Werk & Studie alle pijlers

Huismama blijven of weer aan het werk?

04-06-2020 16:46 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zie titel. Ik zit behoorlijk in dubio, allebei de opties hebben voor- en nadelen en ik zou graag horen wat jullie in mijn situatie zouden doen :).

Per 1 mei 2019 ben ik bij mijn vorige werkgever gestopt, omdat ik fulltime voor mijn dochtertje wilde zorgen (toen 4 maanden). Ik werkte 4 dagen (mijn functie kan eigk nergens in minder dagen, vacatures zijn ook altijd voor fulltime) en mijn vriend 5, omdat zijn werk ook niet goed parttime kan. Onze relatie liep niet goed op dat moment, door alle werkstress, net verhuisd, ik nog hormonaal en we waren net ouders geworden. Om voor wat rust in de tent te zorgen ben ik toen vrij radicaal gestopt.

Al na een paar weken dat ik thuis was ging de zon weer schijnen bij ons, en twee maanden later was ik tot ons geluk alweer zwanger van de tweede. Omdat zwanger solliciteren helemaal lastig is, en het thuis nu lekker op rolletjes liep, spraken we af dat ik gedurende de zwangerschap nog thuis zou blijven als huismama.

Inmiddels is ons tweede kindje 2 maanden en zit ik te twijfelen om weer te gaan solliciteren.

De pluspunten: mijn kleine wereldje wordt weer groter, meer inkomen (we komen nu net rond, maar dat is voorlopig geen probleem door een grote financiele buffer), mijn vriend krijgt quality time tijdens zijn papa dag, geen gapend groot gat in mijn CV straks en ik heb weer tijd om iets anders te zijn dan ‘mama’.

De nadelen: kindjes moeten 2 dagen naar de opvang, ik moet een simpelere baan zoeken omdat ik maar parttime wil werken, wie weet hoe lang het duuer voordat ik ergens word aangenomen en ik ben vooral bang dat we het dan misschien wel weer te druk krijgen als gezin. Het zijn niet voor niets de tropenjaren, maar die kom ik natuurlijk het liefst zo goed mogelijk door.

Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is. Maar ik heb in mijn hoofd om wel weer te gaan werken, ook omdat ik bang ben dat de drempel steeds hoger wordt om weer te beginnen en het steeds moeilijker zal zijn een leuke baan te vinden als ik er nog langer uit ben geweest.

Ik weet dat dit een mega luxe positie is waar we in zitten, maar blijf er toch over tobben. Wat zouden jullie doen? Zijn jullie team Werkende mama of Thuisblijfmama in mijn geval? Dankjewel :-D
Vriend zou zelf natuurlijk ook zijn baan kunnen opzeggen en n jaar thuis gaan zitten, zodat TO fulltime kan gaan werken. Hoeven de kinderen ook niet naar de opvang.
forumfossiel schreef:
04-06-2020 19:09
Vriend zou zelf natuurlijk ook zijn baan kunnen opzeggen en n jaar thuis gaan zitten, zodat TO fulltime kan gaan werken. Hoeven de kinderen ook niet naar de opvang.
Nee, dat kan nooit. Want mannen hebben Altijd een Zeer Belangrijke Baan waar absoluut niet aan getornd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
04-06-2020 18:56
Hangt maar net van je werk af. Ik heb best veel lol in mijn baantje als waswijf, maar om nou te zeggen dat ik me er erg ontwikkel... neuh.
Je zal intussen toch wel elk soort wasmiddel kennen, elk soort stof, weten wat op welke temperatuur moet, ... en dat dus ook thuis kunnen toepassen. Of net niet, omdat het op 't werk verplicht verkeerd moet :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 19:11
Nee, dat kan nooit. Want mannen hebben Altijd een Zeer Belangrijke Baan waar absoluut niet aan getornd kan worden.
En de vrouw heeft gebaart dus is de opvang ook haar verantwoording.

En liefst gratis of voor een hongerloontje/zakgeld/kost in inwoning graag... voor de volledige zorg voor hele gezin/het huis leefbaar houden /regeldingen/kok.

Want hij heeft dat het liefst.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
04-06-2020 18:46
Hier wil iemand weer aan het werk. Maar HIJ wil liever dat ze thuisblijft, dus wat valt er precies om te draaien? :bonk: :bonk:
Ze twijfelt of ze weer aan het werk wil. Ik lees nergens dat hij haar verbiedt om te gaan werken, enkel dat hij voorstelt om het eerste jaar één van de ouders thuis te laten omdat hij de jongste te jong vind voor een kdv. TO had toen kunnen reageren: "Waarom blijf jij niet thuis?", maar aangezien ze twijfelt om fulltime thuismama te blijven, lijkt het erop dat ze het niet erg vindt dat ze het eerste jaar nog thuis zou zijn.
leeg
Helena_z schreef:
04-06-2020 19:21
Ze twijfelt of ze weer aan het werk wil. Ik lees nergens dat hij haar verbiedt om te gaan werken, enkel dat hij voorstelt om het eerste jaar één van de ouders thuis te laten omdat hij de jongste te jong vind voor een kdv. TO had toen kunnen reageren: "Waarom blijf jij niet thuis?", maar aangezien ze twijfelt om fulltime thuismama te blijven, lijkt het erop dat ze het niet erg vindt dat ze het eerste jaar nog thuis zou zijn.
Nee hij stelt niet voor dat één van hen het komende jaar thuisblijft. Hij wil dat TO thuisblijft zodat hij zich vol op zijn carrière kan storten.
Helena_z schreef:
04-06-2020 19:21
Ze twijfelt of ze weer aan het werk wil. Ik lees nergens dat hij haar verbiedt om te gaan werken, enkel dat hij voorstelt om het eerste jaar één van de ouders thuis te laten omdat hij de jongste te jong vind voor een kdv. TO had toen kunnen reageren: "Waarom blijf jij niet thuis?", maar aangezien ze twijfelt om fulltime thuismama te blijven, lijkt het erop dat ze het niet erg vindt dat ze het eerste jaar nog thuis zou zijn.
Ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
04-06-2020 19:21
Ze twijfelt of ze weer aan het werk wil. Ik lees nergens dat hij haar verbiedt om te gaan werken, enkel dat hij voorstelt om het eerste jaar één van de ouders thuis te laten omdat hij de jongste te jong vind voor een kdv. TO had toen kunnen reageren: "Waarom blijf jij niet thuis?", maar aangezien ze twijfelt om fulltime thuismama te blijven, lijkt het erop dat ze het niet erg vindt dat ze het eerste jaar nog thuis zou zijn.
Ze zegt: mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuisblijf.

Vriend kan zelf ook thuisblijven maar ik begrijp best dat hij zijn baan niet opzegt. TO heeft nog geen baan dus logische keuze is dan TO.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
04-06-2020 19:27
Ze zegt: mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuisblijf.

Vriend kan zelf ook thuisblijven maar ik begrijp best dat hij zijn baan niet opzegt. TO heeft nog geen baan dus logische keuze is dan TO.
Er staat: zodat hij zich kan focussen op zijn carrière. Het gaat dus niet alleen om de kinderen, het gaat ook om hem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mina81 schreef:
04-06-2020 19:27
Ze zegt: mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuisblijf.

Vriend kan zelf ook thuisblijven maar ik begrijp best dat hij zijn baan niet opzegt. TO heeft nog geen baan dus logische keuze is dan TO.
Waarom moet er een baan opgezegd worden dan?
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
04-06-2020 19:27
Ze zegt: mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuisblijf.

Vriend kan zelf ook thuisblijven maar ik begrijp best dat hij zijn baan niet opzegt. TO heeft nog geen baan dus logische keuze is dan TO.
Ja, waarschijnlijk was dat de meest logische keuze volgens hem vanuit dat standpunt inderdaad en dat begrijp ik zelf ook. Maar ik vind het absurd dat de viva-vrouwen hier al onmiddellijk vanuit gaan dat hij haar "verplicht" en er geen begrip voor zou hebben als ze niet akkoord gaat. Als dat het geval zou zijn, dan had TO niet eens de ruimte om te twijfelen, dan was zijn wil wet en dan klonk de topictitel eerder in de richting van "mijn vriend verplicht mij om thuis te blijven". Hier niet het geval. Dus waarom wordt hij neergezet als een typische vent terwijl ze toch beiden het traditionele gezin aantrekkelijk lijken te vinden (want TO ziet er ook voordelen in)?

Ik heb zelf ook geadviseerd om te gaan werken, trouwens.
leeg
Er is echt helemaal niks 'logisch' aan. Het is vooral lekker handig voor hem. Meer niet.


Maar goed dit is volgens mij een triggertopic, hopelijk is er geen hol van waar.
Alle reacties Link kopieren
Team kleine baby! Tot ze een jaar zijn moeten ze niet in de drukte zitten tussen de krijsende kinderen op een crèche.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet logisch vinden een contract op te zeggen zodat degene die geen contract heeft een fulltime baan kan zoeken en de opzegger een jaartje thuis moet zitten. Maar dat ben ik.

En iemand vroeg waarom er een contract moet worden opgezegd: viva valt over het feit dat man niet een jaar thuis wil zitten. Viva vindt dat vrouw minstens fulltime moet werken voor financiële onafhankelijkheid.

Ik verzin dat niet he :) ik relativeer.

Team werken trouwens
Mina81 schreef:
04-06-2020 19:45
Ik zou het niet logisch vinden een contract op te zeggen zodat degene die geen contract heeft een fulltime baan kan zoeken en de opzegger een jaartje thuis moet zitten. Maar dat ben ik.

En iemand vroeg waarom er een contract moet worden opgezegd: viva valt over het feit dat man niet een jaar thuis wil zitten. Viva vindt dat vrouw minstens fulltime moet werken voor financiële onafhankelijkheid.

Ik verzin dat niet he :) ik relativeer.

Team werken trouwens

Door deze gedachtegang blijven vrouwen een achterstand houden. Want voordat TO weer een vast contract heeft is ze zo weer aan paar jaar verder. Een paar jaar waarin van alles kan gebeuren waardoor ze minder of zelfs moet stoppen met werken want tja, die man heeft nu eenmaal een vast contract en verdient meer, dus het is "logisch" dat de vrouw minder gaat werken.

De "logische" keuzes die vaak worden gemaakt, vind ik helemaal niet zo logisch en vallen in de praktijk bijna altijd negatief uit voor de vrouw.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
04-06-2020 19:48
Door deze gedachtegang blijven vrouwen een achterstand houden. Want voordat TO weer een vast contract heeft is ze zo weer aan paar jaar verder. Een paar jaar waarin van alles kan gebeuren waardoor ze minder of zelfs moet stoppen met werken want tja, die man heeft nu eenmaal een vast contract en verdient meer, dus het is "logisch" dat de vrouw minder gaat werken.

De "logische" keuzes die vaak worden gemaakt, vind ik helemaal niet zo logisch en vallen in de praktijk bijna altijd negatief uit voor de vrouw.
Nee dat zeg ik niet. Deze vrouw heeft nog geen baan. Zou jij dat wel doen? Je man heeft wel een baan maar moet die maar opzeggen omdat jij een baan wil zoeken?

Je kunt prima allebei 4 dagen. Ik ben heel erg tegen huismoeders zelfs. Maar we kunnen ook overdrijven.

Over 10 jaar is het andersom, vrouw carrière en man bij de kinderen
mina81 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 19:57
3.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel een echt topic, maar wellicht een beetje uit zijn context getrokken in de comments. Mijn vriend verplicht me helemaal niet om thuis te blijven, maar heeft aangegeven dat ik van hem nog niet hoef te gaan werken. En ja, het is voor hem heel handig dat thuis alles lekker geregeld is. En mijn traditionele vent zou zelf niet thuis willen blijven. Maar ik maar gewoon gaan werken hoor ;). Ik weet zelf gewoon niet goed wat wijsheid is.

En zoals aangegeven in een eerdere reactie, noem ik hem mijn vriend, maar we zijn geregistreerd partner in gemeenschap van goederen. Dus als we uit elkaar zouden gaan zou het alles eerlijk delen zijn. En ik ben nu inderdaad financieel afhankelijk, maar het is niet zo dat ik zakgeld krijg oid zoals eerder geopperd. Ik beheer ons geld zelfs (ben ook een financial van beroep, dus dat deel is echt goed geregeld ;) ).

Ik twijfel zelf gewoon erg over of ik weer zal gaan werken, vooral omdat het nog niet MOET en aan allebei de situaties voor- en nadelen kleven (hoe ik die zie heb ik in het topic geschreven).

Hopelijk verheldert dit nog een beetje :)
nerdopviva schreef:
04-06-2020 19:48
Door deze gedachtegang blijven vrouwen een achterstand houden. Want voordat TO weer een vast contract heeft is ze zo weer aan paar jaar verder. Een paar jaar waarin van alles kan gebeuren waardoor ze minder of zelfs moet stoppen met werken want tja, die man heeft nu eenmaal een vast contract en verdient meer, dus het is "logisch" dat de vrouw minder gaat werken.

De "logische" keuzes die vaak worden gemaakt, vind ik helemaal niet zo logisch en vallen in de praktijk bijna altijd negatief uit voor de vrouw.
Dit dus.
Omdat een vrouw ooit besluit tijdelijk minder of niet te gaan werken is het dus tot dat de kinderen zelfstandig zijn haar verantwoordelijkheid want hernia logisch dat degene die geen stap terug heeft gedaan alleen maar stappen vooruit zet, omdat die nu eenmaal meer is gaan verdienen.

Dus wordt het tijd dat vrouwen gaan beseffen dat dat helemaal niet logisch is. Want intermediair heeft ooit berekend dat wanneer een hbo opgeleide vrouw 4 jaar stopt ze het gat dat ze oploopt niet meer kan inhalen in haar werkzame leven. Marja, ze zijn maar een keer klein.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
04-06-2020 19:27
Ze zegt: mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuisblijf.

Vriend kan zelf ook thuisblijven maar ik begrijp best dat hij zijn baan niet opzegt. TO heeft nog geen baan dus logische keuze is dan TO.
Logische keuze zou zijn dat zij zich nu een paar jaar op haar carriere gaat richten en dat hij thuis de zaken gaat regelen.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
04-06-2020 20:02
Logische keuze zou zijn dat zij zich nu een paar jaar op haar carriere gaat richten en dat hij thuis de zaken gaat regelen.
Logica buiten beschouwing gelaten, want we denken hier allemaal wat anders lijkt me, de richting die het meest gelijkheid uitroept zou zijn dat ze beiden een gelijke verdeling hebben in werk/huishouden. Zodat beiden een carrière kunnen uitbouwen en tijd kunnen hebben met het gezin.

Ik zie dit echt niet als een geval van dominante man die vrouw graag thuis houdt als moederkloek. Denk dat TO wat meer credit verdient in het opkomen voor zichzelf en keuzes maken voor haar toekomst en man ook in zijn respect richting TO.

Het is trouwens handig voor beiden als er iemand fulltime voor de kinderen kan zorgen. Geen zorgen rond opvang, slapeloze nachten, wat als kind ziek is, verdelen van huishoudtaken. Snap best dat het voorstel om werk te zoeken uitstellen op tafel ligt, zodat ze tijd hebben om op hun gemak een routine uit te bouwen en nadenken over werkverdeling etc. Ik zou er alleen geen jaar mee wachten en al zeker niet voor jaren thuis blijven vanwege financiële vrijheid en het gat in je cv.
leeg
Lianne1990_R schreef:
04-06-2020 19:56
Mijn vriend verplicht me helemaal niet om thuis te blijven, maar heeft aangegeven dat ik van hem nog niet hoef te gaan werken. En ja, het is voor hem heel handig dat thuis alles lekker geregeld is. En mijn traditionele vent zou zelf niet thuis willen blijven. Maar ik maar gewoon gaan werken hoor ;).

Wie betaalt, bepaalt.

Jij hoeft nog niet te gaan werken, je mag ook gewoon gaan werken. Voor hem is het fijn dat jij zijn zaken thuis regelt.

Waar blijf jij in het verhaal, wat gaat hij mogelijk maken voor jouw carrière?

Ben zelf vijf jaar thuis gebleven, daarna opleiding, daarna allemaal korte losse contracten.

Verdiende ik ooit met 20 uur ongeveer een derde van het gezinsinkomen, nu verdien ik nog slechts een kwart van het gezinsinkomen waar ik dan wel 24 uur voor moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
04-06-2020 20:12
Logica buiten beschouwing gelaten, want we denken hier allemaal wat anders lijkt me, de richting die het meest gelijkheid uitroept zou zijn dat ze beiden een gelijke verdeling hebben in werk/huishouden. Zodat beiden een carrière kunnen uitbouwen en tijd kunnen hebben met het gezin.
Mee eens (zo hebben wij het ook geregeld), maar nu zij al een gat heeft zou ik het reëel vinden om het nu om te draaien. Dan trekt het beter recht, denk ik, dan als zij nu een inhaalslag moet gaan doen. En dat kan ook betekenen dat hij significant minder gaat werken, hij hoeft niet te stoppen. Maar wel zo dat zij vol voor haar carrière kan gaan.
Mina81 schreef:
04-06-2020 19:45
Ik zou het niet logisch vinden een contract op te zeggen zodat degene die geen contract heeft een fulltime baan kan zoeken en de opzegger een jaartje thuis moet zitten. Maar dat ben ik.

En iemand vroeg waarom er een contract moet worden opgezegd: viva valt over het feit dat man niet een jaar thuis wil zitten. Viva vindt dat vrouw minstens fulltime moet werken voor financiële onafhankelijkheid.

Ik verzin dat niet he :) ik relativeer.

Team werken trouwens
Nee hè hè, zij moet natuurlijk eerst die 5 dagen werk aannemen, maar daarna kan haar vriend toch prima zijn baan opzeggen? Dat was voor haar ook mogelijk, dus waarom zou het ineens raar zijn als hij hetzelfde deed.

Dan hebben ze straks allebei een paar jaar ft gezorgd voor hun kinderen, in de tropenjaren, lijkt me een mooie verdeling.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk werken!

Mijn man en ik werken beide 4 dagen. Mijn omgeving vindt het veel. Ook geen een vrouwelijke collega die zo veel werkt. Ik trek me er niets van aan.

Hier gaat mogelijk een inkomen wegvallen ivm Corona (terug op ww) dus alleen maar mooi dat we beide 4 dagen werken.

Stel eens voor dat je man zou stoppen met werken. Wat zou men daar van vinden?
Dus hij wil zelf geen reet doen, maar hij vindt het wel heel erg belangrijk dat zijn kind nog niet naar de opvang gaat en dat het thuis goed geregeld is. Waarom gaat hij het niet lekker zelf oplossen? Ik zou de bal nu echt bij hem leggen, jij hebt genoeg geredderd.

Lekker een baan nemen en hem de rest laten uitvogelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven