Werk & Studie alle pijlers

Hoe wit werken bij WIA?

12-12-2011 13:21 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even lastig hoe ik dit in de topictitel zet...

Het geval is dat ik op dit moment gedeeltelijk in de WIA zit, herstellende van een burnout. Ik ben er bíjna weer bovenop.

De plannen zijn om (met behulp van UWV) komend jaar als zelfstandige aan de slag te gaan. Ik ben op dit moment nog niet helemaal in staat om dit te doen o.a. omdat ik nog een opleiding doe.

Nu is mij door een bedrijf gevraagd een kleine opdracht voor ze te doen. Ik kan hierdoor dus zelf wat geld verdienen.

Nu heb ik een aantal dingen: ivm de wia situatie ga ik (in overleg met werkcoach) nu nog niet naar de kamer van koophandel, dit zal ik doen op het moment dat ik echt "start" met mijn eenmanszaak.

Ik wil echter wel graag af en toe dit soort opdrachten aanpakken zodat ik werkervaring op kan doen en ook zodat ik weer iets van mijn eigen inkomen verdien ipv een uitkering.

De vragen zijn:

-hoe factureer ik aan een klant zonder btw nummer? ik draag immers niet direct btw af dus zet dit ook neit op een factuur.

-kan ik zo'n klus gewoon als extra inkomen bij mijn particuliere belastingaangifte opgeven?

-is het nuttig om een VAR aan te vragen bij de belastingdienst? (ik denk dat dit soort werk in aanmerking komt voor VAR-row)

Belangrijk voor mij is dat ik dit gewoon "wit" wil doen. De opdrachtgever komt vanuit de gemeente en ik moet dit dus gewoon juist aanpakken. Maar het is zo ingewikkeld allemaal! wie heeft hier ervaring mee?

Als ik gewoon nu naar de Kvk zou kunnen was het probleem opgelost maar dat is voor nu gewoon een slecht idee wat betreft mijn belastbaarheid en de gevolgen die dit wellicht zal hebben voor de wia-uitkering.

Werkcoach heeft me na een week nog geen mail teruggestuurd en bij de belastingtelefoon is er nu een half uur wachttijd wat ook neit opschiet met een mobieltje bellen.

Misschien zitten hier mensen die er mee te maken hebben gehad of het beter snappen.
Helemaal niemand?
Het lijkt mij dat het UWV hier heel stellig in zal zijn. Als je regelmatig kleine opdrachten kan doen naast het volgen van een opleiding, dan kan je dus werken.

Zonder btw nummer kan je niet factureren als je btw meerekent, dat nummer maakt deel uit van de wettelijk verplichte informatie die op de factuur moet staan.
Ik neem aan dat je dit *klik* gelezen hebt op de site van het UWV? Daar staat volgens mij dat je verplicht bent je in te schrijven bij de KvK als je echt voor jezelf wilt beginnen. Er staat echter ook iets over de onderzoeksfase waar jij nu in zit.

Kan je werkcoach je hier niet verder mee helpen?
Ik zou het met je coach van het UWV bespreken.
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven