Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie wensen! Ik heb de makelaar van de verhuurder net gemaild dat ik ervoor ga.

De bestemming is in orde. Kennelijk moet ik ook toestemming van de gemeente hebben, maar voor een kookstudio waarschijnlijk niet. En dat is wat ik in eerste instantie ga doen. Zeker omdat ik voorlopig ook nog doorga met mijn huidige werk, kan ik eigenlijk alleen activiteiten erbij doen die in te plannen zijn, zoals workshops, cursussen en kookfeestjes. Ik hoef dan ook niet te voldoen aan allerlei wetgeving en omdat het niet vrij toegankelijk is, mag je ook doen wat je wilt, zoals een wijntje schenken. Ik heb daar gisteren uitgebreid met een van mijn kookleraressen over gesproken, die jarenlang een kookstudio heeft gehad. Zij heeft die nu van de hand gedaan, maar mist het soms nog wel; ze vindt het heel leuk om bij mij af en toe gastlessen te komen geven.

Ik heb uiteraard een informatieverzoek ingediend bij de gemeente, maar dat digitale formulier is eigenlijk net niet passend, dat is meer voor bouwvergunningen en omgevingsvergunningen. Ik heb nog geen antwoord. Ik zou het heel erg raar vinden als ik er niet eens zou mogen koken, terwijl er vroeger een drukkerij zat en er een café en snackbar direct naast zitten. Het punt zit hem dan vooral in het aantal mensen dat je er ontvangt, dat zal bij mij nooit meer dan 10 tot 12 zijn, dat kan geen probleem zijn. Uiteraard moet dat wel helder zijn voor ik mijn handtekening definitief zet. Net als de garantie dat de afvoer wel op een goede plek zit, waardoor er niet gelijk bovenbewoners aan de deur staan te kloppen. Het scheelt wellicht wel dat die woningen van dezelfde verhuurder zijn.
Enfin, er zijn dus nog enkele losse eindjes waar nog duidelijkheid over moet komen. Als daar geen gekke dingen in gebeuren, en die verwacht ik niet, gaat het dus door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Spannend!
Wat leuk! Spannend hoor. Veel succes met alles!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk zeg dat je de stap gaat nemen. Ik doe iets soortgelijks (niet met koken of catering maar met bakken) vanuit huis. Valt me zowieso op dat als je verteld voor jezelf te gaan beginnen anderen toch vaak heel veel beren op de weg zien. Soms is dat goed omdat je zelf niet aan alles kan denken wat erbij komt kijken maar als ik naar mijn omgeving geluisterd had, was ik nooit begonnen. Als je erin geloofd ga er dan voor! Het is niet altijd makkelijk en heel hard werken maar zo leuk om je eigen bedrijf stap voor stap te zien groeien en steeds weer nieuwe stappen te zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je! Ik zie ook wel regelmatig beren op de weg, en dan vraag ik me wat onzeker af of ik de huur over een jaar, als de korting eraf is, ook kan voldoen. Of er wel echt klanten zullen komen, of ik niet duizend dingen over het hoofd zie, enzovoort. Maar ik doe het toch, ik ga het gewoon proberen. Ik kan zo veel kanten op als ik wil. Mijn grootste 'vijand' ben ik zelf, ik ben regelmatig bang dat ik er misschien geen zin meer in heb, als ik eenmaal ben begonnen. Maar ook dat is iets dat ik niet vooraf kan weten.
Zo meteen stap ik weer in de auto om een keukenkast met spoelbakken op te gaan halen, afgelopen weekend al twee andere keukenkasten opgehaald (Varde-serie van Ikea, daar ben ik dol op en zijn onverwoestbaar, staan ook deels in mijn eigen keuken en in mijn schuur).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een update, voor wie het leuk vindt: morgenmiddag teken ik het huurcontract en krijg ik de sleutel! Morgenochtend en vrijdag ook weer haal ik her en der nog wat wandrekken en keukenelementen op. Mijn man komt volgende week thuis van een reis en dan huur ik een bestelbus, zodat we samen alle kasten, het keukeneiland etc en het fornuis naar de nieuwe ruimte kunnen brengen. Daar sla ik het dan voorlopig in een van de kamers op en dan kan het grote klussen aan de kookruimte beginnen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
24-10-2018 00:55
Wordt het echt helemaal niks en verdien ik ook niets, dan ben ik zes, zevenduizend euro kwijt. Dat is dan heel jammer, maar niet het einde van de wereld.
Hoe heb je dat in hemelsnaam berekend? Joh je bent al veel meer kwijt aan alleen huur en glw. Buiten vergunningen, aanschaf van apparatuur en inrichting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Super leuk dat het nu helemaal écht wordt. Spannend hoor! Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
nina1966 schreef:
28-11-2018 22:11
Hoe heb je dat in hemelsnaam berekend? Joh je bent al veel meer kwijt aan alleen huur en glw. Buiten vergunningen, aanschaf van apparatuur en inrichting.
Hoe weet jij nou wat mijn huur en lasten zijn? De inrichting en apparatuur heb ik inmiddels al grotendeels gekocht, staat zolang in mijn schuur en in de bedrijfsloods van een vriendin. Ik ben een ster in kwaliteits-low budget. Het is allemaal spul dat ik prima weer kan doorverkopen, mocht het allemaal op niets uitlopen. Verder ga ik het komende jaar in elk geval nog normaal door met mijn huidige werk, het is ook kantoorruimte daarvoor. In mijn vrijetijd ga ik rustig aan de kookstudioruimte opknappen.
Om je gerust te stellen, met de maandomzet van deze november van mijn huidige bedrijf, kan ik mijn volledige jaarhuur voor 2019 al gemakkelijk betalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind je enthousiasme geweldig en aanstekelijk.
Blijf ons ajb op de hoogte houden van de voortgang!
En van wat je zoal voor lekkers maakt. :mrgreen:
Leuk Yella!
Wat ga je als eerste doen? Cursussen of koken voor de verkoop?
Veel succes!
Wat leuk, heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de sleutel!
Wel de eerste beren op de weg, bestemmingstechnisch. Dat zit toch iets anders dan aanvankelijk uit de stukken leek te blijken. De nacht voor de contractdag heb ik wakker gelegen, op de dag zelf nog een clausule afgesproken met de huurbaas en met die toezegging heb ik alsnog getekend. Komende week spullen overhuizen, in de kerstvakantie begin ik met klussen. Ik verwacht in februari of maart rustig te gaan starten, met een kinderkookclub.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oh jee. Mag je je plan wel doorzetten dan?

En een kinderkookclub? Als je bij me in de buurt had gewoond was mijn dochter je eerste klant geworden!
Wat fijn Yella! Dan ga je drukke maanden tegemoet, maar het is leuke drukte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker leuk! Toen ik gisterochtend wakker werd voelde ik lichte paniek, een knoop in mijn maag en 'o jee, het is nu echt, waar ben ik aan begonnen...' Maar dat ebde gelukkig vrij snel weer weg en maakte plaats voor energie en enthousiasme. Vandaag een hele berg schoonmaakmiddelen gekocht en de ruimte laten zien aan mijn moeder en goede vrienden. Omdat ik de deur open had staan, gelijk ook aanspraak uit de buurt. Heel gezellig en leuk!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is je buurt dan, Rosehip? Wie weet ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik woon helaas niet in NL Yella.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, haha, dan is het duidelijk :-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
De lichte paniek is heel herkenbaar hoor. Omdat ik mijn bedrijf thuis heb en zo hard groeide moesten we vorig jaar flink verbouwen, een hele investering. Slapeloze nachten had ik ervan, want het moest wel goed blijven gaan met mijn bedrijf. Zoiets doe je niet zomaar even. Meteen na de verbouwing ging het zo hard dat de verbouwing al te klein was. Nu staat over een paar maanden de volgende en tevens laatste verbouwing voor de deur. Dit is noodzakelijk om mijn werk thuis te kunnen blijven doen. Een heel groot project wat ook veel geld kost en tegelijk ga ik met mijn bedrijf deels een andere koers varen dus dubbel spannend. Nu al af en toe een slapeloze nacht van ha ha. Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Ik ben ook bezig geweest met een ruimte buitenshuis maar de huren zijn hier zo hoog dat ik dat risico niet durf te nemen. Misschien ooit nog wel eens maar voorlopig nog thuis.

Die spannende momenten bij alle stappen die je gaat nemen zullen er altijd wel zijn denk ik, maar een beetje gezonde spanning hoort erbij.
Ik zou hier even een poll doen:

"Ik werk mijn leven lang al in loondienst, heb geen flauw idee wat zelfstandig ondernemen is maar:"

a) ik verzin allemaal negatief advies
b) het wordt dus niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spraakwaterval, ik begrijp niets van deze posting? Als je op mij doelt, ik ben al heel lang ondernemer.
yella78 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 00:03
34.64% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Life_is_sweet, ja, kun je lekker over piekeren hè, dat soort dingen.
Als ik de ruimte niet was gaan huren, had ik ook thuis een fikse verbouwing moeten doen. Deels om vanuit huis het een en ander te kunnen gaan doen van mijn nieuwe plannen, maar vooral ook omdat we momenteel thuis net wat ruimte tekort komen. Ik heb immers een werkkamer in gebruik voor mijn huidige bedrijf. En de schuur is overvol. Nu gaat mijn werkkamer naar het nieuwe pand en de motor van mijn man staat er al. Dus genoeg ruimte in huis en een deel van de schuurinhoud naar de opslag bij mijn nieuwe ruimte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb daarnet een uitvoerig gesprek gehad met de ondernemersambtenaar van de gemeente. Het was een heel fijn gesprek en ik ben enorm opgelucht. Waar ik op hoopte blijkt zo te zijn: de houding van deze ambtenaar is helpend en stimulerend, niet beperkend. Ze ziet ruime mogelijkheden. Misschien is een omgevingsvergunning nodig, maar binnen de huidige bestemming kan er - na uitvoerige uitleg van mij - wellicht ook meer dan gedacht. Hoe dan ook, ik ben weer positief gestemd en wil er tegenaan. 2019 kom maar op!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat het allemaal meevalt en je zo positief bent. Veel succes!
every journey starts with a single step

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven