Werk & Studie alle pijlers

Huismama blijven of weer aan het werk?

04-06-2020 16:46 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zie titel. Ik zit behoorlijk in dubio, allebei de opties hebben voor- en nadelen en ik zou graag horen wat jullie in mijn situatie zouden doen :).

Per 1 mei 2019 ben ik bij mijn vorige werkgever gestopt, omdat ik fulltime voor mijn dochtertje wilde zorgen (toen 4 maanden). Ik werkte 4 dagen (mijn functie kan eigk nergens in minder dagen, vacatures zijn ook altijd voor fulltime) en mijn vriend 5, omdat zijn werk ook niet goed parttime kan. Onze relatie liep niet goed op dat moment, door alle werkstress, net verhuisd, ik nog hormonaal en we waren net ouders geworden. Om voor wat rust in de tent te zorgen ben ik toen vrij radicaal gestopt.

Al na een paar weken dat ik thuis was ging de zon weer schijnen bij ons, en twee maanden later was ik tot ons geluk alweer zwanger van de tweede. Omdat zwanger solliciteren helemaal lastig is, en het thuis nu lekker op rolletjes liep, spraken we af dat ik gedurende de zwangerschap nog thuis zou blijven als huismama.

Inmiddels is ons tweede kindje 2 maanden en zit ik te twijfelen om weer te gaan solliciteren.

De pluspunten: mijn kleine wereldje wordt weer groter, meer inkomen (we komen nu net rond, maar dat is voorlopig geen probleem door een grote financiele buffer), mijn vriend krijgt quality time tijdens zijn papa dag, geen gapend groot gat in mijn CV straks en ik heb weer tijd om iets anders te zijn dan ‘mama’.

De nadelen: kindjes moeten 2 dagen naar de opvang, ik moet een simpelere baan zoeken omdat ik maar parttime wil werken, wie weet hoe lang het duuer voordat ik ergens word aangenomen en ik ben vooral bang dat we het dan misschien wel weer te druk krijgen als gezin. Het zijn niet voor niets de tropenjaren, maar die kom ik natuurlijk het liefst zo goed mogelijk door.

Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is. Maar ik heb in mijn hoofd om wel weer te gaan werken, ook omdat ik bang ben dat de drempel steeds hoger wordt om weer te beginnen en het steeds moeilijker zal zijn een leuke baan te vinden als ik er nog langer uit ben geweest.

Ik weet dat dit een mega luxe positie is waar we in zitten, maar blijf er toch over tobben. Wat zouden jullie doen? Zijn jullie team Werkende mama of Thuisblijfmama in mijn geval? Dankjewel :-D
Lianne1990_R schreef:
04-06-2020 16:46
(......)

De nadelen: kindjes moeten 2 dagen naar de opvang, (......)

Ik zie het nadeel niet.

Gewoon omdat ik het niet wil zien. Twee dagen opvang kan ook een voordeel zijn. Is maar net hoe je er naar kijkt.
Je zou het ook kunnen omdraaien. Als je vriend het zo belangrijk vindt dat het thuis allemaal lekker loopt en jullie jongste voorlopig niet naar de opvang gaat, dan zou hij er ook zelf voor kunnen zorgen.

Jij zoekt een baan voor 5 dagen en gedurende de komende twee jaar draaien jullie de rollen om.
Luci_Morgenster schreef:
04-06-2020 16:49
Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is.
Als je gaat werken en je vriend zijn aandeel neemt in de zorg voor jullie kinderen dan kan de jongste ook wat groter zijn als ze naar de opvang gaat en kan ook alles thuis geregeld zijn. En het is zelfs mogelijk om je op je carrière te focussen, als je partner niet fulltime voor de kinderen zorgt.
Ik vind de redenen die je vriend noemt allemaal geen reden waarom jij nog een jaar thuis bij de kids zou moeten blijven.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het toch proberen? Ga rond kijken welke vacatures er zijn en wat je graag zou willen doen.

De kinderen naar de opvang zie ik niet als een nadeel. Tuurlijk zal het wennen zijn voor jullie als gezin mocht je gaan werken maar dat heeft even tijd nodig.

Je geeft aan een financiële buffer te hebben. Maar stel dat er wat tegenslagen komen (nieuwe auto, iets aan het huis, man raakt baan kwijt) hebben jullie dan nog genoeg ruimte?

Ik denk dat de drempel alleen maar hoger wordt wanneer je nog langer wacht en daarmee ook het gat in je CV.
Luci_Morgenster schreef:
04-06-2020 16:49
Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is.


Sure.
Uiteraard,
Maar je vriend heeft niet het pensioengat, het gat in zijn cv en het verlies aan inkomsten dat jij gaat hebben als je kijkt maar wat je aan inkomen zou hebben gehad zonder gezin, versus wat je nu hebt. De carrière opoffering en het risico ligt geheel bij jou.

Ik raakte tijdens zwangerschap van mijn oudste, in de vorige crisis, mijn baan kwijt en ben 1,5 jaar werkloos geweest. Ik merkte dat ik heel ongelukkig werd van thuis zitten, en mijn man merkte dat ook. Ben ook gewoon weer 4 dagen gaan werken en dus gaan mijn kinderen dus 4 dagen naar de opvang. Want een baan op master niveau vinden voor minder dan 32 uur is idd lastig.


Inmiddels verdeel ik 32 uur over 3,5 dagen zodat ik maar 3 dagen BSo nodig heb.
Man brengt kinderen weg, doet boodschappen en kookt op mijn werkdagen. Voor ons werkt dat prima.
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
04-06-2020 17:19
Onthoud altijd wel waar je vraag stelt. Viva forum staat bekend om de werkende vrouwen op een paar na. En die houden van zekerheid en veilig. Stel je ervoor er gebeurt dit.... wat doe je dan? Ik kan beter in loondienst blijven in plaats van ondernemer worden, want stel je voor.... Even gechargeerd gezegd.
Dus je krijgt vooral antwoorden; zorg dat je niet financieel afhankelijk wordt, etc.
Woon je in een dorpje in Groningen (bijwijze van) dan krijg je weer andere adviezen. Woon je in Amsterdam dan krijg je weer andere adviezen.
En kijk ook naar de tijd waarin je leeft. Had je deze vraag 50 jaar geleden gesteld, was het weer anders geweest.
Mijn advies is kijk naar jouw situatie. Waar voel jij je goed bij? Wat regel je allemaal? En ook kan je man minder werken?
Wat zijn de voordelen of nadelen van de kinderopvang.
Ik ben zelf een werkende vrouw en mijn kinderen vonden de kinderopvang geweldig. En was goed voor ze.
En we hebben ook een tijdje gehad dat mijn man thuis bleef voor de kinderen en ik werkte. En nu werkt mijn man weer 4 dagen. Dus soms vraagt de ene situatie een heel andere aanpak dat de andere situatie.
Thanks voor je genuanceerde antwoord. Vorig jaar vroeg onze situatie er echt om dat ik thuis bleef, daar stond ik 100% achter en heb ik ook totaal geen spijt van. Maar nu inderdaad maar even goed gaan kijken (en samen bespreken) wat de situatie nu is en daar het beste bij past, ipv allebei vooral te kijken naar wat we zelf willen.
Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière.

Ik zou vooral gaan werken. Over een jaar heeft je vriend hoogstwaarschijnlijk weer een andere rotsmoes om vooral niks bij te hoeven dragen aan de zorg voor de kinderen of het huishouden.
Lianne1990_R schreef:
04-06-2020 16:46
(.......)
Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is. (....)

Waarom is zijn carrière binnen jullie relatie meer waard dan de jouwe?

Waarom moet jij thuis de boel regelen?

Discussieer er eens over met je man. Dit lijkt op zeer ouderwetse man/vrouw beelden in zijn hoofd.
Het is bijzonder dat de stress die jullie beide ervoeren, toen jullie allebei werkten in combinatie met een pasgeboren kind, werd afgewenteld op jouw werk. Hij werkte een dag meer dan jij, dan zou het logisch zijn geweest als jullie daar de oorzaak hadden gezocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan werken. Mijn moeder is een thuisblijf moeder. Ik ben haar heel dankbaar voor alle zorg, maar het had ook echt nadelen. Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik 13 was. Mijn moeder had een enorm gat in haar cv. Gelukkig heeft ze redelijk snel een baan kunnen vinden. Maarja ze heeft straks ook een lager pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Papa dag? De overige 6 dagen zijn mama dagen? Elke dag is papa en mama dag, jullie zijn samen ouders, dus samen werken.
Hij 4 dagen, jij 4 dagen. En ja, dat kan heus wel. Zelfs Jesse Klaver doet het.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geen nadelen voor jou in jouw lijstje nadelen. Ja het wordt drukker, maar te druk is iets wat je samen moet oplossen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Hier team thuisblijfmama. Niet voor altijd maar voor een paar jaartjes. Maar vooral:doe wat goed is in jouw situatie en voor jullie gezin, inclusief jezelf. Ik ben zelf overigens nooit TBM geweest, veel gewerkt zelfs. Kids bijna volwassen en bijna uit huis. En ik heb er spijt van, altijd maar die 4 dagen werken. Wat maken die paar jaar thuis in godsnaam uit op een mensenleven. Altijd maar dat gezeur hier ook het forum over "wat als....pensioen, scheiding, carrière..." vul maar in. Ik zat er vroeger ook zo in hoor. Flink gevoed door de feministische inslag van mijn generatie en opleidingsniveau. Veel zekerheidszoekers in mijn omgeving ook. En nu denk ik: wtf heeft een jonge baby op een kdv te zoeken. Vamaf 1,5 is vroeg genoeg. En als jij bang bent voor een gat op je CV: volg een werkgerelateerde opleiding of online module aan de OU en je blijft aardig up to date.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 17:40
Het is bijzonder dat de stress die jullie beide ervoeren, toen jullie allebei werkten in combinatie met een pasgeboren kind, werd afgewenteld op jouw werk. Hij werkte een dag meer dan jij, dan zou het logisch zijn geweest als jullie daar de oorzaak hadden gezocht.
Dat gebeurt nog veel te vaak.
Smartwoman1971 schreef:
04-06-2020 18:04
Hier team thuisblijfmama. Niet voor altijd maar voor een paar jaartjes. Maar vooral:doe wat goed is in jouw situatie en voor jullie gezin, inclusief jezelf. Ik ben zelf overigens nooit TBM geweest, veel gewerkt zelfs. Kids bijna volwassen en bijna uit huis. En ik heb er spijt van, altijd maar die 4 dagen werken. Wat maken die paar jaar thuis in godsnaam uit op een mensenleven. Altijd maar dat gezeur hier ook het forum over "wat als....pensioen, scheiding, carrière..." vul maar in. Ik zat er vroeger ook zo in hoor. Flink gevoed door de feministische inslag van mijn generatie en opleidingsniveau. Veel zekerheidszoekers in mijn omgeving ook. En nu denk ik: wtf heeft een jonge baby op een kdv te zoeken. Vamaf 1,5 is vroeg genoeg. En als jij bang bent voor een gat op je CV: volg een werkgerelateerde opleiding of online module aan de OU en je blijft aardig up to date.
Daar heeft de vader dan toch ook een taak in?
Ik ben een werkende vrouw met kinderen en mijn man is een werkende man met kinderen.
Verder geen mammie en pappiedagen maar gewoon wie er thuis is die dag verzorgd de kinderen.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 18:16
0.28% gewijzigd
Ik zou voor 2 dagen werken gaan! Wel zou ik niet de eerste de beste baan aannemen maar wel iets waar je energie van gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Terug 3 dagen werken.
En als de kinderen naar school gaan 3.5 à 4 dagen in je oude job.

Als man rust wil houden in de keet gaat hij zelf maar minder werken.

Waarom zou hij namelijk als enige carrière mogen maken?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Sunnie1968 schreef:
04-06-2020 18:13
Ik zou voor 2 dagen werken gaan! Wel zou ik niet de eerste de beste baan aannemen maar wel iets waar je energie van gaat krijgen.

Zijn er nog bedrijven die dat aanbieden? In een functie van betekenis?

Ik zou altijd gaan voor drie of vier dagen, zodat je nog echt mee doet in het arbeidsproces.
Smartwoman1971 schreef:
04-06-2020 18:04
En nu denk ik: wtf heeft een jonge baby op een kdv te zoeken. Vamaf 1,5 is vroeg genoeg. En als jij bang bent voor een gat op je CV: volg een werkgerelateerde opleiding of online module aan de OU en je blijft aardig up to date.
Maar een opleiding volgen terwijl je een baby of een dreumes thuis hebt, valt echt niet mee. Een serieuze opleiding kost ook een aantal uur je volledige aandacht, net als werken. Zeker niet als je man geen zorgtaken overneemt.
Ik vind bizar dat jij thuis bent gaan zitten, ivm drukte door gezin.
Ik vind bizar dat je man uberhaupt nog denkt dat jij nog wel een jaar extra thuis kan blijven want hij vind dat wel fijn. Echt wtf :roll:

Ik vind de hele OP bizar. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Smartwoman1971 schreef:
04-06-2020 18:04
Hier team thuisblijfmama. Niet voor altijd maar voor een paar jaartjes. Maar vooral:doe wat goed is in jouw situatie en voor jullie gezin, inclusief jezelf. Ik ben zelf overigens nooit TBM geweest, veel gewerkt zelfs. Kids bijna volwassen en bijna uit huis. En ik heb er spijt van, altijd maar die 4 dagen werken. Wat maken die paar jaar thuis in godsnaam uit op een mensenleven. Altijd maar dat gezeur hier ook het forum over "wat als....pensioen, scheiding, carrière..." vul maar in. Ik zat er vroeger ook zo in hoor. Flink gevoed door de feministische inslag van mijn generatie en opleidingsniveau. Veel zekerheidszoekers in mijn omgeving ook. En nu denk ik: wtf heeft een jonge baby op een kdv te zoeken. Vamaf 1,5 is vroeg genoeg. En als jij bang bent voor een gat op je CV: volg een werkgerelateerde opleiding of online module aan de OU en je blijft aardig up to date.
Mooi gezegd. Ik wilde in eerste instantie reageren met: werken, absoluut gaan werken, maar ik vind dit toch wel een eyeopener.
Luci_Morgenster schreef:
04-06-2020 18:18
Ik vind bizar dat jij thuis bent gaan zitten, ivm drukte door gezin.
Ik vind bizar dat je man uberhaupt nog denkt dat jij nog wel een jaar extra thuis kan blijven want hij vind dat wel fijn. Echt wtf :roll:

Ik vind de hele OP bizar. :wtf:
Ik ook. Kaak op de grond van verbazing.
Met alle kennis die je hebt tegenwoordig jezelf zo afhankelijk maken en alle nadelen zijn voor de vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Smartwoman1971 schreef:
04-06-2020 18:04
Hier team thuisblijfmama. Niet voor altijd maar voor een paar jaartjes. Maar vooral:doe wat goed is in jouw situatie en voor jullie gezin, inclusief jezelf. Ik ben zelf overigens nooit TBM geweest, veel gewerkt zelfs. Kids bijna volwassen en bijna uit huis. En ik heb er spijt van, altijd maar die 4 dagen werken. Wat maken die paar jaar thuis in godsnaam uit op een mensenleven. Altijd maar dat gezeur hier ook het forum over "wat als....pensioen, scheiding, carrière..." vul maar in. Ik zat er vroeger ook zo in hoor. Flink gevoed door de feministische inslag van mijn generatie en opleidingsniveau. Veel zekerheidszoekers in mijn omgeving ook. En nu denk ik: wtf heeft een jonge baby op een kdv te zoeken. Vamaf 1,5 is vroeg genoeg. En als jij bang bent voor een gat op je CV: volg een werkgerelateerde opleiding of online module aan de OU en je blijft aardig up to date.

Zoals alle werkende vaders bedoel je?

TO, als je echt graag zélf thuisblijfmoeder wilt zijn en samen met je man kun je een aantal financiele zaken regelen, dan kun je dat doen. Maar alleen thuisblijven omdat het voor je man en zijn carrière zoveel makkelijker is, zou ik een baan zoeken. Ik vind het namelijk behoorlijk egoïstisch van hem gebracht zo. Zíjn carrière is belangrijk, hij vindt het makkelijk dat jij thuis alles regelt, enz. Wat wil jij.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf full time en WO afgestudeerd, voor wat dat uitmaakt. Als ik in jouw situatie zat zou ik zeker nog thuis blijven tot de jongste 1 is. Ik denk dat kinderen zelf daar veel baat bij hebben en dat het ook veel rust geeft in huis wat voor iedereen goed is. Werken kan altijd nog, je kinderen zijn maar 1 keer klein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven