Hoe onthoud je alles?
woensdag 4 juli 2018 om 17:55
Hallo allemaal,
Op het werk is het momenteel erg druk en chaotisch. Ik heb een baan in de zorg en moet daarnaast veel dingen regelen voor cliënten.
Normaal schrijf ik zaken op die ik moet onthouden maar steeds vaker komt het voor dat me dat niet eens lukt omdat het volgende zich alweer aandient. Of m'n lijstje is weer kwijt, niet in de buurt of ik ben alweer vergeten wat ik wilde opschrijven.
Soms zit ik in de auto of laat ik de hond uit en popt er vanalles weer op in m'n hoofd. Ook dan moet ik het vastleggen want anders ben ik het weer kwijt.
Normaal heb ik hier geen last van maar door de werkdruk overkomt het me nu wel.
Wie heeft er een tip waardoor ik de zaken wel kan noteren (op welke manier dan ook)?
Zelf heb ik zitten denken aan een voice recorder in de vorm van een usb stick zodat ik het kan inspreken. Anderzijds vind ik het ook weer een beetje overdreven..
Wat denken jullie?
Op het werk is het momenteel erg druk en chaotisch. Ik heb een baan in de zorg en moet daarnaast veel dingen regelen voor cliënten.
Normaal schrijf ik zaken op die ik moet onthouden maar steeds vaker komt het voor dat me dat niet eens lukt omdat het volgende zich alweer aandient. Of m'n lijstje is weer kwijt, niet in de buurt of ik ben alweer vergeten wat ik wilde opschrijven.
Soms zit ik in de auto of laat ik de hond uit en popt er vanalles weer op in m'n hoofd. Ook dan moet ik het vastleggen want anders ben ik het weer kwijt.
Normaal heb ik hier geen last van maar door de werkdruk overkomt het me nu wel.
Wie heeft er een tip waardoor ik de zaken wel kan noteren (op welke manier dan ook)?
Zelf heb ik zitten denken aan een voice recorder in de vorm van een usb stick zodat ik het kan inspreken. Anderzijds vind ik het ook weer een beetje overdreven..
Wat denken jullie?
woensdag 4 juli 2018 om 18:12
Ik denk ook niet dat je werkgever daar heel blij mee is, als je bedrijfsinformatie op je privé telefoon opslaat. Afhankelijk van wat voor werk je doet uiteraard.
woensdag 4 juli 2018 om 18:14
woensdag 4 juli 2018 om 18:27
Hoe je het ook wil bijhouden dat moet je allemaal zelf invullen/doen. Kladblokje of bullut journal of app.
Er is helaas/gelukkig nog geen app die je gedachtes voor je opslaat/opschrijft en ordent.
Dus overal moet je een beetje tijd voor maken. Dus wel meteen opschrijven. Soms moet iemand dan even een paar seconden wachten.
Leer jezelf een vast ritme en leer je omgeving dat ritme ook. Gewoon eerst dingen afmaken of opschrijven. Dan pas het volgende.
Neem elke dag 2x een minuut om alles na te kijken/aan te vullen of weg te strepen.
Of een voicerecorder nemen inderdaad.
Er is helaas/gelukkig nog geen app die je gedachtes voor je opslaat/opschrijft en ordent.
Dus overal moet je een beetje tijd voor maken. Dus wel meteen opschrijven. Soms moet iemand dan even een paar seconden wachten.
Leer jezelf een vast ritme en leer je omgeving dat ritme ook. Gewoon eerst dingen afmaken of opschrijven. Dan pas het volgende.
Neem elke dag 2x een minuut om alles na te kijken/aan te vullen of weg te strepen.
Of een voicerecorder nemen inderdaad.
woensdag 4 juli 2018 om 18:37
Ik onthoud niet alles maar dat is voor mij ook niet te doen of ik moet een heel boekwerk bij gaan houden. Ga er dus ook van uit dat mensen ook zelf dingen onthouden en het aangeven als ik iets vergeten ben.
Ik werk met een stuk of 10 clienten en bij iedereen weet ik wel de grote lijnen en waar alles staat. Maar als men zegt "volgende week wil ik de ramen gedaan hebben" kan het zijn dat ik het vergeet of dat ik niet meer weet welke client dat ook alweer wilde. Daarom vraag ik ook altijd als ik binnen kom of er nog bijzonderheden zijn of zeg zoiets als: "U wilde dat ik vandaag de ramen deed toch?".
Als het echt belangrijke dingen zijn zet ik het altijd meteen op de mail of bel ik het door zodat ik het niet vergeet.
Ik werk met een stuk of 10 clienten en bij iedereen weet ik wel de grote lijnen en waar alles staat. Maar als men zegt "volgende week wil ik de ramen gedaan hebben" kan het zijn dat ik het vergeet of dat ik niet meer weet welke client dat ook alweer wilde. Daarom vraag ik ook altijd als ik binnen kom of er nog bijzonderheden zijn of zeg zoiets als: "U wilde dat ik vandaag de ramen deed toch?".
Als het echt belangrijke dingen zijn zet ik het altijd meteen op de mail of bel ik het door zodat ik het niet vergeet.
woensdag 4 juli 2018 om 18:49
Het opschrijven een prioriteit maken in plaats van meteen doorhollen in het volgende. Juist in tijden van toegenomen drukte moet JIJ de rem inbouwen en de grenzen stellen. Je bouwt hiermee ook tijd in om dingen niet in je hoofd op te laten stapelen. Dan kan je ook gewoon helderder denken. Gewoon een notitieboekje met pen bij je houden dus. Of als je het liever digitaal doet op je telfeoon/tablet met een lijstjes app.
woensdag 4 juli 2018 om 19:01
Ik herken het....niet door drukte maar door hoge stress is mijn geheugen minder goed gaan werken. Zowel privé als zakelijk vergat ik veel. Mijn oplossing was/is toch opschrijven...
Je moet natuurlijk ook de oorzaak aanpakken zoals iemand hierboven schrijft maar vaak is dat ook een proces wat even duurt . Tot die tijd lijstjes. Desnoods een klein notitieboekje in je zak. Je kunt rustig aan cliënten uitleggen dat je het even moet noteren. Vaak is uitleggen voldoende om begrip te creëren.
Nu ik een nieuwe baan heb is de stress veel minder en ik merk langzamerhand dat mijn geheugen ook beter werkt.
Je moet natuurlijk ook de oorzaak aanpakken zoals iemand hierboven schrijft maar vaak is dat ook een proces wat even duurt . Tot die tijd lijstjes. Desnoods een klein notitieboekje in je zak. Je kunt rustig aan cliënten uitleggen dat je het even moet noteren. Vaak is uitleggen voldoende om begrip te creëren.
Nu ik een nieuwe baan heb is de stress veel minder en ik merk langzamerhand dat mijn geheugen ook beter werkt.
woensdag 4 juli 2018 om 20:46
Daar gaan ze van bovenaf nu naar kijken, gelukkig!SjaanRoeispaan schreef: ↑04-07-2018 18:39Kun je niet beter iets aan de oorzaak van dit probleem doen in plaats van symptomen bestrijden?
Ik zal een voorbeeld noemen: de bel gaat, ondertussen komt een collega die snel iets moet doorgeven want zij moet ook weer naar een andere groep, er is een kind heel boos en schreeuwt de hele boel bij elkaar en ik ben net gebeld door ouder van een cliënt die graag wilt dat ik... whatever ga regelen en ik was bezig met een boodschappen lijstje.
Nou dan word ik echt gek hoor.
Doordat ik continue met invallers werk komt alles op m'n bord terecht en heb ik onvoldoende tijd om het te kunnen wegzetten / verwerken. Dinsdag heb ik gesprek op het werk van ga dit ook maar eens aangeven.
Voor de rest: erg bedankt voor de tips!
woensdag 4 juli 2018 om 20:54
Dat is wel erg fijn!Damselindistress schreef: ↑04-07-2018 19:01Ik herken het....niet door drukte maar door hoge stress is mijn geheugen minder goed gaan werken. Zowel privé als zakelijk vergat ik veel. Mijn oplossing was/is toch opschrijven...
Daar heb je gelijk in. Ik denk dat het me teveel wordt omdat ik in m'n eentje te aan alles moet denken omdat degene met wie ik werk inval is..
woensdag 4 juli 2018 om 20:54
Ik snap niet precies hoe je dit bedoeld?Bloody_Mary schreef: ↑04-07-2018 18:13De belangrijke zaken reserveer ik in mijn agenda, de rest probeer ik te onthouden. Ik zet ze in het vet in Outlook en als m'n belangrijke opdrachten af zijn, sorteer ik op ongelezen. Dan krijg ik een overzicht van de kleinere dingen.
woensdag 4 juli 2018 om 20:56
Ons kantoor zit niet bij ons op de groep maar er hebben wel een eigen plekje nodig merk ik. Ik denk dat een agenda beter voor me zou werken maar bedankt voor het idee.Javadeel schreef: ↑04-07-2018 18:14Maak een bullet journal. Een boekje waar je alles in kan opschrijven, lijstjes bijhouden.
En dan zonder de creatieve uitspattingen die je op internet ziet, gewoon het basisprincipe. Ik gebruik het ook op het werk. Ik zet aan de bovenkant de datum en laat hem open liggen bij de pc.
woensdag 4 juli 2018 om 23:08
Ik herken dit wel... werk ook in de zorg met veel bijkomende regelzaken voor cliënten.
Wat ik zelf doe en voor mij werkt:
Tijdens mijn werk heb ik altijd papier bij me. Ik schrijf zaken die ik niet mag vergeten hierop, soms bij een client, soms tussendoor op kantoor. Ik kijk later wat ik zelf die dag nog kan doen, zet het eventueel door naar collega’s of zet het op mijn eigen “lange termijn” to do lijst. Daarvoor heb ik een mapje met verschillende tabbladen om te ordenen. Als ik even tijd heb pak ik deze erbij en ga ik hiermee aan de slag.
Einde van de dag gaat het papier weg en zijn de dingen die ik opgeschreven had dus op de juiste plek verwerkt.
Wat ik zelf doe en voor mij werkt:
Tijdens mijn werk heb ik altijd papier bij me. Ik schrijf zaken die ik niet mag vergeten hierop, soms bij een client, soms tussendoor op kantoor. Ik kijk later wat ik zelf die dag nog kan doen, zet het eventueel door naar collega’s of zet het op mijn eigen “lange termijn” to do lijst. Daarvoor heb ik een mapje met verschillende tabbladen om te ordenen. Als ik even tijd heb pak ik deze erbij en ga ik hiermee aan de slag.
Einde van de dag gaat het papier weg en zijn de dingen die ik opgeschreven had dus op de juiste plek verwerkt.
woensdag 4 juli 2018 om 23:13
Dit idd.gizzmo-returns schreef: ↑04-07-2018 18:25Ik vind de voice recorder een prima idee. Klein formaatje nemen die in je broek/werkjasje past. En voor je weggaat even checken of je alles gedaan hebt.
donderdag 5 juli 2018 om 00:04
Dit klinkt inderdaad hectisch, maar probeer ook de mensen om je heen beter en duidelijker te instrueren.Queen-D schreef: ↑04-07-2018 20:46Daar gaan ze van bovenaf nu naar kijken, gelukkig!
Ik zal een voorbeeld noemen: de bel gaat, ondertussen komt een collega die snel iets moet doorgeven want zij moet ook weer naar een andere groep, er is een kind heel boos en schreeuwt de hele boel bij elkaar en ik ben net gebeld door ouder van een cliënt die graag wilt dat ik... whatever ga regelen en ik was bezig met een boodschappen lijstje.
Nou dan word ik echt gek hoor.
Doordat ik continue met invallers werk komt alles op m'n bord terecht en heb ik onvoldoende tijd om het te kunnen wegzetten / verwerken. Dinsdag heb ik gesprek op het werk van ga dit ook maar eens aangeven.
Voor de rest: erg bedankt voor de tips!
Dus; bel gaat: kan iemand anders open doen? Anders, open doen en direct collega erbij roepen om de gast verder te begeleiden.
Collega moet iets doorgeven: hang een whiteboard/ schoolbord op en laat t daarop schrijven , indien niet mogelijk: lat ze een Post-it schrijven en in /op jouw notitie boekje plakken. Dan lees je t vanzelf plus heb je je geheugensteuntje.
Schreeuwend kind; heel vervelend maar gaat ie niet dood van dus laten brullen terwijl jij opschrijft in je boekje wat die ouder net aan de telefoon wilde dat je regelt.
Dat boodschappenlijstje, kan iemand anders dat niet doen?
Het klinkt mij alsof je teveel zelf wilt doen maar je hebt maar 2 handen dus laat anderen meer lopen en berust erin dat niet alles dan precies op jouw manier gaat, zolang t maar gebeurt is t goed toch?
Overigens vind ik dit nu bij uitstek iets om je smartphone voor te gebruiken dus ik zou absoluut proberen om dat te incorporeren in jouw functie. Wunderlist idd, agenda notities en mail alles bij de hand. Ik kan echt niet zonder.
donderdag 5 juli 2018 om 00:08
Overigens ik ben ondernemer en heb ontzettend veel dingen te onthouden. ik plan alles direct in m’n agenda i.p.v. op een to do list, dan weet ik zeker dat t ook gebeurt. Ik heb wel nog een losse lijst met grotere klussen en die plan ik in stukjes in zodat ik ook zicht heb op wanneer ze klaar zijn.
En regelmatig je hoofd helemaal leeg maken is essentieel. Ik ga vaak midden op de dag een eind fietsen of wandelen (in m’n eentje, in de natuur) daarna kan ik weer fris aan de slag. Moet je werk zich sel voor lenen maar zorg dat je in je pauzes even helemaal ‘los’ komt!
En regelmatig je hoofd helemaal leeg maken is essentieel. Ik ga vaak midden op de dag een eind fietsen of wandelen (in m’n eentje, in de natuur) daarna kan ik weer fris aan de slag. Moet je werk zich sel voor lenen maar zorg dat je in je pauzes even helemaal ‘los’ komt!
donderdag 5 juli 2018 om 17:46
Ah ja zo.
Tijdens het werk schrijf ik dingen op een kladblok op mijn bureau
Maar ik krijg vaak leuke ideeen etc als ik bijv thuis ben en daarvoor heb ik een lijstje in mijn telefoon (ook de dingen die ik thuis moet doen zoals rapporten maken).
En een boodschappenlijstje
En een huishoudlijstje
En een financieel overzicht.
Ik ben een lijstjesmens geloof ik
donderdag 5 juli 2018 om 22:00
Ik heb altijd en overal mijn to-do boek bij me.
En als iets afgehandeld is, gaat er een vinkje voor. En heeft een blad alleen maar vinkjes, schuur ikhet er uit en gooi het weg. Ruimt lekker op.
Ik heb ook met lijstjes in mijn telefoon gewerkt, maar dat schoonde nooit op op een of andere manier. Echt waardeloos.
En als iets afgehandeld is, gaat er een vinkje voor. En heeft een blad alleen maar vinkjes, schuur ikhet er uit en gooi het weg. Ruimt lekker op.
Ik heb ook met lijstjes in mijn telefoon gewerkt, maar dat schoonde nooit op op een of andere manier. Echt waardeloos.