Werk & Studie alle pijlers

hoe studeer jij, waar en hoelang

10-10-2009 12:29 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik ben net begonnen met een studie via studieplan. Voor mijn werk moet ik wel eens een cursus doen en dat ging best wel goed. Maar voor deze studie moet ik behoorlijk stampen.

Heb moeite om in een ritme te komen en hoe ik het beste kan studeren. Werk naast deze cursus 32 uur in de week

Daarom heb ik een paar vragen voor jullie?

_ Hoe studeer jij,. Lees je alleen, of maak je uittreksels, of onderdstreep je. Hoe neem je de studiestof tot je.

_ Waar studeer je en voorkom je dat je word afgeleid

_ Hoelang studeer je per dag of per week.

Hoop dat jullie tips mij kunnen helpen. En hoe ik weer in een studieritme kan komen.

Groetjes tamara
Ik doe een avondopleiding via LSSO.

Dit is een opleiding waar je wel klassikaal les krijgt, dit vind ik echt een stok achter de deur.

Verder lees ik de tekst, onderstreep de belangrijke dingen en maak van die onderstreepte tekst weer een samenvatting.

Engelse woordjes bijvoorbeeld zet ik op kaartjes en leer ik zo stampende wijs.

Naast de opleiding werk ik ook een 30 uur gemiddeld.

Heb 3 uur huiswerk per module gemiddeld.

Op dit moment ben ik met de laatste 3 modules bezig, voor 1 heb ik dan geen huiswerk (toetsenbordvaardigheid).

Welke opleiding doe je via studieplan?
Ik lees en onderstreep. Stof waar ik echt moeite mee heb wil ik nog wel eens samenvatten.

Ik zit meestal met mijn boek lekker op de bank, als ik moeite heb me te concentreren ga ik aan de (lege) keukentafel zitten. Rechtop zitten lijkt dan toch beter voor de concentratie.

Elke dag studeer ik iig 2 uur. Als ik dr zin in heb, wordt het 8-10 uur. Als ik niet zo veel zin heb, doe ik toch die 2 uur, zodat ik niet achter kom te liggen.

Welke dagen werk je? En welke tijden? Wanneer ben je het fitst? Ik moet bijvoorbeeld niet 's morgens vroeg gaan studeren, maar wat later op de avond werkt voor mij prima.
ik doe de studie medische terminologie. Dus veel latijnse namen, ziektebeelden. Ik werk als apothekersassistente dus het ligt me wel. Maar heb gewoon moeite met studeren. Snel afgeleid.
Kan je dan bijvoorbeeld kaartjes maken met op de ene kant het ziektebeeld en op de andere kant de symptomen?

Met de latynse namen net zo, nederlands aan de ene kant en Latyns aan de andere kant.

Vervolgens neem je die kaartjes door op de bank ofzo, eerst latijnse naam en zelf de nederlandse dr bijnoemen of andersom (ned/latijns).
- Aan een bureau op een rustige plek zonder radio, tv en andere zaken die me af kunnen leiden;

- heb zelfs nog een lezenaar omdat mijn studie erg veel leeswerk betrof;

- onderstrepen wat belangrijk is;

- samenvatten deed ik zelden (daar lees ik ivm dyslexie te langzaam voor en dan had ik het boek niet uit voor het tentamen). Ritselde daarentegen wel oude samenvattingen elders Dat deden andere ook.
Hier ook net met een opleiding begonnen, terwijl ik al jaren niet meer geleerd heb. Wel even wennen hoor. Ik probeer het zoveel mogelijk 's avonds te doen.

Overdag heb ik de kinderen en we hebben geen groot huis met een studeerkamer, dus ik heb eigenlijk geen keuze.

Ik werk maar een paar dagen, maar door de zorg voor de kids en ook het feit dat mijn man 's avonds regelmatig weg is is het soms wel lastig. De jongste is nog geen jaar en wordt nog regelmatig wakker, waardoor de halve avond weer weg is.

Ik zit op de bank met een laptop en verder met de mappen. Als ik aantekeningen moet maken ga ik aan de eettafel zitten.
Als je snel afgeleid bent moet je ergens gaan zitten waar je niet afgeleid kunt worden. Kun je geen kamertje inrichten als studiekamer? In de bieb gaan zitten?
Ik studeer vaak op n vrije dag. Soms de vrijdag, anders de zondag. Ik ben ongeveer 2 uur per week hiermee bezig. Ik markeer wat ik belangrijk vind, zodat ik het later makkelijk kan terug lezen.

Ik pak meestal een kop thee erbij en ga er echt voor zitten. Ik kom die 2 uur ook niet van mn plek. Ik ga aan de eettafel zitten(lekker in het zonnetje) of aan de computertafel. Ligt ernaan wie er thuis is.

Succes!
Ik studeer het liefst in de bibliotheek. Thuis ben ik sneller afgeleid en geneigd om te gaan SOGgen (studie-ontwijkend gedrag ).

Voor tentamens moet ik aardig wat literatuur doorspitten en dat probeer ik samen te vatten. Als ik gewoon alleen maar lees blijft de stof niet hangen dus ik moet er actief iets mee doen.

Als ik essays moet schrijven ga ik ook het liefst naar de UB, daar is tenminste een soort sociale controle zodat ik niet de hele dag op het forum zit...
Wat handig is voor stampwerk (medische terminologie bv) is het programma Teach2000, gratis te downloaden. Je kunt hierin woorden, termen of vragen invoeren en het systeem kun je je laten overhoren. Ideaal, je typt, praat, leest gelijktijdig, alle zintuigen aan het werk. Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad!

Voor andere vakken maak ik vaak samenvatten en oefenvragen en/sommen. Ben meer een doener dan een denker, door met de stof bezig te zijn op deze manier is het voor mij makkelijker te onthouden.
@chiki: Bedankt voor de tip. Erg handig Teach 2000

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven