Werk & Studie alle pijlers

Iemand ervaring als planner?

12-04-2019 15:48 33 berichten
De laatste tijd los ik op mijn werk de gaten in het rooster op.
Erg leuk om te doen. Helaas is er geen vacature als planner bij ons vrij.
Maar wat lijkt mij dit leuk om te doen. Werk in de zorg trouwens....
Nu dacht ik, waarom ga ik niet gewoon solliciteren als planner.
Maar hoe pak ik dit het beste aan, wie kan mij daarbij helpen?
Echt vacatures als planner of roosteraar in de zorg kom ik niet echt tegen hier in de buurt.
Maar wel planner in de transport wereld bijv.
Wie kan mij hier advies in geven of is zelf planner en heeft tips voor mij?
Planner in de logistiek is denk ik wel heel anders als personeelsplanner in de zorg?
littlemissvixen schreef:
14-04-2019 22:00
Ik werk als roostermaker/expert onderwijslogistiek op een mbo school. Als dit je trekt (ik vind het fantastisch), in september gaat er een post bachelor opleiding Expert Onderwijslogistiek van start.

Wat voor achtergrond heb je? En wat voor persoonlijkheid? Je moet én goed zijn in puzzelen (wiskunde), én in communicatie, en daarnaast moet je enorm stressbestendig zijn. Past je dit?
Zoiets lijkt mij ook erg leuk. Alleen echt ervaring heb ik er niet in. Ik werk als Helpende, maar heb wel mbo 3 niveau gehaald in een winkel branche.
Wiskunde is iets wat ik jaren geleden heb gedaan. Maar of ik er nog goed in ben? Geen idee... vind het wel erg leuk om te puzzelen met dingen zeg maar...

Wat voor niveau moet je hebben voor een functie zoals jij? En is het veel zitten?
Heb wel een paar keer eenvacature als dit gezien en dat lijkt mij erg leuk.
hadea1 schreef:
15-04-2019 10:42
Ik ken een soort gelijke functie uit de communicatie-branche als traffic manager:
https://www.vacatures.nl/functie/traffic-manager/
Dit is dan denk ik weer niet wat voor mij.
Alle reacties Link kopieren
PepenmuntThee schreef:
15-04-2019 20:10
Zoiets lijkt mij ook erg leuk. Alleen echt ervaring heb ik er niet in. Ik werk als Helpende, maar heb wel mbo 3 niveau gehaald in een winkel branche.
Wiskunde is iets wat ik jaren geleden heb gedaan. Maar of ik er nog goed in ben? Geen idee... vind het wel erg leuk om te puzzelen met dingen zeg maar...

Wat voor niveau moet je hebben voor een functie zoals jij? En is het veel zitten?
Heb wel een paar keer eenvacature als dit gezien en dat lijkt mij erg leuk.
Ik heb een universitaire opleiding, maar dat is geen noodzaak. Je moet het vooral leuk vinden.

Veel zitten? Wat je zelf wilt. Ik vind de communicatie erg belangrijk, en investeer daarin door mensen op te zoeken ipv te mailen of bellen. Ik loop dus veel.
littlemissvixen schreef:
15-04-2019 21:27
Ik heb een universitaire opleiding, maar dat is geen noodzaak. Je moet het vooral leuk vinden.

Veel zitten? Wat je zelf wilt. Ik vind de communicatie erg belangrijk, en investeer daarin door mensen op te zoeken ipv te mailen of bellen. Ik loop dus veel.
Kan je mij dan tips geven hoe ik het best kans kan maken op zo’n functie als deze?
Maak ik überhaupt kans met mijn mbo3? Hoe kan ik in zoiets in rollen?
PepenmuntThee schreef:
15-04-2019 21:39
Kan je mij dan tips geven hoe ik het best kans kan maken op zo’n functie als deze?
Maak ik überhaupt kans met mijn mbo3? Hoe kan ik in zoiets in rollen?
Je bent nu intern ervaring aan het opdoen. Kun je dit blijven doen? Of zelfs uitbreiden? Ik denk dat jouw kennis van de zorg erg bijdraagt aan jouw planningsvaardigheden, en dat juist deze optelsom je waardevol maakt.
Joe, ik heb ervaring. Vraag maar raak!
Kijk hier anders eens:
https://www.werkenbijtempo-team.nl/vaca ... _16828741/

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar wellicht zit er iets voor je tussen.
Ik ben transportplanner. Normaal gesproken doe je dit vanuit HBO Logistiek of Supply Chain Management.

Ik ben er zonder opleiding ingestapt, maar heb wel twee andere HBO opleidingen gevolgd en had ervaring met de administratieve en financiële kant van internationaal transport, alsmede kennis van wetgeving en verzekeringen, plus mijn eindscriptie ging deels over internationaal transport. Ik was dus niet helemaal blanco.

Wat je je in deze functie vooraf goed moet realiseren is dat het geen 9 tot 5 baan is. Ik plan internationale wegtransporten en tegen dat mijn chauffeurs binnen komen moeten de routes klaar liggen en de documenten, maar ook alle zendingen al gesorteerd zijn. Het planwerk van dagritten gebeurd dus 's nachts, onder tijdsdruk. In drukke periodes ga je niet na 8 uur werken weg. In vakantieperiodes, wanneer ook onze grootste klanten hun piek hebben en collega's vrij zijn, heb ik regelmatig 12 uur gewerkt, paar uurtjes geslapen en weer 12 uur gewerkt. Ook horen daar soms weekenden bij, of uit je bed gebeld worden bij noodgevallen.

Je moet ad hoc beslissingen kunnen nemen, zeker als je dienst overdag is. Een wagen valt in panne, een chauffeur meldt zich ziek, je computersysteem valt uit, het is spekglad op de weg, er is een ongeluk gebeurd en de hele weg staat vast, zendingen blijken niet te scannen maar moeten weg (en op interessante dagen dat alles tegelijk) en jij bent alleen verantwoordelijk om dat opgelost te krijgen. Inclusief gezeik erna als je de verkeerde beslissing nam. Dat moet je kunnen en je moet er tegen kunnen.

Idem voor de omgang met je personeel. Ik moet zowel een variabel team van chauffeurs als een team van loodsmedewerkers aansturen. Als vrouw in een echte mannenwereld moet je jezelf kunnen laten gelden. Het is niet zo dat je een laadlijst klaar legt en klaar is je werk. Jan wil niet naar gebied A, Piet wil niet op truck zoenzo, Kees moet een zending meenemen van Jan en gaat in contramine en Klaas meldt een zending manco die gewoon op de loods staat maar wil niet zoeken en die zending had helemaal tegen het kopschot gemoeten en hier te breed en daar te lang. En toch moeten ze doen wat jij besloten hebt. Met een mix van gezag en een goede band kweken. Dat vraagt elke dag opnieuw sterk in je schoenen staan. Je hebt schatjes die elke dag hun best doen, mannen die uit stress gaan flippen die gekalmeerd en begrenst moeten worden en eigenwijze Pino's waar ik minstens wekelijks een enorme botsing mee heb omdat ze nog steeds denken dat ze kunnen doen wat ze willen.

Ondanks de stress vind ik het een heerlijke, uitdagende en variabele baan. Maar het is geen baan voor iedereen denk ik.

En in mijn oude, saaiere baan, verdiende ik veel meer en had ik tonnen minder stress.
@Fluttershy - Ik werk op een MBO Techniek, ook in een mannenwereld dus, en herken de omgang met de mannen. Mooi beschreven :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven