn jas te hebben.
vrijdag 12 april 2013 om 11:06
quote:zij-van-boven schreef op 12 april 2013 @ 10:43:
maria3442, wat leuk dat je daar toch positief over bent, na het (nog) een keer te hebben bekeken.
Ik ben al wat ouder dan jij (achter in de 40) en ik heb een secretaresse-opleiding gedaan, 13 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, een aantal jaar thuis fulltime gemoederd, in een boekenwinkel gewerkt, pakketten rondgebracht enz. Ik ben alweer een tijdje thuis en het lukt niet om aan de slag te gaan. Hoewel ik me absoluut niet verveel, beleef je weinig. Ik overweeg nu een pedicure-opleiding te gaan doen, wellicht te specialiseren in diabetische voet. En dan iets voor mezelf te beginnen, thuis of ambulant (bij klanten thuis, in verzorgingstehuizen o.i.d.) klanten te gaan behandelen. Ik ken een paar pedicures in mijn omgeving en van die dames hoor ik dat ze het erg druk hebben. Door de vergrijzing is er veel vraag naar pedicures, al dan niet gespecialiseerd. Misschien de opleiding manicure erna doen... Ik kan nog bijna 20 jaar 'mee' in het arbeidsproces, het is een baan waar je met veel verschillende mensen in aanraking komt en eigenlijk heb ik er wel zin in.Ik heb even rond gekeken op het net en roc's websites en het klinkt wel leuk en interessant. Ik ben niet zo'n een administratie typje en ik zocht toch wel wat dat me bezig houd/creatief is. Ik denk toch dat ik toch misschien die kant op ga en het is maar 2 jaar dus als ik het toch niks vind is het gewoon makkelijk vol te houden!
maria3442, wat leuk dat je daar toch positief over bent, na het (nog) een keer te hebben bekeken.
Ik ben al wat ouder dan jij (achter in de 40) en ik heb een secretaresse-opleiding gedaan, 13 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, een aantal jaar thuis fulltime gemoederd, in een boekenwinkel gewerkt, pakketten rondgebracht enz. Ik ben alweer een tijdje thuis en het lukt niet om aan de slag te gaan. Hoewel ik me absoluut niet verveel, beleef je weinig. Ik overweeg nu een pedicure-opleiding te gaan doen, wellicht te specialiseren in diabetische voet. En dan iets voor mezelf te beginnen, thuis of ambulant (bij klanten thuis, in verzorgingstehuizen o.i.d.) klanten te gaan behandelen. Ik ken een paar pedicures in mijn omgeving en van die dames hoor ik dat ze het erg druk hebben. Door de vergrijzing is er veel vraag naar pedicures, al dan niet gespecialiseerd. Misschien de opleiding manicure erna doen... Ik kan nog bijna 20 jaar 'mee' in het arbeidsproces, het is een baan waar je met veel verschillende mensen in aanraking komt en eigenlijk heb ik er wel zin in.Ik heb even rond gekeken op het net en roc's websites en het klinkt wel leuk en interessant. Ik ben niet zo'n een administratie typje en ik zocht toch wel wat dat me bezig houd/creatief is. Ik denk toch dat ik toch misschien die kant op ga en het is maar 2 jaar dus als ik het toch niks vind is het gewoon makkelijk vol te houden!
maandag 15 april 2013 om 12:17
Ik ben nu aan het twijfelen tussen de opleiding apothekersassistente/schoonheidsspecialist. Ik heb een opleiding gevonden van apothekersassistente 21+ (niveau 4) vlak bij mij (brabant) en het duurt 2 jaartjes. Maar dan heb je ook de opleiding schoonheidspecialiste dat 2 jaar duurt (niveau 3) maar ik weet niet welke ik zo goed moet kiezen:S. Ze lijken wel klein beetje op elkaar (je bent bezig met mensen en het is meer het verzorgend kant op). Als ik apothekersassistente kies dan kom ik wel bij leeftijdsgenoten in de klas en het is wel op een hoger niveau. Wat zou ik kunnen doen?
maandag 15 april 2013 om 12:27
als apothekersassistente ben je niet verzorgend bezig. Je verkoopt en adviseert mensen over medicijnen. Een schoonheidsspecialiste geeft maskertjes, huidbehandelingen, adviseer over cosmetica etc.
Ik vind het echt een groot verschil.
Ja niveau 4 is hoger dan niveau 3. Wat jij aankan zul je zelf het beste weten.
Wat heb je hiervoor gedaan? In het geval van havo dan zul je niv. 4 makkelijk moeten kunnen. VMBO tl ook. Alles daaronder...twijfel.
Ik vind het echt een groot verschil.
Ja niveau 4 is hoger dan niveau 3. Wat jij aankan zul je zelf het beste weten.
Wat heb je hiervoor gedaan? In het geval van havo dan zul je niv. 4 makkelijk moeten kunnen. VMBO tl ook. Alles daaronder...twijfel.
maandag 15 april 2013 om 12:30
quote:Starshine schreef op 15 april 2013 @ 12:27:
als apothekersassistente ben je niet verzorgend bezig. Je verkoopt en adviseert mensen over medicijnen. Een schoonheidsspecialiste geeft maskertjes, huidbehandelingen, adviseer over cosmetica etc.
Ik vind het echt een groot verschil.
Ja niveau 4 is hoger dan niveau 3. Wat jij aankan zul je zelf het beste weten.
Wat heb je hiervoor gedaan? In het geval van havo dan zul je niv. 4 makkelijk moeten kunnen. VMBO tl ook. Alles daaronder...twijfel.Ik heb een kader-beroepse leerweg diploma en daarna ben ik op mbo niveau 4 begonnnen maar was daarna met de opleiding gestopt. Niveau 4 is in principe niet zo moeilijk voor me er zit nog steeds wel een uitdaging in. Ik ben gewoon erg onzeker over mijn leeftijd...
als apothekersassistente ben je niet verzorgend bezig. Je verkoopt en adviseert mensen over medicijnen. Een schoonheidsspecialiste geeft maskertjes, huidbehandelingen, adviseer over cosmetica etc.
Ik vind het echt een groot verschil.
Ja niveau 4 is hoger dan niveau 3. Wat jij aankan zul je zelf het beste weten.
Wat heb je hiervoor gedaan? In het geval van havo dan zul je niv. 4 makkelijk moeten kunnen. VMBO tl ook. Alles daaronder...twijfel.Ik heb een kader-beroepse leerweg diploma en daarna ben ik op mbo niveau 4 begonnnen maar was daarna met de opleiding gestopt. Niveau 4 is in principe niet zo moeilijk voor me er zit nog steeds wel een uitdaging in. Ik ben gewoon erg onzeker over mijn leeftijd...
maandag 15 april 2013 om 12:30
quote:Starshine schreef op 15 april 2013 @ 12:27:
als apothekersassistente ben je niet verzorgend bezig. Je verkoopt en adviseert mensen over medicijnen. Een schoonheidsspecialiste geeft maskertjes, huidbehandelingen, adviseer over cosmetica etc.
Ik vind het echt een groot verschil.
Ja niveau 4 is hoger dan niveau 3. Wat jij aankan zul je zelf het beste weten.
Wat heb je hiervoor gedaan? In het geval van havo dan zul je niv. 4 makkelijk moeten kunnen. VMBO tl ook. Alles daaronder...twijfel.Ik heb een kader-beroepse leerweg diploma en daarna ben ik op mbo niveau 4 begonnnen maar was daarna met de opleiding gestopt. Niveau 4 is in principe niet zo moeilijk voor me er zit nog steeds wel een uitdaging in. Ik ben gewoon erg onzeker over mijn leeftijd...
als apothekersassistente ben je niet verzorgend bezig. Je verkoopt en adviseert mensen over medicijnen. Een schoonheidsspecialiste geeft maskertjes, huidbehandelingen, adviseer over cosmetica etc.
Ik vind het echt een groot verschil.
Ja niveau 4 is hoger dan niveau 3. Wat jij aankan zul je zelf het beste weten.
Wat heb je hiervoor gedaan? In het geval van havo dan zul je niv. 4 makkelijk moeten kunnen. VMBO tl ook. Alles daaronder...twijfel.Ik heb een kader-beroepse leerweg diploma en daarna ben ik op mbo niveau 4 begonnnen maar was daarna met de opleiding gestopt. Niveau 4 is in principe niet zo moeilijk voor me er zit nog steeds wel een uitdaging in. Ik ben gewoon erg onzeker over mijn leeftijd...
maandag 15 april 2013 om 12:57
quote:zij-van-boven schreef op 12 april 2013 @ 10:47:
Lilalinda, ik ga ook iedere 8 weken naar de schoonheidsspecialiste. Ik vind het zelf erg leuk (gezellig... we kletsen wat af) maar ook ontspannen. Als ik onder het stoomapparaat lig, zet zij een muziekje aan en doet zij administratie. Maar voor de rest is ze constant met me in de weer. Ik vind het altijd knap hoe ze het toch iedere keer flikt om me op tijd (dus als de volgende klant voor de deur staat) beneden in mijn jas te hebben.
Ik lig daar 1,5 uur.
Daarvan (ik weet de preciese tijden niet hoor, raak gevoel voor tijd kwijt) kwartier stoomapparaat, kwartier masker intrekken. En al die massages, voor mij heerlijk, maar het lijkt mij heel snel saai worden. Maar goed, ik ben dan ook de klant, niet de specialiste.
Lilalinda, ik ga ook iedere 8 weken naar de schoonheidsspecialiste. Ik vind het zelf erg leuk (gezellig... we kletsen wat af) maar ook ontspannen. Als ik onder het stoomapparaat lig, zet zij een muziekje aan en doet zij administratie. Maar voor de rest is ze constant met me in de weer. Ik vind het altijd knap hoe ze het toch iedere keer flikt om me op tijd (dus als de volgende klant voor de deur staat) beneden in mijn jas te hebben.
Ik lig daar 1,5 uur.
Daarvan (ik weet de preciese tijden niet hoor, raak gevoel voor tijd kwijt) kwartier stoomapparaat, kwartier masker intrekken. En al die massages, voor mij heerlijk, maar het lijkt mij heel snel saai worden. Maar goed, ik ben dan ook de klant, niet de specialiste.
maandag 15 april 2013 om 13:53
Ik denk dat je als apothekersassistent(e) meer met administratie te maken hebt dan als schoonheidsspecialiste. Je bent ook meer bezig met verkopen/adviseren en verricht geen handelingen (denk ik). Je hebt vluchtige contacten met je klanten. Als schoonheidsspecialiste bouw je meer een band op met je klanten. Als jij dat wil natuurlijk, en als jouw klant dat wil. Dát lijkt mij juist zo leuk aan dat vak.
Een kennis van mij werkt in een apotheek. Toen haar dochter voor een studie- en beroepskeuze stond wilde die dochter ook het apothekersvak in (als medewerkster dus). Maar haar moeder raadde dat af, ook in de apotheek wordt steeds meer geautomatiseerd en er zijn steeds minder mensen nodig.
Dat het werk van een schoonheidsspecialiste geautomatiseerd wordt, dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren. En als het zover komt ben ik weg...
Als je er nog visagie bij doet, kan je hele leuke verjaardagsparties organiseren. Hier hebben we een kapster en een schoonheidsspecialiste die op die manier ook nog hun werkzaamheden hebben uitgebreid. Haartjes mooi, mooie make-up (sommige dingen mochten de meisjes zelf doen) en dan nog een 'glamour'-foto maken. Helemaal top!
Je schrijft dat je onzeker bent over je leeftijd, wat bedoel je precies? Dat je ouder bent dan andere leerlingen in je groep? Ik zou zeggen dat het niet uitmaakt als jij iets graag wil gaan doen. Toen ik mijn secretaresse-opleiding deed (in 1983 begon ik daaraan) was ik 19. Maar er zat ook een leerling in mijn groep die al over de 40 was (getrouwd, kinderen). In eerste instantie vond ik dat gek maar ook zij werd heel leuk in de groep opgenomen. Zij had heel andere sores aan haar hoofd dan ik. Mijn zoon is anderhalf jaar geleden begonnen met een opleiding pedagogisch werk (niv. 3). Hij was toen 16. Zat in de klas met meiden van 24 jaar die al kinderen hadden. Hij heeft dat nooit storend gevonden terwijl zij hele andere 'problemen' hadden dan hij als 16-jarige, hij vond dat juist leerzaam. Daarnaast, die ROC's hebben leerlingen uit een heel groot gebied dus de kans dat je elkaar buiten school ook nog ziet is klein.
Een kennis van mij werkt in een apotheek. Toen haar dochter voor een studie- en beroepskeuze stond wilde die dochter ook het apothekersvak in (als medewerkster dus). Maar haar moeder raadde dat af, ook in de apotheek wordt steeds meer geautomatiseerd en er zijn steeds minder mensen nodig.
Dat het werk van een schoonheidsspecialiste geautomatiseerd wordt, dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren. En als het zover komt ben ik weg...
Als je er nog visagie bij doet, kan je hele leuke verjaardagsparties organiseren. Hier hebben we een kapster en een schoonheidsspecialiste die op die manier ook nog hun werkzaamheden hebben uitgebreid. Haartjes mooi, mooie make-up (sommige dingen mochten de meisjes zelf doen) en dan nog een 'glamour'-foto maken. Helemaal top!
Je schrijft dat je onzeker bent over je leeftijd, wat bedoel je precies? Dat je ouder bent dan andere leerlingen in je groep? Ik zou zeggen dat het niet uitmaakt als jij iets graag wil gaan doen. Toen ik mijn secretaresse-opleiding deed (in 1983 begon ik daaraan) was ik 19. Maar er zat ook een leerling in mijn groep die al over de 40 was (getrouwd, kinderen). In eerste instantie vond ik dat gek maar ook zij werd heel leuk in de groep opgenomen. Zij had heel andere sores aan haar hoofd dan ik. Mijn zoon is anderhalf jaar geleden begonnen met een opleiding pedagogisch werk (niv. 3). Hij was toen 16. Zat in de klas met meiden van 24 jaar die al kinderen hadden. Hij heeft dat nooit storend gevonden terwijl zij hele andere 'problemen' hadden dan hij als 16-jarige, hij vond dat juist leerzaam. Daarnaast, die ROC's hebben leerlingen uit een heel groot gebied dus de kans dat je elkaar buiten school ook nog ziet is klein.