Ik haat werken
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:23
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:07
Volgens mij hebben GL/PvdA en de SP in hun programma staan dat ze de 32 urige werkweek als standaard willen maken tegen dezelfde beloning als 40 uur.
Op zich natuurlijk helemaal niks mis met dat plan, zou voor betere balans zorgen tussen werk en prive, maar ik vraag me dan weer af hoe je dat moet betalen?
En ja, vroeger werkte men 6 dagen wat ook gewoon terug is gebracht naar 5 dagen, toen kon het ook. Maar dat ging ook niet geheel zonder slag of stoot.
Ik vraag me af hoe die plannen werkbaar kunnen zijn voor werkgevers en de consumentenprijzen.
Op zich natuurlijk helemaal niks mis met dat plan, zou voor betere balans zorgen tussen werk en prive, maar ik vraag me dan weer af hoe je dat moet betalen?
En ja, vroeger werkte men 6 dagen wat ook gewoon terug is gebracht naar 5 dagen, toen kon het ook. Maar dat ging ook niet geheel zonder slag of stoot.
Ik vraag me af hoe die plannen werkbaar kunnen zijn voor werkgevers en de consumentenprijzen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:08
Hoe zou je dat kunnen doen?Solomio schreef: ↑08-08-2025 20:10Dat is dus ingewikkeld.
Ik hou niet van afdwingen, maar ik vind het teleurstellend dat mensen zoveel belang hechten aan geld en niet aan zinvol bezig zijn.
En daarin zouden we als maatschappij iets kunnen veranderen, maar daar moet dan wel een wil voor zijn en een lange adem.
Zelf heb ik alleen maar voor de overheid gewerkt omdat ik iets nuttigs wil bijdragen aan de maatschappij.
Dat probeer ik ook mijn kinderen mee te geven. Die zien nu echter al wel dat je met een overheidsbaan geen huis meer kunt kopen. Dat vind ik wel tragisch…
Tegelijkertijd zijn er inderdaad nu ook steeds meer jongeren die bewust kiezen voor een parttime baan omdat ze graag ook andere dingen wllen doen dan werken. Vraag mij nu wel af hoe zij dit dan doen?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:10
Ja dat zou ik ook mooi vinden! Maar geen idee of dit realistisch is. Met alle vergrijzing wordt alles steeds onbetaalbaarder ben ik bang…MrsM schreef: ↑08-08-2025 21:07Volgens mij hebben GL/PvdA en de SP in hun programma staan dat ze de 32 urige werkweek als standaard willen maken tegen dezelfde beloning als 40 uur.
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:17
Wat een raar idee dat je met een baan bij de overheid bijdraagt aan de maatschappij, of omgekeerd dat je dat niet doet als je niet voor de overheid werkt. Ik heb persoonlijk mijn tijd bij de overheid als de meest zinloze periode ooit ervaren. De overheid is nogal een breed begrip.smorre schreef: ↑08-08-2025 21:08Hoe zou je dat kunnen doen?
Zelf heb ik alleen maar voor de overheid gewerkt omdat ik iets nuttigs wil bijdragen aan de maatschappij.
Dat probeer ik ook mijn kinderen mee te geven. Die zien nu echter al wel dat je met een overheidsbaan geen huis meer kunt kopen. Dat vind ik wel tragisch…
Tegelijkertijd zijn er inderdaad nu ook steeds meer jongeren die bewust kiezen voor een parttime baan omdat ze graag ook andere dingen wllen doen dan werken. Vraag mij nu wel af hoe zij dit dan doen?
vrijdag 8 augustus 2025 om 22:55
Ach nou ja dat is een persoonlijke afweging inderdaad. Voor mij heeft dat te maken met zingeving.pina schreef: ↑08-08-2025 21:17Wat een raar idee dat je met een baan bij de overheid bijdraagt aan de maatschappij, of omgekeerd dat je dat niet doet als je niet voor de overheid werkt. Ik heb persoonlijk mijn tijd bij de overheid als de meest zinloze periode ooit ervaren. De overheid is nogal een breed begrip.
Maar die kun je ook halen uit boodschappen doen voor je oude buurvrouw of vrijwilligerswerk bij een vereniging.
vrijdag 8 augustus 2025 om 22:55
Ach nou ja dat is een persoonlijke afweging inderdaad. Voor mij heeft dat te maken met zingeving.pina schreef: ↑08-08-2025 21:17Wat een raar idee dat je met een baan bij de overheid bijdraagt aan de maatschappij, of omgekeerd dat je dat niet doet als je niet voor de overheid werkt. Ik heb persoonlijk mijn tijd bij de overheid als de meest zinloze periode ooit ervaren. De overheid is nogal een breed begrip.
Maar die kun je ook halen uit boodschappen doen voor je oude buurvrouw of vrijwilligerswerk bij een vereniging.
vrijdag 8 augustus 2025 om 23:00
Dat staat er toch niet?pina schreef: ↑08-08-2025 21:17Wat een raar idee dat je met een baan bij de overheid bijdraagt aan de maatschappij, of omgekeerd dat je dat niet doet als je niet voor de overheid werkt. Ik heb persoonlijk mijn tijd bij de overheid als de meest zinloze periode ooit ervaren. De overheid is nogal een breed begrip.
Ik heb veel opdrachten bij de overheid, zowel lokaal als landelijk. Veel mensen die ik daar spreek, werken voor de overheid om iets bij te dragen aan de maatschappij. Ik herken dat wel, wat ze zeggen.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 8 augustus 2025 om 23:01
Simpel. Zinvol bezig zijn betaalt de huur niet en geld wel.Solomio schreef: ↑08-08-2025 20:10Dat is dus ingewikkeld.
Ik hou niet van afdwingen, maar ik vind het teleurstellend dat mensen zoveel belang hechten aan geld en niet aan zinvol bezig zijn.
En daarin zouden we als maatschappij iets kunnen veranderen, maar daar moet dan wel een wil voor zijn en een lange adem.
vrijdag 8 augustus 2025 om 23:10
Maar de overheid onderneemt ook nogal veel nutteloze projecten, bedoelde ik. Of maakt grove fouten. Je kunt niet stellen dat voor de overheid werken sowieso bijdragen aan de maatschappij is.
En voor een commercieel bedrijf werken zou niet bijdragen? Alsof de overheid geen internet nodig heeft, of marketingcampagnes, of gewoon nieuwe uniformen. Dat wordt allemaal door de private sector geleverd. Veel innovatie zou niet eens tot stand komen zonder de private sector. Als land hebben we ook ASML of Boskalis nodig.
vrijdag 8 augustus 2025 om 23:16
vrijdag 8 augustus 2025 om 23:54
Werken opzich niet, maar wel alles eromheen. Competenties moeten doen, beter in dit en dat. En alle vinkjes moeten aantikken. Als je zelf iets wilt leren kan het niet, want niet zo nodig in je functie. Bedoel dan geen coupeuse cursus, maar een programma beter begrijpen met een online cursus.
Uiteindelijk (mits zzp) doet iedereen werk voor een ander.
Als ik bijwijze zou vertrekken komt iemand anders mijn functie weer vervullen. Toen ik nog studeerde voelde ik mij veel vrijer dan nu. Al heb ik nu het geld, maar niet alle tijd.
Uiteindelijk (mits zzp) doet iedereen werk voor een ander.
Als ik bijwijze zou vertrekken komt iemand anders mijn functie weer vervullen. Toen ik nog studeerde voelde ik mij veel vrijer dan nu. Al heb ik nu het geld, maar niet alle tijd.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:20
Interessante discussie.
Voor mij geldt zeker dat ik het idee heb dat ik geen zinvol werk doe. In feite heb ik een bullshitbaan. Als ik morgen mijn werk laat vallen en niemand neemt het over, is er geen man overboord.
Ik heb mezelf lang wijsgemaakt dat ik iets zinvols deed. Dat ik complexe financiële materie vertaal voor alle lagen van de bevolking. Maar dat is een sticker die de werkgever erop plakt en ik heb geen idee hoe reëel dit is. Eigenlijk totaal niet, voor mijn gevoel.
Een vrouwelijke kennis van ons werkt met vluchtelingen. Ze had laatst een project gedaan met LHBTQIA+ vluchtelingen. Toen ik dat hoorde ging mijn hart wel sneller kloppen: zoiets wilde ik ook doen.
Ik ben zes jaar taalmaatje geweest en gaf vluchtelingen Nederlands. Dat vond ik zinvol, en leuk om te doen. Helaas heb ik geen energie om dit naast mijn werk te doen. Als dat eerder genoemde basisinkomen er zou zijn, zou ik daar wel voor kiezen trouwens.
Voor mij geldt zeker dat ik het idee heb dat ik geen zinvol werk doe. In feite heb ik een bullshitbaan. Als ik morgen mijn werk laat vallen en niemand neemt het over, is er geen man overboord.
Ik heb mezelf lang wijsgemaakt dat ik iets zinvols deed. Dat ik complexe financiële materie vertaal voor alle lagen van de bevolking. Maar dat is een sticker die de werkgever erop plakt en ik heb geen idee hoe reëel dit is. Eigenlijk totaal niet, voor mijn gevoel.
Een vrouwelijke kennis van ons werkt met vluchtelingen. Ze had laatst een project gedaan met LHBTQIA+ vluchtelingen. Toen ik dat hoorde ging mijn hart wel sneller kloppen: zoiets wilde ik ook doen.
Ik ben zes jaar taalmaatje geweest en gaf vluchtelingen Nederlands. Dat vond ik zinvol, en leuk om te doen. Helaas heb ik geen energie om dit naast mijn werk te doen. Als dat eerder genoemde basisinkomen er zou zijn, zou ik daar wel voor kiezen trouwens.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:21
Ik in elk geval niet, denk ik.
Natuurlijk zou ik dan nog steeds niet elke dag zin hebben om naar mijn werk te gaan, maar ik zou er wel meer nut in zien dan nu.
zaterdag 9 augustus 2025 om 08:23
Wat ook niet helpt is dat mijn werkgever eist dat ik het grootste deel van mijn werkzaamheden, waaronder research, zoekwoordenonderzoek en schrijven nu met ChatGPT een andere AI-systemen doe.
Dat heeft me mijn werk wel extra doen haten, of misschien is de haat toen wel begonnen. Hoewel ik het daarvoor ook al heel moeilijk vond, ik werk natuurlijk niet voor niets maar 28 uur. Ik ben gewoon minder belastbaar, ook zinvol werk zou ik voor 28 uur of minder doen.
Dat heeft me mijn werk wel extra doen haten, of misschien is de haat toen wel begonnen. Hoewel ik het daarvoor ook al heel moeilijk vond, ik werk natuurlijk niet voor niets maar 28 uur. Ik ben gewoon minder belastbaar, ook zinvol werk zou ik voor 28 uur of minder doen.
zondag 10 augustus 2025 om 02:53
Verbinder schreef: ↑06-08-2025 04:14Veel is herkenbaar.
Wat ik heb geleerd over mezelf is dat alles ‘te strak’ zat in mezelf.
Mijn beleving van het dagelijks leven, mijn gedachten over dingen als vrije tijd, werk, de samenleving, hobbies, hoe een mens z’n leven leidt.
Door die strakke houding had ik als het ware mezelf in een soort vacuum gewerkt.
Een aantal dingen die mij helpen de dingen, het leven, werk wat losser te gaan zien is leren over de ademhaling en hoe die verbonden is met onze gedachten en overtuigingen. Overtuigingen zitten vaak diep, heel diep.
Ademhaling en vooral leren ademen naar je buik leert letterlijk ruimte te geven aan jezelf. Je opent meer. Note: dit is een langdurig ( lees wel wat jaren) iets waarbij het normaal is dat je ademhaling weer wat hoger gaat zitten (naar je borstkas toe) en je weer probeert lager te ademen ( buikademhaling). Maar het bewust worden, ermee bezig zijn geeft veel goede veranderingen.
Verder, voelen in mijn lijf. Waar zit spanning? Is mijn buik afgesloten, voel ik spanning in mijn schouders, benen?
Door daar meer bewust van te worden ga je leren herkennen waar je afsluit.
Voel je de kou veel?
Heb je weleens yoga gedaan?
Beweeg je lijf, maakt niet zoveel uit hoe? Zolang het maar op een manier is waarbij je in een spontane staat bent. Dus niet doen vanuit een ‘moeten’
Ik heb nog wel eens dat ik een paar koprollen maak op het tapijt in de slaapkamer, dan in een rare positie blijf liggen die niet oncomfortabel voelt en waarbij ik me strek, even goed dooradem.
Als je van trampoline springen houdt zou je een kleine trampoline kunnen kopen voor in huis. Zo’n hele kleine.
Hou je van buiten zijn, in de natuur of bij dieren? Wandel veel, zoek de natuur op, aai een paard in de wei en pluk wat gras voor hem.
Hou je van dieren? Je zou een konijn of cavia kunnen houden. De zorg is vrij simpel en als ze van jongs af aan vastgehouden worden en gewend zijn aan menselijk kontakt kun je ze lekker bij je op schoot houden. Is erg helend.
Hou je van zingen maar kun je verder niet zingen?
Gewoon zingen in je eigen huiskamer op muziek die je leuk vindt. Het is goed voor uiten en openen van je zelf als je je wat ingesloten voelt.
Doe iets kreatiefs. Hou je van kleuren? Werken met een rode kleur, of oranje. Maakt niet uit. En je kunt het doen op een manier die je aanspreekt. Of het nou random strepen met verf op papier zijn, of op een scherm, met potlood of een borduurkit met intense kleuren.
Dansen. Misschien, ga samen met je kind regelmatig dansen in de woonkamer. Zoek een leuk dansje op en oefen samen met muziek.
Dansen is ook weer goed om de strakheid in je beleving van alles te veranderen. En belangrijkste regel is dat niets volgens een bepaalde manier moet. Alles mag.
Meditatie. Zowel focusmeditatie waarbij je goed gaat focussen op iets, als ook geleide meditatie (waarbij je luistert naar een meditatie.)
Er is veel beschikbaar online maar begin met een cursus in een groep. In een groep is het makkelijker om te leren focussen, zeker als je sneller bent afgeleid. Je bent daar allemaal met hetzelfde doel, om te leren mediteren.
Wat mij ook helpt is af en toe ervaringen opzoeken waar je zintuigen meer gestimuleerd worden.
Bijvoorbeeld, een keertje dineren in het donker. Een doolhof, spiegelkamer op een kermis ( misschien vind je dat niks, kan prima. Volg vooral je gevoel daarin)
Anders gaan koken waarbij je gerechten met specerijen kookt.
Hou je van water, ga regelmatig naar een plek met warm bubbelbad ofzoiets. Doe het allemaal samen met iemand die je volledig vertrouwt.
Heb je zelf een bad, neem regelmatig eentje. Met lekkere badschuim enzo.
Wat vond je van mijn post? Ik herken enorm veel in je ervaring en beleving van werk. Jeugdbaantjes haten, niet kunnen wachten tot de dag voorbij is als je werkt. Erg intense gevoelens. Het raakte wel iets bij me.
zondag 10 augustus 2025 om 07:08
Ik kan goed begrijpen dat je werk totaal geen voldoening geeft op deze manier. Zou je kunnen switchen naar een andere werkgever die qua doel dichter bij je hart ligt? Of zelfs naar ander werk?EstelleGallois schreef: ↑09-08-2025 08:23Wat ook niet helpt is dat mijn werkgever eist dat ik het grootste deel van mijn werkzaamheden, waaronder research, zoekwoordenonderzoek en schrijven nu met ChatGPT een andere AI-systemen doe.
Wat eten we vanavond?
zondag 10 augustus 2025 om 07:56
Hoi Verbinder,
Je post was me niet ontgaan! Ik heb heel veel aan vele posts hier, maar nog niet de energie gehad om te reageren.
Maar wat je schrijft vind ik prachtig, inderdaad zoals hierboven gezegd een andere manier (ander niveau) om naar dingen te kijken. Fijn dat je er ook herkenning in vindt.
Ik geniet trouwens altijd wel van jouw posts.
zondag 10 augustus 2025 om 10:47
EstelleGallois schreef: ↑10-08-2025 07:56Hoi Verbinder,
Je post was me niet ontgaan! Ik heb heel veel aan vele posts hier, maar nog niet de energie gehad om te reageren.
Maar wat je schrijft vind ik prachtig, inderdaad zoals hierboven gezegd een andere manier (ander niveau) om naar dingen te kijken. Fijn dat je er ook herkenning in vindt.
Ik geniet trouwens altijd wel van jouw posts.
Leuk om te horen

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in