Werk & Studie alle pijlers

Help ik heb studieschuld wat moet ik doen?

18-04-2021 04:43 41 berichten
Beste mensen,

Ik heb op de middelbare school vmbo basis administratie gedaan die heb ik gehaald

Toen ben ik doorgestroomd naar roc mbo niveau 2 die heb ik ook gehaald

Helaas kon ik niet verder studeren omdat ik laag iq heb en concentratiestoornis heb.

Daarna heb ik financieel administratie gedaan niveau 3, ik moest stoppen van de mentor ik ben gestopt met de opleiding

Als je studiefinanciering krijgt moet je niveau 3 of niveau 4 diploma behalen, anders heb je schuld en moet je terug betalen. Ze houden geen rekening met je intelligentie, het is niet voor iedereen haalbaar om niveau 3 of 4 te halen

Wat moet ik doen?
Betalen?
Alle reacties Link kopieren
Een baan zoeken met het diploma wat je hebt en dan langzaamaan je studieschuld terugbetalen?
Je mag gewoon een bedrag per maand betalen dat je kunt missen en je mag er ook best lang over doen. Je merkt er dus weinig van. Betalen moet je natuurlijk wel. Je moet dus contact opnemen met DUO en dan komt het goed. Misschien heb je iemand die je kan helpen als je dat moeilijk vindt?
Gewoon rustig blijven en zo langzaam mogelijk afbetalen. Ze houden bij het afbetalen inderdaad rekening met je inkomen, dus mocht je heel weinig verdienen, dan hoef je ook maar heel weinig of zelfs niks terug te betalen.

In elk geval komt het wel goed, dus ik zou je er zeker geen zorgen over maken.
En inderdaad kun je altijd even bellen met DUO.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de uitleg op de site van DUO gelezen over hoe het afbetalen gaat? Begrijp je dat? Heb je iemand in je omgeving die jou bijstaat? Met advies over je inkomen en uitgaven bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Een baan zoeken, voor het diploma dat je hebt.
Niet het volledige salaris uitgeven.

Het duo stuurt vanzelf bericht over de hoogte van de schuld, rentepercentage, maandbedrag. En dan zet je de automatische incasso ervoor aan. Om de 5 jaar krijg je een nieuw rentepercentage. Elk jaar een update over het resterende bedrag en je nieuwe maandbedrag.
Mijn herinnering zegt dat de eerste keer aflossen iets van een jaar na de einddatum van de studie kwam. (ik heb bijgeleerd)
Alle reacties Link kopieren
Voor je niveau 2 opleiding heb je waarschijnlijk ook studiefinanciering gehad (alleen was je toen misschien nog geen 18).
Op niveau 2 is dit geld altijd een gift en hoef je dat nooit terug te betalen. Dat komt omdat we niveau 2 een startkwalificatie noemen, het niveau wat je minimaal moet halen van de overheid.
Behalve als je extra geleend hebt, dan moet je dat geld wel terug betalen, maar dat is met een lening natuurlijk altijd.

Voor niveau 3 en 4 is dat anders, dan is het bedrag wat je krijgt eerst een lening en als je dan je diploma haalt wordt het een gift. Als je dan eerder stopt moet je dat inderdaad terug betalen.

Als jij niet extra hebt geleend hoef je dus alleen maar de maanden dat je ingeschreven stond bij je niveau 3 opleiding terug te betalen.

Afbetalen hoef je pas over 2 jaar, dan krijg je van de DUO een brief waarin staat hoeveel jij terug moet gaan betalen. Daar mag je ongeveer 35 jaar over doen en dan kijken ze ook nog naar wat je verdient. Dus als je met jouw baan weinig verdient hoef je veel minder terug te betalen dan iemand die 2x zoveel als jij verdient.

Ik zou me geen zorgen maken, je komt door deze lening echt niet in de problemen. Heb je iemand in je omgeving die je helpt met je geld? Die kan je misschien ook hiermee helpen.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 18-04-2021 08:25
13.31% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
In 2017 schreef je al over het starten en stoppen van opleidingen, en dat je daarna ‘heel lang’ oa schoonmaakwerk hebt gedaan.

Je bent nu ongeveer 31?

Ik neem dus aan dat je al een deel van je studieschuld hebt betaald/moeten betalen? Hoe is dat gedaan, wat betaal je per maand, wat staat er nog open?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ook met een niveau 2-diploma kun je een baan zoeken waarmee je geld verdient. Van dat geld betaal je je studieschuld af. Zo moeilijk is dat niet toch? Het duo kan je precies vertellen hoeveel je moet betalen (en als je meer geld overhoudt zou ik kiezen voor sneller afbetalen, je kunt er maar vanaf zijn!)
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
18-04-2021 08:22
Voor niveau 3 en 4 is dat anders, dan is het bedrag wat je krijgt eerst een lening en als je dan je diploma haalt wordt het een gift. Als je dan eerder stopt moet je dat inderdaad terug betalen.

Als jij niet extra hebt geleend hoef je dus alleen maar de maanden dat je ingeschreven stond bij je niveau 3 opleiding terug te betalen.

Afbetalen hoef je pas over 2 jaar, dan krijg je van de DUO een brief waarin staat hoeveel jij terug moet gaan betalen. Daar mag je ongeveer 35 jaar over doen en dan kijken ze ook nog naar wat je verdient. Dus als je met jouw baan weinig verdient hoef je veel minder terug te betalen dan iemand die 2x zoveel als jij verdient.
Even geloept. TO is aan 3 MBO-3-studies begonnen en allemaal niet afgemaakt. Inmiddels is ze 31 of 32. Het moment van afbetalen is er dus zeker al, en na 3 niet afgemaakte studies zal er best wat open staan....

TO: vraag hulp aan je (hoogbegaafde) familie. Er is zeker iemand die je kan helpen uit te zoeken hoe je dit oplost!
Alle reacties Link kopieren
Terugbetalen. Net zoals iedereen met een studieschuld?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Wat je moet doen is je studielening terugbetalen.
En afleren andere mensen (bijvoorbeeld je mentor) schuld te geven van tegenslagen en verplichtingen die je liever niet had gehad.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
18-04-2021 08:51
Even geloept. TO is aan 3 MBO-3-studies begonnen en allemaal niet afgemaakt. Inmiddels is ze 31 of 32. Het moment van afbetalen is er dus zeker al, en na 3 niet afgemaakte studies zal er best wat open staan....

TO: vraag hulp aan je (hoogbegaafde) familie. Er is zeker iemand die je kan helpen uit te zoeken hoe je dit oplost!
Dat had ik dus niet gezien. Of er veel open staat hangt af wanneer TO is gestopt met de opleidingen, als dit voor 1 februari is geweest wordt dit eenmalig kwijtgescholden. Daarnaast hangt het ook af of ze thuis of uitwonend is geweest. Wanneer je weer gaat studeren in de aanloopfase dan wordt het stilgezet en begin je dus later met terugbetalen.
DUO kan haar precies vertellen hoeveel er open staat.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Een les voor de rest van je leven: wat je leent moet je terug betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
excuus zie mijn latere reactie
ibiopviva wijzigde dit bericht op 18-04-2021 20:35
69.89% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
18-04-2021 10:46
Gewoon betalen lijkt mij. Waarom kan je dit zelf niet bedenken?

Wat een reactie op iemand die aangeeft een laag IQ te hebben en die geprobeerd heeft om een opleiding te doen. En ja, dat zijn verschillende opleidingen geweest.
Wat is het probleem?

Dat je moet terugbetalen of het bedrag dat je maandelijks moet terugbetalen?
Misschien geschrokken van het totaalbedrag en geen idee hoe dit terugbetaald moet worden?
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
18-04-2021 11:25
Wat een reactie op iemand die aangeeft een laag IQ te hebben en die geprobeerd heeft om een opleiding te doen. En ja, dat zijn verschillende opleidingen geweest.
Mwoah... er zijn toch zoveel mensen die om wat voor reden dan ook hun studie niet konden afmaken. Ja die moeten ook gewoon terugbetalen. Hoe schrijnend het verhaal ook is.

TO lijkt te denken dat zij niet zou hoeven terugbetalen of dat het oneerlijk is dat zij moet terugbetalen. Tja. Gratis geld bestaat niet en die les leert ze nu dus. Gelukkig leert ze hem van DUO en niet van een bank, denk ik dan maar.

Edit: oh ik zie nu dat je waarschijnlijk refereert aan het bedenken tegen iemand met een laag IQ. Never mind :nut: kort nachtje hier met zieke kids :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
18-04-2021 11:59
Edit: oh ik zie nu dat je waarschijnlijk refereert aan het bedenken tegen iemand met een laag IQ. Never mind :nut: kort nachtje hier met zieke kids :P

Sterkte met je zieke kinderen! Dat bedoelde ik ja, dingen die je niet begrijpt kunnen bedreigend zijn. Ik denk ook dat ze op haar tenen heeft gelopen om er meer uit te halen en dat het niet gelukt is gezien de drie opleidingen.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
18-04-2021 11:25
Wat een reactie op iemand die aangeeft een laag IQ te hebben en die geprobeerd heeft om een opleiding te doen. En ja, dat zijn verschillende opleidingen geweest.
excuus dat stukje had ik gemist van dat lagere IQ.
Het punt blijft wel dat betalen waarschijnlijk wel hetgeen zal zijn wat gedaan moet worden.

Overigens TO houden ze bij het berekenen van je terug te betalen maandelijkse bedrag op basis van je huidige inkomen. Als deze laag is is het terug te betalen bedrag ook laag.

Je zou eventueel via MEE iemand kunnen vragen even mee te denken hierover en wellicht ondersteunen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Gewoon netjes een betalingsregeling aangaan en dan netjes terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
18-04-2021 10:46
Gewoon betalen lijkt mij. Waarom kan je dit zelf niet bedenken?
Omdat ze een laag iq heeft en een concentratiestoornis?
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
18-04-2021 13:26
Omdat ze een laag iq heeft en een concentratiestoornis?

Ze was in 2017 al een tijd gestopt met de opleidingen, dus de terugbetaling moet allang al zijn gestart?
Misschien vind ze het onterecht dat ze moet terugbetalen omdat ze zegt een laag IQ te hebben. En gaat het daarom, niet om de terugbetaling te regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven