Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Super leuk, heel veel succes!
Wat mooi Yella dat alles zo goed verloopt. Moet je alles alleen doen of heb je ook hulp?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man is handig, dus helpt straks met klussen. In de kerstvakantie gaan we druk aan de slag. Verder huur ik een klusman in voor een aantal dingen en hebben veel vrienden hand-en-spandiensten aangeboden.
Voor de kookactiviteiten hoop ik op termijn wel samen te werken met iemand anders en ik ken wel wat mensen die daarvoor in aanmerking kunnen komen. Ik wil eerst wel alles zelf inrichten en opstarten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
13-12-2018 15:19
Mijn man is handig, dus helpt straks met klussen. In de kerstvakantie gaan we druk aan de slag. Verder huur ik een klusman in voor een aantal dingen en hebben veel vrienden hand-en-spandiensten aangeboden.
Voor de kookactiviteiten hoop ik op termijn wel samen te werken met iemand anders en ik ken wel wat mensen die daarvoor in aanmerking kunnen komen. Ik wil eerst wel alles zelf inrichten en opstarten.

Zie, dat scheelt. En gezellig is het ook, met man en vrienden aan de slag.

Als je goedkoop een logo en folders nodig hebt, zou je een kijkje kunnen nemen op Fiverr. Je kunt een ontwerper zoeken die je aanspreekt en voor weinig geld kan een logo etc worden ontworpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt goed Yella! Logisch dat je eerst alles zelf wil inrichten en opzetten. Je wil toch graag je eigen ideeen uitwerken.
Mocht je nog op zoek zijn naar mensen voor de kookactiviteiten, ik ken evt. nog wel een aantal goede mensen mocht het nodig zijn. Zelf zit ik in de bakhoek en heb weinig met koken ha ha.

Heerlijk dat je nu alle ruimte hebt. Ik merk wel dat als je thuis iets met kokej of bakken doet en als dat een beetje uit de hand loopt dat je huis al snel te klein is. Je hebt zoveel spullen en ruimte nodig vooral als het om wat grotere hoeveelheden gaat. Ons halve huis is zo'n beetje mijn bedrijf ha ha dus op een gegeven moment moet je wel grenzen trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie tips en support!
Heb net een man over de vloer gehad die een mooi concept heeft voor websitebeheer voor kleine bedrijven, sprak me erg aan en daar ga ik mee in zee. Ik kan wel denken dat ik zelf een site bouw, maar daar kom ik toch niet aan toe. Voor een redelijk bedrag maak ik straks gebruik van hun platform, kan zelf de site en de content beheren maar heb altijd support vanuit hun. Ze hebben ook wekelijks kosteloze workshops voor de klanten. Blij mee!
Nu snel weer verder met verschrikkelijk saai werk, kan me er bijna niet toe zetten. Het wordt echt hoog tijd dat er wat anders bij komt!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella, soms is het makkelijker om iets uit te besteden. Het kost wel iets maar je kunt je tijd beter gebruiken. Ik heb mijn eigen website gemaakt maar wil nu het allemaal wat professioneler en wat mooier en dat laat ik doen. Ik kan het best zelf als het zou moeten maar dat gaat me zoveel tijd kosten dat ik die tijd veel beter aan andere dingen, waar ik veel beter in ben en wat me inkomsten oplevert, kan besteden.
Ik heb altijd alle "randzaken" zelf gedaan en in het begin kon dat ook makkelijk maar nu mijn bedrijf steeds groter wordt en het eigenlijk altijd ontzettend druk is merk ik dat ik sommige zaken gewoon moet uitbesteden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies. Als je per se wilt kun je natuurlijk een hoop zelf, maar dat kost inderdaad veel tijd en energie vaak. Ik besteed mijn boekhouding al jaren uit, ook al is die bij mij vrij eenvoudig. De eerste jaren zat ik elk kwartaal op de laatst mogelijke dag te stressen om de btw-aangifte te doen, dat is voorbij. Mijn boekhoudster stuurt me een reminder, dan stuur ik de envelop die op mijn bureau ligt en waar ik alle bonnetjes in doe naar haar toe, mijn verkoopfacturen zijn allemaal digitaal en veel aankoopfacturen ook, dus die mail ik door, zij doet de rest. Heerlijk. Ze maakt ook mijn jaarstukken en doet sinds vorig jaar ook belastingaangiftes, dus ik heb nu alles bij haar. Veel gemak en plezier voor echt niet veel geld, ik zou niet meer anders willen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels alweer een eindje in januari. Mijn werkkamertje begint gestalte te krijgen, de vloer daarvan ligt erin (schattig laminaatje met motief van Portugese tegeltjes, klinkt kitscherig maar ziet er echt leuk uit) en er is geschilderd. We hebben heel veel oude bedrading weggehaald, bijna allemaal van telefoonlijnen en zo die niet meer in gebruik zijn. De ruimte naast mijn werkkamer wordt een soort huiskamertje, daar ligt hetzelfde vloertje in en gaan we komend weekend schilderen.
De ruimte die de keuken moet worden staat momenteel vrij vol met de keukenelementen die ik al heb gekocht en... lego. Alle lego die wij thuis hebben, is in de kerstvakantie op het keukeneiland en twee klaptafels uitgestald om te sorteren, zodat het verkocht kan worden. Maar dat sorteren schiet bepaald niet op. Komend weekend krijgen mijn zoons nog de kans er iets aan te doen, anders verkoop ik het per kilo en is het geld voor mij. Daar zal het wel op uitdraaien, doet een beetje pijn hoor, het is voor een kapitaal aan lego.
Verder heb ik deze maand een horeca starterscursus en een haccp-cursus. Het doel is dat ik in januari mijn werkkamer volledig in gebruik heb, dat het huiskamertje klaar en ingericht is (ga straks naar een bank kijken en heb gisteren een heel mooie oude kast opgehaald) en dat alle meubels in de magazijnruimte staan, zodat ik aan de slag kan in de keukenruimte. Voor februari dan als eerste een heel vies oud aanrechtblokje slopen, dan een raar verlaagd plafond achter in de ruimte weghalen, een aantal radiatoren afkoppelen en tegels van de muren afbikken. In maart hoop ik te kunnen beginnen met opbouwend werk (nieuwe betegeling) en de aansluiting van het water op de diverse kranen. Veel werk aan de winkel dus, wat me af en toe aanvliegt, maar soms is het ook andersom; ik was vorige week op bezoek bij een kennis die in een andere stad een kookstudio gaat beginnen. Zij en haar man hebben een oude fabriek gekocht en zijn die helemaal aan het verbouwen, ze gaan er zelf ook wonen en naast de kookstudio komt er een b&b. Toen ik daar rondkeek dacht ik: oooooooh, bij mij valt het enorm mee! Heerlijk, haha.

Vandaag verder nog een gesprek met iemand van een bedrijf dat kookfeestjes en workshops organiseert door het hele land. Zou aardig zijn om via hun te starten, maar ik vraag me af of dat wel gaat met het oog op concurrentiebeding etc. Ik ga immers toch ook voor mezelf met cursussen starten, dat lijkt me wat ingewikkeld. Enfin, dat gaan we gewoon maar bespreken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een werk heb je er nog aan. Ik denk dat dat allemaal snel vergeten is als het straks klaar is en je het goed druk hebt met klanten. Erg fijn om de ontwikkelingen te kunnen volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk om te horen hoe het gaat! Je kunt natuurlijk altijd beginnen met de kookworkshops via dat bedrijf en als dat gaat wringen, of als je denkt dat hun meerwaarde gering is, het gewoon zelf gaan doen toch?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
11-01-2019 11:02
Leuk om te horen hoe het gaat! Je kunt natuurlijk altijd beginnen met de kookworkshops via dat bedrijf en als dat gaat wringen, of als je denkt dat hun meerwaarde gering is, het gewoon zelf gaan doen toch?

Of andersom. Eerst zelf aan de gang, mocht dat niet lukken dan via hen?
Praten kan altijd natuurlijk. Ik zou hierin niet over 1 nacht ijs gaan, maar dit eerst goed bespreken met proffesionals om zo een juiste keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net dat gesprek gehad en ik ben wel enthousiast. Natuurlijk moet ik tijd investeren in het begin, voor een opleiding bij hen, maar dat moet ik sowieso toch ook als ik alleen zelf zou starten. Op deze manier krijg ik de mogelijkheid extra kennis op te doen, stage te lopen en al vrij snel via hun opdrachten te krijgen. Daar leer ik uiteraard ook weer heel veel van, dus het komt in feite neer op betaald leren en ervaring opdoen, wat wil ik nog meer? De eigenaar was ook wel geïnteresseerd om op termijn eventueel mijn locatie te huren, als dat zo uitkomt. Kortom, een goed gesprek, nu even laten bezinken en op een rijtje zetten, hij stuurt nadere info. Dinsdag praten we verder. Leuk!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik het zo lees heb je alles goed op de rit staan. Een ding tegelijk en dan het volgende. En dat het je af en toe aanvliegt lijkt me logisch hoor. Wij zijn net met een verbouwing begonnen om mijn bedrijf te kunnen uitbreiden en mij vliegt het soms ook aan hoor. Krijg ik het even spaans benauwd van alles. Want het is een flinke investering en het moet wel goed blijven gaan. Maar even later is dat gevoel weer weg. Dat zul je altijd wel blijven houden als je stappen maakt met je bedrijf.

Een vriendin van mij werkt ook voor bedrijf dat kookfeestjes en workshops geeft. Ik vermoed dat het om hetzelfde bedrijf gaat. Daarnaast heeft zij een eigen catering bedrijf. Ik weet dat zij nauwelijks iets overhoudt aan de kookfeestjes. Ik geef ook workshops en zou voor wat zij ermee verdiend zelf geen workshops gaan geven. Ik zou lekker voor jezelf beginnen met workshops en kookfeestjes.

En wat betreft de lego, jammer dat ik dit weekend niet kan. Ben gek op sorteerklusjes ha ha ha. Heerlijk ontspannend werk om te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je eenmaal een systeem hebt is sorteren inderdaad rustgevend, haha, maar wij vinden gewoon geen goed systeem, het is zo veel...

Die kookfeestjes leveren inderdaad niet zo heel veel op, maar ik zie het vooral als een leerschool die ik hoe dan ook toch moet doorlopen - heb zelf immers nog niet veel ervaring met het geven van lessen en organiseren van workshops - en waarvoor ik dan in elk geval toch iets betaald krijg. Bovendien is het voor mij beter zoiets georganiseerd te doen, zeg maar, dan liggen er afspraken aan ten grondslag en die stok achter de deur vind ik wel prettig. En mocht na bijvoorbeeld een halfjaar blijken dat het mij te veel tijd kost en te weinig oplevert, en ik heb intussen zelf klandizie, dan houdt die samenwerking gewoon ook weer op. Er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst of zo, het is freelance werk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella78, vertrouw ook op jezelf hoor. Je bent niet zomaar voor jezelf begonnen. Je hebt kennis en kan koken en daarmee kom je heel ver als je workshops gaat geven. Het niveau van de workshops dat door "het bedrijf" (zo noem ik het maar even) is laag. Wat ik van mijm vriendin begrijp is dat het er vooral om gaat dat mensen een leuke middag hebben. Echt iets leren staat niet voorop. Als ik een workshop volf wil ik toch wel echt iets leren, nieuwe kennis opdoen, technieken leren, achtergrond informatie krijgen etc. Het hangt denk ik ook wel af van degene die de workshop geeft. Maar van wat ik ervan hoor gaat het vooral om de gezelligheid.

Ik ben kort geleden zelf begonnen met het geven van workshops en heb er nu een aantal gedaan. Ik ben gewoon eerlijk geweest en heb aangegeven dat de eerste paar workshops voor mij bedoeld waren om te oefenen en te kijken hoe ik eea het beste aan kon pakken (niemand vond dat erg en iedereen had er begrip voor) en heb ze iets goedkoper aangeboden. Inmiddels een beetje bijgeschaafd en weet ik hoe ik de workshops moet aanpakken en nu betalen deelnemers de volle prijs. Misschien kun je op deze manier oefenen en verdien je er ook nog eens meer mee. Gewoon workshopdata gaan plannen en dan heb je meteen een stok achter de deur. De eerste workshops zijn altijd spannend maar het gaat eigenlijk vanzelf goed merk ik.
Ik schrok er toch wel van hoe weinig mijn vriendin eraan overhoudt ook met alle voorbereidingen erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk er de komende dagen nog even goed over na inderdaad. Ik vind het vooralsnog vooral een pluspunt dat ik, door met dit bedrijf in zee te gaan, min of meer 'gedwongen' wordt om me er alvast mee bezig te houden en te leren, ervaring op te doen, terwijl mijn keuken nog lang niet klaar is. Ik verwacht namelijk als ik eerlijk kijk, niet voor de zomer al in mijn eigen ruimte te kunnen starten.
Geef jij zelf ook workshops in de culinaire sfeer, Life is sweet?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella78, ik geef inderdaad workshops in de culinaire sfeer (maar dan niet met koken maar met bakken). Ik zal je straks even een PB sturen. Omdat het bij mij thuis nu eigenlijk nog te klein is, is het wel een beetje improviseren, dat geef ik ook aan maar vind niemand erg. We gaan binnenkort verbouwen en dan heb ik meer ruimte en gaat het geven van workshops wat makkelijker. Maar omdat er zoveel vraag is, ben ik alvast begonnen.

Als het inderdaad nog even duurt dat je voor jezelf workshops kan gaan geven, dan is het misschien wel leuk om alvast te gaan beginnen voor het bedrijf. Je leert er ook wel weer van en daar heb je altijd iets aan.

Ik merk aan mezelf dat "gewoon doen" het beste is. Ik had het ook een tijdje uitgesteld maar op een gegeven moment gewoon data gepland en dan moet je wel ha ha. Ik vond de eerste workshop ook best eng en er zaten zeker nog wat verbeterpuntjes (iets andere opzet) maar dat weet je pas als je er eentje gedaan hebt. Maar de deelnemers vonden het erg leuk,
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella, ik heb je een prive berichtje gestuurd. Ik weet niet of je deze kan ontvangen en het aangekomen is want mijn berichtenbox doet een beetje raar. Maar er is iets onderweg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal zo eens kijken, privéberichtjes gaan niet altijd goed is mijn ervaring.

Inmiddels weer contact gehad met het bedrijf. We gaan vooralsnog toch niet met elkaar verder. Ik heb waarschijnlijk op korte termijn te weinig tijd voor een opleidingsfase, twijfelde nog en gaf ook aan dat ik uiteraard op termijn vooral mijn eigen dingen ga doen. Hij weet uit ervaring dat het dan meestal geen succes wordt op de langere duur. Heb wel een kennis getipt, voor haar is het denk ik echt heel geschikt.

Balen, volgende week zou de horeca-starterscursus zijn, maar die gaat niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Gelukkig wel inmiddels contact met de regiomanager van de KHN, zij komt volgende week langs en zal me ook al wel veel kunnen vertellen, hoop ik.
Intussen is mijn kantoor zo goed als klaar en de erachter gelegen ruimte ook, die fungeert voorlopig als een soort zitkamertje. Er staat nu een bank in en een servieskast. Op termijn wordt het misschien een eetkamer, vooralsnog heb ik die bedacht aan de voorzijde van de ruimte die ook keuken wordt.
Kortom, bijna toe aan de volgende fase, de keukenruimte zelf. Hakken, slopen, zagen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Life is sweet, ik zie geen privéberichtjes in mijn account.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella, ik zie dat het berichtje blijft hangen in "postvak uit", denk dat er iets niet goed gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de afgelopen drie jaar mijn droom verwezelijkt in mijn eigen kleime horecabedrijf.
Ik vond het jammer genoeg niet leuk genoeg om mee door te gaan. Het was een levenslange droom, dus ik ben blij dat ik het gedaan heb omdat ik anders voor altijd 'wat als' zou hebben gedacht.
Maar de dagelijkse werkelijkheid was toch anders dan mijn droom. Mijn bedrijf liep goed en ik hield er dus genoeg aan over, maar wat al eerder gezegd is heb ik ook ervaren: ik was altijd dol op koken, maar ik raakte verveeld door steeds hetzelfde te koken (als je een vaste klantenkring opbouwt komen die voor hetgeen ze voor terugkomen en blijft er weinig ruimte over voor creativiteit: zo ging het bij mij tenminste) en door zo veel te moeten koken dat de lol eraf gaat. Ook moest ik heel veel uren maken om de bovengenoemde winst te kunnen maken. Als je een pand huurt, denk ik niet dat dat anders kant. Als je een afbetaald/geerfd pand hebt, is dat natuurlijk heel anders.
Ik werk nu terug in loondienst en kook na mijn werk weer gewoon voor mij en mijn man. Dat vind ik veel leuker ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat vraag ik me ook wel af, of ik het leuk blijf vinden. Mijn voordeel is wel dat ik veel verschillende dingen kan doen op voedingsgebied, van individuele consulten als diëtist tot catering tot kookcursussen en op termijn dus misschien ook enkele restauranttafeltjes. Koken volgens een vast menu dat heel lang hetzelfde blijft, zie ik niet zo zitten. Als dat uiteindelijk wel deels het beste zou blijken, stel ik me voor dat een medewerker of partner dat grotendeels gaat doen.
Ik zit er in elk geval ook drie jaar aan vast, de tijd zal het leren. Ik vind het ook geen probleem om te concluderen dat ik weer wat anders wil, over een aantal jaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarnet de regiomanager van de horecabond op bezoek gehad, hartstikke leuk en nuttig. Ik heb haar een rondleiding gegeven en allerlei vragen gesteld, zij kon veel vertellen uit eigen ervaring en had ook allerlei goede tips etc.
De volgende stap is goed advies over de afzuiging, daar moet iemand voor langskomen. En de keukenruimte ontruimen - de lego moet nu écht weg - en helemaal gaan strippen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven