Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een kleine update weer. Ik kan niet geloven dat ik de ruimte pas 2,5 maand heb, haha. Waarschijnlijk omdat ik veel nieuwe dingen doe, lijkt de tijd langzaam te gaan als ik terugblik. Ik heb het gevoel dat ik hier al minstens een halfjaar bezig ben. En dat terwijl het qua verbouwing niet zo opschiet, want we zijn nu thuis ook bezig met de verplaatsing van de wc beneden. Dat moet echt, dat moest eigenlijk al 14 jaar geleden en kon niet meer wachten. Mijn man is daar nu heel druk mee.
Volgende week komt er een loodgieter kijken in mijn bedrijfsruimte (zou afgelopen vrijdag zijn, maar moest ik verzetten wegens een opdracht). Ik heb vorige week op het dak gekeken, blijkt dat het in mijn hoofd weer allemaal heel anders zat dan de werkelijkheid. Het grootste deel boven de ruimte die keuken wordt en alles wat daarachter ligt, blijkt plat dak te zijn. Alleen boven het kantoor en het huiskamertje is woonruimte. Dat wordt dus veel gemakkelijker qua rookgasafvoer dan ik dacht, dat is een hele opluchting.
Verder ben ik inmiddels gaan kijken bij een project over gezond eten met een kookles erbij voor schoolkinderen, in een andere regio, om gewoon eens te zien hoe ze dat aanpakken. De horeca-starterscursus gaat komende week dan eindelijk door, dus daar ga ik ook weer een hoop leren als het goed is. Het is nu weer even aanpoten in mijn huidige werk, erg druk maar de bankrekening kan wel wat aanvulling gebruiken natuurlijk. Want ik heb ook in de afgelopen weken weer heel veel gekocht. Een bouwmarkt in mijn woonplaats ging weg en had fikse kortingen, daar heb ik van alles gekocht, ook voor thuis. Een wc, tl-ledlampen, verf, een afzuigkap voor 20 euro, een partij wandtegels (precies die ik wilde) van 60 vierkante meter voor 120 euro, mooie mengkranen, deurbeslag... Te veel om op te noemen. Ook nog een heel grote kast in de stijl van al mijn keukenmeubels gekocht met een koel-vriescombinatie erin, ook nog een ladenkast in die stijl en komende week haal ik nog een sidetable op. Stiekem vind ik dat het allerleukste, het speuren naar de juiste meubels en goede deals voor zaken als tegels. Dat zal ik echt missen als het klaar is, haha. Gelukkig duurt dat nog heel lang ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou je bijv nu al kunnen starten met catering opdrachten die je klaar maakt vanuit thuis? Dan weet je of het een beetje lukt om klandizie te krijgen en of het je lukt om wist te maken. Dan pas beginnen aan kosten zoals een pand...
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, daar heb ik nu te weinig tijd voor nog, omdat mijn huidige werk ook doorloopt en ik daarnaast dus moet klussen. Ik ben dit avontuur met het pand aangegaan en heb geen keuze, ik moet er nu meer door. Gelukkig hoeft het niet heel snel klaar te zijn en heb ik de tijd. Ik denk nu aan de eerste activiteiten in mei. Het zou super zijn als ik in de meivakantie een soort kinder-midweek zou kunnen organiseren, waarbij kinderen drie of vier dagen bij mij komen om te koken en op de laatste dag afsluitend een diner serveren voor de ouders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een ontwikkelingen weer! Het blijft leuk om te lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week de horeca-starterscursus gevolgd. Dat ging vooral over het berekenen van omzet(prognoses) m.b.t. financiering, daar heb ik dus niet zo veel mee te maken. Hoe dan ook was het wel interessant.

Zojuist een tegelzetter over de vloer gehad. In april komen ze met tweeën vier dagen hier. Hij schatte zelf zes dagen in, maar ik denk dat ze in vier dagen heel ver komen met die recht toe, recht aan wanden, als ik maar zorg dat ze vrij van tegels en glad zijn. We kijken gewoon hoe ver ze komen in die vier dagen. Mocht er één wand of een deel ervan dan toch niet klaar zijn, kunnen mijn man en ik dat zelf dan nog afronden. Sowieso is het een flinke investering. Hij wil het ook zwart doen, dat scheelt 15 euro per uur maar dan kan ik het natuurlijk niet opvoeren als bedrijfskosten. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Maandag komt de loodgieter. Kon ik dat allemaal zelf maar! Ik kan alleen maar een saus monteren...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
22-02-2019 17:40
Deze week de horeca-starterscursus gevolgd. Dat ging vooral over het berekenen van omzet(prognoses) m.b.t. financiering, daar heb ik dus niet zo veel mee te maken. Hoe dan ook was het wel interessant.
Dit snap ik niet helemaal, hoezo is dat voor jou niet relevant? Als je misschien geen financier / geldschieter hebt, is het misschien nog wel relevanter want dan gaat het om je eigen geld?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de financiering wordt in dit geval een geldschieter bedoeld, de bank meestal. Die moet je overtuigen om je geld te lenen. Ik wil niet lenen, dus dat is in mijn geval niet relevant.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je moet juist zorgen dat je je eigen investeringen terug verdient... goed om te weten of dat lukt?
Alle reacties Link kopieren Quote
koekie1980 schreef:
24-02-2019 20:20
Maar je moet juist zorgen dat je je eigen investeringen terug verdient... goed om te weten of dat lukt?
Net zo belangrijk als die van de bank, denk ik?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat houdt mijn boekhoudster uiteraard allemaal bij. Natuurlijk is het de bedoeling dat ik mijn investering minimaal terugverdien, maar ik sta er toch op een andere manier in dan wat gebruikelijk is, denk ik. Zolang ik geen verlies lijd, niet in de financiële problemen kom en hier mooie dingen kan doen, ben ik heel blij. Dat ik naar deze plek toe kan, dingen kan bedenken en de mogelijkheid heb die ook gewoon te gaan uitvoeren, is een doel op zich dat ik nu dus al deels heb verwezenlijkt en dat het leven meer dan spannend maakt. Het geld... het is echt wat ik al zei, als ik niet in de problemen kom (en ik doe er alles aan om dat te voorkomen, zoals doorgaan met mijn huidige werk zolang dat nodig is) is het al goed, als ik er uiteindelijk een leuke boterham mee kan verdienen is dat heel mooi.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke deal voor vloertegels! Al sinds november zoek ik regelmatig naar tegels en ben al in heel veel zaken geweest. Ik oriënteer me op prijzen, partijen etc. Ik was eruit, dacht ik, ik wilde grote (minimaal 60 x 60 cm) vierkante grijze tegels. Maar dat komt toch al snel op minstens 1.200 euro en dan heb je nog een goede deal. Nu heb ik echter een partij gezien van 30 x 60 cm, voor een extreem lage prijs. A.s. woensdag ga ik die ophalen met een gehuurd busje. Ik heb 60 m2 gereserveerd, dus een flinke pallet vol. Er is een risico dat er wat kleurverschil is tussen de tegels, maar dat zie ik dan wel. Iets verschil is geen probleem, ik kan het zo uitzoeken dat bijvoorbeeld de wat donkerder tegels onder de keukenelementen of het eiland komen te liggen. Ik kan me er qua prijs in elk geval geen buil aan vallen, dus ik neem dat risico. Mocht het toch niks zijn, dan heb ik nog meerdere andere ruimten waar ze kunnen liggen en eventueel kan ik ze ook weer verkopen. Haha, dat handelen en dealtjes zoeken bevalt mij wel, echt leuk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik bedacht me opeens ook: in plaats van uren en uren tegels af te bikken, kan ik ze ook gewoon laten zitten. Aan één wand lopen ze hoger door dan ik de nieuwe wandtegels wil, maar daar kan ik dan afbikken tot die hoogte. De tegelzetter denkt dat dat prima kan, dus dat scheelt me een bult (rot!)werk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een update, voor wie het wil lezen.
Ik ben aan het opkrabbelen na een dip. Mijn man was ruim drie weken weg en ik kwam nauwelijks tot klussen. Ik had een vrij rustige periode in mijn huidige werk omdat een paar opdrachten op de valreep niet doorgingen, maar kwam maar toch tot weinig. Ik vond er thuis ook niet veel aan, de kinderen zijn zo passief en aan het puberen, ik zat zelf niet lekker in mijn vel enzovoort en zo verder. Ik was vorige week echt even bang dat mijn motivatie helemaal weg was en niet meer terug zou komen, gelukkig lijk ik nu de weg omhoog weer te vinden.

De tegels heb ik overigens binnen en ook nog wat meer meegenomen, 75 vierkante meter totaal, voor het luttele bedrag van 285 euro. Daar bovenop dan nog de huur van het transportbusje en brandstof, zo'n 100 euro samen.
De tegelzetters komen wat later dan aanvankelijk gepland, omdat eerst de loodgieter een en ander moet doen. Die komt 9 april. Volgende week laat de huurbaas eerst nog een afvoerpijp van boven aansluiten op het putje in de beoogd keukenruimte. Ik hoop maar dat het 'mannetje' dat hij daarvoor laat komen, zijn vak goed verstaat.

Intussen heb ik het weer loeidruk met mijn huidige werk en juist dan heb ik wél zin in allerlei klussen. Inmiddels ken ik mezelf en weet ik dat dat gewoon misleiding is, door een deel van mijn onderbewuste ik, dat me laat geloven dat ik dat écht allemaal nú zou gaan doen, als ik maar tijd had. En als ik dan tijd héb, kom ik er niet toe. Ik zei hier al eens dat ik zelf mijn grootste bedreiging ben. Ik word stevig uitgedaagd momenteel, zullen we maar zeggen. Het is maar goed dat ik geen keuze heb en wel door moet, anders kwam ik niet verder dan alleen maar denken over alles dat ik wil gaan doen.

Ik ben trouwens ook nog naar een workshop geweest van het bureau dat mijn website gaat beheren en heb de naam van mijn bedrijf zo goed als definitief bepaald. Er zijn geen bedrijven bij de KvK ingeschreven met dezelfde naam, maar als ik de naam plus .com intyp, kom ik wel op een pagina met mailadres en telefoonnummer van iemand die min of meer dezelfde diensten aanbiedt. Ik heb nu maar contact met haar opgenomen, om te vragen of haar activiteiten nog daadwerkelijk plaatsvinden. Ben benieuwd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleine update (als iemand het nog leest, haha). De loodgieter is bezig. Er is water aangelegd in de soort gang tussen keukenruimte en magazijn, daar is ook een vetafscheider geplaatst. Hij gaat verder de gasleiding doortrekken van de ketel (die achter in het magazijn hangt) naar de keukenruimte en de buizen voor de afzuiging plaatsen. Morgen komt er een klusser om tegels af te drillen en volgende week komen ze hopelijk dan nieuwe tegels zetten.

Ik vind het allemaal behoorlijk enerverend, vooral als ik 's nachts wakker word. Dat is nogal vaak de laatste tijd. Na een uurtje of drie slapen word ik wakker en sta gelijk aan, bam! En het piekeren begint. Slapen kan ik dan niet meer, pas na een paar uur weer. Deze week al twee keer om half vijf dan maar gaan lezen of tv-kijken, waarna ik later nog even heb kunnen slapen. Maar het hakt er toch in, helemaal niet fijn. Overdag valt het allemaal wel mee, dan kan ik mezelf snel de stress uit denken en krijg ik weer leuke ideeën, maar o wee als het donker is en stil...

Het was een aantal weken ook best rustig qua opdrachten van mijn huidige werk, een opdrachtgever had een bomvolle periode in april en mei in het vooruitzicht gesteld, maar daar komt nog maar weinig van. Dat valt dus ook financieel wel tegen, net nu ik de werklui over de vloer heb. Hopelijk komt die drukte dan in mei alsnog, even flink werken en dito verdienen, dat scheelt dan ook weer...

Kortom, op dit moment is mijn gevoel niet zo Hosanna in den hoge, maar als ik aan mezelf vraag of ik het anders zou willen of dat ik liever had dat ik er niet aan was begonnen, dan is het antwoord toch echt nee. Dus, doorzetten maar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een stille meelezer hier ;-) Maar ik wilde je even laten weten dat ik het leuk vind om steeds je updates te lezen!
Heb je nog nagedacht over de mogelijkheden van een "kids-midweek" in mei? Bezig zijn met koken ipv klussen motiveert vast om het grotere doel in zicht te houden!
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Yella, ik lees ook nog mee hoor, reageer alleen niet altijd. Het is heel herkenbaar wat je allemaal schrijft vooral dat 's nachts wakker worden en dan gaan nadenken over alles. Mijn telefoon ligt naast mijn bed en ik noteer dan meteen even alle ideeën en uitzoekdingen ha ha. Toch altijd bang dat ik het weer vergeet als ik weer in slaap val en dan 's ochtends alles vergeten ben. En 's nachts lijkt alles ook zwaarder en erger dan overdag als de zon schijnt.
Wij zitten nu midden in een grote (keuken)verbouwing thuis en aangezien mijn keuken mijn werkplek is, ligt mijn bedrijf ook even stil. En daarbij ga ik het concept van mijn bedrijf grotendeels omgooien en dat moet komende tijd nog helemaal uitgewerkt worden. Ik neem er de tijd voor hoor, maar alles bij elkaar is het een enorme klus. En heb ook regelmatig het gevoel "waar ben ik aan begonnen" en soms de twijfels of het allemaal wel goed gaat uitpakken, maar dat hoort er denk ik ook een beetje bij. Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat en daar werken we naartoe.

Ik probeer voor mezelf alles in kleine stukjes te hakken en elk stukje dat klaar of geregeld is, is maar klaar en dan verder met het volgende stukje. Zo blijft het overzichtelijk en leuk. Zo worden morgen de muren van onze uitbouw gemetseld en dan is dat stukje weer klaar. Maandag weer verder met het volgende stukje.

Ben je al actief met je nieuwe bedrijf of nog niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lifeissweet, zo'n verbouwing in je huis, dat is helemaal wat joh. Wij hebben laatst de wc verplaatst, dan denk je, ach, dat is een kleine ruimte, dat zal wel meevallen. Ja ja... De zijkamer moest daarvoor overigens ook op de schop en die is nog steeds kaal van vloer en wanden, daar probeer ik maar niet naar te kijken. Is het geen probleem dat je werk nu tijdelijk stil ligt? (ben wel benieuwd wat je precies doet, kan zo gauw niet terugvinden of je het al een keer hebt gepost, en mijn geheugen is een zeef, sorry)

Wat voor mij het piekeren wel verhoogt, is natuurlijk het feit dat ik vanaf volgend jaar wel een twee keer zo hoge huur als dit jaar betaal en dat er dan wel garen op de klos moeten, zeg maar. Helaas is starten in de meivakantie echt drie bruggen te ver, ik denk nu eerder richting eind zomervakantie. Maar, so be it. Vooral benieuwd naar morgen, als de tegels eraf gaan, wat er dan weer voor een ravage overblijft. De volgende grote kostenpost na tegelzetters en loodgieter wordt dan de stukadoor. Ach ja. Ik zou toch niet anders willen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella, loodgieters, stukadoor, tegelzetter etc zijn inderdaad flinke kostenposten. Dat gaat meteen erg hard financieel. Gelukkig zijn het wel eenmalige kosten.
Zomervakantie of najaar beginnen zou mooi zijn ivm de huur. Je kunt maar beter eerst alles op orde hebben dan half half beginnen want als je eenmaal begonnen bent dan komt er van klussen nog maar weinig terecht. Althans dat weet ik van mezelf.

Ik heb een soort van kleine bakkerij en bak in mijn eigen keuken op bestelling lekkernijen en taarten. Een uit de hand gelopen hobby die mijn werk is geworden. Dus ik lig nu stil en ben gesloten.
Omdat de complete verbouwing 2,5 maand duurt en we daarnaast ook de rest van ons huis willen opknappen (als het toch een zooi is dan gaan we meteen maar door, dan hoef ik later niet nog een keer dicht) en ik ook nog mijn nieuwe concept met alle nieuwe ideeen moet uitwerken en een flinke slag wil gaan maken om alles wat professioneler aan te pakken (oa nieuwe website met webshop en alles zoveel mogelijk automatiseren) ben ik tot na de zomervakantie gesloten.
Ik loop al 2 jaar achter de feiten aan en door alle drukte niet de tijd genomen om alles echt goed op de rit te zetten en daardoor regelmatig knel gelopen met mijn bedrijf en mezelf. Nu ga ik alles in 1x goed op de rit zetten. Zo'n 5 maanden dicht is erg lang, maar heb inmiddels een grote klantenkring die niet kunnen wachten tot ik weer open ga. Ik ben niet bang om klanten te verliezen omdat er ook nieuwe producten komen waar veel vraag naar is.

Moet er wel bijzeggen dat ik eventueel wat minder lang dicht kan hoor, maar heb afgelopen 2 jaar 6 dagen (en maak lange dagen) in de week gewerkt en nergens anders tijd voor gehad en dat is me enorm opgebroken. Ik wil het nu even wat rustiger aandoen en heb ook wat extra vrije tijd voor mezelf gepland. Verbouwen is nou ook niet bepaald heel ontspannend ha ha. En dan na de zomervakantie met een nieuw concept, efficientere werkwijze en nieuwe keuken weer fris aan de slag.
Alle reacties Link kopieren Quote
ouwewijsneus schreef:
11-04-2019 16:54
:popcorn:
En, smaakt de popcorn?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lifeissweet, dat klinkt goed.
Ik zou eigenlijk wel graag samen willen werken met iemand die net als jij ook bezig is op eetgebied en keukenruimte nodig heeft. Wie weet komt zo'n persoon de komende jaren wel op mijn pad. (ik ken wel wat mensen waarmee ik wellicht wel hier ga koken, maar echte partners of mede-huurders zijn dat niet)

Nou, de tegelzetter die vandaag eerst oude tegels zou komen afdrillen, heeft autopech en is er nog niet. Schiet lekker op zo...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij laat weten dat het vandaag niet meer gaat lukken. Nu naar morgen verzet. Ik ga zo meteen dan naar de milieustraat, die bleek pas om 13 uur open en dus kon mijn man niet mee (moest om 13 uur naar zijn werk). Vanochtend hadden we alle puin die hier inmiddels lag, al in de aanhanger gedaan. Daar moet ik nu dus zelf mee rijden, brr. Dat rijden is nog niet zo'n punt, zolang het maar rechtdoor is, haha. Maar ik onverhoopt ergens zou moeten keren, heb ik wel een probleem want dat kan ik absoluut niet. Op hoop van zegen dan maar. Daarna dan nog een lading oud ijzer wegbrengen en dan is er toch weer van alles gedaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella, het fijne is als je samen met iemand iets doet of samen gebruik maakt van een ruimte is dat het allemaal ook wat minder alleen voelt. Dat is waar ik thuis tegenaan loop. Ben de hele dag alleen aan het werk en zie en spreek niemand en dat is soms best eenzaam. Genoeg online contacten overdag maar dat is toch anders dan even een vraag aan iemand kunnen stellen die met hetzelfde bezig is hoe je iets het beste kan aanpakken of even kan brainstormen. Ik ben wel bezig geweest of ik een ruimte kon gaan huren, maar de huren zijn hier erg hoog en een partner is ook niet zo snel gevonden. Om de huur op te kunnen brengen zou ik echt een ruimte moeten delen, alleen lukt dat niet.

Alle puin dat weg is, is maar weg en ligt niet meer in de weg. Zo denken we ook tijdens onze verbouwing. Vorig weekend uren bezig geweest met emmers met zand afvoeren.....elke emmer is er eentje ha ha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, elke stap koesteren, haha, al is het maar een emmertje met iets.

Mijn tegelman is vrijdag niet meer gekomen, werd naar zaterdag verzet. Heel duidelijk half 11 afgesproken, met de toevoeging dat ik zelf om 11 uur naar een werkopdracht moest en dat mijn man er dan verder bij zou zijn. Niemand kwam. Pas halverwege de middag kreeg ik een berichtje van meneer, dat hij voor een dichte deur had gestaan en naar een andere klus was gegaan. Lulkoek, ik was er voor half 11. En al wás hij er eerder, dan had hij toch kunnen bellen? Aan dat soort types heb ik geen boodschap, hij hoeft niet meer te komen. We zijn zelf aan de slag gegaan. Maar mijn man kon deze week maar twee dagen vrij nemen, dus daarnet is er iemand anders komen kijken. Een beetje typische man, gepensioneerd, hanteert een mooie prijs, dus we gaan het proberen. Hij komt waarschijnlijk volgende week. Ben benieuwd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man heeft gisteren en eergisteren heel veel tegels afgedrild en is vandaag begonnen aan de sleuf in de oude tegelvloer, van 17 meter lang, met het oog op eventueel toekomstige aansluiting op een ingegraven vetput (mocht ik die ooit willen aanleggen, hoeft de nog te leggen nieuwe tegelvloer niet opengebroken te worden). Samen hebben we puin opgeladen en naar de stort gebracht. Zaterdag maakt hij de sleuf af, nog zo'n 5 meter te gaan. Maakt een ongelooflijke herrie! Maar... stapje voor stapje komen we verder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven