Ik ben vergeten hoe het moet
maandag 30 juni 2014 om 18:03
https://onzetaal.nl/taala ... delen-redekundig-ontleden
Hier staat het overzichtelijk
Hier staat het overzichtelijk
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
maandag 30 juni 2014 om 18:08
ik heb mijn vroegere buurmeisje gisteren nog voor de supermarkt gezien.
Ik = onderwerp
heb gezien = gezegde
Mijn vroegere buurmeisje = lijdend voorwerp
gisteren = bepaling van tijd
voor de supermarkt = bepaling van plaats
nog = iets, maar vraag me niet wat
Ik = onderwerp
heb gezien = gezegde
Mijn vroegere buurmeisje = lijdend voorwerp
gisteren = bepaling van tijd
voor de supermarkt = bepaling van plaats
nog = iets, maar vraag me niet wat
anoniem_197570 wijzigde dit bericht op 30-06-2014 18:15
Reden: verkeerd om
Reden: verkeerd om
% gewijzigd
maandag 30 juni 2014 om 18:11
Ik heb het nooit begrepen.... ik kon het hele d en t verhaal ook niet.
Tot ik bijles kreeg van mijn leraar geschiedenis.. en ja wel. Als er zijn worden of hebben in een zin staat is het altijd met een d (tenij het woord eindigt op een t). Daarna altijd dikke voldoendes.
Straks als mijn kinderen het weer krijgen dan ga ik weer meeleren. Eens kijken of het dan blijft hangen. Ik doe het altijd op gevoel.
Tot ik bijles kreeg van mijn leraar geschiedenis.. en ja wel. Als er zijn worden of hebben in een zin staat is het altijd met een d (tenij het woord eindigt op een t). Daarna altijd dikke voldoendes.
Straks als mijn kinderen het weer krijgen dan ga ik weer meeleren. Eens kijken of het dan blijft hangen. Ik doe het altijd op gevoel.
maandag 30 juni 2014 om 18:12
Ik heb mijn vroegere buurmeisje gisteren nog voor de supermarkt gezien.
redekundige ontleding:
Persoonsvorm: heb
Werkwoordelijke gezegde: heb gezien
Onderwerp: ik
Lijdend voorwerp: mijn vroegere buurmeisje
Bepaling van tijd: gisteren
Bepaling van ruimte: voor de supermarkt
(er is geen meewerkend voorwerp, de supermarkt is een plaatsbepaling)
taalkundige ontleding:
Ik: persoonlijk voornaamwoord
heb: hulpwerkwoord
mijn: bezittelijk voornaamwoord
vroegere: bijvoeglijk naamwoord
buurmeisje: zelfstandig naamwoord
gisteren: bijwoord
nog: voegwoord
voor: voorzetsel
de: lidwoord
supermarkt: zelfstandig naamwoord
gezien: werkwoord
redekundige ontleding:
Persoonsvorm: heb
Werkwoordelijke gezegde: heb gezien
Onderwerp: ik
Lijdend voorwerp: mijn vroegere buurmeisje
Bepaling van tijd: gisteren
Bepaling van ruimte: voor de supermarkt
(er is geen meewerkend voorwerp, de supermarkt is een plaatsbepaling)
taalkundige ontleding:
Ik: persoonlijk voornaamwoord
heb: hulpwerkwoord
mijn: bezittelijk voornaamwoord
vroegere: bijvoeglijk naamwoord
buurmeisje: zelfstandig naamwoord
gisteren: bijwoord
nog: voegwoord
voor: voorzetsel
de: lidwoord
supermarkt: zelfstandig naamwoord
gezien: werkwoord
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
maandag 30 juni 2014 om 18:22
quote:Tuorrebout schreef op 30 juni 2014 @ 18:11:
Straks als mijn kinderen het weer krijgen dan ga ik weer meeleren. Eens kijken of het dan blijft hangen. Ik doe het altijd op gevoel.Apart, want die regel raakt kant noch wal.
Straks als mijn kinderen het weer krijgen dan ga ik weer meeleren. Eens kijken of het dan blijft hangen. Ik doe het altijd op gevoel.Apart, want die regel raakt kant noch wal.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
maandag 30 juni 2014 om 18:40
quote:Nederlands is echt een k** taal, anders dan alle andere talen.
Daar is dit hele gedoe juist voor: omdat Nederlands niet verschilt van alle andere talen, alleen, in het Nederlands geven we dingen op basis van hun functie ('lijdend voorwerp' bijvoorbeeld) geen aparte vervoeging. En dat doen ze in andere talen wel.
Maar lijdende voorwerpen heeft elke taal. Daarom zijn ze zo handig.
Daar is dit hele gedoe juist voor: omdat Nederlands niet verschilt van alle andere talen, alleen, in het Nederlands geven we dingen op basis van hun functie ('lijdend voorwerp' bijvoorbeeld) geen aparte vervoeging. En dat doen ze in andere talen wel.
Maar lijdende voorwerpen heeft elke taal. Daarom zijn ze zo handig.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
maandag 30 juni 2014 om 18:57
maandag 30 juni 2014 om 19:09
Je hebt zinsdelen (redekundig ontleden) en woordsoorten (taalkundig ontleden).
Zinsdelen benoemen de functies in een zin. Ze zijn handig om te weten of je iets met een d of met een t spelt.
Woordsoorten gaan over het type woord. Ze zijn handig om je niet te vergissen met me en mijn, jou en jouw, is en eens, om er maar een paar te noemen die je regelmatig op dit forum ziet.
Zinsdelen benoemen de functies in een zin. Ze zijn handig om te weten of je iets met een d of met een t spelt.
Woordsoorten gaan over het type woord. Ze zijn handig om je niet te vergissen met me en mijn, jou en jouw, is en eens, om er maar een paar te noemen die je regelmatig op dit forum ziet.
maandag 30 juni 2014 om 19:12
quote:freemind schreef op 30 juni 2014 @ 18:39:
Waarom hebben we dit vroeger in godsnaam geleerd?
Kennis van ontleding is erg handig als je Latijn of Grieks wilt leren. Nou wil natuurlijk lang niet iedereen dat, maar een beetje kennis van ontleding is ook erg praktisch als je taalkundige vraagstukjes wilt bediscussiëren of als je iemand wilt uitleggen waarom iets 'fout' is.
Als jij het verschil niet weet tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord ga ik het heel erg lastig krijgen als ik jou wil vertellen waarom 'hij bedoeld' fout is (is maar een voorbeeld he).
Waarom hebben we dit vroeger in godsnaam geleerd?
Kennis van ontleding is erg handig als je Latijn of Grieks wilt leren. Nou wil natuurlijk lang niet iedereen dat, maar een beetje kennis van ontleding is ook erg praktisch als je taalkundige vraagstukjes wilt bediscussiëren of als je iemand wilt uitleggen waarom iets 'fout' is.
Als jij het verschil niet weet tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord ga ik het heel erg lastig krijgen als ik jou wil vertellen waarom 'hij bedoeld' fout is (is maar een voorbeeld he).