Werk & Studie alle pijlers

Ik ben niet consistent

24-10-2021 21:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed of ik dit onder psyche wilde plaatsen of onder werk & studie. Maar ik denk dat werk & studie misschien net wat passender is.

Ik ben niet consistent in het bijhouden en uitvoeren van studie/sport. Ik krijg momenten van inspiratie en gooi mij er dan volledig in. Ik ben al een tijdje bezig met een vreemde taal te leren. In plaats dat ik er dan elke dag een uurtje voor ga zitten om het door te nemen, ben ik eerder 1x in de twee weken een hele dag ermee bezig. Idem met studie, sport, etc. Met studie heb ik tenminste nog deadlines waar ik mij aan moet houden, die haal ik gelukkig met gemak. Maar mijn werkhouding is wel echt; ik ga er pas voor zitten als ik het goede gevoel erbij heb. Het werkt op zich voor dingen met een deadline, maar dingen voor persoonlijke ontwikkeling blijven dus een beetje achter liggen. Maar zodra ik in die flow ben, dan kan ik er uuuuren mee bezig zijn zonder er op uitgekeken te raken. Maar ik weet dat voor veel dingen weet ik dat consistentie een stuk beter is dan het laten liggen en vervolgens een hele hap oppakken... :$

Herkent iemand van jullie dit ook? En wat doen jullie hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mij als behoorlijk normaal
Alle reacties Link kopieren
Accepteren?
Of als je in een flow zit, deze begrenzen. Dus niet de hele dag, maar max 1-2 uur. Zodat het leuk en interessant blijft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Tijdens mijn studie begon in enthousiast aan een nieuwe periode, maar werkte ik in de laatste week regelmatig de nachten door om deadlines te halen.. Die ik haalde.. De opleiding heb ik ook succesvol afgerond.

Ik denk dat bij mij niet veel veranderde in mijn studie patroon, doordat het uiteindelijk toch wel goed kwam
Alle reacties Link kopieren
Heel normaal, ik heb ook inspiratie nodig en kan dan ineens doorwerken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel mensen dit wel herkennen. Ik ben zelf ook iemand die dingen graag op het laatste moment doe. Gelukkig heb ik er op mijn werk minder last van dan bij mijn studie. En is het op mijn werk eerder een zege dat ik niet snel in de stress schiet als er ineens iets direct moet gebeuren (wat erg vaak voor komt), dan dat ik er echt last van heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was mezelf niet proberen te persen in een mal die niet past. Zolang je dingen gedaan krijgt, niet in problemen komt, je doelen bereikt en er ook nog wat voldoening uithaalt, is er niet veel aan de hand lijkt me. Als dat allemaal niet het geval is, dan kun je misschien gaan kijken naar een realistische planning. Maar zo te lezen past dat wat minder goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zeker, bij mij is het wel extreem, veel van wat ik gedaan krijg heb ik voor elkaar gekregen door hyperfocus, ik heb daarom ook een diagnose voor add aangevraagd. Want idd iedereen heeft inspiratie nodig en velen werk goed onder druk. Maar als het extreem wordt of je leven dagelijks negatief beinvloedt. dan is er wellicht meer aan de hand.
Joh, dat heb ik ook. En velen met mij denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik ook. Bij mij is het de verveling die toeslaat als ik het op de goede manier probeer te doen: iedere dag een bepaalde tijd investeren.
Niks raars.
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mezelf wel eens gekscherend een seizoenwerker. Voor de kerst- en zomervakantie is mijn productie (afgeronde dossiers) het hoogst en in de tussenliggende maanden mondjesmaat. We worden aangestuurd op jaarproductie dus in mijn geval is het niet zo heel erg. Waar ik wel eens van baal is dat ik vervelende klussen nogal lang voor me uit kan schuiven. En als ik ze dan doe, als het echt niet anders kan, is het in twee dagen klaar. En daar heb ik dan eerst maanden mee in mijn maag gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg herkenbaar, het schijnt trouwens een trekje te zijn van het sterrenbeeld tweeling. Ik geloof niet erg in astrologie maar iemand maakte me daar jaren geleden eens op attent. Er was toen zelfs een facebookgroep van. Was vooral erg grappig om te lezen hoe alle tweeling sterrenbeelden daar hetzelfde ervaarden.

Verder, niet teveel mee doen, is alleen maar vermoeiend. Accepteer dat je zo bent.
Jep, ik herken dit. En ik duik altijd met veel liefde in zo'n flow. Dat zijn momenten waarop ik me heel gelukkig voel. Ik zie het dus niet per se als nadeel.

Inmiddels heb ik een kind en dat maakt dat ik minder vaak in zo'n flow zit. M'n leven is nu veel meer gestructureerd dan eerst. Daar moest ik wel aan wennen. Tegelijkertijd krijg ik sommige dingen nu veel makkelijker gedaan dan vroeger. Het huishouden bijvoorbeeld, daar zag ik vroeger eindeloos tegenop. Voelde allemaal als zo veel werk. En nu zijn 't nog slechts wat korte klusjes tussendoor.

En toch heb ik ook wel weer zin in dat m'n kind straks ouder is en ik weer meer tijd krijg om heerlijk fanatiek in 'n flow te duiken.
Alle reacties Link kopieren
heel herkenbaar. Zo studeerde en werkte ik ook eerder

Inmiddels heb ik een gezin en heb ik niet de vrijheid om een hele dag of hele middag aan iets te werken of een nacht door te halen. Ik probeer mezelf aan te leren om ook kortere periodes van 1-2uur aan iets te werken. Bij mij lag de drempel vooral dat ik vaak niet weet waaraan ik zou moeten werken precies. Dus ik maak een overzicht van een project en de klusjes/stappen. En als ik ergens aan ga werken, dat ik ook weet wat erna zou komen (meestal is dat de volgende keer dat hiervoor ga zitten). Zo ben ik direct weer op gang ipv ertegenop zien me eerst weer helemaal moeten verdiepen waar het nou over ging en wat ik moest doen.
Zelfde vor schoonmaken en opruimen: ik had vaak, voordat ik bezoek kreeg, een hele dag van vroeg tot laat puinruimen en schoonmaken tot in detail. Nu hou ik het meer bij. Gevolg is dat ik er minder tegenop zie, want hiervoor was schoonmaken altijd iets waar ik doodmoe van werd en het dan lange tijd liever niet deed.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is nou het probleem? Je haalt je deadlines en je hebt lol in wat je doet. En alleen vanuit een vaag gevoel dat regelmatig ‘beter’ is, wil je het anders.
Is ‘persoonlijke ontwikkeling’ een doel dat je moet afvinken? Of iets doen wat je interesseert, op de manier die bij je past?

Ik mocht willen dat ik eens in een flow zat.
Herkenbaar, en volgens mij ook geen probleem.

Het enige waar ik last van had was dat ik een hobby die ik leuk vind (handwerken) niet meer oppakte als dat wat langer had stilgelegen. Dan duurde het toch al zo lang en was het niet leuk meer. Daarom spreek ik met mezelf af dat ik dat regelmatig op moet pakken voor dat uurtje per dag. Lukt dat niet? Dan stop ik het project in de kast tot ik weer zo'n inspiratie-moment heb.
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet druk. Veel mensen weten niet eens wat dat inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
24-10-2021 22:49
(...) Waar ik wel eens van baal is dat ik vervelende klussen nogal lang voor me uit kan schuiven. En als ik ze dan doe, als het echt niet anders kan, is het in twee dagen klaar. En daar heb ik dan eerst maanden mee in mijn maag gezeten.
Dit is zó ontzettend herkenbaar. Echt inderdaad maanden met iets in je maag zitten, en dan zet je ertoe en valt het eigenlijk allemaal best mee. En dan denk je: ja, dat had ik mezelf dus allemaal kunnen besparen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar, ik presteer alleen onder druk en ben uitermate geschikt om last te krijgen van een bore out.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven