Werk & Studie alle pijlers

Hoe combineren jullie werk en moederschap

30-05-2025 18:00 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia

Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.

Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.

Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.” 🙈

Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?

Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.

Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
Merel90 schreef:
02-06-2025 07:11
Dat is ook niet echt een handige tijd. Van 18:00 tot 19:00 zou hier wel een uitdaging worden met werk, eten icm BSO.
Nou ja we gaan het wel zien maar zoals het nu ervoor staat is het geen optie 3x per week
Daar hebben veel ouders (wij ook) last van 😉 dat zijn die planningen wat de kdv tijd zo makkelijk maakte.
Maar uiteindelijk past het toch links of rechtsom wel weer.
En het is 2 keer per week. (Alhoewel ik ze een paar jaar beide precies 2 andere avonden om 18 uur had, dus 4 keer keer training van 18-19).
Nana_Mouskouri schreef:
02-06-2025 08:17
Nou, TO, kun je er wat mee?
:mrgreen:
Winterkoud schreef:
02-06-2025 08:21
Daar hebben veel ouders (wij ook) last van 😉 dat zijn die planningen wat de kdv tijd zo makkelijk maakte.
Maar uiteindelijk past het toch links of rechtsom wel weer.
En het is 2 keer per week. (Alhoewel ik ze een paar jaar beide precies 2 andere avonden om 18 uur had, dus 4 keer keer training van 18-19).
Tsja 4x per week om 6 uur ergens zijn, het kan idd als je dichtbij huis werkt of een thuiswerkdag hebt. Maar lijkt me toch wel ongezellig 4x per week niet samen eten :)
Wielrenster87 schreef:
02-06-2025 08:51
Tsja 4x per week om 6 uur ergens zijn, het kan idd als je dichtbij huis werkt of een thuiswerkdag hebt. Maar lijkt me toch wel ongezellig 4x per week niet samen eten :)
Dat zijn keuzes die ieder voor zichzelf maakt ja.
Wij aten wel met zijn allen en dan ging kind die kwart voor 6 weg moest wat eerder weg. Probeer rond half 6 dan te eten.
Ken ook kinderen die bv snel even boterham eten, en of die op bso zitten die gevestigd is in de club en daar eten en gelijk veld op kunnen.
Dan heb je als ouders tot 19:00 de tijd voor je kind moet halen.
Nana_Mouskouri schreef:
02-06-2025 08:17
Nou, TO, kun je er wat mee?
Die is nooit meer terug gekomen nee 😆
Merel90 schreef:
02-06-2025 07:11
Dat is ook niet echt een handige tijd. Van 18:00 tot 19:00 zou hier wel een uitdaging worden met werk, eten icm BSO.
Nou ja we gaan het wel zien maar zoals het nu ervoor staat is het geen optie 3x per week
Je ziet nu vooral problemen ;-). Hier zouden ze bijvoorbeeld bij bso warm kunnen eten als je het meegeeft. Sommige kleden daar om, eten er iets wat is opgewarmd en worden dan opgehaald en meteen naar sport gebracht. Ik heb er zelf mijn werkuren op aangepast en stop op maandag eerder en de andere voetbaldag is mijn vrije dag.

In ons geval speel ik zelf een wedstrijd op zondag maar als je dat gaat uittellen is dat maar 22 keer per jaar dus blijven nog genoeg zondagen over. En ook voetbal is niet 52x per jaar op zaterdag ;-). Denk dat het zo'n 30-35 wedstrijden zijn per jaar.
mangogo wijzigde dit bericht op 02-06-2025 09:12
17.30% gewijzigd
Wielrenster87 schreef:
02-06-2025 08:51
Het eten is niet het enige moment dat je samen kunt zijn. Hier had mijn broer op een gegeven moment vroeger training op precies de andere dagen als ik. Dus dan at er iemand vroeger of tosti of noedels oid. Ik kijk daar niet slecht op terug.

Bij onze voetbalvereniging zijn minstens tot de onder 11 de trainingen altijd op maandag en woensdag dus meer dan 2 avonden per week hebben we dat probleem niet.
Speculaastaart schreef:
02-06-2025 07:08
Rust? In bed of tussen het spelen met vriendjes en het eten.

Mijn kinderen vonden het allemaal heel leuk, nooit gedacht dat ze iets als rust misten. Die kinderen zullen er ook wel zijn, maar de mijne dus niet.
Ook rust in de zin dat er eens geen haast gemaakt moet worden om op tijd te eten, naar (sport)clubs te moeten etc. Kinderen krijgen al zoveel prikkels binnen op een dag van school alleen al. Wat is er mis met buitenspelen na het eten? Of gewoon niks doen, een boekje lezen ipv weer gehaast overal heen gesleept worden. Althans voor ons zou dat wel constant haasten zijn :)
Ik combineer 24 uur werken met 2 kinderen (baby 5 maanden, peuter 3 jaar). Geen partner. Huishouden doe ik zelf en is niet zo netjes en niet zo schoon. Sociaal leven staat momenteel op een laag pitje. Boodschappen laat ik bezorgen. Als ik kook vaak voor 2 of zelfs 3 keer en dat vries ik dan in. Douchen samen met de peuter als de baby slaapt. De was op thuiswerkdag. Strijken heb ik los gelaten. De tuin is veel onkruid en het gras te hoog.
Ik vind de vrije dagen harder werken dan de werkdagen. Dan sta je de hele dag aan. Peuter vraagt veel entertainment en de baby veel zorg. Ik hoop dat dat makkelijker wordt als ze ouder worden. Dan zul je idd de sport, clubjes en vrienden krijgen. Dus dat zal ook een heen en weer geren worden. Maar dan hebben ze wel bezigheden die niet allemaal door mij bedacht hoeven te worden. Ik hoop ze bij dan ook geleerde te hebben zichzelf aan te kleden en zelf een boterham te smeren. En hun eigen zooi op te ruimen. (laat me ajb in deze waan ;) )
Merel90 schreef:
02-06-2025 10:28
Ook rust in de zin dat er eens geen haast gemaakt moet worden om op tijd te eten, naar (sport)clubs te moeten etc. Kinderen krijgen al zoveel prikkels binnen op een dag van school alleen al. Wat is er mis met buitenspelen na het eten? Of gewoon niks doen, een boekje lezen ipv weer gehaast overal heen gesleept worden. Althans voor ons zou dat wel constant haasten zijn :)

Dat kan ook zonder haast en het gevoel van moeten.

We eten vroeg want we mogen straks voetballen.
Merel90 schreef:
Sporten kan ontspanning zijn. Als ik ze zou laten kiezen tussen boekje lezen na het eten of voetballen weet ik wel wat het kind zou willen. Evenals dat zijn vriendjes dus ook voetballen dus die spelen ook niet buiten na het eten ;-).
Merel90 schreef:
Sporten kan ontspanning zijn. Als ik ze zou laten kiezen tussen boekje lezen na het eten of voetballen weet ik wel wat het kind zou willen. Evenals dat zijn vriendjes dus ook voetballen dus die spelen ook niet buiten na het eten ;-).
Merel90 schreef:
Het klinkt alsof vooral jij last hebt van die plaatsvervangende prikkels.

Niet ieder kind ervaart prikkels of gehaast gedoe. Of zoals iemand, zei: dat je niet gezellig samen eet. Misschien niet, maar je gaat wel gezellig samen naar de training toe. Dat was bij ons juist het moment dat er veel verteld werd. En op die training zijn misschien wel leukere vriendjes dan op school of in de buurt.

Maar het is wel zo dat je niet alles kunt. Je kunt niet én iedere dag tot 18.00 werken én je kind om 18.00 op een clubje willen, of je kind precies op dat ene clubje dat in je schema past maar dat het kind niet zelf gekozen heeft. Wij hadden gekozen voor vroeger/minder werken zodat dit geen problemen opleverde.
Ja dat speelt ook mee inderdaad. Ik voel er ook weinig voor om na een werkdag nog naar allerlei clubjes te moeten rijden. Plus dat ik het ook gewoon niet nodig vind. Niet alles hoeft toch maar te kunnen? Althans dus die 4x wat nu geschetst wordt en dan nog een dag of 2 dagen in het weekend als beide kinderen ook aparte sporten zouden willen doen. Als ouder moet je dat toch ook vol houden? Ik zou dat niet kunnen.
Wij werken al minder, maar hebben beide vrij lange reistijden met files op de dagen dat we op kantoor zijn.
Kinderen ervaren over het algemeen de druk van 'op tijd eten' ook helemaal niet, dat ligt bij de ouder om te bolwerken. De kids schuiven gewoon aan wanneer het klaar is. En kinderen zien naar de sportclub moeten eerder als naar de sportclub mogen (als het goed is). Die zien daar vriendjes, of juist andere vriendjes dan op school of in de buurt. Dat samen met beweging maakt het juist ontspannend.

Natuurlijk moet je naar het kind kijken, maar ik zou er ook voor waken dat je je eigen gevoel hierbij projecteert op je kind.
care_ schreef:
02-06-2025 12:28
Kinderen ervaren over het algemeen de druk van 'op tijd eten' ook helemaal niet, dat ligt bij de ouder om te bolwerken. De kids schuiven gewoon aan wanneer het klaar is. En kinderen zien naar de sportclub moeten eerder als naar de sportclub mogen (als het goed is). Die zien daar vriendjes, of juist andere vriendjes dan op school of in de buurt. Dat samen met beweging maakt het juist ontspannend.

Mwah
maar ouders kennen hun kinderen en weten, dat Brammetje heel slecht gaat op te laat eten, en dan niet in bed te krijgen is.
of dat Sophietje een draak is, tussen 5 en 6, en dat ze er dan liefst vroeg eten in zien te krijgen
Maar dat is nogmaals iets waar ouders last van hebben en kinderen over het algemeen minder. ;-)
Dus ik zeg niet dat je er geen rekening mee moet houden, maar projecteer het niet op je kind dat Brammetje vroeg wilt eten. Jij wilt het want je wilt dat Brammetje slaapt (wat ik snap).

Maar goed dat zijn andere redenen. Het gaat nu om vroeg eten mbt clubjes. Wat voor kinderen vaak geen probleem (even ervan uitgaande dat ze de clubjes leuk vinden). Ik snap heel goed dat je het als ouder veel vindt, en niet perse wil en dat mag ook een reden zijn om het niet te doen.
Merel90 schreef:
02-06-2025 12:25
Ja dat speelt ook mee inderdaad. Ik voel er ook weinig voor om na een werkdag nog naar allerlei clubjes te moeten rijden. Plus dat ik het ook gewoon niet nodig vind. Niet alles hoeft toch maar te kunnen? Althans dus die 4x wat nu geschetst wordt en dan nog een dag of 2 dagen in het weekend als beide kinderen ook aparte sporten zouden willen doen. Als ouder moet je dat toch ook vol houden? Ik zou dat niet kunnen.
Wij werken al minder, maar hebben beide vrij lange reistijden met files op de dagen dat we op kantoor zijn.
Tja, dan is het maar net wat jij zelf belangrijker vindt: een brede ontwikkeling van je kind of zelf ver weg blijven werken zodat je kinderen weinig kunnen omdat jij anders te moe wordt.
Als je het gewoon goed verdeelt met je partner dan hoeven 2 trainingen per kind helemaal geen probleem te zijn. Bij 'niet alles hoeft toch maar te kunnen' denk ik aan 3 kinderen die allemaal 3 sporten met meerdere trainingen per week doen (ik ken zo'n gezin). Maar 2 trainingen per kind? Je moet je kind ook gewoon wat mogelijkheden tot hobby's kunnen bieden, vind ik.

Heb je zelf ook geen hobby's dan?
Ik begrijp opzich wel wat merel90 bedoeld.
Als ik er aan denk aan het heen en weer rennen tussen allerlei clubjes, verenigingen, verjaardagen en feestjes wordt ik er ook niet meteen blij van. Aan de andere kant denk ik ook wel dat je het gewoon doet, zeker als de Kids het zo leuk vinden.
Dan maakt het eig niet zo heel veel uit wat je er zelf van vind denk ik?
Je doet het gewoon omdat je het de kiddies gunt.

Maar ik snap ook dat er tegenwoordig zo veel mensen burnout zijn, je kunt niet alle ballen hoog houden.
Het heet niet voor niets tropenjaren.. als ze dadelijk zelfstandig kunnen gaan is dat al weer heel anders
zx123 schreef:
02-06-2025 14:54
Tja, dan is het maar net wat jij zelf belangrijker vindt: een brede ontwikkeling van je kind of zelf ver weg blijven werken zodat je kinderen weinig kunnen omdat jij anders te moe wordt.
Als je het gewoon goed verdeelt met je partner dan hoeven 2 trainingen per kind helemaal geen probleem te zijn. Bij 'niet alles hoeft toch maar te kunnen' denk ik aan 3 kinderen die allemaal 3 sporten met meerdere trainingen per week doen (ik ken zo'n gezin). Maar 2 trainingen per kind? Je moet je kind ook gewoon wat mogelijkheden tot hobby's kunnen bieden, vind ik.

Heb je zelf ook geen hobby's dan?
Ik vind het belangrijk dat het ook voor de ouders vol te houden is. Ik bied mijn kinderen toch ook mogelijkheden tot hobby’s? Maar 3x per week is daarin niet haalbaar per kind en vind het ook niet nodig. Als ze zelf naar de clubs kunnen fietsen is de situatie ook alweer anders.
Als jij dat anders doet is dat toch prima? Zeker hebben mijn man en ik hobby’s.
Minder werken
bso incl vakantie uren
hulp in huis
lat omlaag -overal-
acceptatie. het is wat het is en het is veel.
Goede vraag TO!

ik denk dat het antwoord is dat het een zoektocht is die niet in beton gegoten is. Nu 2 kinderen van 6 en 7 en is er meer balans. Toen ze jong waren, zeker in coronatijd was er geen balans. Daarna kwam het terug.

Mijn man werkt fulltime met 2 kantoordagen, ik werk in de politiek en heb een meer flexibele indeling behalve dat ik toch gemiddeld 32u per week werk waarvan regelmatig adhoc avond en weekend. Mijn man vangt die "klappen" op en ik de rest qua tijd. Verder hebben we een schoonmaakster die elke week komt net als de boodschappenbezorger. Heel eerlijk, 90% van het restje huishouden, de mental load en de clubjes komen op mijn schouders neer. Ik breng de kinderen naar zwemles (tegelijk), de oudste naar judo en scouting. Mijn man sport terwijl de jongste op scouting zit.

Wat ik zelf doe om rust en balans te vinden. We hebben de dagelijkse zorgtaken strak verdeeld waarbij mijn man net ietsjes meer doet. Dus denk aan brengen/halen van school, naar bed brengen, onder de douche, mee naar het voetbalveldje. Hij heeft daar meer energie voor. Zelf ga ik 2 ochtenden van 7-8 sporten en gaat hij met ze ontbijten, aankleden en naar school. De rest van mn vrije tijd moet ik in mn werktijd invogelen. De crux is, structuur, regelmaat, afspraken en communicatie met je partner. Hou moet, het wordt echt makkelijker! :heart:
.
vr25 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 19:46
99.79% gewijzigd
Afspreken gaat hier niet ten koste van sport ;-). Maar het is ook maar net wat je referentiekader is. Ik kom uit een gezin met 3 kinderen maar we hebben gewoon alledrie een teamsport gedaan. Bij mijn sport hadden we carpool systeem met andere ouders.

Ik heb ook heel bewust een baan voor 24 uur die heel flexibel is want dat vind ik belangrijk net als dat ik teamsport belangrijk vind. Als ze het niet zouden willen, helemaal prima maar ze willen het graag dus kijken we hoe we dat willen regelen. En als ze komend jaar beide training hebben in de avond past ook man zijn uren aan. Carrièrekansen vind ik minder belangrijk op dit moment.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven