Werk & Studie alle pijlers

Het leed dat acquisitie heet...

15-02-2014 19:23 56 berichten
Ik ben nu een jaar bezig als zelfstandig onderneemster. Welk gebied wil ik even vaag houden. Ik kom via via aan opdrachten, maar het houdt niet over. Ik weet dat je soms een lange adem moet hebben, maar ik zit op dit moment in dubio of ik er niet mee moet stoppen. Ik weet dat ik goed ben in wat ik doe, mijn resultaten zijn meetbaar. Ik moet alleen echt VEEL meer opdrachten krijgen. Ik ben het zat op een houtje te bijten en overweeg dus om toch maar weer een baan te gaan zoeken.

Ik ben namelijk op de één of andere manier niet goed in acquisitie. Sterker nog, ik voel mij zelf zo opdringerig en sta er niet helemaal achter. Alleen... ik moet er toch wel aan, wil ik doorgaan met dat wat ik zo leuk vind.

Hoe ik het nu aanpak:

Ik zoek potentiële klanten;

Ik stuur hen een e-mail met mijn aanbod dat écht een toegevoegde waarde heeft;

Ze reageren niet, dus stuur ik een mail met of ze mijn mail gelezen hebben en of ze nog vragen hebben;

En dan niets meer. Van hun kant uit, maar ook van mijn kant.

Ik vind bellen 'eng', omdat ik niet goed weet waar/hoe ik moet beginnen.

Hebben jullie misschien tips?
Alle reacties Link kopieren
De beller is sneller....
Ja, maar mijn gevoel hierachter is, stel dat ik op het verkeerde moment bel. Dan heb ik het al 'verpest'. Plus het feit dat ik niet weet hoe te beginnen.
Hoe heb je de opdrachten gekregen die je nu doet?
Via mijn netwerk.
netwerkborrels,

beurzen

symposia, congressen etc.
quote:toffifee schreef op 15 februari 2014 @ 19:26:

Via mijn netwerk.Maar stuurde je die een mail? Of ging je op bezoek?
Zo'n tweede mail zou ik zelf irritant vinden. Ja, tuurlijk heb ik die eerste mail gezien. Als ik niet reageer dan ben ik niet geïnteresseerd.

En ja, bellen. Of op bezoek gaan. En netwerken. Borrels enzo. Hoef je geen enorme verkooppraatjes te houden hoor, dat werkt vaak averechts. Gewoon jezelf zijn en laten zien dat je enthousiast bent over je werk.

Kun je niet iemand in dienst nemen hiervoor? Dan kost het iets maar als het dan veel klanten oplevert kan dat wellicht best uit.

En kun je misschien andere zelfstandigen vinden in een tak van sport die met die van jou te maken heeft zodat jullie naar elkaar kunnen doorverwijzen? Iemand die goed teksten schrijft en iemand die websites bouwt bijvoorbeeld, die zullen klanten hebben die op zoek zijn naar een nieuwe site met mooie teksten, dus die kunnen dan handig naar elkaar verwijzen.
Bellen. Stel jezelf voor en wat je doet. Vraag of ze je mail hebben ontvangen. Vraag of je vrijblijvend op gesprek mag komen. Duurt maar een half uurtje, bla, bla.
En gewoon toch echt bellen. Fuck dat het eng is. Went vanzelf. En vraag eerst netjes of je stoort. Zo ja, dan zeg je sorry en hang je snel op en probeer je het later nog es.
Alleen mailen werkt in ieder geval niet, daar ben je al achter.
quote:Captain_Obvious schreef op 15 februari 2014 @ 19:28:

[...]

Maar stuurde je die een mail? Of ging je op bezoek?Nou, via het netwerk gaat het makkelijk. Ik ben praktisch al binnen omdat die ander mij dus aanbeveelt. Ik hoef nooit zo veel moeite te doen.
quote:toffifee schreef op 15 februari 2014 @ 19:35:

[...]

Nou, via het netwerk gaat het makkelijk. Ik ben praktisch al binnen omdat die ander mij dus aanbeveelt. Ik hoef nooit zo veel moeite te doen.Netwerk uitbreiden dus, want dat werkt.
Ja, inderdaad. Maar dan zou het helpen als ik meer klanten krijg. :-)

Ik lever een dienst dat dan wel zo nu en dan terug komt, dus ik heb bij één klant al een korting voorgesteld als hij mij aanbeveelt bij anderen. Hij had er wel interesse in, maar ik heb nog geen nieuwe klant gezien. Is dit een goede manier? Of zou je dat persoonlijk afraden? Aan acquisitie ben ik ook tijd kwijt, dus in ruil daarvoor dacht ik een korting te geven.
Je bent ondernemer maar bellen is eng???

Ik zou me er als de sodemieter overheen zetten.
Ja en?
Nou, een korting per nieuwe klant kan. Maar ik denk echt dat bellen heel veel oplevert. Toch zonde als je gaat stoppen met werk waar je goed in bent omdat je opziet tegen het bellen.

En echt, het went. Ik bel voor mijn werk ook veel en ik vond het in het begin verschrikkelijk. Zag er echt tegen op. Maar dat werd al gauw een stuk minder en inmiddels denk ik er niet eens meer over na.
Ik ben geen salesexpert hoor, maar persoonlijk contact werkt wel het beste heb ik begrepen van mijn salescollega's.

Ik vind die korting wel grappig.

Ga je naar borrels enzo in je vakgebied? Vraag anders aan mensen om je te introduceren bij anderen die jou diensten zouden kunnen gebruiken, zo maak je weer gebruik van hun netwerk.
En daarnaast is het ook nog heel leuk om zoiets te overwinnen. Voel je je dan vaak heel stoer en daadkrachtig van. En daardoor krijg je meer zelfvertrouwen waardoor je nog veel meer aankunt. Dat is echt zo'n heel fijn positief sneeuwbaleffect dat dan ontstaat.
Belangst is als zzper erg onhandig.
Een ondernemer die bang is om te bellen?

Klinkt niet best.
quote:snoopylynn schreef op 15 februari 2014 @ 19:44:

Je bent ondernemer maar bellen is eng???

Ik zou me er als de sodemieter overheen zetten.Ja, op dat punt ben ik nu gekomen.
Als je niet durft te bellen wordt het toch echt lastig. Als ik een e-mail krijg en ik heb er op dat moment geen tijd voor reageer ik niet. En later vergeet ik het.. Een tweede mail trekt mij echt niet over de streep, sterker nog ik knap er op af. Als iemand mij een product/dienst wil verkopen moet hij er moeite voor doen. En e-mail valt daar niet onder. Daarbij vraag je in je tweede mail ook nog wat van mij, ik moet namelijk antwoordenof ik vragen heb. Terwijl als ik je aan de telefoon heb, ik dat direct kan doen.

Verder kun je netwerkbijeenkomsten etc. bezoeken maar ook dan moet je alsnog mensen gaan bellen. Tenminste dat ik zoals ik het doe. Als ik mensen mijn kaartje geef en zij mij hun kaartje, dan willen we wat van elkaar. Maar asl ik op korte termijn niets hoor, dan bel ik op met de vraag of ik nog wat voor ze kan betekenen. Anders word je vergeten.

Ik heb nu een stagiaire die ook niet durft te bellen, maar dat heeft ze vanaf dag 1 toch gemoeten. En nu, een paar weken later, gaat dat al een een stuk beter. Gewoon omdat ze er aan went. Het is dus gewoon een kwestie van doen, dan wordt het vanzelf gemakkelijker.
Als men eenmaal klant is heb ik dit natuurlijk niet. Het is meer mijn eigen onzekerheid. Ik heb nogal moeite om mijzelf te presenteren. Ik ben ook noodgedwongen zelfstandig onderneemster geworden, vanwege het feit dat ik geen werk kon vinden. Ik werd steeds beter, vind het heerlijk i.c.m. de kinderen, maar dat ene puntje daar moet ik toch nu echt in gaan groeien.
Ga eens een acquisitietraining doen, want je moet in elk geval echt erachter staan en zelfverzekerd zijn van hoe je het aanpakt. Daar schort het al aan, wat waarschijnlijk ook op de ontvanger over komt.
quote:misslexie schreef op 15 februari 2014 @ 19:30:

En gewoon toch echt bellen. Fuck dat het eng is. Went vanzelf. En vraag eerst netjes of je stoort. Zo ja, dan zeg je sorry en hang je snel op en probeer je het later nog es.Zo ja, dan vraag je wanneer het wel schikt en maak je een afspraak tot terugbellen op een specifieke tijd op en specifieke datum!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven