Werk & Studie alle pijlers

Het Perfecte College

05-09-2012 17:24 44 berichten
Mijn vraag aan studerenden en afgestudeerden die zin hebben om in hun geheugen te graven (en nee het is geen onderzoekje): wat zijn volgens jullie de ingrediënten van een geslaagd hoorcollege? Interactiviteit (met als nadeel het overloze gezever van je medestudenten aanhoren) of juist een ouderwetsche lezing, veel multimediale ondersteuning of old school? Wil je opdrachtjes krijgen of lekker achterover leunen? Een overzicht van wat je toch al moest lezen of extra materiaal? De diepte in of vooral niet al te moeilijk doen?

Ben benieuwd naar jullie voorkeuren. Beoogde docent is trouwens geen begenadigd spreker met allure en jarenlange ervaring. Wel een zenuwachtige muts die te laat begonnen is met voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt heel erg aan hoeveel studenten er bij het hoorcollege aanwezig zullen zijn. En welk leerjaar is het? Beginnend vak/introductie of moeten ze al achtergrondkennis hebben? Zijn er veel keuzevakkers (die kunnen elke discussie verpesten ).

In andere woorden, vertel eerst zelf eens wat.
Liever elitair dan een pauper!
De meeste studenten vinden het perfecte college, geen college. Dus laat het college niet doorgaan, hoef je ook niets voor te bereiden. Iedereen blij!
quote:vivaflamenco schreef op 05 september 2012 @ 17:34:

De meeste studenten vinden het perfecte college, geen college. Dus laat het college niet doorgaan, hoef je ook niets voor te bereiden. Iedereen blij! Zo'n soort studie is het gelukkig niet, dat lijkt me echt verschrikkelijk. Ze zitten er vrijwillig.
quote:Kalliope schreef op 05 september 2012 @ 17:31:

Dat ligt heel erg aan hoeveel studenten er bij het hoorcollege aanwezig zullen zijn. En welk leerjaar is het? Beginnend vak/introductie of moeten ze al achtergrondkennis hebben? Zijn er veel keuzevakkers (die kunnen elke discussie verpesten ).

In andere woorden, vertel eerst zelf eens wat. Een man of 50, voornamelijk derdejaars, helaas veel keuzevakkers. Maar het onderwerp is dan wel weer centraal aan al die studies, en wordt over het algemeen als leuk en interessant beschouwd (niet té serieus, hoge pretfactor).
De leukste colleges...van docenten die veel passie voor hun vak hadden. De inhoud machtig worden die je toch thuis, ik althans. Ik vond de colleges een soort van traktatie altijd. En zenuwachtige beginnende docenten vond ik nooit erg eigenlijk.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Belangrijkste is passie die overkomt. Liefde en interesse voor het onderwerp.

Interactieve vragen zijn allemaal leuk en aardig, maar als iemand het afdraait met een ongeïnteresseerde toon en uitstraalt het niet leuk te vinden om college te geven, dat waren voor mij de dooddoeners.

Ik vond het leukste de ADHD docenten die helemaal van het pad van hun presentatie afraakten maar juist enthousiast over een zijonderwerp spontaan losbarsten in verhalen. Maar goed, dat is denk ik niet het plan.

Wat ik verder altijd leuk vond is af en toe humor, bv een cartoon of een plaatje van een megafoon, schommel of wat voor voorwerp dan ook om je punt te verduidelijken op een wat abstractere manier. Als voorbeeld kun je bv bij uitleg over ADHD een heel druk knippende gif animatie gebruiken op een volledige sheet of bij conflictbeschrojvingen een cartoon met knal baf en dat soort woorden getekend.
Informatie! Wat verdieping (dat het nuttig is om te gaan) maar ook overzicht van de stof voor het examen. Een goede PowerPoint vind ik ook belangrijk (dat ik die later nog eens terug kan kijken.

Ik ben niet zo van de interactie in een hoorcollege. Wel belangrijk: een docent die eerlijke informatie geeft! Bij ons op de opleiding hebben een paar docenten persoonlijk zelf een sterke voorkeur voor een bepaalde stroming, in de colleges worden deze stromingen dan ook telkens aangehaald, terwijl anderen amper aan bod komen en worden 'wegbezuinigd' als de docent tijd te kort komt. Ohja, nog zoiets: time-management! Niet doodleuk (zonder reden) langer door gaan ("zo mis ik mijn trein/werk/borrel"), maar ook geen half uur te vroeg stoppen ("daar wordt ze toch voor betaalt".

Ik denk dat het heel persoonlijk is... dus of je hier iets aan hebt?!

Wel belangrijk: het meest prettige is een docent die zelfvertrouwen heeft, weet wat ze wil vertellen en het leuk vind!
Nou in ieder geval niet gewoon het herkauwen van theorie. Ik kan zelf wel een boek lezen; vond 't altijd oersaai en niks toevoegen wanneer docenten gewoon een hele samenvatting van het boek gingen geven via powerpoint. Dus ik hield wel van wat extra informatie (aansluitend bij de stof) en praktijkvoorbeelden. Geen filmpjes of andere multimedia toepassen als het toch niet werkelijk wat toevoegt. Opdrachten vind ik in een hoorcollege niet zo geschikt; er is sowieso weinig tijd om ze te bespreken etc.

O, en als een docent met veel passie over zijn vak verteld en humor heeft, blijf ik wel wakker.
wat je water geeft, groeit
Ow lastig. Van 3ejaars mag je wel een aardige discussie verwachten, maar een groep van 50 man is wel erg groot.

Is het lokaal groot genoeg om de tafels in een kring te zetten?
Bedankt alvast! Even sporten, reageer zo.
Jij doet toch ook iets in de Geesteswetenschappen trouwens?

Semester 1 van vorig jaar had ik een hele goede docent. We begonnen met een korte presentatie van een student/uitleg van de docent zelf over de tekst.

Daarna vroeg hij over welke stukken/citaten/ed we nog vragen hadden en zette deze allemaal op het bord, voegde daar zelf eventueel nog wat aan toe als hij dat belangrijk vond, en maakte daarna een ranglijst/tijdschema van het college (dat klinkt misschien heel ingewikkeld, maar het duurde echt maar een paar minuten ).

Dan lazen we eerst samen het stuk waar de vraag over ging, en gingen we het daarna bespreken. Zo liepen we ze één voor één af.

Het grote voordeel was dat je ten eerste al de belangrijke hoofdlijnen van de tekst had gehoord, en daarna dieper inging op de belangrijke en moeilijke stukken uit de tekst.

We waren overigens wel met een man of 7.

Ow, en vanuit filosofie gesproken: powerpoints zijn kut en voegen zelden wat toe.
Tjah een goed college begint toch bij een begenadigd spreker met allure. Heel belangrijk daarin is voor mij altijd de opbouw van het verhaal: als een college een duidelijke structuur en een bepaald soort spanningsboog heeft, is dat altijd goed. Dit kun je doen door aan het begin van het college een bepaalde vraag op te werpen die je gaandeweg gaat proberen te beantwoorden, maar ook door aan het begin een motto of citaat of weet ik het wat naar voren te brengen, waar je helemaal op het eind weer op terugkomt. Ringcomposities doen het altijd goed.

Een ander trucje dat altijd zorgt dat ik mijn aandacht erbij houd, is het 'daar kom ik later op terug'. Bijvoorbeeld als de docent zegt: "Een heel interessant aspect van onderwerp Y is natuurlijk consequentie X, waarover ik straks wat zal zeggen". De nieuwsgierige student zal blijven luisteren, in afwachting van wat voor spannends er dan wel gezegd zal worden over dat interessante aspect van onderwerp Y.

Interactie met het publiek hoeft van mij nooit zo. Bij een hoorcollege is men daar niet zo op ingesteld, en kun je niet erg veel respons verwachten denk ik, behalve van de überfanatieke studenten, die soms zo fanatiek zijn dat dat weer op de zenuwen werkt van de overige studenten. Wat ik wel waardeer is als de docent zijn verhaal illustreert met voorbeelden die herkenbaar zijn voor mij als student. Dat hoeft natuurlijk niet van jip-en-janneke-niveau te zijn, maar het zorgt er vaak wel voor dat je een abstract onderwerp in verband brengt met dingen die je kent.

Verder ben ik wel altijd van de verdieping, en niet zozeer van het herkauwen wat ook al in het boek staat. Dat laatste voegt namelijk weinig toe, en zal er vast ook voor zorgen dat studenten voor een volgend college niet terugkomen. Multimediaal hoeft van mij ook niet zo. Het voordeel van old school college is dat je gedwongen bent op te letten en mee te schrijven, omdat je niet kunt denken 'ik lees de powerpoint nog wel een keer'. Multimediaal maakt lui naar mijn mening. Maar het is natuurlijk wel leuk om je verhaal te ondersteunen met interessant videomateriaal of iets dergelijks, als dat voorhanden is.
Het is al lang geleden voor mij dus even in mijn geheugen graven. Een paar prikkelende (maar niet te vergezochte of popi) statements erin gooien vond ik altijd leuk, dan is iedereen wakker en zet je de discussie op scherp. Ik vond het ook altijd interessant als er verbindingen werden gelegd van de theorie naar actuele ontwikkelingen of maatschappelijke problemen. Dat je ineens de samenhang ziet tussen allerlei gebeurtenissen.

Maar als het om bijv. een wiskunde-college gaat valt er misschien niet zoveel te prikkelen en te verbinden.
quote:vivaflamenco schreef op 05 september 2012 @ 17:34:

De meeste studenten vinden het perfecte college, geen college. Dus laat het college niet doorgaan, hoef je ook niets voor te bereiden. Iedereen blij! Wat een onzin!
In geval van docenten die de stof uit boek/reader voorkauwen en opdreunen is het beste college helemaal geen college.

Bij docenten die passie voor hun vak hebben, snappen dat ze de stof uit de boeken niet hoeven te herhalen en die concrete voorbeelden uit de praktijk weten te geven bij de theorieën zodat je het zelfs met een kater en half slapend onthoudt: college geslaagd!
Ik vond het altijd wel goed als iemand 1 of 2 echt belangrijke punten / inzichten wilde overbrengen met het college en dat expliciet ook als belangrijkste punt zo benoemde.

Dat is lekker als iemand daarna heel veel feiten geeft, anecdotes, voorbeelden etc. Dat kleedt het verhaal aan, maar de hoofdlijn is tegelijkertijd ook altijd duidelijk. Raak je kortom niet verdwaald in: "wat is hier nu precies belangrijk"?

En ook: dat iemand dus door duidelijk kiezen voor hoofdlijn iets echt heel erg goed wil uitleggen, ipv in een keer heel veel vertellen, maar dan alles half / oppervlakkig.

In de voorbereiding zou ik dus denken: kill your darlings.
Een beetje humor kan ook geen kwaad, maar dat is jou vast wel toevertrouwd.
quote:dubbelma schreef op 05 september 2012 @ 17:38:

Belangrijkste is passie die overkomt. Liefde en interesse voor het onderwerp.

Interactieve vragen zijn allemaal leuk en aardig, maar als iemand het afdraait met een ongeïnteresseerde toon en uitstraalt het niet leuk te vinden om college te geven, dat waren voor mij de dooddoeners.

Ik vond het leukste de ADHD docenten die helemaal van het pad van hun presentatie afraakten maar juist enthousiast over een zijonderwerp spontaan losbarsten in verhalen. Maar goed, dat is denk ik niet het plan.

Wat ik verder altijd leuk vond is af en toe humor, bv een cartoon of een plaatje van een megafoon, schommel of wat voor voorwerp dan ook om je punt te verduidelijken op een wat abstractere manier. Als voorbeeld kun je bv bij uitleg over ADHD een heel druk knippende gif animatie gebruiken op een volledige sheet of bij conflictbeschrojvingen een cartoon met knal baf en dat soort woorden getekend.O daar heb ik juist een hekel aan! Dan heb ik het idee dat ik net zo goed niet naar college had kunnen komen. Anekdotes kunnen leuk zijn, als ze maar binnen de structuur van het verhaal passen.
quote:chocokat schreef op 05 september 2012 @ 17:41:

Nou in ieder geval niet gewoon het herkauwen van theorie. Ik kan zelf wel een boek lezen; vond 't altijd oersaai en niks toevoegen wanneer docenten gewoon een hele samenvatting van het boek gingen geven via powerpoint. Dus ik hield wel van wat extra informatie (aansluitend bij de stof) en praktijkvoorbeelden. Geen filmpjes of andere multimedia toepassen als het toch niet werkelijk wat toevoegt. Opdrachten vind ik in een hoorcollege niet zo geschikt; er is sowieso weinig tijd om ze te bespreken etc.

O, en als een docent met veel passie over zijn vak verteld en humor heeft, blijf ik wel wakker.

Eens. Als ik ergens een hekel aan had was het wel aan het opdreunen van de literatuur door docenten. Dat kan ik zelf ook wel, zeker als derdejaars.

Dat trucje van penelopeia is leuk, maar dan wel ook daadwerkelijk terugkomen op consequentie X. Heb vaak genoeg docenten gehad die dat niet deden, dan werkt het trucje natuurlijk niet.
Een beetje in dezelfde lijn als chocokat en lechatnoir (hej twee katten:) ) Ik vond het vervelend als docenten de studenten heel laag inschatten. Het type docent dat hele voor de hand liggende vragen stelt, waardoor je als student helemaal verstomd raakt door de domheid van de vraag. En de docent dan natuurlijk zijn conclusie trekt en overal loopt de vertellen dat de algemene kennis van de jeugd van tegenwoordig zo laag is. Ik heb zelden onze groep zo zien verstommen als bij deze docent.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Het werkt ook goed om te beginnen met een persoonlijke anekdote die relevant is voor het onderwerp van het hoorcollege.
De fijnste colleges vind ik die waarin ik kennis kan vergaren. Kennis van de docent. Verduidelijking van de verplichte literatuur, maar ook verdieping daarvan.

Interactie met studenten vind ik persoonlijk niks. Vaak inderdaad oeverloos gezemel van - 9 van de 10 keer - studenten uit de categorie 'betweterig'.
Waar zit de any-key?
Ben zelf student. Het heeft bij mij echt te maken met de humor van de persoon die voor de klas staat, ik denk meer dat het in je moet zitten om mensen te boeien (sommige docenten proberen grappig te zijn maar zijn het niet). Ken genoeg docenten die wel passie hebben voor hun vak, maar waar je na 1 min. al in slaap valt. Maak een leuke prezi in plaats van een powerpoint, en zorg vooral dat je niet alles opdreunt van wat er staat maar dat je verhaal een aanvulling is op de prezi (of powerpoint, maar echt, dat is uit). Zorg voor (herkenbare) voorbeelden, of vragen waarbij je echt moet nadenken en waarbij discussie mogelijk is. Misschien kun je wat plaatjes vinden waarbij je echt moet nadenken wat ermee wordt bedoeld, en filmpjes die van toepassing zijn op de stof. Ik weet niet om wat voor vak het gaat?
Uitdaging. Vragen stellen waardoor de studenten zich wel moeten voorbereiden. En niet te veel ruimte voor de betweterige studenten :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven