Werk & Studie alle pijlers

Hoe verliep jouw coachingstraject?

06-06-2019 19:48 22 berichten
Omdat ik bang ben dat mijn chef en mijn coach zichzelf herkennen, heb ik de OP ingekort.

Kort gezegd: het coachingstraject verliep nogal vreemd.
Ik werd er gestresst van.

Uit de reacties heb ik inmiddels begrepen dat het verloop dat ik schetste niet standaard is.
anoniem_386860 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 22:44
84.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel vreemd inderdaad. Ik zou de coach niet willen zijn op deze manier. Ik denk dat een traject kansloos is omdat jij je niet veilig gaat voelen. Kun je niet beter op zoek gaan naar een andere werkplek die beter bij je past?
Nooit op deze manier. Doelen vaststellen samen met leidinggevende kan natuurlijk. Het eindresultaat delen kan ook. Maar niet de uitkomsten van vragenlijsten delen of tussentijds op de hoogte stellen. Bij mij werden de ingezette instrumenten gedeeld, maar geen enkele inhoudelijke uitkomst. Heel vreemd.
Klinkt niet als een veilige situatie. Ik zou er niet aan meewerken
Ik heb coaching gehad, werk in het basisonderwijs. Mijn doelen werden inderdaad gedeeld, en ook de problemen waar ik tegenaan liep. Verder mocht ik zelf bepalen wat er wel en niet gedeeld zou worden met de directie, bij de tussenevaluatie en het eindgesprek. Ik had een goede vertrouwensband met die directrice (intussen al 2 directeuren verder...) en heb daarom ook veel gedeeld. Maar dat kwam wel vanuit mij en niet vanuit mijn coach.

Wat ik vooral aan de coaching is gehad is kijken naar dingen die wel goed gaan en die verder uitbouwen. Het is bij mij vooral goed geweest voor mijn zelfvertrouwen en bewustwording. Waarom ik dingen doe zoals ik ze doe.

Succes:) Het is best lastig om jezelf open te stellen/ kwetsbaar op te stellen maar zo kan je er wel het meeste uithalen.
Ik heb op eigen verzoek coaching gehad, maar betaald door de werkgever. De werkgever wilde aan het begin van mij horen welke hulpvraag ik ging stellen en op het eind wilde de werkgever een verslag van de coach waarin het proces werd beschreven. Voor de rest niks.

De coaching heb ik als prettig ervaren. Ik ben wat denkfouten van mezelf tegen gekomen die ik heb kunnen ombuigen. En ik ben gaan zien wat er om mij heen allemaal ziekmakend voor mij was, en heb geleerd een werkhouding te hanteren waarin ik overeind kon blijven en minder last had van die omgevingsfactoren.
@ Cootjecatootje en Pil0u, ik mis inderdaad de veiligheid.

@ enthousiasteling, als ik zo’n vragenlijst invul, heb ik het idee dat mijn chef over mijn schouder meekijkt.

@ Musje1989, wat fijn dat je zo’n vertrouwensband met de directrice had. Tussen mijn chef en mij is er minder vertrouwen. Musje en Nijntje, wat fijn dat jullie goede ervaringen met coaching hebben.
Zit je in een verplicht verbetertraject? Deze zin triggert mij:
De chef en de coach bepreken welk probleem ik heb (of welk probleem ik ben).
Coaching (of welke vorm van hulp bij je ontwikkeling) is alleen zinvol als je zelf je hulpvraag formuleert. Het kan best zijn dat jij met je leidinggevende kijkt waar je nu tegenaanloopt en helpt je een hulpvraag te formuleren.

Je kunt niet gecoacht worden op de hulpvraag van een ander.
De nieuwe chef vindt dat ik ben vastgeroest.
Ze is bijvoorbeeld meer te spreken over collega’s die elke twee jaar een andere baan zoeken.

Maar het lijkt wel een motie van wantrouwen.

* Ingekort i.v.m. herkenbaarheid. *
anoniem_386860 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 22:46
50.92% gewijzigd
Ik ben zelf coach binnen een organisatie. Ik verantwoord mijn uren door aan te geven met wie ik wat voor soort coaching doe en hoeveel tijd mij dat kost. De inhoud van de gesprekken is geheim. De gecoachte vertelt zelf aan zijn leidinggevende wat hij wil vertellen.
De coaching moet wel iets opleveren, dus de directie kan wel vragen stellen over hoe het coachtraject iemand geholpen kan hebben. Die vragen worden uiteraard aan de gecoachte gevraagd, niet aan mij.
@Pavlovski,
mijn chef heeft een bepaalde verwachting van een medewerker.
En daar voldoe ik niet aan.

Nee, ik ben het niet verplicht.
De coaching is aanbevolen.
Ik denk dat zo nu en dan een coachingstraject goed is voor iedereen. Weer even kijken waar je staat en nadenken over waar je tegenaan loopt of waar je naartoe wilt.

Ik kan me niet voorstellen dat het coachingstraject gaat zoals je schrijft. Wat je kunt doen is een eerste gesprek aangaan met de coach en vragen naar zijn relatie met de leidinggevende. Gaan zij dingen bespreken? Of staat hij/zij los van de organisatie?

Voldoe je niet aan de verwachtingen van je chef of zijn er concrete dingen in je baan die je (nu) niet goed uitvoert?

Je moet geen coachingstraject doen om aan de verwachtingen van je chef te voldoen. Dan moet zij zelf maar een traject doen.
Ik heb zelf net een coachingstraject afgerond. Proces verliep zo:
- ik formuleerde zelf de hulpvraag
- dit is besproken met beoogde coach, in bijzijn van mijn manager
- dit is formeel vastgelegd
- traject doorlopen
- assesment gedaan
- eindgesprek, waarbij uitslag assesment onderdeel was, inclusief mijn eigen input en die van de coach. Dit verslag is opgenomen in mijn personeelsdossier

No way dat ik een coach traject in zou gaan op basis van een door mijn manager geformuleerde hulpvraag, dat gaat toch niet werken?
Als het niet veilig voelt, niet aan beginnen.

Mijn traject bij een coach van P&O heb ik zelf aangevraagd, manager ging akkoord toen ik hem op hoofdlijnen vertelde wat ik er mee wilde bereiken "ik loop tegen dingen aan die mij belemmeren in het werk, ik wil dit graag verder onderzoeken" was genoeg. De coach heeft direct besproken dat alles wat wij bespreken ook tussen ons blijft. En wat ik aan mijn manager vertel is aan mij.
Hij heeft me tot dusver alleen gevraagd hoeveel sessies ik heb gehad en of het bevalt. Ik het het aantal genoemd en gezegd dat het goed gaat. Meer info hoeft hij niet te weten en ik niet te vertellen.

Met de redenatie ‘een bedrijf dat iets voor de medewerker betaalt, wil de resultaten kunnen zien’.
Je bent vast onder werktijd ook wel eens naar de wc, wil je baas dan ook zien wat je hebt "opgeleverd"??
Als aanvulling: wat er tussen mij en mijn coach is besproken werd/wordt niet gedeeld met mijn leidinggevende. Als ik wil dat er iets wordt gedeeld dan doe IK dat, en niemand anders. Vertrouwelijkheid in een coach traject is een must, hoe kan je anders open het traject in gaan en je kwetsbaar opstellen?

Dat het bedrijf resultaat wil zien, helemaal prima. Vandaar bij ons dus een assesment en een eindverslag dat wordt besproken. Maar nogmaals, inhoud van gesprekken zijn (bij ons) vertrouwelijk.
Is de gang van zaken die je in de OP beschrijft ook zo besproken met de coach? Of is het puur vanuit de chef zo voorgesteld en is er nog geen coach gezocht? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een coach met een dergelijke gang van zaken akkoord gaat. Zo kun je niet goed coachen.
Ik heb trouwens mijn eigen coach gezocht, van buiten de organisatie.
Het is een vaste coach, die vaker wordt ingeschakeld. Mijn chef is enthousiast over haar.

Ik heb een kennismakingsgesprek gehad met die coach.

Ze heeft helemaal niets gezegd over vertrouwelijkheid van gesprekken tussen haar en mij.
De coach heeft gezegd: “Die vragenlijst wordt betaald door je werkgever, dus het is logisch dat je werkgever de uitkomst ook mag zien.”
Ik heb gezegd dat ik dat niet wilde.
Ze zei dat ik het moest begrijpen.
Nijntje* schreef:
07-06-2019 10:54
Ik heb trouwens mijn eigen coach gezocht, van buiten de organisatie.
Ik had een gesprek met die coach in de vergaderzaal waar ik diezelfde morgen teammeeting had.
Iets buiten de deur lijkt me fijner.
En ook: los van mijn chef.
Ik vind het raar. Het klinkt als een traject om van je af te komen. En als je weigert zul je nog sneller weg zijn waarschijnlijk. Wat vindt HR van deze gang van zaken?
Marana schreef:
08-06-2019 10:49
Ik vind het raar. Het klinkt als een traject om van je af te komen. En als je weigert zul je nog sneller weg zijn waarschijnlijk. Wat vindt HR van deze gang van zaken?
Ja, ik ben ook bang dat mijn chef gaat zeggen: "Je weigert coaching. Dat is een bewijs, dat je vastgeroest bent."
Ik voldoe niet aan haar ideaalbeeld.

Een bevriende HR-consulent heeft me gezegd, dat deze gang van zaken niet o.k. is. De inhoud van coachingsgesprekken zou tussen medewerker en coach moeten blijven. Anders is er geen vertrouwelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven