Hoe combineren jullie werk en moederschap
vrijdag 30 mei 2025 om 18:00
Hoi allemaal,
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
zaterdag 31 mei 2025 om 22:22
Wij hebben op de basisschool geen kerstdiner, alleen kerstviering op school tussen 19 en 20.Wielrenster87 schreef: ↑31-05-2025 21:59Kunnen we niet gewoon alles afschaffen: paasontbijt, zomerfeest (kinderen overdag thuis en ‘s middags met beide ouders aanwezig zijn, avondvierdaagse etc?
Paasontbijt hoef ik alleen 1 ding mee te geven aan eten of drinken en bord bestek.
Zomerfeest / juffendag/ gekke harendag/ carnaval hebben wij allemaal niet.
Schoolreisjes en hulp op school altijd genoeg heel graag moeders voor en nu bijna nooit meer nodig hoe ouder ze worden
Studiedagen, 2 a 3 per schooljaar, wel dit jaar pinkstervakantie door extra overige vrije dagen.
Wij hebben een best prettige school daarin.
Avondvierdaagse vind ik persoonlijk een feestje, maar is niet verplicht om mee te lopen. Schoolvoetbaltoernooi ook niet verplicht, maar ook een feestje.
Wij hebben geen continue rooster nog, dus 8:30 tot 15:15 op school, betalen voor tso. En kind luncht 2 dagen met oma, en kan het ook prima alleen wel (groep 7 nu).
zaterdag 31 mei 2025 om 22:41
Jongste moest mee bij oudste. Oudste spreekt nu vaak af als jongste zwemles heeft en op 1 van ze dagen valt het onder bso tijd. Jongste kon zich beter vermaken tijdens zwemles want stond speelgoed en waren meer broertjes/zusjes die verplicht mee moesten. Nu bij oudste toch lastiger.Wielrenster87 schreef: ↑31-05-2025 20:58Hoe doen jullie met zwemles/trainingen als er meerdere kinderen zijn? Nemen jullie die dan mee? Dat doe ik nu bij zwemles, maar ik vind het echt zo’n gedoe.
Bij trainingen is man onderweg naar huis als ik met oudste van 8 de deur uit ga. Dan belt de jongste van 6 met papa tot die kwartier later thuis is. Ik geef training en dat is niet te doen als jongste daar ook rondloopt. Maar vanaf januari gaat die ook op 1 avond trainen dus dan gaan ze beiden mee. De dag dat ik geen training geeft breng ik oudste snel weg en is jongste kwartiertje alleen.
zaterdag 31 mei 2025 om 22:52
Andere kind ging of mee naar zwemles of speelde bij een vriendinnetje als dat zo uitkwam. Bij de training die ze na elkaar hebben, neem ik ze allebei mee en ga tijdens de training van kind 1 boodschappen doen met kind 2 en daarna neem ik kind 1 mee naar huis en haalt mijn man vanuit zijn werk kind 2 op.Wielrenster87 schreef: ↑31-05-2025 20:58Hoe doen jullie met zwemles/trainingen als er meerdere kinderen zijn? Nemen jullie die dan mee? Dat doe ik nu bij zwemles, maar ik vind het echt zo’n gedoe.
zondag 1 juni 2025 om 00:56
Ik combineer werk en ouderschap. Ik heb een eigen bedrijf en werk gemiddeld tussen de 40 en 50 uur in de week. Ik heb een dochter van 7 en zij heeft lange schooldagen (en een club op 4 van de 5 dagen na de school). Ik werk vooral van huis en dat is een groot voordeel. Mijn man vangt ook veel op overigens. Verder scheelt het dat ik niet heel veel doe in het huishouden. Mijn man kookt graag en daarnaast hebben we 4 uur per week een werkster.
Als ik heel druk ben vind ik het moederschap pittig, omdat ik het gevoel heb alle ballen hoog te moeten houden en mijn kind niet helemaal de aandacht kan geven die ze verdient.
Als ik heel druk ben vind ik het moederschap pittig, omdat ik het gevoel heb alle ballen hoog te moeten houden en mijn kind niet helemaal de aandacht kan geven die ze verdient.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 1 juni 2025 om 14:28
Zwemles is een korte periode natuurlijk. Sportclubjes wil ik max 1x per week per kind. Op school krijgen ze toch ook gym of is dat niet meer?Wielrenster87 schreef: ↑31-05-2025 20:58Hoe doen jullie met zwemles/trainingen als er meerdere kinderen zijn? Nemen jullie die dan mee? Dat doe ik nu bij zwemles, maar ik vind het echt zo’n gedoe.
zondag 1 juni 2025 om 15:11
zondag 1 juni 2025 om 16:23
Dus je kinderen mogen dan al per definitie niet op een teamsport. Dat is minstens 2 keer per week.
Hier is voetbal 2 x trainen en 1 x wedstrijd per week.
zondag 1 juni 2025 om 16:36
Precies, dan valt voetbal / hockey etc al af.
En ja wij hebben wel teamgenootjes die 1 keer per week trainen. Maar dat heeft meestal te maken met gescheiden ouders etc.
Wedstrijden wordt je wel verwacht zoveel mogelijk bij te zijn.
zondag 1 juni 2025 om 17:45
Bij de zwemclub van mijn kinderen worden nieuwe kinderen niet eens aangenomen als ze maar 1x per week willen trainen, ook de 6-jarigen. en dat is een individuele sport...
zondag 1 juni 2025 om 17:46
Klopt. Ik zou op dit moment niet weten hoe we dat logistiek moet bolwerken. Kan toch ook op een teamsport op het moment dat ze zelf kunnen fietsen?
zondag 1 juni 2025 om 19:01
Kan. Maar bij sommige sporten heb je dan wel echt een achterstand. Maar ik vind teamsport sowieso belangrijk in allerlei opzichten. Dus pas ik mijn werkuren erop aan zodat het wel kan hier
Bij vriendje van zoon zijn 4 kinderen en is inderdaad de regel als ze zelf ernaartoe kunnen mogen ze een sport kiezen.
zondag 1 juni 2025 om 19:02
Ja die hebben wij ook 1. Maar idd ivm gescheiden ouders die niet ij hetzelfde dorp wonen dus dat begrijp ik wel. Al probeert zijn moeder hem toch regelmatig wel 2 keer in de week te laten trainen.Winterkoud schreef: ↑01-06-2025 16:36Precies, dan valt voetbal / hockey etc al af.
En ja wij hebben wel teamgenootjes die 1 keer per week trainen. Maar dat heeft meestal te maken met gescheiden ouders etc.
Wedstrijden wordt je wel verwacht zoveel mogelijk bij te zijn.
zondag 1 juni 2025 om 23:39
Maar als ze dan 3x per week sport hebben, ze willen ook nog afspreken met andere vriendjes, ze hebben huiswerk om te maken. Als gezin onderneem je ook dingen samen toch. Wanneer hebben je kinderen dan rust? Mijn kinderen zijn nog niet op die leeftijd maar het lijkt mij niet goed voor kinderen zoveel verplichtingen op zo’n jonge leeftijd al.Mangogo schreef: ↑01-06-2025 19:01Kan. Maar bij sommige sporten heb je dan wel echt een achterstand. Maar ik vind teamsport sowieso belangrijk in allerlei opzichten. Dus pas ik mijn werkuren erop aan zodat het wel kan hier
Bij vriendje van zoon zijn 4 kinderen en is inderdaad de regel als ze zelf ernaartoe kunnen mogen ze een sport kiezen.
maandag 2 juni 2025 om 06:43
Voetbal is van 18 tot 19 hier doordeweeks. Dat is geen tijd dat ze nog met vriendjes afspreken. Daarnaast zijn wedstrijden juist op zaterdagochtend om 9 uur dus daarnaast heb je de hele dag nog. En ze voetballen met vriendjes dus die zien ze toch.Merel90 schreef: ↑01-06-2025 23:39Maar als ze dan 3x per week sport hebben, ze willen ook nog afspreken met andere vriendjes, ze hebben huiswerk om te maken. Als gezin onderneem je ook dingen samen toch. Wanneer hebben je kinderen dan rust? Mijn kinderen zijn nog niet op die leeftijd maar het lijkt mij niet goed voor kinderen zoveel verplichtingen op zo’n jonge leeftijd al.
Maar belangrijkste ze vinden het allebei heel leuk en sport is juist een vorm van ontspanning. Ik doe zelf ook al sinds mijn 7e een teamsport en nooit gevoel gehad dat ik er iets door mistte qua rust.
maandag 2 juni 2025 om 07:00
Wat mangogo zegt inderdaad, de trainingen zijn begin van de avond, vaak samen met aantal vriendjes. Wedstrijden op zaterdagochtend, waarna ze vaak met vriendjes kortsluiten af te spreken, tegenwoordig (10 & 12) weer op datzelfde voetbalveld. Of in ons plaatselijk openluchtzwembad.
En als team hebben ze allemaal vriendjes samen op den duur, die niet allemaal uit eigen klas komen, maar wel allemaal uit het dorp.
En in de zomer is het ongeveer 2,5 maand zomerstop dus alle tijd voor leuke dingen, vakantie houden. Zondag is er ook nooit voetbal, geen verplichtingen.
En vergeet niet dat kinderen heel veel energie hebben, zeker als ze tiener/puber zijn.
En als team hebben ze allemaal vriendjes samen op den duur, die niet allemaal uit eigen klas komen, maar wel allemaal uit het dorp.
En in de zomer is het ongeveer 2,5 maand zomerstop dus alle tijd voor leuke dingen, vakantie houden. Zondag is er ook nooit voetbal, geen verplichtingen.
En vergeet niet dat kinderen heel veel energie hebben, zeker als ze tiener/puber zijn.
maandag 2 juni 2025 om 07:08
Merel90 schreef: ↑01-06-2025 23:39Maar als ze dan 3x per week sport hebben, ze willen ook nog afspreken met andere vriendjes, ze hebben huiswerk om te maken. Als gezin onderneem je ook dingen samen toch. Wanneer hebben je kinderen dan rust? Mijn kinderen zijn nog niet op die leeftijd maar het lijkt mij niet goed voor kinderen zoveel verplichtingen op zo’n jonge leeftijd al.
Rust? In bed of tussen het spelen met vriendjes en het eten.
Mijn kinderen vonden het allemaal heel leuk, nooit gedacht dat ze iets als rust misten. Die kinderen zullen er ook wel zijn, maar de mijne dus niet.
maandag 2 juni 2025 om 07:12
De derde keer is meestal in het weekend. En geen teamsport kiezen kan natuurlijk ook. Wel een teamsport kiezen en er nooit zijn is voor niemand leuk.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 02-06-2025 07:53
14.63% gewijzigd
maandag 2 juni 2025 om 07:37
Doreia* schreef: ↑30-05-2025 21:19Deze leeftijd vond ik ook heel pittig.
Ik ben nog nooit zo blij geweest toen de jongste 4 werd en ook naar school ging. Wat een last viel er van mijn schouders.
Ik voelde me altijd tekort schieten ergens, kinderen, werk, huis, sociale leven.... Ik kon niet alles doen zoals ik had gewild.
Dus hou vol zou ik zeggen. Hoe ouder je jongste word, hoe meer je weer tot jezelf komt.
Juust tot 4 jaar vond ik vrij makkelijk. Je brengt ze bij het kdv haalt ze (soms zelfs al met een volle buik) eind van de werkdag weer op en klaar.
Vanaf dat ze 4 worden krijgen ze juist veel meer een eigen agenda die je er ook nog bij mag regelen.
In de zin van een sport. Hulp op school. Dit meegeven naar school voor juffendag. Weekje qvond4daagse waardoor je eigenlijk om.17 uur al gegeten moet hebben.
Nee doe mij maar kvd tijd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in