Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik ken wel iemand die het erbij doet. maar ze hoeft er niet van te leven. man heeft geld zat daarom doen ze dit, dan heeft de vrouw ook iets leuks om handen
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank weer. Ik heb heel veel aan deze input.
Ja, mijn twijfels zijn het ook, hoor. Al die regelgeving vooral... Maar het is niet mijn bedoeling dit als hobby te gaan doen, maar wel om voorzichtig te starten en gaandeweg uit te zoeken - zonder al te veel kosten te maken - hoe ik het op de langere termijn wil gaan doen. Om ook financieel geen risico te lopen, blijf ik mijn huidige werk ernaast doen, in kleinere omvang. Ik ben zelfstandige, dus bepaal zelf hoeveel en wat voor opdrachten ik aanneem.
Ik zou dit ook in samenwerking met iemand anders kunnen doen, daar zitten ook weer voordelen én nadelen aan.
Sjonge, mijn hoofd blijft maar omlopen.
Van een kookclub ben ik trouwens al lid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
25-10-2018 00:48
Dank weer. Ik heb heel veel aan deze input.
Ja, mijn twijfels zijn het ook, hoor. Al die regelgeving vooral... Maar het is niet mijn bedoeling dit als hobby te gaan doen, maar wel om voorzichtig te starten en gaandeweg uit te zoeken - zonder al te veel kosten te maken - hoe ik het op de langere termijn wil gaan doen. Om ook financieel geen risico te lopen, blijf ik mijn huidige werk ernaast doen, in kleinere omvang. Ik ben zelfstandige, dus bepaal zelf hoeveel en wat voor opdrachten ik aanneem.
Ik zou dit ook in samenwerking met iemand anders kunnen doen, daar zitten ook weer voordelen én nadelen aan.
Sjonge, mijn hoofd blijft maar omlopen.
Van een kookclub ben ik trouwens al lid.
Maar starten is kosten maken, Je wilt toch op zijn minst uit de kosten komen? Ik denk dat dat niet rustig kan.
Of heeft het pand al een geschikte keuken en inventaris dat je voor een prikkie kan overnemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het punt is dus: ook voorzichtig starten betekent dus kosten maken, vergunningen regelen en diploma's halen. Je kunt in de horeca niet 'een beetje starten', het is óf aan, óf uit...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar denk ik anders over. Ik kan een paar duizend euro investeren, het hoeft niet meteen een superdeluxe tent te zijn, in tegendeel. Twee kookplaten en een oven, een keukeneiland heb ik al klaar staan in de schuur en daarmee kan ik al aardig uit de voeten. Wat ik zeker zal moeten kopen is een goede afzuiger, dat is waarschijnlijk de grootste investering, samen met een grote koeling en vriezer. Verder wat aanpassingen aan waterleiding, eventueel elektra en gas, maar ook dat wil ik allemaal minimaal houden. Keukenspullen hoeven zeker niet nieuw te zijn. Je kunt echt starten met weinig. Een kennis van mij zat vier jaar geleden financieel zo goed als aan de grond. Ze kocht een oude caravan voor bijna niets, knapte die eigenhandig op en ging er smoothies uit verkopen op festivals. Nu zijn ze bezig met de vijfde caravan, verkopen inmiddels ook allerlei andere producten en draaien als een tierelier.
Ik was laatst in zo'n verzamelhal van kleine zelfstandige restaurantjes in een oude fabriek, dat ziet er nog steeds heel industrieel uit, maar dat kan allemaal prima. Zo stel ik me 'mijn' ruimte ook voor. Ik hoef ook niet meteen tafeltjes om ter plekke te serveren, dat wil ik gaandeweg het jaar eventueel toevoegen.
Hoe dan ook, ik ben er nog lang niet uit. Morgenochtend ga ik wel kijken, ik zal dan ook vragen of ik een poosje alleen in de ruimte mag rondhangen, om echt goed te ervaren hoe het voor mij voelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iets andere invalshoek maar op fok! is een (wat ouder) topic over mensen die een eigen bakkerij zijn begonnen en daar nu ook af en toe workshops geven ed. Misschien heb je er iets aan.

http://forum.fok.nl/topic/2327070/4/25
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk om te lezen!
Nu ga ik dromen van een bakkerij... (maar ik doe het niet hoor).
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker leuk om te lezen!
Ik hoorde of las een keer een interview met Robert van Beckhoven, de bakker van Heel Holland Bakt etc. Hij komt uit een bakkersfamilie en wilde eigenlijk nooit een bakkerij, vanwege het vroege opstaan en zo. Maar hij bedacht toen: waarom zou dat ook moeten? Waarom moet bakken in het holst van de nacht achter gesloten deuren gebeuren? Hij is het anders gaan doen, gewoon overdag en zichtbaar. Dat kan dus ook. Het kan vaak anders dan 'omdat het nu eenmaal zo gaat'.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@makreel: dromen mag!

@yella: klopt, we zitten vaak zo vast in hoe het nu eenmaal is dat we ons niet realiseren dat het ook anders kan.
every journey starts with a single step
firedraakje schreef:
25-10-2018 16:34
@makreel: dromen mag!

@yella: klopt, we zitten vaak zo vast in hoe het nu eenmaal is dat we ons niet realiseren dat het ook anders kan.
nou de andere kant is dat iets is zoals het is omdat het nu eenmaal de beste oplossing is, of de minst slechte
Eerder dat jaar was er iemand met een soortgelijk idee. Ik raad je aan om dat topic helemaal te lezen: werk-studie/verkoop-van-maaltijden-als- ... ges/411021
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank, heb de eerste twee pagina's gelezen, interessant en inspirerend ook voor mij! Ik ga NU naar het pandje, ben heel benieuwd, mijn gevoel erbij wisselt zo enorm sterk, ik word gewoon niet goed van mezelf af en toe!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las vanochtend een inspirerend interview met Neelie Kroes in de krant en daardoor moest ik weer aan jou en je plan denken.

Stel je voor dat je het doet en dat je voor alle zaken die nog onzeker zijn, een hulplijn inroept? Dus ontbrekende horeca-ervaring: die mevrouw die je had aangeboden stage bij haar te lopen, vragen of ze met je wil meekijken en tips wil geven. Uitzoekerij vergunningen: iemand vragen die daar veel verstand van heeft en met je mee wil kijken? Ontwikkelen recepten: vraag mensen om te proeven, probeer via thuisgehaald.nl alvast uit wat er werkt en hoe? Zou dat wat zijn?

Natuurlijk kan het dan nog faliekant mislukken en misschien kost het je bakken met geld, maar als je dat kunt missen en je vindt een mislukking beter dan een gemiste ervaring, dan...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
:thumbsup:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo bedoel ik het precies. Ik hoef niet alles alleen te doen en het hoeft ook niet morgen klaar te zijn. En ik ben een opportunist en kan heel goed roeien met de riemen die ik wél heb.
Ik ben er dus daarnet geweest. Gek toch hoe dingen in je herinnering van vorm veranderen, zo bleken er twee kantoortjes aan de voorzijde te zijn in plaats van één (ik was er dus heilig van overtuigd dat daar één ruimte zat). Enfin. De verhuurder is akkoord met het huren tot 1 januari 2020 voor de helft van de prijs. Dat betekent dat ik een enorme ruimte kan huren zonder daar financieel heel erg wakker van te hoeven liggen. Sowieso kan ik er mijn eigen huidige kantoor vestigen en kan ik een deel onderverhuren (aan de achterkant zit een aardige opslagruimte die ik zeker de eerste tijd niet nodig heb, ik kan ook huren zonder die ruimte, maar ik wil alles aan mezelf hebben).

Ik heb ook al kennisgemaakt met de buurman, de kapper. Die is heel aardig, het klikte gelijk goed, hij heeft zijn zaak laten zien en ook verteld dat hij goed met de verhuurder door een door kan, ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Ik heb nog niets toegezegd, we hebben afgesproken dat ik voor 1 december uitsluitsel geef. Dus de komende maand ga ik nog heel veel uitzoeken, maar eigenlijk weet ik het al wel ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel succes! Vind het ook leuk om het proces te lezen, dus mocht je zin hebben om updates te plaatsen, graag!
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je Firedraakje. Maar... ik heb nog niet definitief besloten hè ;-)

Ik heb het andere topic nu helemaal doorgelezen. Wat cookmomster wilde, lijkt wel veel op mijn plannen en als ik het goed begrijp, is zij van opleiding ook diëtist. Jammer dat ze uiteindelijk besloot om het niet te doen. Ik probeerde haar een privébericht te sturen, maar dat wilde niet om wat voor reden dan ook.
Of ik uiteindelijk een rendabel bedrijf kan opstarten, weet ik natuurlijk niet zeker. Maar op dit moment ben ik wel bereid ervoor te gaan. Het geeft veel energie en dat alleen al is heerlijk. Ik moet zo meteen beginnen aan een opdracht voor mijn huidige werk en word daar vooral moe van. Ik wil niet meer alleen dat werk doen, dat is me ook echt wel duidelijk geworden nu ik dat bijna twee jaar zo heb gedaan (ik had er eerst een langlopende opdracht in een andere branche - voedingsonderzoek - bij, waardoor er een goede mix en afwisseling was, overigens gaat er zeer waarschijnlijk volgend jaar weer een onderzoek lopen waar ik aan mee ga werken, maar dat past dus ook prima bij het opstarten van een voedingsbedrijf).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een update: ik heb besloten de ruimte te gaan huren. Morgen meld ik het officieel aan de verhuurder en dan heb ik nog wat voorwaarden, die in het contract moeten. Ik heb inmiddels al heel wat om de ruimte in te richten. Een kookeiland stond al in mijn schuur, verder ga ik de komende week keukenkasten (een met fornuis en oven) en aanrechtkasten etc her en der ophalen (allemaal van de Ikea Varde-serie, daar ben ik nogal dol op, staat ook deels in mijn eigen keuken en in mijn schuur). Ook heb ik een groot fornuis met afzuigkap en achterwand gekocht. Aan de ene kant weet ik niet of ik er goed aan doe, aan de andere kant denk ik: dat eerste jaar huur kan ik sowieso gewoon goed betalen, alleen al het hebben van die ruimte biedt heel veel voordelen (mijn huidige kantoor kan ik er vestigen, ik kan een deel verhuren, er kan ook een klusruimte voor mijn man en oudste zoon in. En ik kan rustig aan opbouwen. Spannend is het wel!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat leuk & spannend zeg!
Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spannend! Veel succes!
every journey starts with a single step
Wat een spannende ontwikkelingen. Veel succes en plezier!
Leuk, veel succes!
Wat leuk allemaal!
Ik zou ook zoals jou zijn, rustig aan beginnen, niet te veel kosten maken, en ervoor gaan!
En zorg als je vastloopt, je hulp vraagt.

Let eens op mijn onderschrift, deze is toepasselijk voor jou. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella, heb je ondertussen uitgezocht of je aan de voorwaarden voldoet qua bestemmingsplan en milieuwetgeving? Of zet je dat als voorwaarden in het huurcontract?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven