Het leed dat acquisitie heet...
zaterdag 15 februari 2014 om 19:23
Ik ben nu een jaar bezig als zelfstandig onderneemster. Welk gebied wil ik even vaag houden. Ik kom via via aan opdrachten, maar het houdt niet over. Ik weet dat je soms een lange adem moet hebben, maar ik zit op dit moment in dubio of ik er niet mee moet stoppen. Ik weet dat ik goed ben in wat ik doe, mijn resultaten zijn meetbaar. Ik moet alleen echt VEEL meer opdrachten krijgen. Ik ben het zat op een houtje te bijten en overweeg dus om toch maar weer een baan te gaan zoeken.
Ik ben namelijk op de één of andere manier niet goed in acquisitie. Sterker nog, ik voel mij zelf zo opdringerig en sta er niet helemaal achter. Alleen... ik moet er toch wel aan, wil ik doorgaan met dat wat ik zo leuk vind.
Hoe ik het nu aanpak:
Ik zoek potentiële klanten;
Ik stuur hen een e-mail met mijn aanbod dat écht een toegevoegde waarde heeft;
Ze reageren niet, dus stuur ik een mail met of ze mijn mail gelezen hebben en of ze nog vragen hebben;
En dan niets meer. Van hun kant uit, maar ook van mijn kant.
Ik vind bellen 'eng', omdat ik niet goed weet waar/hoe ik moet beginnen.
Hebben jullie misschien tips?
Ik ben namelijk op de één of andere manier niet goed in acquisitie. Sterker nog, ik voel mij zelf zo opdringerig en sta er niet helemaal achter. Alleen... ik moet er toch wel aan, wil ik doorgaan met dat wat ik zo leuk vind.
Hoe ik het nu aanpak:
Ik zoek potentiële klanten;
Ik stuur hen een e-mail met mijn aanbod dat écht een toegevoegde waarde heeft;
Ze reageren niet, dus stuur ik een mail met of ze mijn mail gelezen hebben en of ze nog vragen hebben;
En dan niets meer. Van hun kant uit, maar ook van mijn kant.
Ik vind bellen 'eng', omdat ik niet goed weet waar/hoe ik moet beginnen.
Hebben jullie misschien tips?
zaterdag 15 februari 2014 om 21:59
Als je echt goed bent en je werk leent zich daar voor zou je ook kunnen overwegen om als freelancer aan de slag te gaan. Je neemt dan contact op met bedrijven die in dezelfde sector als jij zitten. Zij kunnen jou dan inhuren voor projecten en jij stuurt hun een factuur. Voordeel is dat je zelf de acquisitie niet hoeft te doen. Nadeel is dat de verdiensten een stuk minder zullen zijn maar je krijgt meer ervaring, vergroot je netwerk en het verdient meer dan helemaal niets doen.
Nogmaals, ik weet niet of je werk zich hier voor leent maar vrienden van me die ook een eigen bedrijf hebben pakken het ook op deze manier aan.
Succes!
Nogmaals, ik weet niet of je werk zich hier voor leent maar vrienden van me die ook een eigen bedrijf hebben pakken het ook op deze manier aan.
Succes!
zondag 16 februari 2014 om 16:09
Acquisitie plegen is voor jou in elk geval niet het fijnste van het werken, helaas hoort dat wel echt bij het ZZP'er zijn. Het binnen halen van werk hoort er bij.
Je kunt proberen beter te worden in het doen van verschillende vormen van acquisitie: nog meer gaan netwerken, telefonisch sterker worden etc. Hier zijn uiteraard verschillende trainingen in te vinden.
Je kunt je ook afvragen of het ZZP'er zijn wel echt goed bij je past. Wellicht zijn er passende banen te vinden waarbij acquisitie geen onderdeel van is. Succes in elk geval!
Je kunt proberen beter te worden in het doen van verschillende vormen van acquisitie: nog meer gaan netwerken, telefonisch sterker worden etc. Hier zijn uiteraard verschillende trainingen in te vinden.
Je kunt je ook afvragen of het ZZP'er zijn wel echt goed bij je past. Wellicht zijn er passende banen te vinden waarbij acquisitie geen onderdeel van is. Succes in elk geval!
zondag 16 februari 2014 om 16:16
zondag 16 februari 2014 om 16:30
Klanten gaan pas met je in zee na 5 tot 10 contact momenten (dan kennen en vertrouwen ze je vaak pas genoeg). Dus wees blij als je iemand niet meteen te pakken krijgt: weer een contactmomentje erbij!
Zo raar is het niet hoor, die belangst hebben heel veel beginnende zzp'ers. Maar het scheelt als je je instelling hierover verandert.
Je hebt de ander wat te bieden dus ze mogen blij zijn dat je belt!
Zo raar is het niet hoor, die belangst hebben heel veel beginnende zzp'ers. Maar het scheelt als je je instelling hierover verandert.
Je hebt de ander wat te bieden dus ze mogen blij zijn dat je belt!
maandag 17 februari 2014 om 12:23
Je bent er al wel een beetje uit, maar toch nog mijn twee centen aan tips die ik nog niet gelezen heb.
Maak je mail zo persoonlijk mogelijk (voor zo ver dat kan). Haak in op de specifieke diensten van DAT bedrijf waar jij wat voor kunt betekenen. Kondig in je mail aan, dat je graag binnen een week wilt bellen om de mail toe te lichten. Op die manier geef je jezelf al een beetje een ingang.
Wat doe je aan het behoud van bestaande klantcontacten? Voor het vergroten van je netwerk kan dat ook nuttig zijn. En dan misschien niet met een suffe kerstkaart, maar verzin iets origineels/pakkends of ook weer heel persoonlijks om even in contact te komen met je oude klanten. Dan heb je meer kans op warme acquisitie.
Maak je mail zo persoonlijk mogelijk (voor zo ver dat kan). Haak in op de specifieke diensten van DAT bedrijf waar jij wat voor kunt betekenen. Kondig in je mail aan, dat je graag binnen een week wilt bellen om de mail toe te lichten. Op die manier geef je jezelf al een beetje een ingang.
Wat doe je aan het behoud van bestaande klantcontacten? Voor het vergroten van je netwerk kan dat ook nuttig zijn. En dan misschien niet met een suffe kerstkaart, maar verzin iets origineels/pakkends of ook weer heel persoonlijks om even in contact te komen met je oude klanten. Dan heb je meer kans op warme acquisitie.