Werk & Studie alle pijlers

Hoe leer jij succesvol?

06-03-2018 11:48 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort aan een thuisstudie begonnen. Medewerker Personeelszaken. Via de Associatie moet ik 3 examens doen.

Van huis uit heb ik nooit echt de kans gekregen om te studeren, mijn ouders hadden andere prioriteiten. Nu ik op zoek ben naar een andere baan ervaar ik hoe belangrijk diploma's zijn. Mijn huidige functie en vorige functies heb ik vaak verkregen door werkervaring.

Nu het volgende. Ik wil deze studie succesvol afronden. Vanwege tijd (geen reiskosten), flexibiliteit en kosten heb ik voor een thuisstudie gekozen.
Ik merk dat ik snel afgeleid ben en moeilijk stof in mij kan opnemen. Ik begrijp goed wat er staat. Het niveau kan ik wel goed aan. Hoe leren jullie succesvol? Gewoonweg begrippen leren? Net als vroegerer woordjes "stampen' in je hoofd?

Ik werk momenteel 24 uur en heb 2 jonge kinderen. Ik probeer nu te studeren in de avond of in het weekend.
Succesvol leren is jezelf overhoren, je laten toetsen door een ander of kennis produceren door er een stuk over te schrijven.

Samenvatten is in mindere mate effectief, underlinen of arceren doet niets.
Is er geen mogelijkheid om twee keer een dagdeel in de lokale bieb te gaan zitten of zo? Ik merk dat ik mij thuis ook veel minder goed kan concentreren. Zit nu thuis te 'werken' en zoals je ziet zit ik nu op het viva-forum :p
Ik ben een beetje raar. Ik kan dingen alleen maar goed onthouden als ik ze hardop aan mezelf voorlees en uitleg. Ook maak ik samenvattingen. Als ik lange lappen tekst alleen maar lees weet ik aan het eind niets meer, dat is verspilde tijd.
Concentratie is iets wat je kunt leren. Begin met korte perioden en bouw het op.
Probeer een vast moment in te plannen en hier aan vast te houden. Het voordeel is dat je dan een langere tijd ergens mee bezig bent en niet heel de tijd aan andere taken denkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Begrippen die nieuw voor je zijn inderdaad stampen.

Samenvattingen maken, als die er niet al zijn, want dan kun je die gebruiken.

En verder discipline. Discipline discipline. Voor mij werkt thuisstudie alleen niet heel erg goed, ik vind het toch fijn om klassikaal les te krijgen, dat kan gewoon één avond zijn of zo... dat zorgt ervoor dat ik bij blijf werken, als dat echt niet kan, zou je voor jezelf schema’s kunnen maken, waarin je echt bepaalde onderdelen geleerd moet hebben.
Bedankt voor het meedenken allemaal. Goede tips. Ik moet inderdaad prioriteiten stellen. Een vast schema opzetten voor mijzelf is ook een goed idee.
Je moet zelf uitvinden wat voor jou werkt.
Ik ben in september met een studie begonnen en in de eerste module werden diverse manieren besproken die effectief kunnen zijn, met voorbeelden erbij.
Zoiets valt vast ook te googlen.

Voor mij werkt doorlezen prima, beetje onderstrepen wat ik belangrijk vind.
Voor anderen werkt iets anders beter.
Heeft te maken met de manier waarop jij het beste leert: door te lezen, door de horen, door samen te vatten, enz enz.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
06-03-2018 12:19
Voor mij werkt doorlezen prima, beetje onderstrepen wat ik belangrijk vind.
Voor anderen werkt iets anders beter.
Heeft te maken met de manier waarop jij het beste leert: door te lezen, door de horen, door samen te vatten, enz enz.
Nee, dat werkt voor iedereen hetzelfde.
Studeren is studeren, dus je mag dan niet gestoord worden, Je kan dan ook niet gelijktijdig op de kinderen passen bijvoorbeeld. Plan wekelijks je studie uren in, en hou je daar dan ook aan.

Kijk goed naar de studiegids, wat wordt er van je verwacht dat je kunt na een blok of lesstof?

Ga naar contactdagen, en kijk of dat je een studiegenootje kunt vinden.

Iedereen leert anders. Voor mij ook geen lappentekst doorlezen. Ik heb een heel goed auditief geheugen, dus zelf hardop lezen, (eventueel opnemen en later terugluisteren tijdens reizen, strijken, etc) Ik kijk vaak ook of dat ik geen online college's, Ted talks etc over het onderwerk kan vinden op YouTube.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dat is heel persoonlijk, je moet zelf ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Zelf leer ik door samen te vatten en de samenvatting met pen te schrijven ipv toetsenbord. Wanneer ik samenvatting gemaakt heb, ken ik vrijwel gehele stof al.
Probeer als je studeert 45 min lang je goed te concentreren voor een onderwerp en het echt te doorgronden. En dan 15-20min rust, en herhaal dit zo vaak als dat je kan.
Frox schreef:
06-03-2018 12:20
Nee, dat werkt voor iedereen hetzelfde.
Huh? Echt niet.
Google eens op leerstijlen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Voor mij werkt het altijd om een tekst samen te vatten door middel van een mindmap.

Natuurlijk is er niet maar één manier om goed te leren, dat is per persoon verschillend
Ik deed geen thuisstudie. Maar als je me vraagt wat ik deed; ik maakte sowieso alle opdrachten en deed het leerwerk dat opgegeven was.

Bij het leren voor de tentamens nam ik de hele stof opnieuw door inclusief het opnieuw beantwoorden van de vragen. Veel werk maar het wierp wel zijn vruchten af in de vorm van hoge cijfers en geen hertentamens.

Samenvattingen maken werkt voor mij inderdaad niet, en het doornemen van andermans samenvattingen al helemaal niet. Daar verdeed ik mijn tijd dus niet mee.
Stampen deed ik graag tijdens het bewegen. Dus een flinke wandeling en intussen jaartallen stampen.
Solomio schreef:
06-03-2018 12:35
Huh? Echt niet.
Google eens op leerstijlen.
Leerstijlen zijn inmiddels achterhaald. Mensen onthouden door herhalen en door kennis te koppelen aan bestaande kennis. Wat werkt is dus productie: schrijf, praat, doe iets met wat je moet leren, en herhaal wat je moet leren zo vaak mogelijk, bijvoorbeeld door zelftoetsen.
Ik lees even mee. Ik ga in september weer studeren. Ik zie er best tegenop zo naast mijn werk en gezin.
Pomodoro techniek werkt ook goed. Google maar even.
Kijk ook even of er een Facebookgroep is van je studie. Misschien kun je een studiegroepje maken in je regio. Verder ook leuk voor motivatie.
Frox schreef:
06-03-2018 12:41
Leerstijlen zijn inmiddels achterhaald. Mensen onthouden door herhalen en door kennis te koppelen aan bestaande kennis. Wat werkt is dus productie: schrijf, praat, doe iets met wat je moet leren, en herhaal wat je moet leren zo vaak mogelijk, bijvoorbeeld door zelftoetsen.
Je weet er echt veel van. Ik gok dat het je werk is. Bedankt voor alle informatie!
watdachtjehiervan schreef:
06-03-2018 12:42
Ik lees even mee. Ik ga in september weer studeren. Ik zie er best tegenop zo naast mijn werk en gezin.
Lastig hè. De wil is er bij mij wel, maar echt tijd vinden naast het huishouden en kinderen vind ik lastig. Na een drukke dag een uurtje op de bank is zo'n gewoonte geworden die ik moet doorbreken.
Ik raad mijn studenten altijd het boekje Nog Slimmer! aan. Dat kost geloof ik een tientje, ik denk dat jij er ook baat bij zou kunnen hebben.
Leerstijlen zijn inderdaad achterhaalt. Wat het belanrijkste is dat je actief met de stof aan de gang gaat. Dat wil zeggen in eigen woorden omschrijven wat het betekent dat je net hebt gelezen, en vervolgens koppelen aan informatie die je al kent, dus voorbeelden bedenken of analogieen. Daarmee zorg je dat de kennis zo dicht mogelijk bij bekende dingen in de buurt wordt "gelegd".

De volgende stap is herhalen, herhalen en herhalen. Daarbij is het het beste omjezelf te overhoren, dus vragen maken en daar het antwoord op geven (zonder te spieken), alles wat je nog niet kan beantwoorden nog een keer herhalen. Vervolgens de kennis die je hebt opgedaan blijven herhalen. Het liefste voor elke werksessie alles wat je ervoor hebt gedaan op nieuw herhalen.

Een mind map werkt voor mij ook, ik moet namelijk zelf aan de slag met de informatie om deze te structureren. De voorbeelden en toepassingen ervan bedenk ik er dan bij. Bovendien kan ik vrij makkelijk mezelf overhoren door alleen naar de kernbegrippen te kijken en te bedenken wat ik er nog van weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven