Werk & Studie alle pijlers

Het leed dat acquisitie heet...

15-02-2014 19:23 56 berichten
Ik ben nu een jaar bezig als zelfstandig onderneemster. Welk gebied wil ik even vaag houden. Ik kom via via aan opdrachten, maar het houdt niet over. Ik weet dat je soms een lange adem moet hebben, maar ik zit op dit moment in dubio of ik er niet mee moet stoppen. Ik weet dat ik goed ben in wat ik doe, mijn resultaten zijn meetbaar. Ik moet alleen echt VEEL meer opdrachten krijgen. Ik ben het zat op een houtje te bijten en overweeg dus om toch maar weer een baan te gaan zoeken.

Ik ben namelijk op de één of andere manier niet goed in acquisitie. Sterker nog, ik voel mij zelf zo opdringerig en sta er niet helemaal achter. Alleen... ik moet er toch wel aan, wil ik doorgaan met dat wat ik zo leuk vind.

Hoe ik het nu aanpak:

Ik zoek potentiële klanten;

Ik stuur hen een e-mail met mijn aanbod dat écht een toegevoegde waarde heeft;

Ze reageren niet, dus stuur ik een mail met of ze mijn mail gelezen hebben en of ze nog vragen hebben;

En dan niets meer. Van hun kant uit, maar ook van mijn kant.

Ik vind bellen 'eng', omdat ik niet goed weet waar/hoe ik moet beginnen.

Hebben jullie misschien tips?
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo'n training, dat is inderdaad slim. Dan weet je in ieder geval wat je wilt zeggen, dat scheelt al.

En die belangst, echt, als je het drie keer hebt gedaan is die angst al voor de helft minder. Ga gewoon maandagochtend direct aan de slag. Pot koffie, telefoon en bellen. Tien bedrijven achter elkaar, de hele ochtend door.

Dan heb je één enorme zenuwachtige rotochtend maar je zult zien dat je je daarna een eind beter voelt.
quote:theia schreef op 15 februari 2014 @ 19:52:

Ga eens een acquisitietraining doen, want je moet in elk geval echt erachter staan en zelfverzekerd zijn van hoe je het aanpakt. Daar schort het al aan, wat waarschijnlijk ook op de ontvanger over komt.Ja dit ook.
Als je niet belt, hoe weet je dan wie je moet mailen?

En je zegt dat je niet wil bellen omdat je het verpest als je op het verkeerde moment belt, maar nooit bellen is per definitie het verpesten.
Tip: Maak een paar scenario's.

Klant heeft geen tijd.

Klant heeft wel tijd.

Klant is niet echt geinteresseerd.

Ga dan bellen met iemand die je kent,gewoon om te oefenen.
quote:danivo schreef op 15 februari 2014 @ 19:54:

[...]

Zo ja, dan vraag je wanneer het wel schikt en maak je een afspraak tot terugbellen op een specifieke tijd op en specifieke datum!

Kan. Doe ik bewust niet omdat ik als ik stoor iemand niet op wil houden. Als ik zelf word gebeld, zeker als het gaat om iemand die iets van mij wil, en het komt me niet uit, dan wil ik snel ophangen. Als iemand dan het gesprek langer laat duren omdat-ie nog een tijd en datum wil, dan denk ik al snel van flikker op, wat moet je van me.

Maar goed, zo reageert niet iedereen. Heeft ook te maken met je persoonlijke stijl, hoe agressief je wilt overkomen enzo.
quote:MissMartine schreef op 15 februari 2014 @ 19:57:

Als je niet belt, hoe weet je dan wie je moet mailen?

En je zegt dat je niet wil bellen omdat je het verpest als je op het verkeerde moment belt, maar nooit bellen is per definitie het verpesten.Ik mail dan naar het info@ adres. Het zijn meestal éénmanszaken, dus heb ik meteen de juiste persoon te pakken.
quote:toffifee schreef op 15 februari 2014 @ 19:49:

[...]

Ja, op dat punt ben ik nu gekomen.

Ik moest aan een heel ander topic van iemand denken. Die tante liet zich anaal neuken door een kerel die ze pas een maand kende, maar ze durfde geen scheetje te laten in zijn buurt....

Het lijkt op elkaar toch?
Ja en?
Ook als het een eenmanszaak is is het goed om eerst te bellen voor je iets mailt. Kun jij polsen hoe je je voorste moet toespitsen, of als ze echt niet geïnteresseerd zijn bespaar je jezelf een hoop moeite. Plus ze herkennen je naam waardoor je beter blijt hangen.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een training. Bedankt voor alle tips! Ik zie wel in dat ik echt moet gaan bellen.
quote:toffifee schreef op 15 februari 2014 @ 19:59:

[...]

Ik mail dan naar het info@ adres. Het zijn meestal éénmanszaken, dus heb ik meteen de juiste persoon te pakken.En weet je dan ook de naam? Sales moet je persoonlijk maken...
quote:toffifee schreef op 15 februari 2014 @ 20:07:

Ik denk dat ik op zoek ga naar een training. Bedankt voor alle tips! Ik zie wel in dat ik echt moet gaan bellen.Denk het ook :-)
En als jouw resultaten inderdaad meetbaar in hun voordeel zijn bewijs je ze een dienst door te bellen. Als je product goed is, schaam je dan niet om daarmee te koop te lopen.
Bellen helpt niet altijd hoor.

Heb je een goeie website? Flyers? Email is in principe de manier van deze tijd. Een telefoontje kan erg storend zijn, als het moment niet gelegen is.
Mailen naar een info adres is vragen om informatie, dat adres is niet bedoeld voor aquisitie. Zorg dat je eerst weet of het bedrijf mogelijk belangstelling heeft voor jouw product of dienst, als je eieren verkoopt benader je bakkerijen, geen meubelfabrikanten.
verba volant, scripta manent.
Je kan ook een pen laten bezorgen bij potentiële klanten met je url en naam erop. Of een gratis sample, als dat bij jouw bedrijf kan.
Belangst kun je makkelijk overwinnen hoor. Een training kan inderdaad heel handig zijn, maar je kunt ook een lijst met potentiële klanten maken die je gaat bellen, en waarbij het niet heel erg is als het mislukt. Zie dat als je oefen-gesprekken.

Wat mij helpt: bedenken dat je iemand echt kan helpen bij een bepaald probleem. Dus ik zeg dan dat ik de ervaring heb dat het in hun branche vaak voorkomt dat ze tegen probleem x aanlopen, of ze dat herkennen en of je daar eens over mag komen praten. Je moet er wel van overtuigd zijn dat je ze iets kunt bieden natuurlijk.

Hou echter ook in gedachte dat je via koude acquisitie maar slechts in maximaal 10% (of eigenlijk dacht is zelfs 3%, ik weet het aantal niet meer) van je pogingen succes hebt.

Via je netwerk gaat veel beter. Vraag aan een goede opdrachtgever of hij je wil aanbevelen bij een collega. Je kunt acties bedenken, waarbij je iets aanbiedt aan een bestaande klant die jou aanbeveelt, of je deelt een voucher uit waarmee iemand een bepaalde dienst gratis mag uitproberen. En dan doe je natuurlijk een iets wat voor jou relatief weinig kost en waarmee je wel je waarde kunt laten zien.

Alleen de mails die je nu doet, dat zou bij mij niet werken. Daar krijg ik er al te veel van binnen.
Ik ben ook zijn schijterd die liever mailt. Maar intussen ben ik er wel achter dat het niet een heel effectieve manier is bij onbekenden.

Gezien de radiostilte die dan volgt....
Volg een verkooptraining.

Huur een student in die voor je belt een paar uurtjes per week.

Ga bij een netwerkclub/ondernemersclub

Op een beurs/bedrijvencontactdagen oid maak ie sneller een praatje met potentiele klanten.

Informeer bij je klanten waarom ze voor jou kiezen, gebruik hen om je aan te bevelen in hun netwerk.

Maar stop in ieder geval met nutteloos rondmailen....
bellen, vragen om een afspraak, als ze geen afspraak willen dan je portfolio langsbrengen. Zorgen voor een nieuwsbrief elk kwartaal, kerstkaarten enz. Zorg dat je in beeld blijft.

ben je goed op het www te vinden?
Voor mij is dat mede een reden om geen zelfstandige te willen worden. Ik hou ook niet van dat achter klanten aanzitten en later achter betalingen aanzitten. Bovendien heb ik er zelf ook een pleurishekel aan om gebeld te worden door mensen die me iets willen aansmeren, dus zou zelf ook niet degene willen zijn die 'n ander telefonisch lastig valt.
Ik gooi alle acquisitie die in de infobox binnenkomt ongelezen weg en ik doe hetzelfde met fysieke post. Helemaal irritant vind ik het als mensen nabellen en er blind vanuit gaan dat je hun mail/brief gelezen hebt. Bellers maken bij mij meer kans. Let er wel goed op dat je je verdiept in het bedrijf en dat je naar de juiste persoon vraagt. Een leverancier van kantoorartikelen die een afspraak wil met de directeur van een bedrijf met 300 medewerkers neem ik niet heel serieus.
Meer netwerken. Die koude acquisitie werkt toch amper dus daar zou ik geen energie meer in steken. Ik gooi al die mails direct weg maar naar iemand die een goed verhaal heeft tijdens een borrel of bijeenkomst luister ik en die nodig ik uit op de koffie.
Heb je een commerciële club in de stad waar je woont/werkt? Van daaruit worden ook veel netwerk zaken georganiseerd.
Ja, die telefoon.

En ja, niet bang zijn, inderdaad vragen of het uit komt en zo nee wanneer wel en ja als je goed bent in je werk hoef je je er niet voor te schamen.

En laten weten en mensen er aan herinneren dat je bestaat via Twitter, LinkedIn etc. Als je regelmatig een nieuw berichtje post over je werk dat mensen liken of retweeten dan wordt je netwerk groter. Nieuwe methode in gebruik, nieuw product bedacht, interessant artikel gelezen etc.
Zorg dat je de problemen van je klant kent, of in een gesprek (daar is ie weer) te weten komt.

Kun je aan je (potentiële) klant uitleggen waarom jij zijn probleem kunt oplossen?

Als je dat kunt, kom je goed beslagen ten ijs.

Het helpt jezelf misschien ook over je angst heen dat je te veel bent en irritant. Voor probleemoplossers maakt iedereen graag tijd toch?

En als je echt niet uit kunt leggen waarom je klant baat heeft bij jouw diensten, dan was je angst misschien wel terecht

Maar inderdaad, je moet van je mailstrategie af, want dat werkt niet. Maar daar was je al achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven