Ik ben vergeten hoe het moet
maandag 30 juni 2014 om 19:22
Sowieso heb je begrip van Nederlandse grammatica nodig om goed te begrijpen hoe andere talen werken. Duits bijvoorbeeld werkt met naamvallen die gekoppeld zijn aan functies van zinsdelen.
En aansluitend bij Lady Voldemort:
Waarom zijn de zinnetjes met * erachter fout?
Hij bedoelt
Hij bedoeld*
Hij heeft bedoelt*
Hij heeft bedoeld
En hoe kan het dat dit allemaal goed is?
Ik word moe
Jij wordt moe
Word ik moe?
Word je moe?
Wordt je vader moe?
....
Dit lijkt onbegrijpelijk totdat je de regels snapt. Dus daarom is het wel handig om ze te kennen. Al moet ik zeggen dat ik buiten school nooit iets heb gehad aan het verschil tussen het voorzetselvoorwerp en de bijwoordelijke bepaling. Maar de basiskennis blijft handig.
En aansluitend bij Lady Voldemort:
Waarom zijn de zinnetjes met * erachter fout?
Hij bedoelt
Hij bedoeld*
Hij heeft bedoelt*
Hij heeft bedoeld
En hoe kan het dat dit allemaal goed is?
Ik word moe
Jij wordt moe
Word ik moe?
Word je moe?
Wordt je vader moe?
....
Dit lijkt onbegrijpelijk totdat je de regels snapt. Dus daarom is het wel handig om ze te kennen. Al moet ik zeggen dat ik buiten school nooit iets heb gehad aan het verschil tussen het voorzetselvoorwerp en de bijwoordelijke bepaling. Maar de basiskennis blijft handig.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
maandag 30 juni 2014 om 22:10
quote:Lady-Voldemort schreef op 30 juni 2014 @ 19:12:
[...]
Kennis van ontleding is erg handig als je Latijn of Grieks wilt leren. Nou wil natuurlijk lang niet iedereen dat, maar een beetje kennis van ontleding is ook erg praktisch als je taalkundige vraagstukjes wilt bediscussiëren of als je iemand wilt uitleggen waarom iets 'fout' is.
Als jij het verschil niet weet tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord ga ik het heel erg lastig krijgen als ik jou wil vertellen waarom 'hij bedoeld' fout is (is maar een voorbeeld he).
Hij bedoelt is gewoon stam+t
Ik snap dat je grammatica nodig hebt voor een taal. Maar waarom dat ontleden? Maakt voor het leren van Latijn of Grieks helemaal niks uit vind ik.
[...]
Kennis van ontleding is erg handig als je Latijn of Grieks wilt leren. Nou wil natuurlijk lang niet iedereen dat, maar een beetje kennis van ontleding is ook erg praktisch als je taalkundige vraagstukjes wilt bediscussiëren of als je iemand wilt uitleggen waarom iets 'fout' is.
Als jij het verschil niet weet tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord ga ik het heel erg lastig krijgen als ik jou wil vertellen waarom 'hij bedoeld' fout is (is maar een voorbeeld he).
Ik snap dat je grammatica nodig hebt voor een taal. Maar waarom dat ontleden? Maakt voor het leren van Latijn of Grieks helemaal niks uit vind ik.
maandag 30 juni 2014 om 22:12
maandag 30 juni 2014 om 22:24
quote:freemind schreef op 30 juni 2014 @ 18:39:
Waarom hebben we dit vroeger in godsnaam geleerd?
Omdat je het bij het leren van een vreemde taal nodig hebt, om te weten welk woord je moet gebruiken.
Denk maar bij Duits aan het verschil tussen mich en mir. Beiden betekenen mij, maar de eerste is bij lv en de tweede is bij mv.
Dit was redekundig ontleden, nu taalkundig.
In het Nederlands zie je vaak niet of een woord een bn of bw is.
Bijvoorbeeld Pietje is snel en Pietje loopt snel. Snel is eerst bn en daarna bw.
In het Frans en soms ook in het Engels heb je wel twee verschillende woorden
Pierre est rapide. Pierre marche rapidement
Pietje is quick. Pietje walks quickly
Als je een taal zo doorziet kun je veel correcter een vreemde taal leren. Bovendien is ontleden goed om analytisch te leren denken.
Waarom hebben we dit vroeger in godsnaam geleerd?
Omdat je het bij het leren van een vreemde taal nodig hebt, om te weten welk woord je moet gebruiken.
Denk maar bij Duits aan het verschil tussen mich en mir. Beiden betekenen mij, maar de eerste is bij lv en de tweede is bij mv.
Dit was redekundig ontleden, nu taalkundig.
In het Nederlands zie je vaak niet of een woord een bn of bw is.
Bijvoorbeeld Pietje is snel en Pietje loopt snel. Snel is eerst bn en daarna bw.
In het Frans en soms ook in het Engels heb je wel twee verschillende woorden
Pierre est rapide. Pierre marche rapidement
Pietje is quick. Pietje walks quickly
Als je een taal zo doorziet kun je veel correcter een vreemde taal leren. Bovendien is ontleden goed om analytisch te leren denken.
maandag 30 juni 2014 om 22:32
Nou Rubber_ducky, wat een mooi pleidooi over het nut van het ontleden van zinnen. Je hebt volkomen gelijk maar wat vind/vond ik het altijd saai om iemand te leren ontleden. 7 op de 10 kinderen vinden het namelijk helemaal niet leuk en zinvol. Dit zijn ook vaak de kinderen die het in de toekomst niet, of weinig, nodig zullen hebben.
maandag 30 juni 2014 om 22:40
quote:freemind schreef op 30 juni 2014 @ 22:10:
[...]
'Stam + t' slaat nergens op zonder ontleden.
Stam van wat? Niet van elk werkwoord, alleen van de persoonsvorm. Waarom + t? Omdat het onderwerp tweede of derde persoon enkelvoud is. En dat bedoelt en bedoeld allebei kunnen ligt ook aan de verschillen in zinsdelen: persoonsvorm en voltooid deelwoord.
Sommige mensen hebben er gevoel voor. Andere mensen niet en juist dan is het handig om de regels te kennen en te begrijpen, zodat je erop kunt terugvallen als je het even niet meer weet.
Plus wat Rubber_Ducky zegt over andere talen.
[...]
'Stam + t' slaat nergens op zonder ontleden.
Stam van wat? Niet van elk werkwoord, alleen van de persoonsvorm. Waarom + t? Omdat het onderwerp tweede of derde persoon enkelvoud is. En dat bedoelt en bedoeld allebei kunnen ligt ook aan de verschillen in zinsdelen: persoonsvorm en voltooid deelwoord.
Sommige mensen hebben er gevoel voor. Andere mensen niet en juist dan is het handig om de regels te kennen en te begrijpen, zodat je erop kunt terugvallen als je het even niet meer weet.
Plus wat Rubber_Ducky zegt over andere talen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
woensdag 2 juli 2014 om 10:23