Werk & Studie alle pijlers

Help! Wat moet ik doen?

20-10-2009 17:16 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net gehoord dat mijn collega van 4 jaar en tevens mijn beste vriend word ontslagen. Maar ik mag niet laten weten dat ik t al weet ook niet als het hem straks verteld is. Hoe moet ik in vredesnaam op m reageren als ik donderdag weer moet werken!? Maar aan de andere kant opluchting dat ik het niet ben in deze tijd! Met minder kunnen we echt niet draaien dus voorlopig toch iets van zekerheid.
Waarom moet jij net doen alsof je van niets weet, ook als het al aan je collega-vriend verteld is?
Wie heeft je in deze positie geplaatst? Je werkgever?

Als jij niet in deze positie wilt zijn, zul je dit moeten aangeven!
Hoe kan het dat jij dit al weet?
Hoe komt het dat je in een situatie zit dat jij het wel weet en je beste vriend niet.

Het plaatst jou voor een dilemma. Het wel zeggen, maar dan ben jij de boodschapper en wellicht consequenties voor jou of het niet zeggen en een pokerface ophouden en wellicht hierover moeten liegen tegen je beste vriend.
quote:Appelsientje schreef op 20 oktober 2009 @ 17:18:

Waarom moet jij net doen alsof je van niets weet, ook als het al aan je collega-vriend verteld is?

Ik neem aan dat ze dan moet doen alsof ze het niet eerder wist.

Maar heel vreemd inderdaad, dat jij al weet dat je collega ontslagen gaat worden, hoe komt dat zo? En heeft jouw werkgever je expres in de ze positie geplaatst? Heel fout!
Nou hij is momenteel in portugal op vakantie. En ik weet het omdat mijn werkgever mij heeft gevraagd of ik minder wilde gaan werken. Aangezien mijn man door de krisis ook geen werk meer heeft heb ik daar nee op gezegd. Niet wetende dat hij zijn baan kwijt zou raken als ik nee zou zeggen. Eerlijk gezegd als ik het wist had ik ook nee gezegd aangezien onze financiële situatie nu. Toen mijn werkgever mij hier over inlichtte heb ik moeten beloven niks te zeggen om volgens hem de goede vrede te bewaren.
Belachelijk, maar goed. Van je leidinggevende dus.

Hij deelt jou zaken mee die jij niet van hem hoort te vernemen op deze manier, en stelt jou moreel indirect verantwoordelijk voor het ontslag van je collega.

These are interesting times, ook weer om te zien hoe managers met deze materie omgaan...

Om op je vraag te antwoorden. Je zou naar je collega/vriend toe helaas niets anders kunnen doen dan je professioneel te gedragen (in tegenstelling tot je leidinggevende). Los van het feit dat hij een vriend is, is hij in deze een collega.

Tevens zou je bij je leidinggevende aan kunnen geven dat je het niet waardeert dat hij je dit al heeft gezegd terwijl collega op vakantie is, en dat je het gewaardeerd zou hebben als hij dit anders had aangepakt. Het brengt jou als werknemer in een bijzonder nare en lastig te hanteren positie, waar jij niet zou hoeven zitten. Het is het probleem van het bedrijf.
Het is jou niet te verwijten maar je werkgever wel. Het is je goed recht om Nee te antwoorden op minder werk. Zeker in de situatie waar je in zit met je man. Je zegt dat je niet wist dat dit de consequentie voor je vriend zou zijn. Je werkgever had je niet in deze situatie moeten plaatsen. Is het wat om het dillemma met hem te bespreken en welke vrede moest je volgens hem bewaren dan??
Om het verhaal misschien nog wat duidelijker te maken. Mijn werkgever is puur alleen eigenaar. Hij is zelf nooit aanwezig. Ik en collega zijn beide bedrijfsleiders van de zaak.
Ik begrijp dat je collega donderdag weer aanwezig is? Vragen aan je werkgever om donderdag (als dat de eerste werkdag van je collega is) met je collega gelijk het gesprek aan te gaan. Het is aan je werkgever om dit te vertellen en niet aan jou.

Het is zeker niet netjes van je werkgever zoals hij dit heeft aangepakt.

Maar het is inderdaad het probleem van je werkgever
Lijkt me verstandig dat je werkgever het allereerste uur vrijmaakt, dat jouw vriend weer komt werken, om hem de waarheid voor te leggen. Zo blijft hij eerlijk naar je vriend, en hoef jij ook geen huichelachtig gedrag te vertonen. Of, indien hij nog een paar dagen thuis is, dan al reeds een gesprek met je vriend aangaan.

En hij is zelf nooit aanwezig? Deze keer dus wel!
Je werkgever heeft je in een rotpositie geplaatst door zijn mond voorbij te praten en jou voor deze rare keuze te stellen. Je werkgever had zelf zo stoer moeten zijn om de beslissing te nemen, niet aan jou vragen of je minder wil werken maar jou minder uur te geven en je collega-vriend minder uur te geven, of zelf beslissen om je collega-vriend te ontslaan. Nu is dat jou mooi in je pumps geschoven.
eens met de vorige reacties dat je werkgever je niet in deze positie had moeten plaatsen!! Ik zou inderdaad eisen dat hij het donderdag meteen vertelt. Anders zou ik heel serieus overwegen om het wel zelf te vertellen (en de eigenaar dan ook gewoon zeggen dat je het vertelt).
Dat wordt nog leuk dan, wanneer jou baas tegen je collega vertelt: Ja, ik wilde je wel houden, maar Attitude wil niet minder gaan werken, dus moet ik jou nu ontslaan. Ik zie deze werkgever daar zo maar voor aan, gezien zijn handige zet met TO.

Ik heb trouwens ooit in eenzelfde positie gezeten en kon ook niet tegen collega's vertellen dat ze ontslagen zouden worden. Ik vond en vind dat trouwens iets voor tussen leidinggevende en medewerker. Ik heb er nooit iets over gezegd.
@mootje

De werkgever woont in Zuid-Holland het bedrijf is in Utrecht. Dus hij is inderdaad nooit aanwezig.

Hij zou donderdagochtend deze kant op komen voor het gesprek. Ik heb mezelf maar voorgenomen niks te zeggen en als hij er zelf over begint maar eerlijk toegeven dat ik het als wist. Mocht hij vragen waarom ik niks gezegd heb. A ik wil zijn vakantie niet verpesten en B het is mijn taak ook gewoon niet!

@Esfa Nou ik mag voor mijn werkgever toch hopen dat hij het zo niet brengt. Mij vragen of ik mijn mond wil houden en dan op zoon manier iemand vertellen dat ik het dus blijkbaar wel wist.
Blijft het toch een rare gang van zaken? Of collega-vriend mocht blijven, hangt dus af van jouw beslissing of je minder uren wilde draaien? Ik vind het niet zo'n fijne werkgever, als hij dat soort beslissingen op jouw schouders legt en niet zelf de beslissing durft te nemen.
Ja het klopt ook niet dat zie ik ook in, maar het nadeel van alles is dat ik het er zo naar mijn zin heb verder. Dit valt ook rauw op mijn dak.

En hij blijft ook wel mijn maatje daar ken ik hem al veel te lang voor. Dit is bedrijf 3 waarin we samenwerken.

We hadden ook al voor de grap gezegd als 1 van ons weg gaat komt de ander er weer achter aan.

Maargoed dit is echt weer zoon situatie waar je in zit en niet om gevraagd hebt. Het zal vast allemaal wel loslopen, maar ik voel me nu zo ***
Dus die uren dat jij minder zou werken, is dan gelijk aan het het salaris van je collega? Weet niet om hoeveel uur het gaat,

Lijkt me vreemd, waarom zou je collega niet minder kunnen /willen werken?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nee dat is natuurlijk niet gelijk aan zijn salaris, maar dan was het nog te doen zeg maar.

In deze tijd loopt het niet echt storm op de zaak dus hij moet op zijn kosten letten. Vandaar dat hij het vroeg.

Dan zou ik 2 dagen minder moeten gaan werken en ik werk er al maar 4 dus dat gaat hem voor mij niet worden
quote:Esfa schreef op 20 oktober 2009 @ 18:14:

Dat wordt nog leuk dan, wanneer jou baas tegen je collega vertelt: Ja, ik wilde je wel houden, maar Attitude wil niet minder gaan werken, dus moet ik jou nu ontslaan. Ik zie deze werkgever daar zo maar voor aan, gezien zijn handige zet met TO.

Hier werd ik al lezende ook bang voor. Ik zou voor jezelf goed bedenken hoe je gaat reageren en of je dit niet vooraf nog even met je werkgever zou overleggen.

Wat een kak situatie zeg, jij moet er nu maar mee om gaan en je een houding naar je vriend toe zien te geven. Ik hoop eigenlijk dat jullie vriendschap dit gaat houden.
quote:Attitude schreef op 20 oktober 2009 @ 18:22:

Ik heb mezelf maar voorgenomen niks te zeggen en als hij er zelf over begint maar eerlijk toegeven dat ik het als wist. Mocht hij vragen waarom ik niks gezegd heb. A ik wil zijn vakantie niet verpesten en B het is mijn taak ook gewoon niet!

Ik zou het wel zeggen. Hij komt er toch wel achter. Al was het maar omdat je je schuldig voelt over het feit dat je het al wist. Je vriend slash collega gaat hier nog dagen over doorbomen, je komt er niet onderuit volgens mij om het op tafel te gooien. Doe het dan gelijk zou ik zeggen. Hij zal zich al verneukt voelen. Liever niet ook nog es een keer door jou.

En als uitleg kan je zeggen> ik zat in een spagaat, mocht niks zeggen, voel me er heel kut onder, wist niet wat ik moest doen, klote, sorry, etc. Laat weten dat je je gemangeld voelt. Zo is het toch ook gewoon?

Sterkte, het is niet gaaf deze situatie.
@ Nijntje

Ja daar heb je een punt inderdaad. Zie enorm op tegen donderdag, maar moet er toch even door heen. Voor hem is het 10 keer erger.

@ Kastanjez

Ja dat denk ik wel. Ik ken hem al zo lang en heb zo veel met hem meegemaakt. Zijn vrouw is mijn zus... Het is toch niet mijn fout dat hij weg moet? Het is mijn goed recht niet minder te willen werken en ik ga geen salaris opgeven om zijn baan te behouden, hij kent mijn situatie, dat zal hij zelf ook nog wel snappen. Hoop ik dan maar...
Attitude, daar MAG je je gewoon niet voor verontschuldigen. Het is jouw verantwoordelijkheid niet.

En als je baas het al zo speelt... dan zou ik heel boos worden. Sja, wat heb je daaraan, ik weet ook even niks beters.

Maar het is jouw verantwoordelijkheid NIET.
Nee jullie hebben ook gelijk.

Ik KAN er ook niks aan doen, maar dat neemt het rotgevoel niet weg....

Donderdag zou ik inderdaad zeggen dat ik het al wist, leg ik de situatie uit en hopelijk snapt ie wat ik bedoel. Hij is de slechtste niet. Hij snapt heus wel dat ik geen geld kan missen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven