Help! Mijn baan!
dinsdag 12 oktober 2010 om 20:37
dinsdag 12 oktober 2010 om 20:57
Ik vind niet dat jij onredelijk bent. Je bent pas 19, je hebt net je opleiding afgerond en je kunt nog niet alles alleen. MAAR, dit soort bazen verandert niet, en dat kan ik je wel uit ervaring vertellen. Heb je geen enkele collega die je een beetje kan begeleiden? In dat geval zou ik op zoek naar een baan in een groter bedrijf waar je ingewerkt kan worden en je wat meer zelfvertrouwen op kan bouwen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 12 oktober 2010 om 20:59
Vind het lastig in te schatten of je baas te veel van je verwacht. Van iemand die recht van school komt kun je volgens mij niet verwachten dat geheel zelfstandig werkt, dus wat feedback mag je van je baas wel verwachten zonder dat ie steeds uit zijn plaat gaat, volgens mij. Aan de andere kant hebben slordigheidsfoutjes natuurlijk niets te maken met het feit dat je niet goed ingewerkt bent of nog niet precies weet hoe het bedrijf in elkaar zit. Dus aan de ene kant denk ik dat je baas inderdaad te veel van je verwacht in de zin van, zelfstandig kunnen werken zonder fatsoenlijk ingewerkt te zijn, aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat ie geirriteerd is over tikfouten die hij uit je brieven moet halen. Maar zijn manier van met je omgaan klinkt me niet heel positief stimulerend in de oren.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:08
Dat je nog niet alles van het bedrijf weet, oke, maar spelfouten, tja, ik kan me voorstellen dat baas geen zin heeft om die te verbeteren. Maar heb je dsan geen gesprek met hem? Plan dat eens in, geef aan dat je het idee hebt in het diepe gegooid te zijn, etc./ Zolang je hem dat niet vertelt, kan hij het ook moeilijk raden.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:10
Tja dat je allemaal spoedzaken krijgt, dat hoort er nu eenmaal bij. Is Part of the job. Als ze echt zo erg schrijven, stel dan een dicteerapparaat voor. Bij ons worden die ook gebruikt door de personen met een baggerhandschrift en uiteindelijk verdien je het bedrag van zo'n apparaat dubbel en dwars terug (in tijd e.d.)
Ben je alleen aangenomen voor de administratie of ook voor secretaresse werk?
Ben je alleen aangenomen voor de administratie of ook voor secretaresse werk?
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:13
Ik ga inderdaad een gesprek met hem aan, wil ook graag zeker worden van mijn toekomst bij het bedrijf aangezien ik binnen anderhalf jaar graag op mijzelf wil gaan wonen.
Mijn baas staat er om bekend dat hij mensen op een niet charmante manier het bedrijf uit probeert te werken en bij gesprekken van hem en medewerkers loopt het eigenlijk altijd uit op woorden en slaande deuren. De communicatie is niet zo goed. Ik wil dit graag fatsoenlijk oplossen en klap nogal snel dicht bij dominante personen. Maar ik vind zelf dat ik hiermee ook niet moet blijven lopen. Heb namelijk het idee dat hij niet tevreden is over mijn functioneren en dat hij me eruit gooit als mijn contract verloopt, dan heb ik geen tijd een andere baan te zoeken in deze lastige tijden.
Mijn baas staat er om bekend dat hij mensen op een niet charmante manier het bedrijf uit probeert te werken en bij gesprekken van hem en medewerkers loopt het eigenlijk altijd uit op woorden en slaande deuren. De communicatie is niet zo goed. Ik wil dit graag fatsoenlijk oplossen en klap nogal snel dicht bij dominante personen. Maar ik vind zelf dat ik hiermee ook niet moet blijven lopen. Heb namelijk het idee dat hij niet tevreden is over mijn functioneren en dat hij me eruit gooit als mijn contract verloopt, dan heb ik geen tijd een andere baan te zoeken in deze lastige tijden.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:20
google voortaan even de woorden die je niet kunt ontcijferen, google weet vast wel of het een bestaand woord is of dat je het verkeerd hebt gelezen door het rotte handschrift
ik weet trouwens niet wat je verstaat onder "flippen" maar als je baas echt tegen je te keer gaat, schreeuwt of bewust lullige dingen zegt of dingen altijd op een vervelende manier zegt, stelselmatig, zou ik dat op een moment dat hij tijd heeft en niet boos is en jij ook niet, wel aankaarten, dat je niet zo aangesproken wilt worden.. misschien lastig om dat te verwoorden naar hem toe, maar als hij dingen van je wil zal hij zich ook aan de menselijke omgangsvormen moeten houden ook al is ie je baas. D
ik weet trouwens niet wat je verstaat onder "flippen" maar als je baas echt tegen je te keer gaat, schreeuwt of bewust lullige dingen zegt of dingen altijd op een vervelende manier zegt, stelselmatig, zou ik dat op een moment dat hij tijd heeft en niet boos is en jij ook niet, wel aankaarten, dat je niet zo aangesproken wilt worden.. misschien lastig om dat te verwoorden naar hem toe, maar als hij dingen van je wil zal hij zich ook aan de menselijke omgangsvormen moeten houden ook al is ie je baas. D
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:24
Hoe beter je zelfstandig kunt werken hoe leuker een secr./adminst. baan in een klein bedrijf is, maar ik denk eerlijk gezegd dat als je net begint en veel behoefte hebt aan feedback, ingewerkt worden etc. dat je dan beter in een groot bedrijf zou kunnen werken, waar je meer collega's hebt die hetzelfde werk doen, die je feedback kunnen geven als je dingen niet weet, of wilt overleggen ofzo. In eenklein bedrijf is die mogelijkheid er simpelweg niet en moet je wel zelfstandig (kunnen) werken wil het leuk blijven. Dus misschien zit je ook wel helemaal niet zo goed op je plaats in dit bedrijf. Je zegt dat je graag duidelijkheid wilt over je baan, maar wil je eigenlijk wel in dit bedrijf blijven? Het gedrag van je baas zal echt niet zomaar veranderen en ik kan me niet voorstellen dat jij daar gelukkig van wordt.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:29
Onder flippen, misschien wat overdreven vertaald zo, versta ik (bij mijn baas): het toonbaar "agressief" onder je neus drukken van je werk en daarmee vragen wat staat hier!! (ik weet dan altijd al dat er wel iets niet goed zou zijn) er dan vervolgens de hele tijd over door gaan wat je allemaal al wel niet fout hebt gedaan en dat het zo echt niet kan en dat ik dan maar wat anders moest gaan zoeken. Wat ik dus al vertelde, alsof het ieder moment van de dag fout gaat met mij. Vervolgens heerst er een hele negatieve sfeer en laat hij duidelijk merken dat hij de directeur is en dat je een soort van 'bang' voor hem moet zijn, wat ik dus absoluut niet ben voor mijn werkgever.
Bij mijn eerste tikfout daar vroeg hij of ik soms dyslectisch was! Toen was ik eigenlijk nogal verbaasd aangezien dit nog nooit tegen mij gezegd was en ik had direct het idee dat hij dacht dat ik een of andere idioot was die het allemaal niet snapte. Niet dat dyslectische mensen idioot zijn, maar over de manier waarop hij dat zei. Mijn baas vind het ook altijd erg leuk om keihard te gaan schreeuwen en om met deuren en dingen te gaan gooien. Waar iedereen dan bij is, dan denk ik wees eens communicatief genoeg om mij minstens even apart te nemen als je schijnbaar zo ontevreden bent, maar dan heeft hij nooit tijd om met mij in gesprek te gaan. Vervolgens is het er nog nooit van gekomen.
Ik heb het idee dat ik heel onduidelijk typ hier, komt waarschijnlijk doordat ik het direct vanuit mijn gedachten opschrijf. Indien het zo is, sorry daarvoor =) .
Bij mijn eerste tikfout daar vroeg hij of ik soms dyslectisch was! Toen was ik eigenlijk nogal verbaasd aangezien dit nog nooit tegen mij gezegd was en ik had direct het idee dat hij dacht dat ik een of andere idioot was die het allemaal niet snapte. Niet dat dyslectische mensen idioot zijn, maar over de manier waarop hij dat zei. Mijn baas vind het ook altijd erg leuk om keihard te gaan schreeuwen en om met deuren en dingen te gaan gooien. Waar iedereen dan bij is, dan denk ik wees eens communicatief genoeg om mij minstens even apart te nemen als je schijnbaar zo ontevreden bent, maar dan heeft hij nooit tijd om met mij in gesprek te gaan. Vervolgens is het er nog nooit van gekomen.
Ik heb het idee dat ik heel onduidelijk typ hier, komt waarschijnlijk doordat ik het direct vanuit mijn gedachten opschrijf. Indien het zo is, sorry daarvoor =) .
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:32
Stiekem ben ik ook wel op zoek naar een andere baan, omdat ik het voorgevoel heb straks zomaar ineens op straat te staan als mijn contract voor bij is. Dit wil ik voorkomen door iets achter de hand te hebben, je weet immers maar nooit.
Ik vind het bedrijf, voornamelijk door mijn omgang met de directeur, waarmee ik toch het meeste te maken heb, soms nogal onmogelijk voor mij en heb ik soms ook het idee dat ik een totaal verkeerde richting heb gekozen. Terwijl ik mijn werk bij stagebedrijven wel erg leuk vond.
Ik ga een gesprek aan met mijn baas en dan zie ik wel wat eruit komt, voordat ik hier gal ga lopen spuwen en misschien wel spoken zie.
Ik vind het bedrijf, voornamelijk door mijn omgang met de directeur, waarmee ik toch het meeste te maken heb, soms nogal onmogelijk voor mij en heb ik soms ook het idee dat ik een totaal verkeerde richting heb gekozen. Terwijl ik mijn werk bij stagebedrijven wel erg leuk vond.
Ik ga een gesprek aan met mijn baas en dan zie ik wel wat eruit komt, voordat ik hier gal ga lopen spuwen en misschien wel spoken zie.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:33
quote:wrikkelgat schreef op 12 oktober 2010 @ 20:37:
lees: het open maken van een brief die niet voor hem bestemd is, of het maken van een tikfout in een brief die hij nog moet controleren,
Ben ik nu onredelijk als ik zeg dat hij dit (nog) niet van mij verwachten kan?
Je hebt gestudeerd voor de baan die je nu doet? Dan mag je werkgever inderdaad gewoon van je verwachten dat je de juiste post open maakt en brieven kunt tikken zonder typefouten.
Als je dit soort fouten al maakt kan ik me goed voorstellen dat hij grotere fouten helemaal niet leuk vindt en je daar op aanspreekt ja. Dat is niet onredelijk. Dat wat hij vraagt zijn dingen die zo vanzelfsprekend zijn dat ze waarschijnlijk niet eens in je taakomschrijving benoemd staan.
lees: het open maken van een brief die niet voor hem bestemd is, of het maken van een tikfout in een brief die hij nog moet controleren,
Ben ik nu onredelijk als ik zeg dat hij dit (nog) niet van mij verwachten kan?
Je hebt gestudeerd voor de baan die je nu doet? Dan mag je werkgever inderdaad gewoon van je verwachten dat je de juiste post open maakt en brieven kunt tikken zonder typefouten.
Als je dit soort fouten al maakt kan ik me goed voorstellen dat hij grotere fouten helemaal niet leuk vindt en je daar op aanspreekt ja. Dat is niet onredelijk. Dat wat hij vraagt zijn dingen die zo vanzelfsprekend zijn dat ze waarschijnlijk niet eens in je taakomschrijving benoemd staan.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:43
Ik vind het eerlijk gezegd bij de beesten af, zoals je baas doet, ik zou me absoluut niet zo laten behandelen (maar ik kan me voorstellen dat als je je onzeker voelt en zeker tegen zo'n bullebak van een baas dat je misschien niet zo goed tegengas durft te geven hoor. Maar ik vind het echt niet door de beugel kunnen wat hij doet. Agressieve benadering, kleineren, schreeuwen smijten, absoluut niet acceptabel, voor niemand, dus ook niet voor een directeur.
Twijfel niet te snel over de richting, wat het werk in dit bedrijf niet leuk maakt is die eikel van een baas. Ga als een speer verder met solliciteren en zoek bij voorkeur een dergelijke functie in een wat groter bedrijf. Succes.
(overigens zou ik het gedoe over die woorden die je niet kent/weet, anders proberen op te lossen: vraag aan degene die het geschreven heeft uitleg, of aan je baas, voordat je het uitgetypte inlevert. Het is geen schande dat je het jargon niet kent, en je kunt er alleen maar van leren door het te vragen, niet door maar wat te doen en de volle lading te krijgen als het fout gaat, dus kom voor jezelf op, vraag uitleg, daar heb je recht op, wil of kunnen ze geen uitleg geven of hebben ze daar geen zin of tijd voor, dan moeten ze maar iemand aannemen die meer ervaring in de branche heeft of meer ervaring als admin/secr. )
Twijfel niet te snel over de richting, wat het werk in dit bedrijf niet leuk maakt is die eikel van een baas. Ga als een speer verder met solliciteren en zoek bij voorkeur een dergelijke functie in een wat groter bedrijf. Succes.
(overigens zou ik het gedoe over die woorden die je niet kent/weet, anders proberen op te lossen: vraag aan degene die het geschreven heeft uitleg, of aan je baas, voordat je het uitgetypte inlevert. Het is geen schande dat je het jargon niet kent, en je kunt er alleen maar van leren door het te vragen, niet door maar wat te doen en de volle lading te krijgen als het fout gaat, dus kom voor jezelf op, vraag uitleg, daar heb je recht op, wil of kunnen ze geen uitleg geven of hebben ze daar geen zin of tijd voor, dan moeten ze maar iemand aannemen die meer ervaring in de branche heeft of meer ervaring als admin/secr. )
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:51
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:56
quote:wrikkelgat schreef op 12 oktober 2010 @ 21:51:
Ja natuurlijk ken ik de gevolgen van mijn fouten.
Dat komt nogal onprofessioneel over en het kan hele grote gevolgen hebben. Al vind ik dat, om deze gevolgen te voorkomen, dat hij genoeg tijd in mij moet steken als hij om een startende secretaresse heeft gevraagd.Welke dan? Waarom zou een startend secretaresse wel spelfouten mogen maken en een ervaren secretaresse niet?
Ja natuurlijk ken ik de gevolgen van mijn fouten.
Dat komt nogal onprofessioneel over en het kan hele grote gevolgen hebben. Al vind ik dat, om deze gevolgen te voorkomen, dat hij genoeg tijd in mij moet steken als hij om een startende secretaresse heeft gevraagd.Welke dan? Waarom zou een startend secretaresse wel spelfouten mogen maken en een ervaren secretaresse niet?
dinsdag 12 oktober 2010 om 22:03
Ook een startende secretaresse moet brieven zonder fouten kunnen afleveren, dat heeft niets met inwerken of tijd te maken. Daarnaast vind ik wel dat je gelijk hebt dat hij niet alles kan verwachten van iemand die net vers van school komt. Die tijd is er in een klein bedrijf vaak gewoon niet, en de mogelijkheid je fatsoenlijk in te werken is er blijkbaar ook niet.
Ik vind het niet onredelijk dat jij dit wel wilt, maar ik denk niet dat je dat in dit bedrijf hoeft te verwachten. Zij zouden beter af zijn met iemand met meer ervaring, jij zou beter af zijn in een groter bedrijf om de redenen die ik eerder al gaf.
Ik vind het niet onredelijk dat jij dit wel wilt, maar ik denk niet dat je dat in dit bedrijf hoeft te verwachten. Zij zouden beter af zijn met iemand met meer ervaring, jij zou beter af zijn in een groter bedrijf om de redenen die ik eerder al gaf.
dinsdag 12 oktober 2010 om 22:04
Wat ik ooit gedaan heb bij een baas die me telkens afsnauwde terwijl ik er net was begonnen: email gestuurd met daarin uitleg mijnerzijds (in jouw geval zou dat iets kunnen zijn van 'in het diepe gegooit/niet goed ingewerkt', even benadrukken dat je net klaar bent met de opleiding en nog jong bent, graag wilt leren en hoopt op wat begrip. Ik heb zelfs excuses gemaakt, lekker nederig. Maar sindsdien.. als een blad aan de boom omgekeert. Nu kunnen we prima met elkaar overweg.
Geen idee of je daar iets aan hebt en of die houding je staat maar ik heb er nooit spijt van gehad. Tijd om een rustig gesprek te hebben was er toen ook niet. Nu maakt ie die tijd wel!
Succes en laat je niet gek maken. Op spelfouten zul je extra moeten letten maar veel zul je toch al doende moeten leren.
Geen idee of je daar iets aan hebt en of die houding je staat maar ik heb er nooit spijt van gehad. Tijd om een rustig gesprek te hebben was er toen ook niet. Nu maakt ie die tijd wel!
Succes en laat je niet gek maken. Op spelfouten zul je extra moeten letten maar veel zul je toch al doende moeten leren.
dinsdag 12 oktober 2010 om 22:17
quote:wrikkelgat schreef op 12 oktober 2010 @ 22:09:
Het gaat overigens niet op spelfouten als in een woord verkeerd schrijven, maar om woorden anders lezen dan ze er staan, en dat er dan toch een goede zin uitkomt. Dat komt dus door het schrijven van hun. De telefonisch doorgegeven namen en adressen wil ik nog wel eens verkeerd spellen omdat ze dan niet duidelijk zijn doorgebriefd.
En nee, ik voel niet zoveel voor een e-mail sturen, ik handel het liever persoonlijk af met meteen feedback, zo kan ik direct zijn reactie aflezen met gezichtsuitdrukkingen. Schrijven kan ook zo verkeerd overkomen en dat je de confrontatie niet in real life durft aan te gaan.Daar zou ik ook niet blij van worden. In beide gevallen is het jouw taak om verduidelijking of herhaling te vragen als je iets niet direct goed hebt begrepen of verstaan.
Het gaat overigens niet op spelfouten als in een woord verkeerd schrijven, maar om woorden anders lezen dan ze er staan, en dat er dan toch een goede zin uitkomt. Dat komt dus door het schrijven van hun. De telefonisch doorgegeven namen en adressen wil ik nog wel eens verkeerd spellen omdat ze dan niet duidelijk zijn doorgebriefd.
En nee, ik voel niet zoveel voor een e-mail sturen, ik handel het liever persoonlijk af met meteen feedback, zo kan ik direct zijn reactie aflezen met gezichtsuitdrukkingen. Schrijven kan ook zo verkeerd overkomen en dat je de confrontatie niet in real life durft aan te gaan.Daar zou ik ook niet blij van worden. In beide gevallen is het jouw taak om verduidelijking of herhaling te vragen als je iets niet direct goed hebt begrepen of verstaan.
dinsdag 12 oktober 2010 om 22:19
maar je hebt toch wel mogelijkheden te checken? google en internet zijn tegenwoordig bijna overal goed voor, voor woorden, voor adressen, namen, en extra uitleg vragen als ze je met en kluitje in het riet sturen mag ook hoor.. als iets niet duidelijk is moet je dat simpelweg aangeven en niet te snel denken, laat ik maar niks zeggen anders vinden ze me weer dom