Werk & Studie alle pijlers

Ik ga op stage, hoe eng is dat!

01-02-2014 23:01 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga maandag voor het eerst op stage voor een half jaar lang. Ik vind het doodeng om meerdere redenen. En ik snap wel dat ik er heel veel van ga leren en zal groeien (als alles goed gaat dan ;) ), maar ik hoop dat iemand mijn tips kan geven om de stage goed te beginnen en mij meer zin erin kan geven (klinkt vreemd... Maar ik hoop dat mijn vraag duidelijk is).

Waar ik tegenop kijk:

Ik ben van mezelf heel onzeker en nogal op mezelf. Natuurlijk vind ik mijn vrienden hartstikke leuk en kan ik ook goed met mensen overweg, maar dat ik nu 5 dagen per week fulltime van huis weg ben én ik weer die drempel over moet met het leren kennen van nieuwe mensen.

Verder ben ik bang dat ze mijn maar een dom wicht vinden en ik totaal niet bij die volwassen wereld pas.

Nouja... Misschien vinden jullie ook dat ik me aanstel, maar ik ben ontzettend zenuwachtig. In ieder geval bedankt voor het lezen.
ja je stelt je ook aan, word harstikke leuk joh.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Tja, ik denk dat de meeste mensen dat eng vinden! Ik ga binnenkort weer (heb het eerder gedaan) 3.5 maand naar het buitenland. Het blijft eng, zeker omdat je van te voren gewoon niet weet wat je kunt verwachten. Maar daarom denk ik altijd maar: go with the flow. Laat het over je heen komen. Wees jezelf, dan kun je weinig verkeerd doen. En als je toch fouten maakt dan leer je daar weer van en daar wordt je alleen maar sterker van!

Het gaat helemaal goedkomen, succes!
waar is je stage? Buitenland of gewoon in je woonplaats?
Stel je aan iedereen die je voor het eerst ziet netjes en op een goede manier voor. Stevige handdruk, maak oogcontact en luister naar de naam van de ander.

Dit lijkt misschien een open deur maar stagiaires (die vaak uit onzekerheid) een rommelig eerste contact hebben met mensen kunnen een hele moeilijke start/tijd tegemoet zien. Let dus op wat je doet. 'You never get a second chance to make a good first impression'
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Iedereen vindt het eng om aan iets nieuws te beginnen. In welke mate verschilt per persoon. Je bent daar om te leren, dus wees niet bang om vragen te stellen. Dan lijk je namelijk meer geïnteresseerd (wat je uiteraard ook bent ;-p ) . En ik begrijp wat je bedoelt met het passen tussen de "volwassenen", maar je deelt al 1 interesse met ze en dat is je studie en latere loopbaan. Voor de rest groeit dat contact vanzelf, je kunt het niet regisseren. Relax en probeer jezelf niet al te veel van te voren gek te maken. Na een week ben je al gewend hoor. Succes!
Some flies are too awesome for the wall
Geef eerlijk aan dat je het spannend vind, en dat je een beetje de kat uit de boom kijkt. Vraag of je op vaste momenten gesprekken over je stage krijgt.

En maak je niet te druk, de meeste stagiaires zijn wat onzeker. Vaak is dat helemaal niet erg, liever iemand die weet dat ze nog veel moet leren dan iemand die denkt dat ze het allemaal al wel weet.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 februari 2014 @ 23:13:

En maak je niet te druk, de meeste stagiaires zijn wat onzeker. Vaak is dat helemaal niet erg, liever iemand die weet dat ze nog veel moet leren dan iemand die denkt dat ze het allemaal al wel weet.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Goeie tip van Enn!
Stel vragen als je iets niet begrijpt. Ik neem aan dat je wel weet bij wat voor soort bedrijf/organisatie je stage gaat lopen. Het zal de bedoeling zijn dat je met meer facetten van het bedrijf kennis maakt. Heb je al kennisgemaakt met je stagebegeleider? Maak dagelijks zoveel mogelijk aantekeningen voor je stageverslag en, als je iets beter denkt te weten, bespreek dat dan eerst met je stagebegeleider, oud gedienden houden er niet van als een nog niet afgestudeerde stagiair even komt vertellen hoe het moet. Ik heb heel wat stagiaires begeleid en daar gaat veel tijd inzitten, het is dus wel eens mogelijk dat je tussendoor een rotklus krijgt omdat er even geen tijd is om iets uit te leggen maar die rotklussen horen er wel bij.
verba volant, scripta manent.
Wat Enn zegt.

Maak contact, ook al is dat misschien eng. Daarnaast: als je het niet begrijpt altijd vragen. Beter iemand die laat zien dat ze leergierig is dan een sufferd die zelf gaat zitten rotzooien.
Ja het is eng, en hopelijk zijn er daar nu mensen die zich hun eigen stagetijd herinneren, en herinner jij je dat later ook als je zelf stagiaires krijgt.

Je zult er achter komen dat de praktijk heel anders is dan de praktijk die je op school hebt geoefend ( als in laboratoria op dezelfde manier gewerkt zou worden zoals het op school geoefend is, dan kwam men nooit klaar) dus je leert nu hoe het echt gaat.

En ja op sommige plaatsen laat men je gewoon mee draaien, op andere krijg je echt de rotklussen, maar ook dat overleef je wel.

Toon interesse zoals al gezegd is, laat dat merken door vragen te stellen, probeer werk te zien. Vraag, als er even geen werk voor je is, of als men even geen tijd heeft om iets uit te leggen of er literatuur is over het werk dat je door kunt nemen (heb geen idee over wat voor soort stage het gaat) of dat je in die tijd je aantekeningen voor je stageverslag kunt uitwerken.

succes, het komt vast goed
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het komt wel goed. Ga niet alleen in je kamer blijven en laat jezelf zien, stel jezelf voor tijdens een vergadering en probeer ook daar regelmatig iets te zeggen. Vraag of je met verschillende collega's mag meelopen e.e.a. Afhankelijk van wat voor een soort stage het is. Keyword: profileer jezelf (and have fun).
quote:Enn schreef op 01 februari 2014 @ 23:11:

Stel je aan iedereen die je voor het eerst ziet netjes en op een goede manier voor. Stevige handdruk, maak oogcontact en luister naar de naam van de ander.

Dit lijkt misschien een open deur maar stagiaires (die vaak uit onzekerheid) een rommelig eerste contact hebben met mensen kunnen een hele moeilijke start/tijd tegemoet zien. Let dus op wat je doet. 'You never get a second chance to make a good first impression' Dit is heel belangrijk.

Alles dikgedrukt was niet de bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven