Werk & Studie alle pijlers

Hoe combineren jullie werk en moederschap

30-05-2025 18:00 194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia

Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.

Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.

Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.” 🙈

Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?

Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.

Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
En nog een tip, maar die is een beetje over de top: wij nemen 1 middag extra bso (in totaal dus 3 middagen) af nu er 2 kinderen op de basisschool zitten zodat we de kinderen wel naar alle clubjes kunnen laten gaan.

En zo zijn we ook voorbereid als opa/oma niet meer kunnen of willen oppassen en in de vakanties hebben nu mooi 3 dagen opvang ipv van 2, want extra dagen afnemen lukt toch nooit.
Ga je nog reageren, TO, of ben je aan het redigeren?

Ik heb mijn kinderen verkocht aan het circus. De ene is clown en de andere is acrobaat.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
31-05-2025 09:24
Ga je nog reageren, TO, of ben je aan het redigeren?

Ik heb mijn kinderen verkocht aan het circus. De ene is clown en de andere is acrobaat.
🤣
Wielrenster87 schreef:
31-05-2025 09:22
En nog een tip, maar die is een beetje over de top: wij nemen 1 middag extra bso (in totaal dus 3 middagen) af nu er 2 kinderen op de basisschool zitten zodat we de kinderen wel naar alle clubjes kunnen laten gaan.

En zo zijn we ook voorbereid als opa/oma niet meer kunnen of willen oppassen en in de vakanties hebben nu mooi 3 dagen opvang ipv van 2, want extra dagen afnemen lukt toch nooit.
Ik heb het nu drie keer gelezen maar snap niet wat je bedoelt met 'zodat we de kinderen wel naar alle clubjes kunnen laten gaan". Als ze naar de BSO gaan, kunnen ze niet naar een clubje toch?

Ik vond overigens de overgang naar de basisschool niet heel handig. Het kdv is veel stabieler dan school. Continurooster is niet in het leven geroepen voor ouders. Schooltijden zijn nog korter dus dan heb je juist BSO nodig. En school begint veel later. Kdv konden we gewoon voor 8 uur brengen en een hele werkdag draaien, dat is nu heel krap.
Veel tips in dit topic zijn symptoombestrijding. Vooruit koken voor je werkdag, geeft rust op je werkdag, maar voert de druk op een andere dag op. Stofzuigen terwijl het eten op staat, maakt dat eten koken echt een hectisch moment wordt. Etc.

Voor mij zat de grootste winst in accepteren dat het even heel druk is. En het eerlijk verdelen van de taken.

Wij splitsten ook het regelwerk op per domein. Dus als tandarts bij partner lag, dan zorgde hij voor alles rondom de tandarts. Hij maakte de afspraak en ging met de kinderen erheen. Regelde vervolgafspraken etc. Als hij in uitzonderlijke gevallen een afspraak niet na kon komen kon hij het overdragen aan mij, maar daarvoor lag het initiatief bij hem.

Zo hadden wij ieder een aantal dingen waar we verantwoordelijk voor waren. Niet na hoeven denken over de plannen van de ander gaf mij ook rust.
oKathyo schreef:
31-05-2025 09:33
Ik heb het nu drie keer gelezen maar snap niet wat je bedoelt met 'zodat we de kinderen wel naar alle clubjes kunnen laten gaan". Als ze naar de BSO gaan, kunnen ze niet naar een clubje toch?

Ik vond overigens de overgang naar de basisschool niet heel handig. Het kdv is veel stabieler dan school. Continurooster is niet in het leven geroepen voor ouders. Schooltijden zijn nog korter dus dan heb je juist BSO nodig. En school begint veel later. Kdv konden we gewoon voor 8 uur brengen en een hele werkdag draaien, dat is nu heel krap.
Je hebt toch ook voorschoolse opvang? Daar ging ons kind 2 dagen heen. Kon je vanaf 7:15 uur brengen en kregen ze nog ontbijt ook.

Tandarts en Ortho regel ik altijd op mijn vrije dagen. Maar vind dat niet erg, duurt geen halve dag, dus nog genoeg vrije tijd daaromheen over. Ik probeer het ook zoveel mogelijk buiten schooltijd te plannen. Sporten is ook op mijn vrije dag en vind ik ook geen straf om heen te gaan. Juist een leuk uitje. Alleen zwemles vond ik vreselijk, maar goed. Ook dat is niet heel lang en ik kon rustig gaan zitten lezen. Is ook weer me-time uiteindelijk :)
irregular_choice wijzigde dit bericht op 31-05-2025 09:57
23.38% gewijzigd
oKathyo schreef:
31-05-2025 09:33

We hebben op woensdagmiddag BSO, daar gaan ze tot 3 uur/half 4 heen als ze clubjes hebben. Dan kunnen toch bijna een hele werkdag draaien ipv halve en fijn in de vakanties.
Hier ook twee kinderen van 1 en 3 maar ervaar het hier niet. Er zitten hier veel dingen mee en soms zijn het bewuste keuzes:
- ik werk 24u en man 32u.
- mijn werk is enorm flexibel en ik werk veel thuis. We hebben 1 doordeweekse dag dat iedereen de deur uit moet en die is idd wat hectischer, vooral met avondeten ja. Maar wraps of simpele pasta staat binnen 20 min op tafel.
- beide oma's passen een dag op
- relatief kleine huis en tuin, weinig schoonmaak en klussen. En de standaard ligt niet zo hoog.
- ik sport tijdens mijn thuiswerkdagen (halfuurtje hardlopen), gaat dus niet ten koste
- ik doe ietsje meer huishoudelijke taken omdat ik een dag meer thuis ben. Maar verder is alles redelijk gelijk verdeeld tussen partner en mij. We doen het echt samen.

Hulp in het huishouden en boodschappen bezorgen doen we niet
Speculaastaart schreef:
31-05-2025 09:49
Dus als tandarts bij partner lag, dan zorgde hij voor alles rondom de tandarts. Hij maakte de afspraak en ging met de kinderen erheen. Regelde vervolgafspraken etc.
Tandarts ligt bij partner? ;-)
giralda schreef:
31-05-2025 11:29
Hier ook twee kinderen van 1 en 3 maar ervaar het hier niet. Er zitten hier veel dingen mee en soms zijn het bewuste keuzes:
- hebben 1 doordeweekse dag dat iedereen de deur uit moet en die is idd wat hectischer, vooral met avondeten ja.
Oh wat zalig!

Ik werk 4 dagen buitenshuis, met wat reistijd. Dus het is 4 dagen in de week een race in de ochtend en in de avond. Kind is een slechte slaper, dus als ik hem om 18u ophaal is ie bekaf. Tegen de tijd dat het weekend is, zijn we allebei behoorlijk op.

Ben wel een beetje jaloers op iedereen die het beter weet te regelen.
Wat ons vooral in de weg staat, is een niet-flexibele baan! Wél een flexibele werkgever trouwens, maar ja, dat werkt natuurlijk wel twee kanten op.
Beiden evenveel werken en zorgen is voor ons de beste manier. Maar in onze situatie is wel best wat veranderd waardoor we nu echt een achtervang/netwerk missen! Aan de andere kant zijn onze kinderen wat ouder en steeds zelfstandiger, dat maakt het al iets makkelijker. Even iets regelen in een noodgeval voor één kind is heel wat makkelijker dan voor drie.
regendruppels schreef:
31-05-2025 12:55

Ben wel een beetje jaloers op iedereen die het beter weet te regelen.
Ik heb niet echt iets beter geregeld denk ik, behalve dan 1 kind hebben ipv meer :mrgreen:
Ik ben sinds de kinderen klein zijn alleen met hen en heb eigenlijk altijd fulltime gewerkt. Twee dagen per week zijn kinderen bij hun vader.
Vroeger had ik een werkster maar deed boodschappen enzo zelf. Tegenwoordig geen werkster meer maar wel HelloFresh en ik laat de andere boodschappen bezorgen. Het huishouden doe ik tussendoor en sporten om zeven uur in de ochtend. Dat kan nu omdat kinderen groter zijn. Toen ze klein waren ging ik meteen uit m’n werk sporten en dan waren zij bij de opvang. Toen werkte ik 36 uur over 5 dagen verdeeld.
Verder moeten ze bij mij van kleins af aan helpen in huis. Afruimen, vaatwasser, elke avond opruim kwartier, eigen kamer.
Nu nog steeds maar zijn er ook kookbeurten aan toegevoegd.
Het is pittig maar mij hielp vooral een planning en me niet te druk maken.
Ik heb co-ouderschap en werk 20-24 uren. Op de dagen dat ik de kinderen heb breng en haal ik ze zelf uit school en werk ik tussentijds. 1 dag ben ik vrij en op de dagen dat ze bij hun vader zijn, werk ik zoveel er nodig is om m'n uren te maken. Ik ben dus erg blij met m'n flexibele baan.

Omdat ik 's middags gewoon thuis ben met de kinderen kan ik ook gewoon mee naar clubjes/sport en heb ik tijd om rustig te koken. En zo doe ik gewoon maar wat.
Sporten doe ik niet, hobbies doe ik 's avonds als de kinderen in bed liggen en het huishouden doe ik voornamelijk op dagen dat ik alleen ben.
Ik doe wel elke dag een was (om en om, de ene dag iets wat in de droger kan en de andere dag iets wat op het wasrek moet) en zo blijft dat ook een beetje bij.
Gewoon _melon met login problemen
Irregular_Choice schreef:
31-05-2025 09:54
Je hebt toch ook voorschoolse opvang? Daar ging ons kind 2 dagen heen. Kon je vanaf 7:15 uur brengen en kregen ze nog ontbijt ook.

Bij ons niet, hoor. Kan me voorstellen dat het voor sommige ouders een gemis is, maar het is niet vanzelfsprekend.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Ik ben alleenstaande moeder van 2 kinderen (3 en 5) en werk 36 uur verdeeld over 4 dagen. De jongste gaat 2x per week naar de opvang, de oudste heeft op die dagen bso. 1 dag per week bij mijn ouders en 1 dag per week de ene week bij ex en de andere dag bij zijn ouders. Ik heb het grote geluk dat ik veel thuis kan werken, ik werk gemiddeld 1,5 dag per week op kantoor. Ook is het geen probleem als ik tussendoor even een wasje draai of iets langer lunchpauze neem om boodschappen te doen. Zo is het goed haalbaar en de kinderen vinden het prima zo ondanks dat het best een wisselend schema is qua bij papa/mama/opa's&oma's/bso.
Citrus schreef:
30-05-2025 22:16
Zonder deprimerend te willen klinken: ik vond juist de overgang naar school hel op aarde. Met KDV was het een geoliede machine van 4 dagen per week en altijd open. School daarentegen heeft halve dagen (ik ben toen ouderschapsverlof op gaan nemen), studiedagen, schoolvakanties, juf ziek en geen vervanging, neem een lege wc rol/eierdoos/fles wasmiddel mee, avondvierdaagse en ga zo maar door.
En vergeet de zwemlessen en sporttrainingen niet die erbij komen. Bij kdv leeftijd was je 'klaar' zodra je ze ophaalde. Nu moet er daarna gehaast worden want sporten etc.
Mangogo schreef:
31-05-2025 20:38
En vergeet de zwemlessen en sporttrainingen niet die erbij komen. Bij kdv leeftijd was je 'klaar' zodra je ze ophaalde. Nu moet er daarna gehaast worden want sporten etc.
Hoe doen jullie met zwemles/trainingen als er meerdere kinderen zijn? Nemen jullie die dan mee? Dat doe ik nu bij zwemles, maar ik vind het echt zo’n gedoe.
Hetzelfde als de andere ouder, mits die er is. :lol:
Wielrenster87 schreef:
31-05-2025 20:58
Hoe doen jullie met zwemles/trainingen als er meerdere kinderen zijn? Nemen jullie die dan mee? Dat doe ik nu bij zwemles, maar ik vind het echt zo’n gedoe.

Zwemles op zaterdag. Dan was partner ook vrij, konden we drie kinderen verdelen.

Sport, toen waren ze iets groter, dan inderdaad mee heen en weer zolang ze nog niet alleen thuis konden blijven.

Een jaar was het: eten, jongste wegbrengen, middelste mee, oudste was dan al op dansles waar ze alleen lopend heen ging. Terug met middelste, afwassen/ opruimen. Jongste halen en tegelijk middelste wegbrengen, onderweg oudste ophalen. Thuis oudste eten, jongste douchen. Vervolgens jongste in pyjama in de auto, middelste halen. Oudste ging dan douchen. Negen uur alles klaar.
Mangogo schreef:
31-05-2025 20:38
Ja en dan wordt het op middelbare school wel weer makkelijker (behalve nu hier de tussenfase 1 op de vo en 1 op de basisschool) want eerder weg, roosters hou je echt geen rekening mee en ze school vraagt veel minder van je.
Wel als het heel slecht weer is dat we kind brengen en halen (13 km enkele reis op de fiets) en je hebt soms gesprekken op school ofiets wat ook meer tijd kost door heen en weer rijden.

Binnenkort start de oudste ook met een beugel, krijg je dat er inderdaad weer leuk bij. Al kan hij controles veel zelf ook doen, want ortho zit op een paar km van de school.

Kdv was eigenlijk wel meest simpel en goed te combineren met werk.

VSO hebben ze niet bij de bso waar kinderen opzaten. En bso was er maar 3 dagen per week. Die luxe van elke dag kunnen brengen om 7:30 tot 18:00 is niet overal.

En verder hebben veel ouders denk ik deze uitdagingen met werk en kinderen. Lat lager leggen op andere balletjes en alles wat echt belangrijk is voor bv school noteren in je agenda, vergeet je het niet 😇
Wielrenster87 schreef:
31-05-2025 20:58
Kind 1 bij mij kind 2 bij partner. Als partner er niet was, dan kind 2 mee met kind 1.
Jongste heeft bij mij heel wat wedstrijden verplicht meegekeken langs de lijn van oudste bv.
Kind 1 had heel poos voetbaltraining tegelijk met zwemles kind 2, deden we beide 1 kind en ja moesten we beide echt thuis zijn die tijd.
En zo niet ging zwemles voor training.
Mijn kinderen zitten op KDV wanneer ik werk, maar op de dagen dat ik of partner vrij is of het weekend is de zorgbehoefte natuurlijk wel heel groot. Kan me wel voorstellen dat straks als je dan 3 dagen werkt en kinderen naar school gaan dat je dan wat meer tijd hebt om thuis het huishouden meer te doen. Ook hoop ik dat ze een stuk beter slapen als ze naar school gaan, want dat vind ik ook gewoon heel zwaar elke nacht gebroken nachten
Ah thanks! We gaan het nu denk ik toch wat later zetten dat we kunnen splitsen. En straks laten het andere kind op BSO als er zwemles/training is.

En de lat lager doen we inmiddels ook: het komende kinderfeestje heb ik uitbesteed en een klant en klare taart en snacks.

VSO is hier sinds een aantal maanden wel, maar daar maken we geen gebruik van.
Winterkoud schreef:
31-05-2025 21:41
Ja en dan wordt het op middelbare school wel weer makkelijker (behalve nu hier de tussenfase 1 op de vo en 1 op de basisschool) want eerder weg, roosters hou je echt geen rekening mee en ze school vraagt veel minder van je.
Wel als het heel slecht weer is dat we kind brengen en halen (13 km enkele reis op de fiets) en je hebt soms gesprekken op school ofiets wat ook meer tijd kost door heen en weer rijden.

Binnenkort start de oudste ook met een beugel, krijg je dat er inderdaad weer leuk bij. Al kan hij controles veel zelf ook doen, want ortho zit op een paar km van de school.

Kdv was eigenlijk wel meest simpel en goed te combineren met werk.

VSO hebben ze niet bij de bso waar kinderen opzaten. En bso was er maar 3 dagen per week. Die luxe van elke dag kunnen brengen om 7:30 tot 18:00 is niet overal.

En verder hebben veel ouders denk ik deze uitdagingen met werk en kinderen. Lat lager leggen op andere balletjes en alles wat echt belangrijk is voor bv school noteren in je agenda, vergeet je het niet 😇
Kunnen we niet gewoon alles afschaffen: paasontbijt, zomerfeest (kinderen overdag thuis en ‘s middags met beide ouders aanwezig zijn, avondvierdaagse etc?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven