Hulp bij sollicitatiebrief ajb
zondag 10 oktober 2010 om 10:28
Goedemorgen,
Afgelopen vrijdag kreeg mijn vriend te horen dat zijn jaarcontract niet verlengd zou worden. Hij moet per 1 december een andere baan zoeken. Het lag niet aan hem, maar aan het bedrijf. Het bedrijf kampt namelijk met financiele problemen. Hij is gelukkig positief gestemd, dus hij heeft zin in een nieuwe uitdaging. Aan mij de vraag om mee te helpen met de sollicitatiebrief. Hoe kan ik hierin verwoorden dat zijn contract niet verlengd wordt vanwege de financiele toestand van het bedrijf? Als ik de financiele toestand niet vermeld dan denkt de lezer dat hij misschien niet goed werkt, maar als ik het er wel in vermeld is het misschien niet zo netjes tegenover het bedrijf....??
Misschien weten jullie hoe je dit in een brief kunt vertellen?
Thanks alvast.
Afgelopen vrijdag kreeg mijn vriend te horen dat zijn jaarcontract niet verlengd zou worden. Hij moet per 1 december een andere baan zoeken. Het lag niet aan hem, maar aan het bedrijf. Het bedrijf kampt namelijk met financiele problemen. Hij is gelukkig positief gestemd, dus hij heeft zin in een nieuwe uitdaging. Aan mij de vraag om mee te helpen met de sollicitatiebrief. Hoe kan ik hierin verwoorden dat zijn contract niet verlengd wordt vanwege de financiele toestand van het bedrijf? Als ik de financiele toestand niet vermeld dan denkt de lezer dat hij misschien niet goed werkt, maar als ik het er wel in vermeld is het misschien niet zo netjes tegenover het bedrijf....??
Misschien weten jullie hoe je dit in een brief kunt vertellen?
Thanks alvast.
zondag 10 oktober 2010 om 10:33
zondag 10 oktober 2010 om 10:39
Ik zou het denk ik niet vermelden in de sollicitatiebrief. Wat hij denk ik beter kan doen is in de brief zijn keuze voor de desbetreffende baan motiveren. In een evt gesprek vragen ze waarschijnlijk wel waarom hij bij het huidige werk weg gaat/moet. De motivatie; "ik word wegbezuinigd" lijkt mij voor een toekomstige werkgever geen fijne.
zondag 10 oktober 2010 om 10:40
Je vriend raakt zijn baan kwijt. Vervelend, kan gebeuren, maar dan is het echt niet nodig om uit misplaatste loyaliteitsgevoelens niets te vermelden over het waarom van zijn ontslag. Gewoon schrijven: wegens economische redenen niet verlengd.
Overigens moet je het kort houden, ga niet teveel uitleggen.
Overigens moet je het kort houden, ga niet teveel uitleggen.
zondag 10 oktober 2010 om 10:43
Ik zou het er ook niet inzetten omdat het dan misschien over komt als dat hij alleen maar solliciteert omdat hij daar weg moet.
Ik zou in de brief juist zetten waarom die baan bij dat bedrijf ( waar hij op solliciteert) hem zo aanspreekt. En mocht de nieuwe werkgever wil weten waarom zijn contract beëindigd wordt dan zal deze er wel naar vragen en dan kan hij dan vertellen hoe de vork in de steel zit.
Ik zou in de brief juist zetten waarom die baan bij dat bedrijf ( waar hij op solliciteert) hem zo aanspreekt. En mocht de nieuwe werkgever wil weten waarom zijn contract beëindigd wordt dan zal deze er wel naar vragen en dan kan hij dan vertellen hoe de vork in de steel zit.
zondag 10 oktober 2010 om 10:48
Waarom zou je dat in je brief zetten? De reden waarom jij solliciteert is toch in een brief niet relevant?
In een brief verwoord je waarom jij de perfecte kandidaat bent voor de functie. Of je nu ontslagen ben omdat je fraude gepleegd hebt, of je gaat zelf weg omdat je een nieuwe uitdaging wilt, of je wordt ontslagen wegens economische redenen is niet relevant. Als ze dat willen weten vragen ze dat maar in het gesprek.
Ik heb noooooit in een sollicitatiebrief de reden vermeldt waarom ik aan het solliciteren was.
In een brief verwoord je waarom jij de perfecte kandidaat bent voor de functie. Of je nu ontslagen ben omdat je fraude gepleegd hebt, of je gaat zelf weg omdat je een nieuwe uitdaging wilt, of je wordt ontslagen wegens economische redenen is niet relevant. Als ze dat willen weten vragen ze dat maar in het gesprek.
Ik heb noooooit in een sollicitatiebrief de reden vermeldt waarom ik aan het solliciteren was.
668, the neighbour of the Beast
zondag 10 oktober 2010 om 11:02
"Toen bleek dat mijn huidige contract niet verlengd zou kunnen worden vanwege financieel-economische omstandigheden ben ik mij opnieuw gaan oriënteren op vacatures. Tot mijn blijdschap stuitte ik daarbij op de vacature waarin u vraagt om een X(functienaam). Deze functie sluit goed aan bij mijn opleiding en werkervaring omdat..."
zondag 10 oktober 2010 om 11:09
Thanks voor de reacties tot nu toe.
Waarom ik hem help met de brief? Zijn Nederlands in geschrift is niet zo goed. Hij kan de zinnen niet goed formuleren, gebruikt geen leestekens, geen hoofdletters en maakt spelfouten. Daarom help ik hem graag. Een sollicitatiebrief is toch je visitekaartje. Hij zal uiteraard wel vertellen wat hij erin wil hebben, zodat ik het voor hem typ.
Ik ben nou heel erg aan het twijfelen of ik het er wel of niet in ga zetten. De 1 zegt van wel, de ander zegt van niet......
Waarom ik hem help met de brief? Zijn Nederlands in geschrift is niet zo goed. Hij kan de zinnen niet goed formuleren, gebruikt geen leestekens, geen hoofdletters en maakt spelfouten. Daarom help ik hem graag. Een sollicitatiebrief is toch je visitekaartje. Hij zal uiteraard wel vertellen wat hij erin wil hebben, zodat ik het voor hem typ.
Ik ben nou heel erg aan het twijfelen of ik het er wel of niet in ga zetten. De 1 zegt van wel, de ander zegt van niet......
zondag 10 oktober 2010 om 11:13
quote:wuiles schreef op 10 oktober 2010 @ 11:12:
Uit zijn CV zal blijken dat hij binnen een jaar weer gaat solliciteren. Dan is het mijns inziens van belang om te vermelden waarom dat is.Dat leek mij ook. Anders lijkt het net of het een job-hopper is, of dat hij ontslagen is.... ik denk dat ik het er wel in ga vermelden.
Uit zijn CV zal blijken dat hij binnen een jaar weer gaat solliciteren. Dan is het mijns inziens van belang om te vermelden waarom dat is.Dat leek mij ook. Anders lijkt het net of het een job-hopper is, of dat hij ontslagen is.... ik denk dat ik het er wel in ga vermelden.
zondag 10 oktober 2010 om 11:15
Zelf zou ik het er wel in zetten. Maar echt heel kort en dan meteen erachteraan dat dit een mooie kans was om ook voor deze baan te gaan solliciteren. De nieuwe werkgever is natuurlijk vooral geïnteresseerd in de motivatie en de juiste kennis van de medewerker. Dat moet eruit knallen
. En het bedrijf beschermen lijkt me niet echt nodig in deze tijden van crisis. Bijna elk bedrijf dat niet actief is voor de overheid heeft het erg moeilijk.
zondag 10 oktober 2010 om 11:16
Dat zal er idd uit blijken. Maar als hij wordt uitgenodigd voor een gesprek heeft hij toch al een voet tussen de deur. Volgens mij is het vermelden in een gesprek vroeg genoeg. Sowieso moet hij daar op een zeker punt eerlijk over zijn. Maar solliciteren, omdat de baan je geweldig lijkt klinkt voor een toekomstig werkgever veel beter dan solliciteren omdat je contract niet wordt verlengd. Klinkt toch als een 'moetje', hoe je het ook formuleert.
zondag 10 oktober 2010 om 11:18
quote:biaha schreef op 10 oktober 2010 @ 11:16:
Dat zal er idd uit blijken. Maar als hij wordt uitgenodigd voor een gesprek heeft hij toch al een voet tussen de deur. Volgens mij is het vermelden in een gesprek vroeg genoeg. Sowieso moet hij daar op een zeker punt eerlijk over zijn. Maar solliciteren, omdat de baan je geweldig lijkt klinkt voor een toekomstig werkgever veel beter dan solliciteren omdat je contract niet wordt verlengd. Klinkt toch als een 'moetje', hoe je het ook formuleert.Persoonlijk zou ik iemand die binnen een jaar weer solliciteert niet uitnodigen voor een gesprek. Behalve wanneer ik zou weten dat daarvoor een goede reden bestaat.
Dat zal er idd uit blijken. Maar als hij wordt uitgenodigd voor een gesprek heeft hij toch al een voet tussen de deur. Volgens mij is het vermelden in een gesprek vroeg genoeg. Sowieso moet hij daar op een zeker punt eerlijk over zijn. Maar solliciteren, omdat de baan je geweldig lijkt klinkt voor een toekomstig werkgever veel beter dan solliciteren omdat je contract niet wordt verlengd. Klinkt toch als een 'moetje', hoe je het ook formuleert.Persoonlijk zou ik iemand die binnen een jaar weer solliciteert niet uitnodigen voor een gesprek. Behalve wanneer ik zou weten dat daarvoor een goede reden bestaat.
zondag 10 oktober 2010 om 11:21
Misschien is zijn cv verder wel zo geweldig dat ze hem toch een kans geven en om opheldering vragen. Maar goed, je hebt wel een punt. Het is nu belangrijk om een goede afweging te maken en de kansen in te schatten. Daarbij is het denk ik een eerste sollicitatie. Je kan de strategie altijd nog aanpassen bij volgende sollicitaties.
zondag 10 oktober 2010 om 11:46
Ik zou het ook niet vermelden in de brief. Het is nergens voor nodig, als hij de goede kandidaat is voor de functie doet het er ook niet toe.
Plus, je laat het nu open en dat maakt hen alleen maar nieuwsgierig. Tijdens het gesprek er gewoon eerlijk over zijn.
Zorg wel dat het zijn brief is. Anders valt hij zo door de mand tijdens het gesprek, en merken zij direct dat hij de brief niet heeft geschreven. Hoe goed jouw bedoelingen ook zijn.
Plus, je laat het nu open en dat maakt hen alleen maar nieuwsgierig. Tijdens het gesprek er gewoon eerlijk over zijn.
Zorg wel dat het zijn brief is. Anders valt hij zo door de mand tijdens het gesprek, en merken zij direct dat hij de brief niet heeft geschreven. Hoe goed jouw bedoelingen ook zijn.
zondag 10 oktober 2010 om 12:07
Als ik in een cv zie dat iemand na een jaar weer uit dienst is word ik niet enthousiast. Ik ga er dan vanuit dat het contract niet is verlengd. Als ik weet dat dit om bedrijfseconomische redenen is gebeurd, beoordeel ik de brief anders. Dus ik zou het vermelden. of dit nu in de brief is of cv is me om het even. Maar ik vind dat Wuiles al een mooie opzet heeft gemaakt.
Je moet altijd rekening houden dat er veel reacties komen op een vacature. Dus is dit al iets waarop geselecteerd wordt.
Je moet altijd rekening houden dat er veel reacties komen op een vacature. Dus is dit al iets waarop geselecteerd wordt.
zondag 10 oktober 2010 om 12:37
Niet in de brief zetten, maar wel op je CV. Dan spreek je er verder niet over. Maar het staat wel duidelijk vermeld. Overigens ik kreeg laatst een sollicitatiebrief van een Duitse vrouw waarin ze aangaf dat haar Nederlands nog niet optimaal was en dat ze dus geholpen werd met het opstellen van haar sollicitatiebrief. Misschien is dat voor zijn brief ook een optie. Ik weet natuurlijk niet of hij niet uit Nederland komt, maar het is wel eerlijk om te vermelden dat je hulp hebt gekregen bij het opstellen van de brief. Anders val je misschien later alsnog door de mand. Op mij kwam het heel eerlijk en oprecht over. Ik kreeg er meteen een goed gevoel bij.
zondag 10 oktober 2010 om 13:12
Dit hoort niet in de brief thuis, vind ik. Een sollicitatiebrief gaat over de nieuwe situatie, waarom je voor de functie geschikt zou zijn en niet over de oude situatie, waarom je ergens weg bent gegaan. Werkgevers zijn daar niet per definitie in geïnteresseerd. Als ze dat wél willen weten, vragen ze dat ik het gesprek.
zondag 10 oktober 2010 om 13:39
"Helaas is mijn huidige werkgever door econimische omstandigheden niet in staat mijn jaarcontract te verlengen. Ik ben dan ook op korte termijn beschikbaar"
Zo kun je het omdraaien en het bedrijf waar je solliciteert laten weten op korte termijn beschikbaar te zijn. Misschien is het wel mogelijk eerder dan 1 december bij deze nieuwe baas aan de slag te gaan? Als het goed is krijg je vrij voor gesprekken en andere sollicitatiezaken. Wie weet staat dan in zijn huidige CAO.
Zo kun je het omdraaien en het bedrijf waar je solliciteert laten weten op korte termijn beschikbaar te zijn. Misschien is het wel mogelijk eerder dan 1 december bij deze nieuwe baas aan de slag te gaan? Als het goed is krijg je vrij voor gesprekken en andere sollicitatiezaken. Wie weet staat dan in zijn huidige CAO.