Werk & Studie alle pijlers

Hulp bij sollicitatiebrief ajb

10-10-2010 10:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Afgelopen vrijdag kreeg mijn vriend te horen dat zijn jaarcontract niet verlengd zou worden. Hij moet per 1 december een andere baan zoeken. Het lag niet aan hem, maar aan het bedrijf. Het bedrijf kampt namelijk met financiele problemen. Hij is gelukkig positief gestemd, dus hij heeft zin in een nieuwe uitdaging. Aan mij de vraag om mee te helpen met de sollicitatiebrief. Hoe kan ik hierin verwoorden dat zijn contract niet verlengd wordt vanwege de financiele toestand van het bedrijf? Als ik de financiele toestand niet vermeld dan denkt de lezer dat hij misschien niet goed werkt, maar als ik het er wel in vermeld is het misschien niet zo netjes tegenover het bedrijf....??

Misschien weten jullie hoe je dit in een brief kunt vertellen?

Thanks alvast.
TO... vind je het niet oneerlijk tegenover een nieuwe werkgever dat jij de brief schrijft? De werkgever krijgt daardoor de indruk dat je vriend wel goed Nederlands spreekt en schrijft, terwijl dat dus niet waar is.
quote:dimitri schreef op 10 oktober 2010 @ 13:12:

Dit hoort niet in de brief thuis, vind ik. Een sollicitatiebrief gaat over de nieuwe situatie, waarom je voor de functie geschikt zou zijn en niet over de oude situatie, waarom je ergens weg bent gegaan. Werkgevers zijn daar niet per definitie in geïnteresseerd. Als ze dat wél willen weten, vragen ze dat ik het gesprek.Nee, niet als je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek. Net als Wuiles zou ik iemand die binnen een jaar opnieuw solliciteert, en die daar geen enkele uitleg over geeft, niet uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dat geen reden zijn om iemand niet uit te nodigen. Het kan zelfs iets positiefs zeggen over de sollicitant. Een onnodig lange brief met zaken die niet over de persoonlijkheid (icm de nieuwe functie) gaan zou voor mij wel een reden zijn om hem op het stapeltje 'NIET' te leggen. Bovendien komt het steeds vaker voor dat mensen sneller veranderen van functie/werkplek. Er zijn zelfs diverse bedrijven die dat stimuleren. Een baan voor het leven komt steeds minder voor.
quote:dimitri schreef op 10 oktober 2010 @ 20:03:

Voor mij zou dat geen reden zijn om iemand niet uit te nodigen.Ben je werkgever of in een HR-positie waarin je dat soort beslissingen neemt? Lijkt me voor TO van betekenis bij het wegen van de reacties.quote:Het kan zelfs iets positiefs zeggen over de sollicitant. Een onnodig lange brief met zaken die niet over de persoonlijkheid (icm de nieuwe functie) gaan zou voor mij wel een reden zijn om hem op het stapeltje 'NIET' te leggen. Bovendien komt het steeds vaker voor dat mensen sneller veranderen van functie/werkplek. Er zijn zelfs diverse bedrijven die dat stimuleren. Een baan voor het leven komt steeds minder voor.Klopt. Maar een baan voor minder dan 12 maanden is vrij zeldzaam.
Maar is het sowieso niet handig als hij zijn schrijfvaardigheden wat oppoetst? Een ander een brief laten schrijven is nou niet echt de oplossing voor dat probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven